چشم اندازطراحیهفته نامه

زشت‌ترین کراس اوورهای قرن 21!

همه‌ی ما مسحور خودروهای زشت شده‌ایم. این خودروها نشان‌دهنده‌ی اهمیت طراحی از نظر خریداران بوده و خودروهایی در بازار موفق می‌شوند که طراحی خوبی داشته باشند. همیشه گفته می‌شود زیبایی بحثی سلیقه‌ای و شخصی بوده اما همواره شاخصه‌هایی وجود دارند که زیبا یا زشت بودن یک محصول را نشان می‌دهند و یکی از این فاکتورها می‌تواند میزان فروش یک خودرو باشد.


ما در این مطلب اشاره‌ای به پونتیاک آزتک یا نیسان جوک نخواهیم داشت چراکه همه‌ی شما این خودروها را می‌شناسید و میزان زشت بودن آنها را می‌دانید! در ادامه‌ی این مطلب نگاهی خواهیم داشت به زشت‌ترین کراس اوورهای ۲۰ سال اخیر صنعت خودرو. با ما همراه باشید.

  • هیوندای سانتافه (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶)


اگر در گوگل واژه‌ی frumpy را جست و جو کنید تصویر اولین تصویر هیوندای سانتافه احتمالاً در اولین سطور نتایج به چشمتان بخورد. ما یکی از خریداران این خودرو را می‌شناسیم که در اولین ماه خرید شاهد بالا نیامدن شیشه‌های جلو، از کار افتادن سیستم تهویه مطبوع و کنده شدن آینه وسط بود! اما حالا وضعیت کاملاً فرق کرده و هیوندای در مدت‌زمانی کوتاه راهی طولانی را طی کرده است.

  • بیوک رندوو (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷)
این خودرو از همان پلتفرم پونتیاک آزتک مشهور استفاده می‌کند. منظور ما از وجود شاسی بلندهای زشت‌تر از آزتک همین خودرو بود. حداقل آزتک تلاش خود برای زیبا بودن را انجام داد اما رندوو طراحی به شدت زشتی داشته و اصلاً نمی‌توان از آن دفاع کرد.

  • شورولت تریل بلیزر EXT (2004 تا ۲۰۰۵)


استودیوی طراحی جنرال موتورز با آغاز قرن جدید سه خودروی جدید را معرفی کرد که دوتای دیگر هم شورولت تریل بلیزر EXT و جی ام سی انووی بودند. ظاهراً پیامی به دست جنرال موتورز رسیده بود با این مضمون که ” ما نیازمند نسخه‌ی طویل‌تر تریل بلیزر و انووی هستیم” اما خب مثل اینکه پیام یاد شده ساعت ۴.۵ صبح بدست طراحان رسیده است!

  • اینفینیتی QX56 (2004 تا ۲۰۱۰)


به نوعی نیسان به دنبال گند زدن به آرمادا بوده و درعین‌حال خواسته آن را لوکس‌تر کند. این خودرو نه تنها در کروم غرق شده بلکه از دماغه‌ای با طراحی عجیب و سقفی پف کرده و عجیب‌تر استفاده کرده است. همین چند سال پیش بود که کرگدن مشهور اینفینیتی جایگزین QX65 شد و خاطره‌ی بد این خودرو را به فراموشی سپرد.

  • سوبارو تریبکا (۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸)


این خودرو در ابتدا با نام غیرقابل توضیح B9 تریبکا عرضه شد اما زمانی که در سال ۲۰۰۸ فیس لیفت شد سوبارو تصمیم گرفت تنها از نام تریبکا استفاده کند. این برند ژاپنی می‌گوید در طراحی نسخه‌ی فیس لیفت از خودروهای مسابقه‌ای دهه‌ی ۳۰ آلفارومئو الهام گرفته است! نتیجه‌ی بدست آمده یک خودروی زشت و آمار فروش بد بود. تریبکا دوباره فیس لیفت شد و تا سال ۲۰۱۴ در خط تولید حضور داشت.

  • سوزوکی XL7 (2007 تا ۲۰۰۹)

Suzuki XL7
دومین نسل این کراس اوور با شورولت اکوئینکس، پونتیاک تورنت و ساترن Vue ارتباط داشت. XL7 خودروی خوش‌ترکیبی نبود اما سوزوکی همچنان به تولید آن با همین طراحی اصرار داشت و تلاش کرد آن را کمی بهتر کند اما به در بسته خورد. نتیجه‌ی نهایی همانند فرد آرایش کرده‌ای بود که در حال گریه بوده و آرایشش پاک شده است. تناسبات طراحی خودرو نیز فاجعه به نظر می‌رسیدند و فروش کم هم روی دیگر سکه بود.

  • جیپ کامپس (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷)


چراغ‌های کوچک و عجیب باید باعث می‌شدند فروش این خودرو پایین باشد. همین چراغ‌ها میزان زشتی کامپس را نشان می‌دهند و نیازی به توجه کردن به بدنه و طراحی سایر بخش‌ها نیست. اولین نسل این خودرو فروش خوبی را تجربه کرد اما خب هیچ‌کسی نمی‌داند دلیل این فروش خوب چه بوده است!

حدس ما این است که شاید حس کمدی کامپس باعث فروش خوب آن شد هرچند عرضه‌ی نسخه‌ی سفارشی موپار رالی را نیز نباید از یاد برد.

  • ب‌ام‌و X6 (2008 تا زمان حال)


ب‌ام‌و نباید در این لیست حضور داشته باشد اما خب تا زمانی که X6 تولید می‌شود می‌توان از آن نام برد. ب‌ام‌و این خودرو را یک کوپه‌ی فعال و اسپورت می‌نامد که باید قابلیت‌های و فضای داخلی یک شاسی‌بلند را با ظاهر یک خودروی کوپه ترکیب کند ولی در واقع به هیچ‌یک از این اهداف نرسیده است. از نظر فضای پا و بار، X6 حتی با X3 نیز نمی‌تواند رقابت کند. البته فروش این خودرو بالا بوده است.

  • لینکلن MKT (2010 تا زمان حال)
تا زمانی که به اورهنگ های بزرگ و جلوپنجره‌ی بزرگ این خودرو نگاه نکنید مشکل خاصی را متوجه نخواهید شد. جلوپنجره‌ی خودرو را می‌توان در زمره‌ی مدل‌های کانسپت قرار داد. نزدیک‌ترین خودرو به MKT فورد فلکس بوده که اصلاً از پانل‌های بدنه‌ی مشترک با لینکلن استفاده نکرده است. بنا به دلایلی که واقعاً هیچ‌کسی نمی‌داند، لینکلن هنوز هم این خودرو را می‌سازد هرچند ما این خودرو را خیابان‌ها خیلی نمی‌بینیم.

  • نیسان مورانو کراس کابریولت (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴)

اتهامات مالی تنها جرم کارلوس گوسن مدیرعامل اسبق نیسان نبوده است. گوسن بود که سقف نرم را روی مورانو قرار داد زیرا همسرش فکر می‌کرد این ایده‌ای عالی است اما خب این‌گونه نبود. این یک چالش غیرممکن برای طراحان نیسان بود تا بتوانند ظاهری خوب ایجاد کنند اما خب هرگز نتیجه‌ی دلخواه بدست نیامد؛ اما موضوع عجیب اینکه قیمت این خودرو در بازار کارکرده‌ها پایدار بوده است.

  • لکسس LX570 (2012 تا زمان حال)


لکسس سازنده‌ی برخی از زیباترین خودروهای دنیا بوده اما LX570 جزو این مدل‌ها نیست و پس از دومین فیس لیفتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد لکسس نمای جلوی این خودرو را خراب کرد. البته جدای از نمای جلو در پروفایل جانبی می‌توانیم ظاهری عضلانی و انحنادار را ببینیم. در کل وقتی با این خودرو در جاده روبرو شویم شاید یک حالت تهوع ملایم به ما دست دهد.

  • بنتلی بنتایگا (۲۰۱۶ تا زمان حال)


پول نمی‌تواند ذائقه‌ی شما را تغییر دهد. اگر پول کافی داشته باشید خواهید توانست خودرویی را بخرید و به دنیا نشان دهید که سلیقه ندارید! منظور ما از این خودرو بنتلی بنتایگاست اما بازهم در حرکتی عجیب این شاسی‌بلند لوکس عنوان پرفروش‌ترین بنتلی را در اختیار دارد.

منبع: carbuzz

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (522 ديدگاه)

    فقط اولی خخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M

      ۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      جای لکسوس و بنتلی تو این لیست نیست
      اما بیمر باید تو لیست مخالف این میبود یعنی زیبا ترین ها
      یه ماشین 11 ساله داره مثه هلو میفروشه
      انقدر خوب بود که همه گردن کلفتارو تشویق به ساخت یه ماشین تو این کلاس کرد
      هنوز که هنوزه با این که بار ها و بارها دیدمش ولی هنوزم رنگ مشکی یا قرمزش واسه چند ثانیه میخکوبم میکنه ! چطور میتونین بگین زشت !
      ولی خدا وکیلی جیپ 2017 اینو میداده دست مشتری !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. کورش

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (137 ديدگاه)

    بغیر از x6 بقیه موارد کاملا درسته,البته این بحث سلیقه ایه و نظر شخصی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      همه زشتا واسه من
      اون قشنگها واسه شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. charger

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (396 ديدگاه)

    من اینفینیتی QX80 رو خیلی دوس دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. کوروش

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    یه پیچ x6 و Lx به کل خودرو های این لیست می ارزه شخصا فردی را ندیدم بگه x6 زشته بخصوص وقتی برای بار اول از نزدیک ببینه بعنوان یک کراس اور هم بنظرم این طراحی ماشین عالیه و بقیه را هم با خودش همراه کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. net

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3139 ديدگاه)

    همشون زشت بودن دقیقا درست بود .یه مدل نگفت نیسان ارمادا هست که مثل اینفینیتیxq80 عکس اول هست و نمیدونم نیسان یا اینفینیتی کدومشون از هم کپی کردند. واقعا لقب کرگدن زشت که برای شاسی بلند مدل xq80 اینفینیتی و نیسان ارمادا انتخاب کردند درسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. OMID

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      اینفینیتی زیر مجموعه لوکس نیسانه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ارش

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    لینکلن و بی ام و و بنتلی زشتن؟???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Seyed AMG

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (145 ديدگاه)

    به نظر من بنتایگا خیلی هم جذاب و کسی که به طراحیش ایراد بگیره در واقع طراحی کانتیننتال رو زیر سوال برده که واقعا خنده داره !!
    خشونت نمای جلوی LX170 هم که واقعا خیلی جذاب فقط من از فرم تخت نمای عقب و چراغ های عقب خوشم نمیاد

    شورولت تریل بلیزر و اینفینیتی QX56 هم تو زمان خودشون طراحی خیلی جذابی داشتن .

    X6 هم ۵۰ ۵۰ ست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      واقعا شورلت بلیزر تو زمانی که تولید شد شاسی بلندها ی زیبایی تولید نمیشدن ‌که این بخواد زشت باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Km

      ۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (47 ديدگاه)

      تا قبل شما کسی رو ندیده بودم به زیبایی ایکس 6 بگه 50 50 ،البته تعصب باعث میشه بعضی وقتا زیبایی هم به چشم نیاد ، حتی اونایی که عاشق بنزن و میشناسم ایکس 6 رو میبینن میخکوب میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Seyed AMG

        ۲ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (145 ديدگاه)

        فقط نظر خودم رو گفتم شما هم حق نداری من رو به متعصب بودن محکوم کنی تازه دقیق تر بگم زیباییش ۲۰ به ۸۰ اونم فقط به خاطر نمای عقبش .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. MAHDI

          ۲ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          شایدطراحی GLEکوپه خوب درنیومده باشه بخاطرتخم مرغی شکل بودنش اما X6 بی نهایت جذابه حتی نسل اولش

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Seyed AMG

          ۲ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (145 ديدگاه)

          اتفاقا با اینکه از GLE هم خوشم نمیاد بنظرم از x6 جذاب تره

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. ثبات

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (34 ديدگاه)

    جیپ کامپس مثل?هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مرتضی

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سالیان که پدال رو دنبال می کنم اما هیچ وقت اظهار نظری نکردم تا به امروز که این مطلب یکم عجیب رو خوندم … بحث دیدگاه شخصی رو مطرح نمی کنم ولی حداقل روزانه 2 یا 3 مورد با خودروی لکسس LX570 رو به رو می شوم، این نظر من نیست نظر هر بیننده ایه که این خودرو رو از نزدیک می بینه:
    ” زیبا و پر ابهت، واقعا محشره !!! “

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ارش

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    واقعا شورلت بلیزر تو زمانی که تولید شد شاسی بلندها ی زیبایی تولید نمیشدن ‌که این بخواد زشت باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. هادی نجفی

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    چراغ های سوبارو تریبکا (2007 تا 2008) ششمین خودرو چقدر شبیه MVM X33 NEW هست اینقدر شبیه که فکر کنم کارخانه MVM انگار چراغ همین خودرو رو بدون هیچ گونه تغیری قالبش رو از سوبارو خریده!
    به جز بحث چراغش چقدر زشته!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. MAHDI

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ب ام وX6 که دیوانوار جذابه.حتی نسل اولش بعداز بارها دیدنش بازم آدم رو میخکوب میکنه.وهمینطور بنتلی بنتایگا که حس اشرافیت بالایی داره طراحیش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Amir

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (730 ديدگاه)

    به نظرم مرسدس GLE جدید هم کاملا لیاقت حضور در این لیست رو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Seyed AMG

      ۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (145 ديدگاه)

      بله و همچنین فیس لیفت مرسدس GLC ، نسل جدید بی ام و X4 و X2

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. امیر علی

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (399 ديدگاه)

    میشه به نویسنده همیجا *** یا نه? لکسوس ال ایکس زشته … بنتلی زشته ؟؟????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علی

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خداییش لکسوس و اینیفتیتی و سوبارو و سوزوکی زشت نیستند بیش از حد خاصن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علی آقا

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (572 ديدگاه)

    والله سوبارو ترایبکا از نظر من خیلی هم خوشگله! خاص هم هست. الله و اعلم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Abbas

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    در مورد سانتافه،قشنگ معلومه هیوندای یهو چه جهشی کرد،شورولت هم که نسبت به زمان خودش اصن بد نبوده،ولی X6 و بنتایگا دیگه چرا؟؟؟حتی Lx هم بد نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. بهنام

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (492 ديدگاه)

    با خوندن این مقاله دیگه باید قبول کنم زیبایی امری سلیقه ایست. ب ام و ایکس سیکس خصوصا در نسل اولش یکی از زیباترین و هماهنگ ترین و تنومند ترین کراس اوورهاییه که تا بحال تولید شده. در مورد لکسوس هم کج سلیقگی نویسنده عیان شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. sina

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    اینفینیتی و لکسس و بی ام و و بنتلی خوبن از دید من

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمدرضا

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (227 ديدگاه)

    لکسوس و بنتلی و بیمر جاشون اینجا نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Omid622

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    اصلا موافق بنتایگا و لکسس LX نیستم
    آخه چرا
    شاید x6 به اندازه پولی که بهش میدی کاربردی نباشه
    مث ردیف پای سرنشینان عقب و سقف خمیده ای که داره
    اما بنتلی و لکسس …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. OMID

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    لکسوس حقش نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. MjM

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (720 ديدگاه)

    بحث سلیقه تو طراحی درسته…ولی سلیقه داریم تا سلیقه! هر چیزو نمیشه گفت زیباست.بعضی چیزا واقعا زشتن!
    مثل همین لکسوسLX570 جلوپنجره بزرگ!.دماغه و کاپوت رو به بالا ! و سپرهای جدید لکسوس که قسمت پایینش انگار یهو تموم میشه و محو میشه طراحی پایین سپراشونو انگار ول کردن به امون خدا!
    و امان از گوشه سپرهای فرو رفته به داخل که چندین ماشین رو نابود کرده این نوع طراحی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. رامتین

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3047 ديدگاه)

    یکی باید به نویسنده carbuzz بگه، احتمالا قیافه خودت بیشتر تهوع آوره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. amin

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    بغیر از هیوندای.سوبارو و نیسان مورانو با بقیه مخالفم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. امیر

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (202 ديدگاه)

    سوزوکی که خوشگل بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. L-H-P-TT

    ۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    WTF ?!?!
    واقعا تو سر CARBUZZ چی میگذره که LX570 و بنتایگا رو گذاشته تو این لیست ????

    موافقم 1
    مخالفم 0
  28. Reza

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    برو تو اتاقت بشین و به حرفات راجع به X6 و بنتایگا فک کن :///

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Sajjad

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    لکسس رو عدم هماهنگی و ارگونومی توی طراحی خرابش کرد
    اون حجم از خطوط شلوغ و زیبا با این ارتفاع اصلا هماهنگی نداره
    از بغل هم که کاملا لندکروزه
    طراحی لندکروز بسیار هماهنگ تره با این پلتفرم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  30. Hemichan

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (715 ديدگاه)

    تریل بلیزر که طراحی جالبی داشته
    ایکس ۶ ؟ جزو بهترینای ب ام و
    بنتایگا ؟ واقعا ؟
    اینفینیتی یکم رو گریلش کار میکردن طراحی جالبی میکرد
    جیپ کامپس پرفورمنس خوبی بخصوص تو حالت سفارشی داشته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا