چشم انداز

ده تراک پیکاپ ارزان قیمت

شاید بهترین خودروهای مخصوص کار تراک پیکاپ‌ها باشند. اما برای خرید این خودروها هم نیازی به پرداخت هزینه بالا نیست. در ادامه لیستی از تراک پیکاپ‌های مقرون‌به‌صرفه را معرفی می‌کنیم. البته قیمت درج‌شده مخصوص مدل‌های پایه و تک دیفرانسیل است که با هزینه کمی می‌توان آنها را به مدلی دو دیفرانسیل ارتقا داد.

Top Cheapest Trucks
Top Cheapest Trucks
۱۰. نیسان تیتان S تک کابین با طول بار استاندارد به قیمت ۳۰۷۳۵ دلار
نیسان تیتان که با احتساب حمل، قیمتی ۳۰۷۳۵ دلاری دارد اولین خودرویی است که در این لیست قرارگرفته است. این خودرو که از موتور ۸ سیلندر قدرتمندی بهره می‌برد ۳۱۷ اسب بخار نیرو و ۵۲۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مقرون‌به‌صرفه‌ترین مدل این خودرو، مدل S تک کابین با طول بار استاندارد است. اگر کابین بزرگ‌تری می‌خواهید باید ۲۴۲۰ دلار دیگر بپردازید، آپشن دو دیفرانسیل این خودرو هم با قیمت افزوده ۲۸۵۰ دلاری همراه است.

Nissan Titan S King Cab Standard Box
Nissan Titan S King Cab Standard Box
۹. تویوتا تاندرا SR تک کابین به قیمت ۲۹۴۶۰ دلار
تویوتا تاندرا در تریم SR با احتساب هزینه حمل، قیمتی ۳۰ هزار دلاری دارد. مقرون‌به‌صرفه‌ترین مدل SR تک کابین است و قسمت بار طویلی دارد. انتخاب آپشن دو کابین هزینه‌ای ۱۵۰ دلاری خواهد داشت. البته تویوتا قابلیت ۴×۴ و حتی بار طویل‌تر را برای این خودرو در نظر گرفته است.

Toyota Tundra SR Regular Cab
Toyota Tundra SR Regular Cab
۸. جی‌ام‌سی سیه‌را ۱۵۰۰ تک کابین با طول بار استاندارد به قیمت ۲۷۸۶۵ دلار
پیکاپ حرفه‌ای نیم تنی جی‌ام‌سی در مدل ۴×۲ و موتور شش سیلندر ۳.۶ لیتری به قیمت ۲۷۸۶۵ دلار عرضه می‌شود. مدل ۴×۴ هزینه اضافی ۳۹۴۰ دلاری را در‌پی خواهد داشت. در شرایطی مقرون‌به‌صرفه‌ترین سیه‌را اسپرت، مدل تک کابین است که مدل دو کابین آن ۴۰۲۵ دلار گران‌تر است البته اگر قسمت بار طویل‌تری می‌خواهید باید تنها ۳۹۰ دلار دیگر پرداخت کنید.

GMC Sierra 1500 Regular Cab Standard Box
GMC Sierra 1500 Regular Cab Standard Box
۷. شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ تک کابین با طول بار استاندارد به قیمت ۲۷۳۶۵ دلار
شورولت سیلورادو که به‌نوعی پسرعموی جی‌ام‌سی سیه‌را محسوب می‌شود تفاوت چندانی با آن ندارد و تنها ۵۰۰ دلار از آن ارزان‌تر است. مقرون به‌صرفه‌ترین مدل سیلورادو هم مدل تک کابین با قسمت بار استاندارد است. آپشن ۴×۴ این خودرو هزینه‌ای ۳۸۵۰ دلاری دارد و قسمت بار طویل‌تر این خودرو ۳۹۰ دلار دیگر هزینه دارد.

Chevrolet Silverado 1500 Regular Cab 2015
Chevrolet Silverado 1500 Regular Cab 2015
۶. فورد F-150 XL تک کابین با بار ۱.۹۸ متری به قیمت ۲۶۹۹۵ دلار
فورد F-150 که در میانهء این لیست قرارگرفته قیمتی ۲۶۹۹۵ دلاری دارد. با این مقدار پول شما می‌توانید یک خودروی تک کابین با طول بار ۱.۹۸ متری داشته باشید. این خودرو که در زیر کاپوت، موتوری شش سیلندر و ۳.۵ لیتری دارد ۲۸۲ اسب بخار نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. اما اگر این اعداد شمارا راضی نمی‌کند می‌توانید با پرداخت ۷۹۵ و یا ۱۵۹۵ دلار دیگر به ترتیب موتورهای قوی‌تر شش سیلندر ۲.۷ لیتری EcoBoost و هشت سیلندر این خودرو را سفارش دهید. مدل ۴×۴ این خودرو هم هزینه ای ۴۶۴۵ دلاری در پی دارد. مدل سوپرکابین یا همان تک کابین با فضای بیشتر هم با پرداخت ۴۰۶۰ دلار دیگر مهیا می‌شود، درنهایت با پرداخت ۳۰۰ دلار دیگر می‌توانید از کمپانی طول بار ۲.۴۴ متری را بخواهید.

Ford F-150 Single Cab
Ford F-150 Single Cab
۵. رام ۱۵۰۰ تریدزمن به قیمت ۲۶۶۰۵ دلار
مقرون‌به‌صرفه‌ترین مدل رام ۱۵۰۰ تریدزمن نام دارد. این خودرو که سواری اسپرتی هم دارد در مدل تک کابین و طول بار ۱.۹۵ متری تنها ۲۶۶۰۵ دلار قیمت دارد. خوشبختانه رام فضای بار ۲.۴۴ متری را بدون هزینه‌ای اضافه در اختیار کسانی قرار می‌دهد که به فضای بار بیشتری نیاز دارند. از سویی دیگر مدل دو کابین با طول بار ۱.۹۵ متری با ۴۲۳۵ دلار دیگر میسر می‌شود. درنهایت اگر می‌خواهید که نیرو از موتوری شش سیلندر و ۳.۶ لیتری به تمام چرخ‌ها منتقل شود باید ۴۴۷۰ دلار دیگر پرداخت کنید.

dodge RAM 1500 Tradesman
Dodge RAM 1500 Tradesman
۴. جی‌ام‌سی کانیون سوپرکابین به قیمت ۲۱۸۸۰ دلار
جی‌ام‌سی کانیون امسال به همراه کلرادو معرفی شد و از تراک پیکاپ‌هایی که تابه‌حال نام بردیم قیمت پایین‌تری دارد و شاید قیمت پایین‌تر این تراک جمع‌وجور نظر شما را به خود جلب کند. این کانیون تک کابین که با قیمت ۲۱۸۸۰ دلاری ارائه می‌شود، فضای کابینی بیشتر از حالت معمولی دارد و موتوری چهار سیلندر و ۲.۵ لیتری دارد. مدل دو کابین این خودرو هم در حالی ۴۲۵۰ دلار اضافی هزینه دارد که مدل ۴×۴ آن با ۶۹۸۰ دلار تحویل داده می‌شود.

2015 GMC Canyon
۲۰۱۵ GMC Canyon
۳. تویوتا تاکوما سوپرکابین به قیمت ۲۱۸۵۰ دلار
در حال حاضر تاکوما در کلاس خود بهترین پیکاپ کوچک است و درنهایت رقابت برای جنرال موتورز مهیا شده است. قیمت این خودرو به کانیون نزدیک است. اما همچنان تفاوت ۳۰ دلاری به نفع تاکوماست. این خودرو تک کابین که فضای مناسبی دارد مدل پایه است. اگر کابین بزرگ‌تری می‌خواهید باید ۲۸۹۵ دلار دیگر بپردازید. سیستم تمام‌چرخ متحرک که به‌صورت آشن ارائه می‌شود با ۳۸۳۵ دلار دیگر بر روی خودرو نصب می‌شود.

Toyota Tacoma Access Cab 2016
Toyota Tacoma Access Cab 2016
۲. شورولت کلرادو سوپرکابین با قسمت بار طویل به قیمت ۲۰۹۹۵ دلار
پیکاپ کوچک شورولت قیمتی زیر ۲۱ هزار دلار دارد و با این مقدار پول، شورولت مدلی اسپرت، سوپرکابین و با قسمت بار طویل را در اختیارتان می‌گذارد. مدل دو کابین با طول بار معمولی هزینه‌ای ۴۲۱۰ دلاری و مدل دوکابین با قسمت بار طویل قیمتی ۵۷۳۰ دلاری دارد. با وجود قیمت پایین کلرادو، این خودرو آپشن های گران‌قیمتی دارد به‌طوری‌که مدل ۴×۴ آن هزینه‌ای ۶۷۶۵ دلاری دارد.

Chevrolet Colorado Extended Cab Long Box
Chevrolet Colorado Extended Cab Long Box
۱. نیسان فرانتیر S تک کابین با طول بار استاندارد به قیمت ۱۸۸۷۵ دلار
نیسان که تا اینجا با تیتان در این لیست حضور داشت نمایندهء دیگری هم دارد. فرانتیر که مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروی این لیست محسوب می‌شود با هزینه حمل، قیمتی ۱۸۸۷۵ دلاری دارد. این مدل اسپرت که موتوری چهار سیلندر و ۲.۵ لیتری دارد به‌صورت تک کابین با طول بار استاندارد ارائه می‌شود. اگر مدل دو کابین یا ۴×۴ این خودرو را در نظر دارید نیسان موتور شش سیلندر و ۴ لیتری را در اختیارتان می‌گذارد که قیمتی نزدیک به ۲۲ هزار دلار خواهد داشت.

Nissan Frontier S King Cab standard box
Nissan Frontier S King Cab standard box
منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان سابق)

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ماشین های تجاری باید دارای اصطهلاک کم، هزینه تعمیرات پایین ، موتور قوی و با دوام و البته قیمت مناسب باشه. همینطور باید پلتفرم منحصربفردی داشته باشن چون این ماشین ها بیشتر از اینکه به سواری و شاسی بلند شباهت داشته باشن به کامیونت نزدیکتر هستن.واسه همینه که مثلا شولت سیلورادو موتور پر حجمی داره اما خروجی کمی نسبت به حجم زیاد داره چون برای طولانی تر شدن عمر موتور نباید از پتانسیل موتور به مقدار زیاد استفاده کرد(عاملی که باعث محدودیت استفاده از توربوشارژ و سوپرشارژر میشه)
    الان به لیست بالا نگاهی بندازید میبینید فقط 5 تا شرکت هستن که پیکاپ واقعی میسازن و البته که نیسان نسبت به 4 دیگه تو این زمینه عقبتره.
    اونوقت تو کشور ما هر ماشینی که دستشون میرسه با هر حجم و اندازه ای صندلی و صندوق عقب و نصف سقف رو برمیدارن و به ملت میفروشن.وانتهای چینی رو نگاه کنید بعد از 2 سال در حال خوندن غزل خداحافظی هستن.
    واسه همینه فقط وانت های تویوتا و قدیمی های امریکایی تو ایران هستن که میبینیم بیش از 10-20 , و حتی 30 ساله سر پا هستن و خوب کار میکنن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (853 ديدگاه)

      وای چه پیکاپ هایی چه قیمت هایی اون فورد f150 چه نازه مگه ادم دلش میاد به این ها بار بزنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hooman

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (65 ديدگاه)

        4 تا تراک آخری فول سایز نیستن اصلا قابل مقایسه با بقیه نیستن ابهت بقیه چیز دیگه ست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فورد

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (853 ديدگاه)

      مگه ادم دلش میاد به اینا بار بزنه اخه من بین f150 و توندرا موندم قیمت ها هم خیلی مناسبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. زیگما

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      البته در اف 150 موتور های توربوی زیادی میبینیم احسان جان!
      این جور طرز فکر های مربوط به توربو، مال 10 سال پیش بود
      تکنولوژی توربو بسیار پیشرفت کرده و امروز میشه به اندازه ی یه موتور تنفش طبیعی بهش اعتماد کرد….
      در اف150 از موتور های توربو متعددی استفاده شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان(احسان سابق)

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2872 ديدگاه)

        حتما سیستم توربو پیشرفت کرده اما همین سیستم اکوبوست فورد هم خیلی از کارشناسای امریکایی بهش ایراد گرفتن. کلا وانت ها بیشتر از قدرت بالا گشتاور زیاد نیاز دارن که معمولا با افزایش حجم موتور اینکار رو انجام میدن.حقیقتش اطلاعات مکانیکی زیادی ندارم بخوام بگم بلدم اما این چیزیه که تو سایت ها و مجلات معتبر خارجی در موردش زیاد می نویسن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. زیگما

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          از نظر عملکرد و مصرف سوخت و کشش، موتور 2.7 اکوبوست توربو، بر موتور 5.3 تنفس طبیعی سیلورادو برتری داره و این خیلی برام جالب بود
          نکته ای که هست اینه که در 3-4 سال اخیر توجه ویژه ای به توربو شده
          به همت کمپانی هانیول، توربوشارژر تونسته به تکنولوژی کاملا قابل اعتماد تبدیل بشه و محافظه کارترین خودروسازا هم به طرفش جذب شدن(کسب و کار فروش توربو به سرعت در حال رشده و هانیول بزرگترین تامیین کننده توربو برای خودروساز ها هست و بعد از اون کامینز بعنوان بزرگترین سازننده توربو شناخته میشه)
          نمونش تویوتا
          تویوتا تعدادی موتور توربو در سبد انجین هاش همیشه داشته
          ولی برنامه داره که به طور گسترده تر از توربو استفاده کنه
          نمونش هم موتور 2.0 لیتری توربوی لکسس NX
          که بعید نیست این موتور رو روی ماشین های دیگه تویوتا مثل هایلندر و حتی کمری ببینیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. BMW4ever

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (155 ديدگاه)

      البته سیستم های پرخوران به موتور فشار زیادی وارد نمیکنند ولی چون قیمت زیاد میشه این کار رو نمیکنند به نظر من هم وانت دو کابین بهتر هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرمان

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    آفرین به نیسان ولی خداییش فورد F-150 یه چیزه دیگس…. یعنی من فقط یک بار میخوام از نزدیک ببینم این هیولا رو……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    من با نظر دوستمون احسان موافقم .مدیران نالایق ما باید بدانند که اگر نمیتوانیم وانت در خور تولید کنیم باید تعرفه وانت صفر بشه چرا که تمام فشار بار داخل شهر بر دوش وانت هست و یک وانت خوب هم میتونه بار را به سلامت و هم سریع جابجا کنه و هم اصطحلاک کمتر بر دوش رانندگان که اقشار ضعف و بسیار زحمت کش هستند رو متحمل کنه. به امید روزی که مدیران ما بفهمند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. milad

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    با 20000دلار یه وانت امریکایی که میشه 65میلیون تومن که توی ایران میشه باهاش بیکاپ ریچ..کاپرا..و انواع وانت های بیخود چینی خرید..درود بر کسانی که نمیزارن ما سوار ماشین خوب بشیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. کافر مقدس

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم حاشیه سود خودروسازان آمریکایی و ژاپنی رو بدونم! فک کنم زیر 5% باشه!! یا ما داریم برعکس دنیا کار میکنیم یا دنیا عظمت ما را میبینه ولی ایمان نمییاره:D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    پس پراید151کووو؟؟؟
    وانت تندر کجاست؟؟؟
    وای اریستون چی شد پس نیستش که؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سامان از تبریز

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    اکثر این تراکها تو تبریز موجود هستش
    همشونم از نزدیک دیدم ولی به مولا تویوتا تندرا یه چیز دیگس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. tadano

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    اگه شرایط تعمیر و نگهداری به صورت کامل رعایت بشه موتورهای توربو و سوپر شارژر مخصوصا دیزلی عمرهای بالایی دارند از نمایندگی مرکزی ایسوزو سوال کردم متوسط عمر کامیونت های ایسوزو چند هزار کیلومتره ؟ گفت اینجا 40 هزار کیلومتر اومده ( طرف روغن عوض نکرده ) یک میلیون کیلومتر هم اومده ، یک میلیون کیلومتر خیلی عدد عجیبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. جی تی ار

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    حسین کجایی که رونمایی شد. آقا بروببین عجب چیزی شده وااااااااااایییییییییی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسين

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      سلام. میدونم. دیگه گذاشتنش بعد اذان مغرب که تا صبح احیا بگیرن :D :D :D :D

      آقای سردبیر لطفا سریعتر خبرشو بذارید
      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. BMW4ever

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (155 ديدگاه)

        bmwblog.com اطلاعاتش اینجا هستش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. hamid reza

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (381 ديدگاه)

    ببخشید فکر کنم اختلاف قیمتی که برای دوکابین شدن تویوتا توندرا باید پرداخت اشتباه درج شده. اخه مگه میشه 150 دلار؟ همه بالای 1500 دلار هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    توی آمریکا خیلی استفاده میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    فورد، فورد و فورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ساسان.م

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (338 ديدگاه)

    ابهت GMC رو ببین فقط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. نوید جهرمی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3688 ديدگاه)

    محشره
    برا خرید وانت فقط و فقط میرفتم سراغ امریکاییا . ابهت قدرت و دوام.با این قیمت واقعن ادم دلش مخواد حتمن یه پیکاپ تراک داشته باشه.
    باز خوبه ژاپنیا هم گزینه های خوبی دارن. جای بقیه مخصوصن آلمانیا خالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      مرسدس بزودی وارد دور میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        بله
        پیکاپی بر اساس نیسان فرانتیر(ناوارا) قراره بسازه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Nima

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1658 ديدگاه)

        به نظرم بنز نباااااید اصلا وانت بسازه حتى اگر براش سودآور باشه!
        چون یه برند اوکس هستو نباید خودشو تو این داستانا دخالت بده
        براى مثال شما دیدین که مثلا
        کدیلاک یا لینکلن یا لکسوس یا اینفینیتى یا … وانت بسازن؟!؟!؟!؟!؟!

        قطعا نه.به نظرم یه جورایى افتتتت داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. نوید جهرمی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3688 ديدگاه)

    انتخاب بنده جی ام سی کنیون – شورولت کلورادو
    فول سایز فورد اف – جی ام سی سیرا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. edris

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    من که عاشق تویوتا تاکوما شدم واقعا زیباست به نظر من مخصوصا همین رنگش قمتش هم عالی _پدال لطفا در مورد تویوتا هایلوکس revo مطلب بنویس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. samurai

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (535 ديدگاه)

    برادران سامورایی تو این کلاسم که خودروسازای امریکایی توش ماهرن جای اونا رو گرفتن بعد بعضی افراد معلوم الحال شرکت معظم تویوتا رو با شرکتای کره ای و چینیو هندیو … مقایسه میکنن البت این مقایسه رو فقط پشت مانیتور انجام میدن تو دنیای واقعی همچین کاری نمی کنن چون میدونن مسخره میشن …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mazaher

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (111 ديدگاه)

    سلام دوستان تیپ ظاهری این پیکابها بیانگر قدرت و ظرافت می باشد و اظهار نظرهای الکی به نظر بنده یک مقدار بی انصافی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. رامکال

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    اگر اشتباه نکرده باشم مورد شماره 5 رو توی اهواز دیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. رامکال

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    سلام چرا نظرات بارگذاری نمیشن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. یه پسر

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    قیمت این ماشینا با در آمد دوهزار ده شاهی ما فوق العاده ان چه برسه به درآمد اون ور آب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. AHMADREZA

    ۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    عاشق پیکابم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. CHALLEGER

    ۳ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    !!!!!!!JUST RAM

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا