چشم انداز

ده ویژگی فراموش شده خودروهای قدیمی [اینفوگرافیک]

خودروها از زمان حضورشان در جاده‌ها تغییرات شگرفی به خود دیده‌اند و از همان ابتدا، رشد و توسعه مدل‌های مختلف خودرو ادامه داشته است. بسیاری از امکانات و تجهیزات در خودروها استفاده شده و بعدها کنار گذاشته شده‌اند. برای برخی علاقه‌مندان دنیای خودرو، با وجود این همه تکنولوژی مفید که هر ساله به خودروهای مختلف اضافه می‌شوند، شاید برخی تجهیزات خودروهای قدیمی، شخصیت بیشتری برای یک اتومبیل ایجاد کنند. برخی از این ویژگی‌ها به دلایل ایمنی کنار رفته‌اند و برخی دیگر نیز به خاطر ملاحظات طراحی از ساختار خودروها حذف شده‌اند. همچنین برخی دیگر توسط طراحان به تاریخ پیوسته‌اند.

1960s_Lincoln_Continental_convertible_with_suicide_doors_open
وب‌سایت Ardauto.ie لیستی از ویژگی‌هایی تهیه کرده که خبری از آن‌ها در خودروهای مدرن امروزی نیست. نگاهی به این لیست، شاید خاطرات بسیاری را برای برخی افراد زنده کند؛ خودروهای قدیمی همیشه دوست‌داشتنی خواهند ماند.

features-of-old-cars-infographic

صندلی‌های نیمکتی

با توجه به سن و سال و تجربه کار با اتومبیل‌های قدیمی، ممکن است صندلی‌های نیمکتی را به خاطر داشته باشید. البته هنوز هم بعضی خودرو در عقب خود از این طرح صندلی استفاده می‌کنند؛ ولی در یک برهه از تاریخ صنعت خودرو، صندلی‌های نیمکتی به عنوان صندلی‌های جلو نیز استفاده می‌شد؛ یک عضو طراحی ثابت خودروهای بزرگ امریکایی.
صندلی‌های نیمکت اینک با صندلی‌های مجزا جایگزین شده‌اند تا بتوان لوازمی مانند دسته دنده، کنسول میانی و سوئیچ‌ها را بین دو صندلی قرار داد.

صندلی‌های نیمکتی

باله‌های عقب

این باله‌ها که از لاکهید P-38 (هواپیمای امریکایی جنگ جهانی دوم) الهام گرفته شده بودند، اولین بار در کادیلاک مدل ۱۹۴۸ ظاهر شدند. هارلی اِرل که طراح جنرال‌موتورز و یکی از بزرگان صنعت اتومبیل بود، این سبک از طراحی را معرفی کرد. البته این باله‌های عقب منحصر به خودروهای امریکایی نبودند و بسیاری از اروپایی‌ها نیز در قالب اسپورت از آن‌ها استفاده کردند. امّا متأسفانه این باله‌ها در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی از صنعت خودرو کنار رفتند.

از سال‌های ۱۹۵۰ به این طرف، باله‌های عقب کمتر دیده شده‌اند. این باله‌ها قطعه‌ای جالب از زبان طراحی متعلق به یک دوره خاص هستند.

باله‌های عقب

زیرسیگاری

تقریباً در تمام خودروهای قدیمی می‌توان چیزی به نام زیرسیگاری پیدا کرد. این تجهیزات از دهه ۱۹۹۰ میلادی کم‌کم از کابین خودروها ناپدید شدند و در دهه ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یک آپشن در دسترس قرار داشتند. این روند به‌قدری آهسته و بی‌سروصدا انجام شد که کمتر کسی از آن خبردار شد. تصور اینکه یک مدل جدید از تویوتا یا هوندا با چند زیرسیگاری ارائه شود، بسیار مشکل خواهد بود. شاید تنها استفاده‌ای که بتوان از آن‌ها کرد، به عنوان محلی برای پول خردهای اضافی است.

زیرسیگاری

صندوق‌عقب‌های بزرگ

اندازه صندوق‌عقب خودروهای قدیمی به قدری است که می‌توان در آن گم شد! در یک دوره خاص، داشتن یک ۷۰۷ لیتری در عقب چندان غیرعادی محسوب نمی‌شد. ولی در حال حاضر اگر بخواهید یک صندوق عقب بزرگ داشته باشید، حتماً باید به سراغ یک شاسی‌بلند یا ون بروید.
صندوق‌عقب‌های بزرگ از صنعت خودرو کنار گذاشته شده‌اند تا ویژگی‌های آئرودینامیک خودروها ارتقا یابد و در نتیجه، مصرف سوخت بهتری را از آن‌ها شاهد باشیم. البته سخت است که باور کنیم که بهینه‌سازی مصرف سوخت به این موضوع ربط داشته باشد، ولی وقتی مجبور می‌شویم که قسمتی از وسایل را بر روی صندلی‌های عقب بگذاریم، اندکی برایمان ناراحتی به همراه دارد.

صندوق‌عقب‌های بزرگ

تایر زاپاس

در یک دوره خاص، همه خودروها حتماً یک تایر زاپاس داشتند و این تنها مختص به جیپ‌ها نبود. این امکان از وسایل نقلیه کنار رفت تا امکان تولید خودروهای سبک‌تر و کوچک‌تر فراهم شود.

تایر زاپاس

سوئیچ‌های کف خودرو

مانند صندلی‌های نیمکتی، این ویژگی از خودروهای قدیمی نیز کمتر توسط جوان‌ترها دیده شده است. این سوئیچ در نزدیکی پدال کلاچ یا ترمز قرار می‌گرفت و برای روشن کردن چراغ‌ها استفاده می‌شد. در رقابت با خودروهای لوکس اروپایی، خودروسازان امریکایی شروع به استفاده از این کنترل‌های را بر روی فرمان کردند.

سوئیچ‌های کف خودرو

دریچه‌های کنار پنجره

اگر کولر نداشته باشید، این دریچه‌های کنار پنجره برای شما یک نعمت خواهند بود. استفاده از این دریچه‌ها باعث می‌شد که بدون نیاز به پایین آوردن شیشه‌ها، هوا درون کابین خودرو جریان یابد.

دریچه‌های کنار پنجره
در دهه ۱۹۸۰ میلادی سیستم تنظیم هوا رفته‌رفته تبدیل به یکی از امکانات استاندارد خودروها شد و این دریچه‌ها نیز کم‌کم از دنیای خودروها ناپدید شدند.

دریچه‌های کنار پنجره

حلقه‌های بوق

همانند دیگر موارد مطرح در این لیست، حلقه‌های بوق نیز به خودروهای قدیمی مربوط می‌شوند؛ خودروهایی که یک فرمان بزرگ و نازک داشته‌اند و این فرمان تنها برای یک هدف، یعنی هدایت خودرو استفاده می‌شده است. خوشبختانه این دوره را پشت سر گذاشته‌ایم و بوق اکنون بخشی از غربیلک فرمان خودروها شده است.

حلقه‌های بوق

درهای انتحاری

درهای انتحاری به عنوان محصولی از سال‌های ۱۹۶۰ میلادی به معنای عدم‌نیاز یک خودرو به ستون‌های میانی در بدنه (B-pillar) هستند. در نتیجه بازشوی کنار خودرو بسیار بزرگ‌تر و سهل‌الوصول‌تر می‌شود. امّا ملاحظات ایمنی خودروها، سرانجام به استفاده از این نوع درها پایان داد؛ چرا که احتمالاً باز شدن آن‌ها در هنگام رانندگی می‌رفت.

1960s_Lincoln_Continental_convertible_with_suicide_doors_open
مانند باله‌های عقب، درهای انتحاری نیز به عنوان نمادی از استایل منحصر به فرد خودروهای قدیمی به شمار می‌روند و برای خودرو شخصیتی ایجاد می‌کنند که در طراحی خودروهای مدرن امروزی چندان دیده نمی‌شود.

درهای انتحاری

دکمه‌های کنترل

البته این دکمه‌ها هنوز به طور کامل از خودروها ناپدید نشده‌اند؛ ولی با رشد تکنولوژی خودروسازی، روز به روز کمتر می‌شوند. در حال حاضر می‌بینیم که دکمه‌های بیشتری به روی فرمان منتقل می‌شود و تنها یک دکمه کنترل دیده می‌شود. با همه‌گیر شدن تکنولوژی صفحه لمسی در بسیاری از وسایل روزمره، روزهای زندگی دکمه‌های کنترل نیز به شمارش افتاده‌اند.

دکمه‌های کنترل

جمع‌بندی

دنیای اتومبیل‌سازی نیز تفاوت چندانی با دیگر بخش‌های این جهان ندارد؛ وقتی یک راه‌حل بهتر برای انجام کاری پیدا می‌شود، چرا نباید ابزار قدیمی را کنار گذاشت؟ آیا قرار است چیزی از دست بدهیم؟

البته شاید برای برخی از تجهیزات خودروهای قدیمی دل‌تنگی وجود داشته باشد که خوشبختانه هنوز هم این خودروها با این شرایط در حال خرید و فروش هستند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. 4MATIC

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    اصلا ازماشینای قدیمی خوشم نمی اد به جزبنزsls300مدل1969وچند مورد دیگه

    موافقم 2
    مخالفم 12
    1. MAFIA

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (435 ديدگاه)

      من هم از ماشینای قدیمی فقط از بنز گالوانیک و نسخه معدودی از فراری ها خوشم میاد.

      موافقم 0
      مخالفم 13
      1. مجتبی(ساروی)

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (551 ديدگاه)

        مافیای تعداد دیسلایک هایی که تو توسایت پدال گرفتی رو هیجده چرخ که خوبه کشتی باربری نمیکشه .اخه پسر بده .عیبه .مگه تو یه ادم انتی سوشال هستی ؟؟باباجان یه کم فکر کن .هنر این نیست که ادم هرچی به ذهنش رسید رو درجا بیان کنه اونم با این ادعا که درون و بیرونم یکیه و از این جور حرفا .یکی بهم میگفت اگه دیدی با ده نفر نتونستی کنار بیای ببین ایراد از خودته .جای برادر منی .احساس میکنم تو دلت چیزی نیست ولی خداییش دوس ندارم این هم دیس بگیری و تبدیل به یه ادم منفور تو پدال بشی

        موافقم 3
        مخالفم 0
      2. امیررضا

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (61 ديدگاه)

        من با خوندن کامنتای مافیا خندم میگیره.
        اینو خواستم بت بگم که حرف های عامه پسند لزوما به معنی دستمال کشیدن نیست و بهتره به جای توهین به بقیه ی آدما رفتار خودتو عوض کنی یا اصلا حرف نزنی. اگه هم قصدت صرفن شوخی و خنده ست که باشه چشم همیشه بت منفی میدیم.
        من واقعا برام عجیبه که چرا هر کامنتی رو تایید میکنن.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. sj

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (187 ديدگاه)

          مگه اینجا با لایک گرفتن کسی چیزی گیرش میاد؟مافیا لاقل هرچی تو دلش میریزه بیرون مثل خیلی ها نیست پراید سوار جای اینکه بفروشه بخاطر لایک فقط منتقد

          موافقم 1
          مخالفم 1
    2. shahin

      ۱۰ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      از پیکانم خوشت نمیاد!!!

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. 4MATIC

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    اون ماشین اولیه چرا درهاش مثل رولزرولز باز می شه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود. ببخشید 4Matic جان تلفظ درستش رولز رویس هستش

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. سامان از تبریز

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    یادش بخیر من وقتی بچه بودم شاگرد جوشکار ساختمان بودم :) اوستام یه بنز 220 داشت کلی باهاش خاطره داشتیم
    باله های عقب ماشین رو خیلی خوشگل میکنه
    کاش اون ماشینهایی که طراحی عقب ضعیفی دارن با استفاده از باله یه حال و هوای تازه به خودرو هاشون بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ALIUnited

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (135 ديدگاه)

      منظورت همون بنز هایی هستن که چراغ های جلوش دایره بود؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      ایشون مدل ماشین رو درست گفتند . اون بنز ها به 220 هم معروف است .

      اما اکثر ایرانی ها به اسم 190 دیزل یا 190 گازوییل سوز میشناسند .

      در هر حال جفتش درسته .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. مرتضی

        ۱۰ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (849 ديدگاه)

        190 دیزل یه کشتی متحرک بود در حالی که گندگی ماشین های امریکایی رو در طول نداشت اما فرق نمیکرد 2/20 قذت باشه یا 230 وزنت راحت سوار و پیاده میدشی ازشیعنی 5 نفر راحت سوارش میتونستند بشن یادمه جایی خوندم و خودم به عینه دیدم هیچ ماشین ژاپنی توانایی اینو نداره که سی سال ممتد هر روز دوبار از جاده چالوس مسافر کشی کنه ولی بعد این همه سال با کمی دقت در نگه داری از پس کارش بر بیاد هرگز 190 از ذهن مردم ایران محو نخواهد شد البته نه نسل جدید هیوندای و تویوتا دوست!

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. شهرام

          ۳ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (102 ديدگاه)

          بنز فراتر از اتوموبیله ولی درسته نرم و بادوام و استاندارد ولی تویوتاها مرگ ندارن و طعم مرگ را نمیچشند خواه در جاده چالوس باشند و خواه در جنگلهای برمه میانمار

          موافقم 2
          مخالفم 0
  4. moein

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    زاپاس که هنوز تو ایران یک آپشن فوق مدرن محسوب میشه !!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. امیر محمد

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (279 ديدگاه)

      تو ماشینا ی خارجی هم هست واقعا درک نمیکم منظورشو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسين

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    یه طومار واسه ایرانخودرو بنویسید، درخواست بدید تو پیکان جدید این ویژگی ها باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. E 36

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (918 ديدگاه)

      مگه تولید پیکان جدید واقعیت داره ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر محمد

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (279 ديدگاه)

        یه طرح نیو پیکان یا استلاحا NP توی ایران خودرو استارت خورد که با محصول فوق مدرن و پر از ابتکار و بدون هیچ کپیی تمام شد اسم اون ماشین جدید هم رانا هستش

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          امیر محمد درست میگه .

          تقریبا طراحیه NP شبیه محصولات فیات بود .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. shahin

          ۱۰ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (266 ديدگاه)

          قیافه جدیدش دل چسب نیست.

          همین پیکانای خودمون قشنگ ترن.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. حسين

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (2820 ديدگاه)

        فک نکنم!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی و آلفا

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    مقاله ی نوستال و خاطره نگری بود منو یاد بیوک رگال پدرم انداخت حیف که به اندازه کافی برزگ نبودم تا بفهمم باچه اعجوبه ای طرفم چون فقط 5 سالم بود که فروختش حیف واقعا حیف… واقعا آمریکایی یه چی دیگس

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. شلبى

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (685 ديدگاه)

      امریکایى رو فقط اونایى که داشتن و سوار شدن میدونن چیه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1364 ديدگاه)

        درود. من نداشتم و سوار هم نشدم. الانم طرفدار آلمانیا هستم. اما وقتی یه ماشین آمریکایی میبینم به طور زایدالوصفی احساس شعف بهم دست میده (جمله خیلی سنگین بودا!!) خدا میدونه اگه صنعت خودرو دست آمریکا میموند الان ماشینا چجوری بودن.. نمیگم بهتر بود یا بدتر اما فکر میکنم خیلی متفاوت از این چیزی که هست میشد.
        یاد اسطوره های قدیمی امریکایی بخیر…

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          مثال هم بزن دیگه حسین :

          کاپریس کلاسیک . سیلبرتی . کادیلاک سویل . سابربن و …

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسین

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          اسطوره نیست ولی اشک تو چشم من میاره:

          کــــادیـــلاکــــِ ایـــــران !!!

          موافقم 3
          مخالفم 0
        3. فریا

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (684 ديدگاه)

          ســـویل اسطوره نیـــست ؟!!! O_o

          “امکاناتش رو بعضی از ماشینای لوکــس حال حاضر هم ندارن”

          این حرف من نیست . حرف مجلات حودرویی ـه .

          موافقم 0
          مخالفم 1
        4. حسین

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          کادیلاک ایرانو گفتم فریا جان. در حد سویل نیست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. فریا

          ۱۰ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (684 ديدگاه)

          کلاً انقد فرق دارن …

          overpic. net/viewer.php?file=xwgw7j4izsjd7h1rybzh9.jpg
          (فاصله رو بردارید)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. حسین

          ۱۰ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          فریا مرسی بابت راهنماییت. یه روزی این اسطوره ها توی شرکتی که امروز بهش میگیم پارس خودرو تولید میشدن و بهش میگفتن جنرال موتورز ایران… و امروز اسطوره رومانیایی به اسم داچیا لوگان رو دارن تولید میکنن. چی بگم ای خدا

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. nasrin karami

        ۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جواب هم که نمیدن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. amir

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    خیلی جالب بود ممنون مخصوصا این قسمت باله هاش چون خیلی دنبالشون گشتم تا پیدا کنم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان 1

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    ما که هنوز داریم استفاده میکنیم اون چند موردیم که نداریم واسه اینکه تحریم بودیم وگرنه الان کامل بودیمو هنوز تو خط تولید داشتیم
    فقط اون زاپاس رو نفهمیدم موضوعش چی بود الانم که زاپاس داریم همه ی ماشینا چه وارداتی چه داخل زاپاس دارن کجاش پس به فراموشی سپرده شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      منم شنیدم خیلی از ماشینای جدید زاپاس ندارن!!
      البته شایدم لازم نباشه،من که سه ساله ماشین دارم تاحالا پنچر نشده،زاپاس هم لازمم نشده!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مک میسل

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        کسی میدون چرا پرادو های 2015 زاپاسشون در پشت صندوق نیست؟
        و ایا اصلا در درون صندوق هم زاپاس دارند؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. نوید

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اخ اخ اخ
    شورلت کاپریس 1988 عجب صندوقی داشت!!!!…
    لامصب 4 نفر دراز کشیده توش راحت جا میشدن…
    فک کنم اگه فقط صندوق کاپریس رو ذوب کنن میتونن یه پراید ازش بسازن :)
    صندلی هاش صندلی نبودن که مبلمان بودن…
    یادش بخیر
    یه بنز E220 1974 هم داشتیم سالار بود…
    متاسفانه الان باید سوار خودرو های دست سوم چینی یا پراید 131.111.124.155…..
    بشیم:(
    من هنوز عاشق ماشین های قدیمی هستم چون ماشین های قدیم شخصیت داشتن..
    چیزی که الان من تو ماشین های امروز خیلی کم میبینم

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. شلبى

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (685 ديدگاه)

      اره نوید جان صندلى هاى کاپریس صندلى نیست مبل راحتیه، کاپریس فوق العادست هم معمولیاش هم تخم مرغیاش که عالى بودن، تا همین چند سال پیش ماشین پلیس امریکا بودن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      کاپریس کلاسیکیک اسطوره است . لامصب شانسم نداشتیم سوار بشیم . اما هرچی

      از ابهت و کلاسش بگم کم گفتم .

      فقط یکبار سوار کادیلاک سویل ابی شدم ، راننده داشت هایده گوش میداد .

      فقط اهنگ هایدشو یادمه .

      اون موقع خیلی چیزهارو از خیلی چیزها تشخیص نمیدادم . :) :)

      اون موقع فقط بنز برام جذابیت داشت و بقیه اصلا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرید

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (787 ديدگاه)

        سلام میلاد…
        یجور میگی اون موقع فقط بنز برام جذابیت داشت و بقیه اصلا انگار الان طرفدار پروپاقرص همه برند هایی به جز بنز :-D :-D :-D ;-)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۰ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        باز تو اومدی ؟؟؟؟؟

        من همه ی برندهارو دوست دارم . اما از غلو و بزرگنمایی و تک

        بعدی بودن ، بدم میاد .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرید

          ۱۰ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          میلاد تو پدال چرا بی ادب میشی؟؟؟؟ :-D نه بابااااااااا :-D :-D

          موافقم 0
          مخالفم 0
  10. شلبى

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (685 ديدگاه)

    یادش بخیر یه شورولت نوا مدل ۵٧ داشتیم که c3 بود و صندلیه جلوش نیمکتى بود، تا سه چهار نفرم جلوش سوار میشدیم، دنده اش هم رو فرمون بود،خیلى ماشین خوبى بود
    جالبه الان شورولت سیلورادو جدید هم صندلى جلوش سه تایى میشه، در واقع کنسول وسطش صندلى میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ارمان

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو ایران الان مثلا پیکان وانت هم فندک داره هم جا سیگاری که پول خورد میکنن توش،هم بغل درا پژو ها هواکش داره،نیساناشم خیلیاشو دیدم صندلی نیمکتین…
    خدای آپشنیم ما والا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. McLaren Automotive

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    یکی از بهترین مقاله هایی بود که در این مدت خوندم . واقعا ماشین های قدیمی یه چیز دیگه بودن . ما یه بنز 190 دیزل هنوز داریم و من میخوام دوباره ردیفش کنم برا خودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سپهر

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (174 ديدگاه)

    چه مطلب جالبی منم وقتی بچه بودم بابام یه بنزw126 داشت خیلی باحال بود همین 7-8 سال پیش بود که فروختش یادمه یه بار 16 سالم که بود یواشکی سوئیچو برداشتم ورفتم تو کوچمون یه دور بزنم که همچین بغل ماشینو مالیدم به دیوار که 3تا خط سراسری از گلگیرجلوتاگلگیرعقب افتادکه هیچ آینه هم داغون شد وافتاد روزمین بنده خدا بابام هیچیم نگفت فقط تا10روزمحل سگ بهم نمیذاشت ههههه.ای پدال چه خاطراتیرو یادمون اووردی…….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      W126 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      دهنت سلویس سپهر .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسین

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      بابات چجوری دلش اومد بفروشدش؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سپهر

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (174 ديدگاه)

        هیچی ازاصرارای من دیوونه الان ببین چه قیمتی داره… والا بیخودبابام عقلشو داددست من.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. هادی

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (458 ديدگاه)

    به نظر من اون صندلی جلو یه تیکه خیلی خوبه باید النم وصل کنن رو ماشینای کوچیک مثل ماتیز یه دستت رو بزاری رو صندلی هی برونی خیلی حال میده
    یا اون شییشه هوا خیلی قشنگه از سانروف بهتره

    یا دنده رو فرمون هم خیلی جالبه که تو لیست نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (810 ديدگاه)

    واقعاً کادیلاک های اون زمان همه چی داشتن.دارم راجع به Fleetwood و سویل صحبت میکنم.
    قصر های متحرک بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      اون موقع بنز های پولمن هم رقیب نداشتن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فریا

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (684 ديدگاه)

      FleetWood عظمتــش قابل وصف نیست . یکی از دوستای صمیمیم هم الان صاحب

      یکی از بکــر ترین FleetWood های ایران هستند . تاپیکش توی سایت تـیونینگ

      تاک هست میتونین ببینین ;-)

      http://img.overpic.net/images/g/n/f/xgnft40n6lst0ug0llkc.jpg

      http://ttupload.ir/uploads/14_04_17_zIMG-0007.jpg

      http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=157&t=82662&start=400

      توصــیه می کنم حتما این تاپیک رو ببینید مخصوصا عکسهای موتورش رو .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۰ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        فریا کسی منکر این کادیلاک نیست . اما پولمن ها هم جزو عجایب ان

        زمان بودند .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. فریا

        ۱۰ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (684 ديدگاه)

        بر منکر دوتاشون لعنت :-)

        مگه میــشه (مخصوصا) منکر فــلیت وود بود ؟

        راستی برای پولمن ها هم دویل و فلیت وود لیمو داریم :-D

        mcsmk8.com/90-LIMO/90LIMO-48.JPG

        موافقم 0
        مخالفم 0
  16. RETOLEX

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    از ماشین های کلاسیک امریکایی خوشم میاد
    خیلی ابهت دارن حس قدرت به ادم دست میده
    کاش دوباره اینطور ماشین ها باز هم ساخته میشدند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    کی میتونه بگه اون عکس زاپاس مربوط به چه ماشینی هست ؟؟؟؟

    ببینم کیا با قدیمیا حال میکنن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hami

      ۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (169 ديدگاه)

      رنو 5

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        نه . اشتباهه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شلبى

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (685 ديدگاه)

          میلاد فکر میکنم پژو اخوندى باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          آفرین شلبی . دقیقا زدی تو خال .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. فریا

          ۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (684 ديدگاه)

          آخوندی همون 205 ــه ؟ منم حدس زدم ولی بعد اومدم دیدم

          شلــبی گفته :-)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. شلبى

          ۱۰ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (685 ديدگاه)

          اره فریا جان ماشین رئیس جمهور قبلیمون جناب دکتر

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱۰ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          نه اخوندی میشه 504 .

          اما این رینگ حدود 10 الی 15 سال پای ثابت محصولات پژو بود .

          موافقم 0
          مخالفم 0
  18. سجاد

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر این موارد تو پراید بود، نه تنها منقرض نشده بود بلکه تا سالیان سال به لطف صنعتگران با وفا صنعت خودرو به مدالهای قدیمی و علاقه بسیار بیشتر به تکنولوژی(البته از نوع) قدیمی ادامه داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. sunmartin

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    خودرو و طراحی آن مانند نسل انسانهاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. نوید (6*6)

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    مک میسل فکر میکنم مثل لندکروز زاپاسش رفته زیرش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. نوید (6*6)

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    ولی کلا به نکته خیلی خوبی اشاره کردی اصلا دقت نکرده بودم
    با اینکه محصولات تویوتا و لکسوس رو خیلی خوب میشناسم و با همه جای ماشین آشنا هستم
    ولی اصلا به این نکته توجه نکرده بودم
    آره الان به عکساش نگاه کردم دیدم زاپاسش عقبش نیست و رفته زیرش
    مثل لند کروز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. آرش آمریکایی

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (620 ديدگاه)

    وای یدفعه یاد آریای قدیمی خودمون افتادم یادی از خاطره ها و اشکم در اومد ولی بخاطر مصرفش و یدفعه گرون شدن بنزین فروختیمش
    خدا لعنت کنه باعث و بانی شو
    :'(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. love samurai

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    عموم یه اریا داشت که صندلی جلوش نیمکتی بود چهار نفر جلو جا میشد:)
    بعله یه زمانی تو این مملکت بهترین ماشینا تولید میشد همه دنیا هم بهمون احترام میذاشتن ولی الان…. نگم بهتره:(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Rayan

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    به نظرم اسطوره های ماریکایی همه دهه هشتادی dodge challenger و dodge charger و ford mustang و chevrolet camaro هست و باله plymouth road runner هم خیلی عجیب و زیبا بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمدMOHAMMAD

    ۱۰ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    خوش بحال خودمون که هنوز خودروهای قدیمی تا زمان های بی نهایت تو کشورمون تولید میشه تا ما هیچ وقت دلمون برای اونها تنگ نشه و غصه نخوریم و تو اون دنیا هم روحمون با اولین مخترعان و سازندگان خودرو ها محشور بشه و ما دیگه هیچ وقت از هم جدا نخواهیم شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Archi Khan

    ۱۰ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    خیلی مطلب جالبی بود
    همیشه که نباید مطالب از آخرین پیشرفت های بشر باشه !
    نگاهی به گذشته هم در بعضی مواقع جالب و خاطره انگیزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. نوید (6*6)

    ۱۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    همین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. 4MATIC

    ۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    عکس1درش مثل فانتوم باز می شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Mohammad

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    شمایی که میگید ماشین قدیمی بده
    برید لینکلن کنتیننتال ببینید
    برید کادیلاک الدورادو رو ببینید
    ینی من اینا رو با هیچ ماشینی عوض نمیکنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. امیرحسین پورکند

    ۲۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    من از نسل جدیدم ولی ماشینهای قدیمی رو دوست دارم
    تکنولوژی نداشته باشه ولی اون حالی که پشت ماشینای کلاسیک میکنی،تو جدیدا نیست!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا