چشم اندازهفته نامه

دور صاعقه 2021، نبرد برترین خودروها در سخت‌ترین پیست آمریکا

با حضور یک پورشه برقی، یک کوروت موتور وسط و یک موستانگ 760 اسبی

پیست مسابقه‌ای بین‌المللی ویرجینیا یا به‌طور مخفف VIR با ۶.۶ کیلومتر طول و ترکیبی هیجان‌انگیز از پیچ‌های چالش‌برانگیز و مستقیمی‌های سرعت‌بالا، سخت‌ترین پیست اتومبیل‌رانی آمریکا محسوب می‌شود. سریع رفتن در این پیست به قدرت، چسبندگی و انعطاف‌پذیری بالا به‌علاوهٔ اعتمادبه‌نفس فروان نیاز دارد. در اینجا اگر یک خودروی پرفورمنس نقاط ضعفی را در خود پنهان کرده باشد، به‌راحتی پیدا می‌شود. به همین دلیل، مردان کارانددرایور هرساله جدیدترین خودروهای پرفورمنس بازار را به VIR می‌برند تا در رقابتی که «دور صاعقه» نام دارد سریع‌ترین دورهای ممکن را به ثبت برسانند. تیم این نشریهٔ معتبر سالی یک‌بار به این پیست سفر می‌کند تا داغ‌ترین خودروهایی که تا آن لحظه به بازار آمده‌اند را با دقت بررسی و آزمایش کند.

این دورها نقاط قوت و ضعف یک خودرو و همین‌طور داستان‌هایی فراتر از اعداد را نشان می‌دهند. هنوز به اینکه شورلت پیشرانهٔ کوروت را از جلو به وسط منتقل کرده اعتراض دارید؟ لپ تایم C8 همهٔ این اعتراضات را پاک خواهد کرد. در رقابت امسال همچنین مینی کوپر JCW GP رکورد پیست VIR برای خودروهای دیفرانسیل جلو را جابجا کرد درحالی‌که مرسدس CLA45 AMG چهار سیلندر نیز پرفورمنس غافلگیرکننده‌ای داشت و آام‌گ‌های V8 قوی‌تر را مغلوب کرد. در همین حال، پورشه تایکان توربو S خود را در بین سریع‌ترین سدان‌های بنزینی قرار داد و یک موفقیت واقعی را برای خودروهای الکتریکی به ارمغان آورد درحالی‌که موستانگ شلبی GT500 سنگین‌وزن هم تمام توان خود را به کار گرفت تا لپ تایمی سریع‌تر از یک سوپراسپرت موتور وسط ثبت کند.

در این رقابت خودروهای کاملاً استاندارد حضور دارند که با نمونه‌هایی که مردم عادی می‌توانند از یک نمایندگی خریداری کنند هیچ تفاوتی ندارند. این خودروها روی لاستیک‌های کارخانه‌ای قرار دارند و بنزین معمولی می‌سوزانند؛ اما اگر می‌پرسید که چرا خودروهای خاصی مثل محصولات آستون‌مارتین، فراری F8 تریبوتو یا تسلا مدل ۳ پرفورمنس در رقابت امسال حضور ندارند، دلیل آن عدم درخواست از سوی کارانددرایور نیست بلکه به این خاطر است که خودروسازان همیشه نمی‌توانند یا گاهی اوقات نمی‌خواهند مدل‌هایی که نشریات نیاز دارند را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

در سال ۲۰۰۶ که اولین قسمت از رقابت‌های دور صاعقه توسط کارانددرایور برگزار گردید، پیست VIR به این خاطر انتخاب شد که ترکیب ۶.۶ کیلومتری آن نزدیک‌ترین پیست در ایالات‌متحده به نوربرگ‌رینگ است. این پیست کاملاً توانایی ترمز، شتاب و هندلینگ خودروها را به چالش می‌کشد. هر لپ تایم در VIR نشان‌دهندهٔ عصارهٔ پرفورمنس و شخصیت کامل یک خودرو است. خودروهایی که در رقابت دور صاعقه حضور دارند بر اساس قیمت در پنج گروه مختلف دسته‌بندی می‌شوند که از قیمت زیر ۳۵ هزار دلار آغاز شده و تا بیش از ۲۵۰ هزار دلار بالا می‌رود. این گروه‌ها را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

شرکت‌کنندگان

گروه

قیمت پایه

قیمت تست‌شده

قدرت

وزن

نسبت قدرت به وزن

تویوتا سوپرا ۲.۰ LL2 ۴۳,۹۸۵ دلار ۴۷,۴۷۰ دلار ۲۵۵ اسب بخار ۱۴۴۳ کیلوگرم ۵.۶ کیلو به اسب
کادیلاک CT4-V LL2 ۴۵,۴۹۰ دلار ۵۲,۱۶۵ دلار ۳۲۵ اسب بخار ۱۶۴۸ کیلوگرم ۵.۱ کیلو به اسب
فورد موستانگ اکوبوست LL2 ۳۶,۸۵۵ دلار ۴۲,۰۷۰ دلار ۳۳۰ اسب بخار ۱۶۵۵ کیلوگرم ۵.۰ کیلو به اسب
کادیلاک CT5-V LL2 ۴۸,۶۹۰ دلار ۶۳,۰۴۵ دلار ۳۶۰ اسب بخار ۱۸۴۲ کیلوگرم ۵.۱ کیلو به اسب
مینی کوپر JCW GP LL2 ۴۵,۴۷۰ دلار ۴۵,۴۷۰ دلار ۳۰۱ اسب بخار ۱۳۱۰ کیلوگرم ۴.۳ کیلو به اسب
سوبارو STI S209 LL2 ۶۴,۸۸۰ دلار ۶۴,۸۸۰ دلار ۳۴۱ اسب بخار ۱۵۷۵ کیلوگرم ۴.۶ کیلو به اسب
ب‌ام‌و M340i LL2 ۵۷,۱۹۵ دلار ۶۴,۵۴۵ دلار ۳۸۲ اسب بخار ۱۷۲۰ کیلوگرم ۴.۵ کیلو به اسب
تویوتا سوپرا ۳.۰ LL2 ۵۱,۹۸۵ دلار ۵۶,۶۸۰ دلار ۳۸۲ اسب بخار ۱۵۴۳ کیلوگرم ۴.۰ کیلو به اسب
جگوار F تایپ R LL3 ۸۹,۸۴۰ دلار ۱۰۴,۳۵۰ دلار ۵۷۵ اسب بخار ۱۸۶۱ کیلوگرم ۳.۲ کیلو به اسب
مرسدس CLA45 AMG LL3 ۶۸,۸۳۵ دلار ۷۹,۹۱۵ دلار ۳۸۲ اسب بخار ۱۷۱۱ کیلوگرم ۴.۵ کیلو به اسب
ب‌ام‌و M8 کامپتیشن LL4 ۱۵۶,۱۴۵ دلار ۱۷۵,۷۴۵ دلار ۶۲۵ اسب بخار ۱۹۱۶ کیلوگرم ۳.۱ کیلو به اسب
پورشه تایکان توربو S LL4 ۱۸۹,۹۴۰ دلار ۲۰۵,۳۶۰ دلار ۶۱۶ اسب بخار ۲۳۶۸ کیلوگرم ۳.۸ کیلو به اسب
پورشه کیمن GT4 LL3 ۱۱۱,۴۵۰ دلار ۱۱۸,۶۰۰ دلار ۴۲۰ اسب بخار ۱۴۳۲ کیلوگرم ۳.۴ کیلو به اسب
شورلت کوروت Z51 LL3 ۶۹,۴۸۰ دلار ۸۶,۸۶۵ دلار ۴۹۵ اسب بخار ۱۶۶۲ کیلوگرم ۳.۳ کیلو به اسب
لامبورگینی اوراکان اوو LL5 ۲۷۴,۷۶۹ دلار ۳۳۴,۹۶۹ دلار ۶۴۰ اسب بخار ۱۶۳۵ کیلوگرم ۲.۶ کیلو به اسب
موستانگ شلبی GT500 LL3 ۹۲,۵۹۵ دلار ۹۴,۷۶۰ دلار ۷۶۰ اسب بخار ۱۸۴۵ کیلوگرم ۲.۴ کیلو به اسب
پورشه ۹۱۱ توربو S LL4 ۲۰۶,۳۶۰ دلار ۲۱۶,۰۵۰ دلار ۶۵۰ اسب بخار ۱۶۵۰ کیلوگرم ۲.۶ کیلو به اسب
مک‌لارن ۷۶۵LT LL5 ۳۶۳,۵۰۰ دلار ۴۲۹,۱۹۰ دلار ۷۶۵ اسب بخار ۱۴۰۹ کیلوگرم ۱.۸ کیلو به اسب

۱۸-تویوتا سوپرا ۲.۰

لپ تایم: ۳:۰۹.۰

دیسک‌های ترمز کوچک تویوتا سوپرا ۲ لیتری از درخشش آن در دور صاعقه کاستند. هرچند این نسخهٔ چهار سیلندر از لحاظ سرعت یا قدرت نمی‌تواند با نسخهٔ شش سیلندر همسان باشد اما بااین‌حال احساس چابکی دارد و دوست دارید تمام روز با آن در پیست دور بزنید اما ترمزها اجازهٔ این کار را نمی‌دهند.

۱۷-کادیلاک CT4-V

لپ تایم: ۳:۰۶.۲

هرچند CT4-V سیستم تعلیق نرم‌تر و ۱۴۰ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به سلف خود یعنی ATS-V دارد اما در پیست همان رفتار را دارد. لاستیک‌های چسبنده، فرمان پاسخگو و شاسی عالی موجب افزایش رتبهٔ این خودرو شد اما پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری ۳۲۵ اسب بخاری آن کم‌توان است. بااین‌حال انتظار می‌رود در نسخهٔ جدید بلک‌وینگ این مشکل حل شود.

۱۶-فورد موستانگ اکوبوست

لپ تایم: ۳:۰۴.۴

موستانگ‌های چهار سیلندر هیچ‌گاه در دور صاعقه سرآمد نبوده‌اند و آخرین اکوبوستی که در اینجا آزمایش شد تایم ۳ دقیقه و ۱۵ ثانیه را ثبت کرد اما حالا این نسخهٔ مخصوص پیست، تایم خود را ۱۱.۲ ثانیه نسبت به قبل بهبود داده است. راز اصلی این موفقیت لاستیک‌های چسبنده‌تر است اما افزایش ۲۰ اسب بخاری قدرت موتور هم در آن بی‌تأثیر نیست.

۱۵-کادیلاک CT5-V

لپ تایم: ۳:۰۴.۱

هرچند سدان کوچک‌تر CT4-V از پیشرانهٔ کم‌توان رنج می‌برد اما مدل بزرگ‌تر CT5-V چنین مشکلی ندارد. این ماشین با پیشرانهٔ ۳ لیتری ۳۶۰ اسب بخاری V6، در کل پیست برادر کوچک‌تر خود را مغلوب کرد. علاوه بر این، CT5-V با ارائهٔ بازخورد کافی از طریق فرمان و صندلی، به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد؛ بنابراین اگر هنگام دور زدن با این سدان V در پیست VIR لبخند نمی‌زنید خودتان مشکلی دارید.

۱۴-مینی کوپر JCW GP

لپ تایم: ۳:۰۳.۸

این مینی تولید محدود از همهٔ ۳۰۱ اسب کوچک خود استفاده می‌کند تا سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلوی VIR یعنی هوندا سیویک تایپ R را مغلوب کند. البته این پیروزی به‌راحتی به دست نمی‌آید زیرا با کمی وارد کردن فشار با هرز گردی و کم‌فرمانی مواجه خواهید شد؛ بنابراین اگر مینی می‌خواهد محصولات ویژه دیگری از این قبیل تولید کند باید در مورد گیربکس و انتقال قدرت بیشتر فکر کند.

۱۳-سوبارو STI S209

لپ تایم: ۳:۰۳.۴

مطمئناً لپ تایم این نسخهٔ تولید محدود نسبت STI قبلی بهتر شده اما از S209 خصوصاً با توجه به قیمتش انتظار بیشتری می‌رفت. شاسی و لاستیک‌های دانلوپ خاص این مدل در قسمت‌های فنی پیست می‌درخشند اما پیشرانهٔ بی‌رونق آن مانع موفقیت سوبارو می‌شود.

۱۲-ب‌ام‌و M340i

لپ تایم: ۳:۰۳.۲

M340i تنها چند ثانیه با نسل قبلی M4 با ۴۲۵ اسب بخار قدرت فاصله دارد. پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توربوشارژ ۳۸۲ اسب بخاری این ماشین در مسیرهای مستقیمی خیلی حرفی برای گفتن ندارد اما بااین‌حال جذابیت خود را حفظ می‌کند و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیز در هرکدام از پیچ‌های پیست دندهٔ مناسب را پیدا می‌کند. از سوی دیگر اما با ترمز گیری‌های مکرر، کمی از کارایی سیستم ترمز کاسته می‌شود.

۱۱-جگوار F تایپ R

لپ تایم: ۲:۵۹.۵

پیش‌ازاین، F تایپ R چهارچرخ محرک در سال ۲۰۱۶ در VIR تایم زد و حالا نسخهٔ ۲۰۲۱ این خودرو با ۷۰۰ نیوتن متر گشتاوری که بین هر چهارچرخ توزیع می‌شود، ۱.۵ ثانیه از تایم F تایپ ۲۰۱۶ کم کرده است. البته اعداد جگوار کمی فریبنده هستند زیرا مثلاً کوروت نسبت قدرت به وزن بدتری نسبت به F تایپ R دارد اما در پیست آن‌را نقطه می‌کند. البته جگوار جذابیت‌هایی دارد که نمی‌توان با کرنومتر اندازه‌گیری کرد.

۱۰-تویوتا سوپرا ۳.۰

لپ تایم: ۲:۵۹.۳

سوپرا شش سیلندر زمان کمی برای نشان دادن جذابیت‌ها و توانایی‌های خود داشت زیرا این کوپهٔ ژاپنی تنها یک سال پس از عرضه به بازار، بروز شده و حالا با برخورداری از قدرت بیشتر، ۲.۱ ثانیه از لپ تایم خود در VIR کاسته است. موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی این خودرو حالا ۴۷ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند و مهندسان مقداری از بادی‌رول آن‌را هم کم کرده‌اند.

۹-مرسدس CLA45 AMG

لپ تایم: ۲:۵۸.۲

وقتی CLA45 با وجود نسبت قدرت به وزن تقریباً یکسان با نسل قبلی خود، ۷.۷ ثانیه سریع‌تر در VIR دور میزند، چگونه باید آن‌را توصیف کرد؟ این خودرو در لیست انحصاری خودروهایی با قدرت زیر ۴۰۰ اسب بخار و تایم زیر ۳ ثانیه، به تویوتا سوپرا ۳ لیتری جدید ملحق شد. همچنین CLA45 در این پیست از آئودی RS3، ب‌ام‌و M2 کامپتیشن و تعدادی از آام‌گ‌های V8 سریع‌تر بوده است.

۸-ب‌ام‌و M8 کامپتیشن

لپ تایم: ۲:۵۵.۵

M8 در مقایسه با رقبا، خودروی بسیار بزرگی است زیرا با ۱۹۱۶ کیلوگرم وزن از جگوار F تایپ R سنگین‌تر است و بیش از ۳۰ سانتی‌متر هم طول بیشتری دارد. بااین‌حال کوپهٔ ب‌ام‌و سریع‌تر است زیرا پیشرانهٔ ۶۲۵ اسب بخاری V8 آن در هرجایی از پیست VIR که نیرو بخواهد در اختیارش قرار می‌دهد؛ اما بااین‌حال سال گذشته ب‌ام‌و M5 با وجود مشخصات فنی تقریباً یکسان، سریع‌تر از M8 بود. چرا؟

۷-پورشه تایکان توربو S

لپ تایم: ۲:۵۵.۲

تایم زنی در پیست با خودرویی الکتریکی تجربهٔ نسبتاً جدیدی است و تایکان توربو S اولین خودروی الکتریکی در رقابت دور صاعقه محسوب می‌شود. این ماشین چهارمین خودروی سنگین‌وزنی است که تاکنون در این رقابت‌ها حضور داشته (و سنگین‌ترین خودروی غیر شاسی‌بلند) و سریع‌ترین عضو باشگاه ۲ تنی‌ها محسوب می‌شود. تایکان توربو S در گروه سدان‌های سریع، صرف‌نظر از نوع قوای محرکه بین ب‌ام‌و M5 کامپتیشن و مرسدس E63 S قرار می‌گیرد.

۶-پورشه کیمن GT4

لپ تایم: ۲:۵۰.۳

پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت کیمن GT4 بر اساس موتور جدیدترین نسل ۹۱۱ ساخته شده (منهای توربوشارژرها) و با ۴۲۰ اسب بخار قدرت، ۳۰ اسب بخاری از GT4 قبلی قوی‌تر است. ردلاین ۸۱۰۰ rpm این موتور نیز نوع خاصی از لذت را به راننده هدیه می‌کند. لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ GT4 جدید هم بهتر از قبل هستند؛ بنابراین منطقی است که GT4 مدل ۲۰۲۰ بتواند قسمت زیادی از لپ تایم GT4 مدل ۲۰۱۶ را حذف کند.

۵-شورلت کوروت Z51

لپ تایم: ۲:۴۹.۰

رفتن به سمت ترکیب موتور وسط جایزهٔ بزرگی به کوروت در VIR داده است زیرا C8 چندین ثانیه تایم C7 را بهبود بخشید. کوروت جدید در پیچ‌ها سریع‌تر است و هندلینگ بهتری هم نسبت به سلف خود دارد. علاوه بر این، کوروت C8 سریع‌ترین خودرو در تاریخ رقابت دور صاعقه با قیمت کمتر از ۷۰ هزار دلار هم محسوب می‌شود.

۴-لامبورگینی اوراکان اوو

لپ تایم: ۲:۴۵.۰

اوراکان پرفورمانته که دو سال پیش در این رقابت حضور داشت و در VIR تایم زد، کمی از اوراکان اوو سریع‌تر بوده اما باید توجه داشت که اوو بدون پکیج آئرودینامیکی پرفورمانته، فاقد داون‌فورسی است که بتواند در سرعت‌های بالا آن‌را به زمین بچسباند. بااین‌حال، پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی با ۶۴۰ اسب بخار قدرت همچنان احساسات را تحریک می‌کند.

۳-فورد موستانگ شلبی GT500

لپ تایم: ۲:۴۴.۶

GT500 مقدار ترسناکی عضله را زیر کاپوت خود پنهان کرده است زیرا این قوی‌ترین خودرویی است که تاکنون از کارخانهٔ فورد خارج شده است. موستانگ در هر قسمت از پیست، میزان جرأت راننده را آزمایش می‌کند و اگر آن‌قدر شجاع هستید که پای خود را مدام روی پدال گاز نگه دارید، این ماسل کار ۷۶۰ اسب بخاری می‌تواند حتی از لامبورگینی اوراکان هم سریع‌تر باشد.

۲-پورشه ۹۱۱ توربو S

لپ تایم: ۲:۴۲.۵

سریع بودن پورشه ۹۱۱ توربو S خبر جدیدی نیست. نسل کنونی این خودرو به یک پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو مجهز شده که با ۶۵۰ اسب بخار قدرت، ۶۰ اسب بخار قدرت بیشتری از موتور ۳.۸ لیتری نسل قبلی دارد. توربو S جدید در هنگام خروج از پیچ یک پیست VIR توانست به سرعت ۱۳۲ کیلومتر بر ساعت برسد که این بالاترین سرعتی است که تاکنون در اینجا ثبت شده است. جالب اینکه توربو S با لاستیک‌های تابستانی معمولی این تایم را ثبت کرده است، پس با لاستیک‌های پیست چه کاری ممکن است انجام دهد؟

۱-مک‌لارن ۷۶۵LT

لپ تایم: ۲:۳۸.۴

مک‌لارن ۷۶۵LT با ثبت بهترین لپ تایم امسال به سومین خودروی سریع در کل تاریخ رقابت‌های دور صاعقه تبدیل شد. علاوه بر این، سوپراسپرت وحشی مک‌لارن در VIR به سرعت ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت رسید که بالاترین سرعت ثبت شده در این پیست است. ۷۶۵LT با تایم ۲:۳۸.۴، تنها از مک‌لارن سنا و پورشه ۹۱۱ GT2 RS کُندتر است.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
caranddriver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. England

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    ماشاالله مکلارن بت شکن???

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. M.K karimi

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (860 ديدگاه)

    معلومه که ماسل کار آمریکاییمون خیلی به طرفدار های ایتالیایی و آلمانی فشار اورده…??

    موافقم 6
    مخالفم 3
  3. MOHAMMAD

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (261 ديدگاه)

    جای گفتن داره که 765 پیست محور هستش و توربو اس خیر ???
    یعنی خیلی هم هنر نکرده
    پورشه هنوز شاه ماشیناس???

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همونطور که در متن نوشته شده قیمتهای ماشین ها کاملا متفاوته و دوستانی که میگن مثلا مک لارن و پورشه از مثلا شلبی چند ثانیه جلوتر هستن به این نکته توجه نمیکنن که شلبی صد هزار دلاره در حالی که پورشه 300 هزار دلار و مک لارن 400 هزار دلار..خب یعنی کمپانی فورد نمیتونه دویست سیصد هزار دلار دیگه خرج ماشینش کنه و اونو سریع تر کنه..صد در صد میتونه ولی یه مساله هست و اون فرق بین استراتژی سازنده ها هست..طبیعیه که افراد بیشتری میتونن شلبی بخرن تا مک لارن..این از بدیهیاته..کمی ذهنتون رو روشن کنید. این ماشین ها رو نه ما میتونیم بسازیم نه کشوری که توش زندگی میکنیم و نه دستمون بهش میرسه. پس به این نکته توجه کنید درسته دستمون بهش نمیرسه ولی دست اونا که میرسه و مطمئنا یه اروپایی یا امریکایی قیمت صد هزار دلار شلبی خیلی براش مقرون به صرفه تر هست تا 300 هزار دلاری پورشه برای چند ثانیه سریع تر رفتن. مهم این نیست که ماشینی ساخته بشه به قیمت ده میلیون دلار و مثل موشک بره و فقط یه نفر بتونه اونو بخره مهم اینه که با ماکسیمم زیبایی و توانایی قیمتی داشته باشه که در صد بیشتری از مردم بتونن بخرن و از رانندگی باهاش لذت ببرن.
    ماشین ساخته میشه که صاحب داشته باشه:)

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا