چشم انداز

نگاهی به زوایای پنهان دنیای خودرو

به‌راستی چه حس و حالی در مواجه با این نام‌ها دارید؟ این اسامی چه تصورات و خاطراتی را در شما زنده می‌کند؟ بنز شما به یاد چه می‌اندازد؟ ب‌ام‌و چطور؟ تویوتا کدام خاطره را برای شما تداعی می‌کند؟

Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle
خیلی از ما هنگامی که نام بنز را می‌شنویم به یاد کیفیت و تجمل می‌افتیم، ب.ام.و برایمان تداعی‌کننده زیبایی، شتاب و سرعت است و تویوتا هم نماد دوام و پرکاری. اما آیا در عمل هم وضع بدین منوال هست و یا این تنها تصورات و برداشت‌های ماست که چنین ذهنیاتی را خلق می‌کند. تردیدی در این امر نیست که ورود هر محصول جدیدی به بازار، پیش‌داوری‌ها و باورهایی را هم در مشتری ایجاد می‌کند که در واکنش بعدی او نسبت به همان کالا بسیار تأثیرگذار است. مثلاً برخی کمپانی‌ها از همان بدو ورودشان، عملکرد بسیار خوبی داشته و کیفیت و دوام بالا را وجه همت خویش قرار دادند؛ شرکت‌های آلمانی از جمله بنز و فولکس‌واگن از این زمره‌اند. برای آنکه بهتر بتوانیم عملکرد ژرمن‌ها را در این زمینه بررسی کنیم، توجهتان را به مطلب ذیل جلب می‌کنم:

Volkswagen Beetle Last Edition
Volkswagen Beetle Last Edition
وقتی آلفرد کاشل پیرمرد ۶۹ ساله آلمانی صبح زود می‌رود تا نان تازه برای صبحانه‌اش بخرد، رهگذران خیره بر سر جایشان می‌مانند. آن‌ها مشتاقانه در خاطرات گذشته غرق می‌شوند، به یاد می‌آورند که چگونه شاهکار صنایع اتومبیل‌سازی کشورشان پا به عرصه وجود نهاد. آنچه این خاطرات را در مردم زنده می‌کند یک فولکس سوسک کهنه است که به این پیرمرد بازنشسته تعلق دارد. اتومبیل با رنگ آبی آسمانی خود ۴۴ سال، حالا یک سال کم یا زیادتر عمر کرده و کیلومتر شمار کهنه‌اش عدد ۴۲۱,۰۰۰ را نشان می‌دهد البته با همان موتوری که از روز اول روی آن نصب کرده‌اند.

Volkswagen Beetle Last Edition
Volkswagen Beetle Last Edition
نه‌تنها بیشتر آلمانی‌ها ماشین دار شدنشان را با یک فولکس‌واگن شروع کرده‌اند، حتی می‌توان ادعا کرد که اصولاً شکوفایی اقتصاد کشور آلمان بعد از جنگ جهانی دوم با تولد همین اتومبیل شروع شد. آلفرد کاشل سوئیچ را می‌چرخاند و موتور باکسر راه می‌افتد و چنان آرام و نرم وبی صدا که گویی همین دیروز از کارخانه بیرون آمده است. موتور در دور آرام چنان تک‌تک می‌کند که یک ساعت دقیق ساخت سوئیس و به طور جدی روح فردیناند پورشه، طراحش را در آن دنیا شاد می‌کند. حتی با کمک گوشی پزشکی هم صدای اضافی از داخل موتور به گوش نمی‌رسد. مالک اتومبیل که خودش یک مکانیک تعلیم دیده است می‌گوید: از وقتی که ۱۹ سال پیش این اتومبیل را از دوستم هدیه گرفته‌ام هر دو هزار و پانصد کیلومتر یک بار روغنش را عوض کرده‌ام. البته آن وقت فقط ۲۶۰/۰۰۰ کیلومتر کار کرده بود. او ادامه می‌دهد: یاتاقان‌های این اتومبیل با مشابه امروزی خودش فرق دارد و در همان وقت دست توی جعبه ابزار می‌برد و دو یاتاقان را بیرون می‌آورد و نشان می‌دهد، یکی از این یاتاقان‌ها ۶ میلی‌متر ضخامت دارد و از فلز سفید رنگی ساخته شده است که جنس یاتاقان به کار رفته در موتور این اتومبیل نیز از همین نوع است (منظور فولکس بیتل مدل ۱۹۳۸ متعلق به کاشل است). جنس این یاتاقان طوری است که اگر در کوتاه مدت جریان روغن در آن قطع شود معیوب نمی‌شود. یاتاقان دومی هم متعلق به یک فولکس مدل ۱۹۷۶ میلادی است. این یاتاقان تنها ۲ میلی‌متر ضخامت دارد و تنها لایه نازکی از بستر آن با فلز مقاومی پوشیده شده است. این امر به خوبی نشان دهنده فرق زیاد بین یاتاقان قدیم و جدید است. البته در موتور این اتومبیل، محکم‌کاری‌های دیگری هم شده است و می‌توان گفت که یاتاقان‌های قوی و دور موتور کم، که حداکثر ۳۵۰۰ دور در دقیقه می‌باشد، عمر این موتور کهنه را طولانی نموده، فولکس‌های امروزی خیلی به‌ندرت چنان عمر طولانی می‌کنند. (مطلب مذکور مربوط به سال ۱۹۸۳ میلادی است)

خط تولید فولکس بیتل در دهه 30
خط تولید فولکس بیتل در دهه ۳۰
با ملاحظه شرح فوق این نکته به‌روشنی آشکار می‌گردد که برند فولکس‌واگن در سالهای اولیه ورودش به بازار یکی از با کیفیت‌ترین خودروها در کلاس خود بوده است (شاید به همین سبب است که هنوز هم افراد جا افتاده از این خودرو به نیکی یاد نموده و کاملاً هم به عملکردش ایمان دارند). ولی به مرور زمان و روزبه‌روز از کیفیت اولیه این خودرو کاسته شد و از سطح عالی کیفی به حد متوسط آن نزول کرد. این مشکلی است که هنوز هم علیرغم پیشرفت‌های کیفی چشمگیر، دامن‌گیر این برند است و فروش کمتر آن در بازار آمریکا نسبت به همتایان ژاپنی‌اش، گواهی روشنی بر این امر است. به نظر می‌رسد که کماکان برخی از آمریکایی‌ها، خاطرات ناخوشایند فولکس‌های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی را فراموش نکرده‌اند!

Volkswagen Beetle 1938
Volkswagen Beetle 1938
گرچه برخی دیگر از برندهای معروف نیز در آغاز فعالیتشان بسیار ضعیف ظاهر شدند، ولی در طول زمان سعی نمودند که با کار و تلاش بی‌وقفه و نیز بهبود روزبه‌روز کیفیت، ذهنیت مطلوبی را از خود در نزد مشتریانشان به جای نهند. برندهای ژاپنی و در رأسشان تویوتا از این زمره‌اند. تویوتا برای نخستین بار در سال ۱۹۵۷ میلادی، دو دستگاه تویوتا CROWN را به آمریکا صادر نمود. این خودروها در بزرگراه‌های آمریکا تحت آزمایش قرار گرفتند و آن‌قدر ضعیف و سنگین بودند که مسیر سربالایی را به سوی نمایندگی تویوتا در HOLLYWOOD با مشکل طی کردند. اما تویوتا ناامید نشد و تجربیات و اطلاعات نمایندگان خود را در آمریکا را به کار گرفت و بالاخره در سال ۱۹۶۵ میلادی مدل CORONA را به یک عنوان یک اتومبیل کوچک و لوکس مخصوص بازار آمریکا ساخت. در سال ۱۹۷۵ این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده خودرو به آمریکا شناخته شد و از فولکس‌واگن که تا آن زمان مقام برتر را در این زمینه داشت سبقت گرفت؛ این امر مصادف با زمانی است که فولکس‌واگن از کیفیت اولیه خود فاصله گرفته و دیگر آن اتومبیل سابق نیست! پس همان‌طور که گفته شد تویوتا در عرض چند سال موفق شد، تا حد زیادی، ذهنیت نامطلوب اولیه را از اذهان مردم و مشتریانش پاک کند و تا آن حد برسد که این اعتقاد را در خیلی از جوامع نهادینه کند که ماشین‌های تویوتا مرگ ندارند!

تویوتا کراون و خودروی شایسته‌تر کرونا مدل 1961
تویوتا کراون و خودروی شایسته‌تر کرونا مدل ۱۹۶۱
تا اینجا پی بردیم که کمپانی‌های معروف خودروسازی به چه نحو می‌توانند برداشت‌های ذهنی مطلوب یا نامطلوبی را از خود وارد ذهن خریداران کنند؛ به طوری که ناخودآگاه اسامی آن‌ها معرف صفات خاصی باشد. البته این تصاویر در طول زمان ثابت نیست و بسته به عملکرد یک برند معین، تقویت و تضعیف می‌گردد و حتی ممکن است که این برداشت‌ها و ذهنیت‌ها در نسل‌های گوناگون جامعه نیز با هم تفاوت جدی هم داشته باشد. اما از طرف دیگر گاهی هم مشاهده می‌شود که چسبیدن به یک دیدگاه خاص از یک محصول، موجب بی‌خبری مشتری از واقعیت ماجرا شده و اعتقاد و تعصب بیجا به محصولات یک کشور و یا یک برند، ذهن او را کاملاً از ماهیت اصلی آن کالا منحرف می‌کند. آنتونی رابینز روانشناس شهیر آمریکایی در کتابش «به سوی کامیابی» و در فصل مربوط به نظام عقیدتی، مطلب جالبی را در این زمینه نگاشته است که توجهتان را به آن جلب می‌کنم.

در زمینه‌های اقتصاد و بازرگانی نیز باورهای غلطی وجود دارد که ما را به سرازیری رکود اقتصادی سوق می‌دهد و بعضی عقیده دارند که فاجعه نزدیک است. اقتصاد ما در همه بخش‌ها با مشکلات جدی روبرو است. علت چیست؟ در شماره مارس ۱۹۹۱ مجله «فوربز» مقاله‌ای خواندم که سرنخی در آن به چشم می‌خورد.
در این مقاله دو اتومبیل معرفی شده بود. یکی اتومبیل «لیزر» ساخت کارخانه «پلیموت- کرایسلر» و دیگری اتومبیل «اکلیپس» ساخت کارخانه «میتسوبیشی» و نوشته بود در مقابل هر ۱۹ اتومبیل که کارخانه کرایسلر می‌فروشد، کارخانه میتسوبیشی ۱۰۰ اتومبیل را به فروش می‌رساند. ممکن است بگویید «اینکه چیزی نیست، اتومبیل‌های ژاپنی نسبت به اتومبیل‌های آمریکایی فروش بیشتری دارند» اما نکته مهم این است که این دو اتومبیل عیناً یکی هستند و هر دو اتومبیل با مشارکت هر دو شرکت مزبور ساخته شده‌اند. تنها تفاوت اتومبیل‌های «اکلیپس» و «لیزر» در نام و کارخانه سازنده آن‌ها است. چطور چنین چیزی ممکن است؟ همان طور که ممکن است شما هم متوجه شده باشید، تحقیقات مربوط به علت این تفاوت فروش نشان داد که مردم به اتومبیل‌های ژاپنی بیشتر علاقه‌مندند زیرا اعتقاد دارند که کیفیت ساخت این اتومبیل‌ها بالاتر است. مشکل اساسی در غلط بودن این عقیده است، زیرا این دو اتومبیل در واقع یکی هستند و کیفیت آن‌ها کمترین تفاوتی با هم ندارد. چرا مشتریان چنین عقیده‌ای دارند؟ علت واضح است. ژاپنی‌ها در مورد کیفیت کالا، شهرتی برای خود بدست آورده‌اند به طوری که هیچ‌کس در این مورد تردیدی به خود راه نمی‌دهد.  

شاید تعجب کنید که شهرت ژاپنی‌ها در مورد کیفیت کالا، مرهون یک نفر آمریکایی است بنام دکتر دابلیو ادواردز دمینگ که در سال ۱۹۵۰ توسط ژنرال مک آرتور به ژاپن اعزام شد (ژنرال مک آرتور فاتح ژاپن در جنگ جهانی دوم بود). دمینگ که متخصص کنترل کیفی بود، به درخواست اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپنی، اصول کنترل کیفیت را به آن‌ها آموخت. شاید فکر کنید که دمینگ به ژاپنی‌ها یاد داد که چگونه اتومبیل‌های بهتری بسازند. اما مطلقاً چنین نبود. وی چهارده اصل اساسی را به آن‌ها آموخت و یک اعتقاد اصلی نیز در آن‌ها به وجود آورد که تا به امروز پایه کلیه تصمیم‌گیری‌های صحیح شرکت‌های عمده و چندملیتی ژاپن بوده است. آن اعتقاد اصلی این بود: «تلاش بی‌وقفه و پایان‌ناپذیر، در جهت بهبود روزبه‌روز کیفیت، باعث می‌شود که ژاپن بازارهای جهانی را از آن خود سازد».
دمینگ به آن‌ها آموخت که کیفیت این نیست که به استاندارد معینی دست یابیم. بلکه کیفیت یک فرایند دائمی و روزمره است و پایانی برای بهبود کیفیت متصور نیست. وی به ژاپنی‌ها قول داد که اگر اصول مزبور را به کار گیرند، ظرف پنج سال، محصولات کیفی آن‌ها بازارهای جهانی را خواهد گرفت و ظرف ۱۰ الی ۲۰ سال یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان خواهند شد.

1990 Mitsubishi Eclipse
۱۹۹۰ Mitsubishi Eclipse
plymouth laser 1990
فروش پلیموث لیزر یک‌پنجم مشابه ژاپنی آن بود
مطلب فوق نشان دهنده این امر است که ژاپنی‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند با استفاده از اصولی ساده و در عین حال مهم، کیفیت برندهای خود را ارتقاء داده و تصویر بسیار مطلوبی را نیز از خود در مغز خریداران حک نمایند، به طوری که ناخودآگاه با شنیدن اسامی برندهای ژاپنی، کیفیت عالی هم برایمان تداعی شود! در سطرهای پایانی این مطلب می‌خواهم این موضوع را خاطر نشان کنم که سعی کنیم که کمتر به محصولات یک کشور خاص و یا حتی برندهای تولیدی‌اش تعصب ورزیم، بلکه تنها و تنها کیفیت کالا را معیار داوری خویش قرار دهیم. چه بسا برندی در بدو ورودش به بازار از لحاظ کیفی عالی بوده است، ولی امروزه چندان نشانی از شکوه اولیه‌اش در او نیست و به اصطلاح دارد نان شهرت پیشینش می‌خورد و یا برعکس، خودرویی بوده که در گذشته کیفیت خوبی نداشته ولی در حال حاضر کاملاً از لحاظ کیفی دگرگون شده و رو به بهبود رفته است.

در حال حاضر ما این مسئله را به وضوح در مورد خودروهای کره‌ای شاهدیم. فقط کافی است که مدل‌های جدید هیوندای و کیا را با خودروهای دو دهه پیش آن‌ها مقایسه کنیم تا متوجه پیشرفت حیرت‌انگیز آن‌ها در این زمینه گردیم؛ این مسئله‌ای است که خواه‌ناخواه برای برندهای چینی هم اتفاق خواهد افتاد، اگر چنانچه همین روند بهبود کیفی را ادامه دهند. در عصر جهانی شدن تجارت و در زمانه‌ای که خیلی از خودروها از منابع مشترکی تغذیه و تأمین می‌شوند، هواداری افراطی از یک برند چندان عاقلانه نیست و گاهی اوقات عواقب وخیمی داشته و موجب خسران مالی فرد نیز می‌گردد.
با یک مثال این بحث را تمام می‌کنم. ممکن است پیش از این نام شرکت ژاپنی AISIN را شنیده باشید. فقط این را می‌خواهم بگویم که در حال حاضر این شرکت شبیه همتای آلمانی‌اش ZF، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گیربکس در دنیاست. جالب است که بدانید در حال حاضر هر سه خودروی متفاوت پورشه کاین، لکسس و MG6 گیربکسشان را از این شرکت تأمین می‌کنند. به‌علاوه، طراحی گیربکس خودروی نه‌چندان مشهور و چینی بایک سابرینا هم توسط این شرکت صورت گرفته است!

volvo c30
Volvo C30
برای آنکه یک مثال ملموس‌تر هم برایتان بزنم نام برخی از سازندگان قطعات خودروی ولو C30 را در جدول ذیل برایتان درج نمودم.

نام قطعه مورد استفاده در خودرو نام سازنده محل ساخت
سیستم توربو هانی ول توربو آمریکا
موتورهای دیزل پژو- سیتروئن فرانسه
برف‌پاک‌کن جلو بوش آلمان
قفل فرمان دلفی آمریکا
صندلی‌های خودرو جانسون کنترلز آمریکا
رنگ آستر باسف آلمان
چراغ‌های عقب مگنتی مارلی ایتالیا
ایربگ ها و کمربندهای ایمنی آوتولیو سوئد- امریکا

به نظر شما آیا ولو C30 را می‌توان خودرویی ۱۰۰ درصد سوئدی دانست؟ پس شاید این‌طور بتوان داوری کرد که در آینده‌ای نزدیک نام برند و محل ساخت خودرو کم‌رنگ‌تر شده و تنها این کیفیت است که ملاک ارزیابی مشتریان قرار می‌گیرد.

نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۶۲ دیدگاه‌ها

  1. parseh net30

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    بعضی ماشینا طرحشون ابدی میشن و ماندگار

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      پراید شما را یاد چه چیزی می اندازد؟
      فقط “یک کلمه” بنویسید و نه بیشتر . . .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سپهر

        ۲۱ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (69 ديدگاه)

        پراید منو یاد بی کیفیتی ناامنی بی ثباتی بدنه نازک موتور فوق ضعیف نداشتن امکانات رفاهی صندلی هایی که آدم تا سر کوچه که روش میشینه ستون فقراتش میخواد بیاد تو دهنش چراغ های به دردنخور بلندگوهی ضعیف بازم بگم داش سجاد یا بسه؟؟؟؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ToRMoZ_DaSTi

          ۲۱ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (71 ديدگاه)

          چه کلمه درشتی =)

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. مسلم

        ۲۱ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (32 ديدگاه)

        مرگ

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. احسان آرسنالی

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        داداشمون میخواست این کلمه رو ببینه (((مرگ)))

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. E 36

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (918 ديدگاه)

        حلبی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یه پسر

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (1135 ديدگاه)

          پراید رو نمیشه تو یه کلمه تفسیر کرد

          پراید یعنی : بی احترامی به یک ملت

          یعنی ما لیاقتمون همینه و بس

          موافقم 0
          مخالفم 0
      5. saeid

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (188 ديدگاه)

        بسم حق

        صد رحمت به پراید !
        مورد داشتیم خواسته ماشین صفر 93 بخره
        تحقیق کرده دیده 206 خوبه
        رفته خریده
        بعد یه ماه فقط خودش تو ماشین صدا نمیده !!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      6. سجاد

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (126 ديدگاه)

        نظر خودم :
        PRIDE بعنی تکبر ، سبب‌ مباهات‌ ، تفاخر کردن‌.
        .
        اما در واقع در ایران شده نماد هرچه متضاد این کلمات هست!

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. mory

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (418 ديدگاه)

          ظلم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      7. شهریار

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (176 ديدگاه)

        کولر

        موافقم 0
        مخالفم 0
      8. امیرحسین

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (239 ديدگاه)

        کلمه ای که مینویسید با پولی که میدید برابری کنه خواهشا . . .!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    خب طبیعیه که هیچ ماشینی صد در صد ساخت یک کمپانی نیست
    همه جا که مث ایران نیس که میخواد همه چیو واسه خودش داشته باشه و از خودش………..
    همه که مثل ما خود کفا نیستن!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فریا

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (684 ديدگاه)

      مــا خوود کفا شوده ایم :D

      http://www.aparat.com/v/B5Kfg

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شهاب

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (266 ديدگاه)

        تشکر بابت مطلب مفیدتون آقای سام کاویانی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سام

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (899 ديدگاه)

          با سلام

          خواهش می کنم شهاب عزیز، انجام وظیفه بود.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. علی آهنگر

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    منم دیروز که رفته بودم بیرون یه خودروی کلاسیک 40 سال پیش رو دیدم
    تا اومدم بهش خیره بشم یکی دیگه هم از جلوم رد شد یه نگاه به خیابون انداختم دیدم پر از ماشینای 40 سال پیشه بله آنها همه فورد فستیوای 1975 (پراید) بودند.
    تا اومدم محوشون بشم یهو یه سری ماشین 55 سال پیش به نام هیلمن هانتر 1960 (پیکان) هم از جلوم رد شدن.
    هیچی دیگه الان دارم به خاطر این همه اسطوره های تاریخ خودرو توی کشور عزیزمون به خودم افتخار میکنم.
    وطنم پاره ی تنم :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      رو دست پیکان اسطوره داریم؟
      نه داریم؟
      اصن داااریم؟
      بچه ها تعجب منو بگیرین:
      :o

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پوری پوریا!

        ۲۱ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (322 ديدگاه)

        کسی به سلطان (پیکان) توهین کرده؟؟!!! :D

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. "Amir"

          ۲۱ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (728 ديدگاه)

          پیکان ک اصن آقای صداهم هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علی آهنگر

          ۲۱ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (375 ديدگاه)

          اعتراف میکنم خدایی پیکان حسابش از پراید جداست اما خب بلاخره اونم استوره ی تاریخه دیگه

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. ali

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سال ساخت پراید 1988 هستش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      Nدرود .

      خدا شاهده یدونه پیکان مدل 83 دارم ، خیلی ازش راضیم . همون دستگیره

      استیلش ، میرزه به یکسری خودروهای ساخت وطن .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. فرید

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (787 ديدگاه)

        هی اون لگنتو به رخ ما نکش :-D :-D :-D :-D ;-)

        موافقم 0
        مخالفم 1
    4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      از همه مهتر رکورد مصرف 7.75 لیتر در صد کیلومتر را باهاش تجربه کردم .

      البته در جاده ، با سرعت 85 کیومتر و بنزین سوپر .

      همینطور مصرف 15 لیتر در صد کیومتر در ترافیک قفل .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. shahin

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    عجب خط تولیدی داشته بیتل!!! ماشاالله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مرتضی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    در مورد افت کیفیت فولکس بدجور غلو کرده!! فولکسی که هنوز استیشن هاش با کیفیتی مثال زنی در حال تردد هستند و اکثرا هم قیمت بالایی دارن!(متاسفانه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      نمیشه گفت غلو ، اما من عقیده دارم تا زمانیکه پشت ماشین نشستم و باهاش

      رانندگی نکردم رو قضاوت نکنم . مگر در مورد طراحی که امری سلیقه ایی است .

      اما خب منو و شما کاملا محتوای پنهان این مطلب را حس کردیم و میکنیم .

      این جملات معانی زیادی داشتند مرتضی جان :

      ((( به طوری که ناخودآگاه اسامی آن‌ها معرف صفات خاصی باشد. البته این تصاویر در طول زمان ثابت نیست و بسته به عملکرد یک برند معین، تقویت و تضعیف می‌گردد و حتی ممکن است که این برداشت‌ها و ذهنیت‌ها در نسل‌های گوناگون جامعه نیز با هم تفاوت جدی هم داشته باشد. اما از طرف دیگر گاهی هم مشاهده می‌شود که چسبیدن به یک دیدگاه خاص از یک محصول، موجب بی‌خبری مشتری از واقعیت ماجرا شده و اعتقاد و تعصب بیجا به محصولات یک کشور و یا یک برند، ذهن او را کاملاً از ماهیت اصلی آن کالا منحرف می‌کند.)))

      و

      ((( مطلب فوق نشان دهنده این امر است که ژاپنی‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند با استفاده از اصولی ساده و در عین حال مهم، کیفیت برندهای خود را ارتقاء داده و تصویر بسیار مطلوبی را نیز از خود در مغز خریداران حک نمایند، به طوری که ناخودآگاه با شنیدن اسامی برندهای ژاپنی، کیفیت عالی هم برایمان تداعی شود! در سطرهای پایانی این مطلب می‌خواهم این موضوع را خاطر نشان کنم که سعی کنیم که کمتر به محصولات یک کشور خاص و یا حتی برندهای تولیدی‌اش تعصب ورزیم، بلکه تنها و تنها کیفیت کالا را معیار داوری خویش قرار دهیم. چه بسا برندی در بدو ورودش به بازار از لحاظ کیفی عالی بوده است، ولی امروزه چندان نشانی از شکوه اولیه‌اش در او نیست و به اصطلاح دارد نان شهرت پیشینش می‌خورد و یا برعکس، خودرویی بوده که در گذشته کیفیت خوبی نداشته ولی در حال حاضر کاملاً از لحاظ کیفی دگرگون شده و رو به بهبود رفته است. )))

      ولی خب با این تفاسیر برای من سواله که چرا لکسس با کیفیت بهتر ،

      قیمت ارزان تر و … هنوز در سایه فروش خودروهای پر استهلاک و پر هزینه

      و بی کیفیت و … و کلا برندهایی که بیشتر پول برندشون رو میگیرند مانده .

      چرا در کل دنیا اکثریت خواهان همکاری با برندهای لوکس المانی هستند .

      چرا پیشتاز بودن انها فراموش شده فقط بحث کیفیت در امریکای شمالی ( نه

      در جهان ) مورد توجه قرار گرفته .

      البته همه ی موفقیت های تویوتا هم به کیفیتش مربوط نمیشه .

      کافیه به نحوه طراحی خودروهای دهه نود و 2000 ژاپنی ها در بازار امریکا

      نگاه کنیم . خودروهایی همچون کریسیدا . کرون . یا مزدا 929 . هوندا

      اکورد و ……. که دقیقا شباهت تقریبا نزدیکی با همتایان امریکایی خود

      داشت .

      جایی که المانی ها اصلا این کارو نمیکنند و با همان طراحیه و اصالت

      خودشون وارد میشوند . نهایتا یا افزایش طول دارند ، یا تغییر در سپر .

      نمونه ی بارزش اصالت طراحی در فولکس های مخصوص بازار چین . هند و برزیل

      و …

      حالا نقطه مقابلش تویوتا برای فروش در اروپا مدل اونسیس رو روانه بازار

      اروپا میکنه و خبری از کرولا نیست .

      اما هنوز ارزو به دل موندم تا سوار تویوتا کروان با دوتا کولر مجزا بشم .

      یا تویوتا کرونا . کریسیدا با داخلی به رنگ مارون . هوندا اکورد

      2200 سی سی . و ………

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      البته لازم به ذکر است که در مجله ماشین و هفته نامه های خودرویی ،

      مهمترین دلیل فروش کم قولکس در بازار امریکارو ، فضای کم داخل پاسات در

      مقابل رقبا اعلام کردن . به همین خاطر هم پاسات جدید بزرگتره و ظاهر شکیل

      تری داره .

      برای اثبات این موضوع هم فقط کافیه ابعاد نسل قبلی پاسات با کمری جدید

      و اکورد جدید مقایسه بشه .

      حال خیلی جالبه که فروش کمه فولکس در امریکا به بی کیفتی معنی میشه

      ( که خالی از اعتبار هم نیست ، رقبای ژاپنی فولکس واقعا خوشنام هستند

      . رقابت با انها کاری بس بسیار دشوار )

      اما هنوز نتونستم فروش بالای فولکس در چین رو براش معنی پیدا کنم .

      البته بعضی دوستان این جواب را به من دادند :

      به خاطر اختلاف چین و ژاپن بر سر جزایر .

      این جواب خیلی برام جالبه . به نوعه فرار از واقعیته .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام

        میلاد جان، خیلی خوشحالم که کامنت شما را اینجا می بینم.دوست عزیز، اگر دقت کرده باشی من در هیچ جایی از مطلب بالا نگفتم که فولکس واگن خودروی بی کیفیتی است، بلکه به این مسئله اشاره نمودم که کیفیت آن در طی یک بازه زمانی افت کرده بود.ناگفته نماند که این امر در دهه 70 و 80 میلادی به نحو بارزی تشدید شده بود؛یعنی همان زمانی که ژاپنی ها با سرعت در حال فتح بازار آمریکا و بقیه دنیا بودند و کیفیتشان به سطح عالی صعود کرده بود.این مسئله از آنجا ناشی می شد که ژاپنی ها از سیستم مدیریت متفاوتی استفاده می کردند که در آن مولفه هایی همچون اصل کایزن (بهبود روز به روز کیفیت)، انبارداری صفر، سیستم عرضه به موقع و چراهای پنجگانه و…حرف اول را می زد.این سیستم را نخستین بار تویوتا پایه گذاری کرد و به سیستم تولیدی تویوتا و یا تولید ناب معروف شد. در حالی که اروپاییها همچنان به سیستم تولید انبوه وفادار بودند که هنری فورد پایه گذار آن بود و در آن آیتم های دیگر وجود داشت که قبلا درباره آنها در قسمت اول « نگاهی اجمالی به سیستم مدیریت تویوتا در قیاس با رقبای غربی آن » توضیح دادم.در اینجا گفتاری از یکی از مدیران فولکس واگن برایت نقل می کنم که مربوط به نحوه مدیریت این برند تا اوایل دهه 90 میلادی است :

        آقای مارتین پوش رئیس پرسنل کارخانه فولکس واگن گله کرده اند که « در خط مونتاژ اگر دری جفت نشده باشد، این جناب متخصص ( کارگر بخش) با یک ضربه چکش آنرا جا می اندازد بدون آنکه بفهمد و یا بداند که این شیوه صحیحی نیست و باید علت اصلی را کشف کند.»

        بیاد بیاوریم که پیش از این و از اوایل دهه 50 میلادی، ژاپنی ها سیستم « 5 whys » را به کار گرفته بودند و برای رفع عیب تا نهایت آن و کشف مشکل اصلی اقدام می کردند.علاوه بر اینها، فولکس واگن در سال 1974 میلادی یک کارخانه مونتاژ در وست مورلند ایالت پنسیلوانیا آمریکا تأسیس نمود و قرار بر این بود که در این مرکز خودرو را ارزانتر از آلمان تولید کند.در این مجموعه همچنان فولکس از سیستم قدیمی تولید انبوه استفاده می کرد و بدتر از آن اینکه در این کارخانه به جای مدیران آلمانی از مدیران اخراجی جنرال موتورز استفاده می نمود!جالب اینجاست که فولکس واگن برای اینکه از هزینه ها بکاهد از کیفیت خودروهایش هم کاست و همین امر موجب شد که خریداران آمریکایی جذب محصولات قدیمی فولکس شوند. این کارخانه پس از 15 سال ضرر و ناامیدی بسته شد و خط تولید آن به مکزیک منتقل شد.پس می بینیم که در دورانی که ژاپنی ها مشغول ترکتازی بودند ، فولکس واگن به درستی مدیریت نمی شد. اما از اوایل قرن بیست ویکم و با مدیریت جدیدی که سرکار آمد فولکس رفته رفته متحول شد و توانست بخشی از بازار دست رفته خودش را در آمریکا احیاء بکند ولی در حال حاضر رقابت بسیار سخت تر از دهه 70 و یا 80 میلادی است زیرا علاوه بر ژاپنی ها ، کره ای ها با فروش بالای یک میلیون به عنوان رقیبی قوی خودنمایی می کنند.فروش بالای فولکس در چین به آیتم های دیگری مربوط می شود که مهمترین آن مربوط به این مسئله است که در چین تا سال 1979 میلادی سیستم سفت و سخت کمونیستی برقرار بود و در آن مالکیت خودروی شخصی یا وجود نداشت و یا اینکه بسیار محدود بود. از اوایل دهه 80 میلادی با اصلاحاتی که در اقتصاد چین انجام شد، درهای این کشور بر روی سرمایه گذاری خارجی باز شد و از اولین شرکت های خودروسازی خارجی که به حد وسیعی دست به سرمایه گذاری در این بازار زد، شرکت فولکس واگن بود.این شرکت ابتدا با خودروی سانتانا وارد بازار شد و بخش مهمی از سیستم تاکسیرانی و خودروهای دولتی از ساخته های این برند بود. جالب اینجاست که تا اواسط دهه 90 میلادی خرید خودرو برای اکثریت مردم این کشور بسیار دشوار بود و اکثر مردم آرزومند آن بودند که صاحب خودروی شخصی شوند؛ مثلا در سال 1994 ترانه ای در این کشور ساخته شده بود که « من فقط یک ماشین می خواهم نه چیز دیگر!» و مهم تر اینکه که اکثر مردم اولین خودرویی را که مشتاق خریدش بودند همین فولکس بود و می باشد.این نکته را هم بگویم که بازار چین هنوز اشباع نشده است و خیلی کار دارد که به آن مرحله برسد.در ضمن فولکس واگن سرمایه گذاری سنگینی در این کشور نموده که مبلغ آن معادل 80 میلیارد دلار است.همه اینها موجب رشد فروش این برند در این کشور شده است.در تجارت اولین بودن خیلی مهم است و فولکس از اولین هایی بود که وارد بازار چین شد و میخش را کوبید! در خاتمه باید بگویم که سلیقه مردم چین با آمریکا متفاوت است، در چین زیبایی یک خودرو مسئله مهمتری از کیفیت آن است. در حالی که در آمریکا کیفیت حرف اول را می زند و مهمتر از زیبایی است. البته درباره مواردی که گفتی توضیحات زیادی وجود دارد که در آینده خدا عمری داد در مطلبی به آنها می پردازم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (4524 ديدگاه)

          االبته گفتنی هست که فولکس روزگار چندان خوشی تو بازار آمریکا نداره.فروش این خودروساز برای چهارمین ماه پیاپی با کاهش فروش مواجه شد.این نرخ کاهش فروش برای ماه نوامبر 4 درصد بود که بیشترین افت فروش در سال جاری محسوب میشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          بله شاهین عزیز ، حالا باید برای سال 2015 که فولکس

          پاسات به میدان میاید ، شاهد وضعیت فولکس باشیم .

          شاید بدتر شد و شایدم بهتر . هیچ کس از اینده با خبر

          نیست .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. شاهین

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (4524 ديدگاه)

          اتفاقا همین پاسات جدید شده بلای جون فولکس! چون با اومدنش ،خریدارا نسل قبلیشو دیگه نمیخرن و همین باعث شده که فروشش افت کنه.
          منم امیدوارم که فولکس دوباره رشدش افزایش کنه و سود بیشتری به دست بیاره چون سود بیشتر فولکس برابر هستش با تحقیق و توسعه ی بیشتر که اینم خودش باعث پیشرفت بیشتر خودروسازی میشه.
          ارادت

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          قضاوت هنوز زوده شاهین جان . بگذار زمان پاسخگو باشه .

          من مخالف ژاپنی ها نیبستم . همیشه هم گفتم که حاضرم

          کرولا و اریون بشم اما سوار سنتنیال نشم . میدونم که

          ماشین خوبیه اما من دوستش ندارم .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود . سام عزیز من حرف شمارو قبول دارم .

          کسی نمیتونه منکر تویوتا باشه ، اما خب بعضی از مواقع

          با جمله هایی رو به رو میشویم که انگار برندهای دیگر

          مفت و مجانی به این درجات رسیدند و تویوتا فقط نون

          بازوشو خورده .

          هیچ شرکتی خالی از ایراد های مدیریتی نیست .

          اما کاشکی به بقیه سوالاتمم جواب میدادی .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. محمد حسن

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (17 ديدگاه)

          شاهین جان افت فروش مربوط به بازار روسیه و آمریکای جنوبی است که تحریم های روسیه و وضعیت اقتصادی آمریکای جنوبی دلیل این امر عنوان شده .
          در بازار آمریکا پس از عرضه گلف جدید کاهش فروش ناشی از عدم عرضه گلف جدید متوقف شده و در اکتبر 7/76 درصد افزایش فروش و در نوامبر 3/255 درصد افزایش فروش نسبت به سال گذشته رو تجربه کردند .

          سام عزیز با عرض احترام و تشکر به خاطر نوشته های زیباتون چند نقد نسبت به مطلبتون داشتم :
          1-افت فروش فولکس در اواخر دهه 60 واوائل دهه 70 فقط نه در آمریکا بلکه در کل جهان بود و دلیل آن اصرار بر استفاده از موتورها هوا خنک و باکسر قدیمی که در عقب خودرو نصب می شد بود که دیگه پاسخگوی نیاز خریدارن خودرو نبود . این موتورها دیگر قدیمی شده بودند و از کمبود نیرو و مشکلات دیگر برای آن زمان رنج می بردند . مدلهای جدید فولکس واگن شامل پاسات و گلف از سال 1973 عرضه شدند و جانی دوباره به فولکس دادند ولی مخصوصا پاسات با روحیات آمریکایی ها سازگار نبود . ماشین خانوادگی کوچکی که دیفرانسیل جلو بود و تایمینگ موتور آن تسمه ای بود(آن موقع موضوع جدیدی بود و مثل الان همه گیر نشده بود و حتی در ایران هم مردم از خیریدن موتورها تسمه ای خودداری می کردند ولی در طول زما مشخص شد که کارایی بالایی دارند) و فاقد امکاناتی به مانند شیشه برقی و قفل مرکزی و کولر و کروز کنترل و … بود.ولی استقبال از این ماشین در اروپا نشان دهنده این موضوع بود که این ماشین علیرغم امکانات رفاهی کم از مهندسی عالی برخوردار است و رضایت مصرف کنندگان اروپایی برای رانندگی در جاده های خیس و پر پیچ خم و گاهی خطرناک اروپارا بخوبی جلب می کند . ادامه موفقیت های فولکس و افکار فردیناد پژ ( ابتدا در آئودی و سپس در کل فولکس ) سبب شد که فولکس در ابتدای دهه نود به پرفروش ترین ماشین اروپایی و هم اکنون به یکی از سه کمپانی پرفروش دنیا تبدیل شود .
          2- سام عزیز اگر به مدلهای فولکس در بازار چین نگاه کنید مدلهای پرفروش آن اصلا زیبا نیستند بلکه با نگاه اول میشه فهمید که مدلهای اکثرا قدیمی هستن ولی از لحاظ فنی از مهندسی روز فولکس بهره می برند .
          3- من متوجه این موضوع نمیشم چرا طرفداران تویوتا و ماشینهای ژاپنی فقط مردم آمریکا را دارای بینش در جهت خرید اتومبیل می دانند و بقیه مردم را کلا … فرض می کنند .
          4- فروش در آمریکا دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مثل بقیه دنیا کیفیت است ولی یکی دیگر از دلایلی که در فروش زیاد در آمریکا تاثیر زیادی دارد بزرگی و جاداری و امکانات زیاد در مقایسه با قیمت می باشد همانطور که پاسات اروپایی با ابعاد کوچکتر و قیمت بالاتر فروشش در آمریکا به ماهی 900 دستگاه نمی رسید در حالیکه با ابعاد بزرگتر و قیمت پائینتر در مدل آمریکایی آن در حال حاضر در حدود 8500 دستگاه در ماه بفروش می رسد (تا حدود 14 هزار دستگاه در ماه هم فروخته شده است ) .
          4- دلیل بعدی فروش بالاتر اروپا داشتن مدل های متنوع تویوتا است که بیشتر برای بازار آمریکا طراحی شده اند . مثلا در کلاس تویوتای راو 4 که فروش خوبی هم دارد فولکس نماینده ای ندارد ( فولکس تیگوان از لحاظ ابعاد در اندازه های توسان و قیمتی برابر با راو 4 است ). و همینطور در چندین کلاس دیگر .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        7. مرتضی

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (849 ديدگاه)

          خیلی از چیزایی که میخواستم بگم آقای محمد حسن گفت در ضمن من بازار آمریکا برام مهم نیست مهم فولکس هاییه که در ایران میبینم که نسبت به مدلهای ژاپنیش به وضوح و کاملا قابل درک کیفیتش بالاتره شما هنوز تی 2 تی 3 و تی 4 رو میبینی لذت میبری تی 3 که از همشون زشت تره!! از نظر فنی تحسین برانگیزه واقعا تحسین برانگیزه فولکس ها به تمام معنا سگ جون هستند اوایل دهه هفتاد خودمون بود فکر کنم خیلی سال پیش در تست ماشین ها که میخوندم نقاط ضعف و قدرت ماشین ها رو مینوشتند در مورد پاسات کوتاه ترین جمله رو میشد دید هم در مورد ضعف و هم قدرت مزایا:تقریبا همه چیز معیاب: تقریبا هیچ چیز!! کمتر ماشینی با این اوصاف من در موردش خوندم!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. مصطفی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    عجب خط تولیدی داشته این بیتل!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرکانس

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      واااقعا مطلب خوبی بود. خیلی ممنون بابت نگارش این مطلب.((( 20 )))

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۲۱ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام

        خواهش می کنم، انجام وظیفه بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. مرتضی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    جالبه این امریکائیه اول میخواسته همین اصول رو در امریکا پیاده کنه!! بهش خندیدن!!! نتیجش رو هم دیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرکانس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    واااقعا مطلب خوبی بود. خیلی ممنون بابت نگارش این مطلب.((( 20 )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      بیتل واقعا یه شاهکاره همه چیز تمام
      (ایران&المان)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سام

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      خواهش می کنم فرکانس عزیز، انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مک میسل

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        جناب کاویانی؟میشه الان دقیقا بگید که فولکس از چه نظر کیفیت نداره و کیفیت بدش دامن گیر شده براش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        میشه دقیقا دونه به دونه دلیل هایش هم به من بگید؟
        فولکس بود که موتور هایWرا اختراع کرد که پاشش بنزین کیفیتش بهتر بشه و مطلوب تر بشه.
        همین فولکس بود که موتور های تی دی ای رو اختراع کرد که با گیربکس 10 دنده شان،هم بنزین کمتر مصرف بشه،وهم شتاب ماشین های کم مصرف بهتر بشه.
        الان شما عرض فرمودید که فولکس دیگه کیفیت قدیمی رو نداره و فلان وبیثار.باید به عرضتون برسونم که تو اروپا همه کشور ها بنز،بی ام و وفولکس را با کیفیت میشناسند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سام

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (899 ديدگاه)

          جناب کسری عزیز، در کجای این متن نوشته شده که فولکس واگن کیفیت نداره؟! در ثانی هیچ کس هم منکر تکنولوژی بالای آلمانی ها نیست و در این مطلب هم در مورد این موضوع صحبتی نشده است.عزیزم، این مطلب برای این نبود که یک برند رو بکوبه و یا دیگری رو بالا ببره ، بلکه هدف این بود که تعصبات بیهوده رو نسبت به فلان برند x و یا y کم کنه و اینکه سعی کنیم که تنها کیفیت رو ملاک داوری هامون قرار بدیم نه چیز دیگه. وگرنه هم تویوتا و هم فولکس واگن نماد تلاشها، زحمت ها و عرق ریختن های مللی هستند که از خاکستر جنگ جهانی دوم سر درآورند و هدفی جز بهتر شدن ندارند.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. مک میسل

          ۲۳ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          میشه پس بگید این جمله ی:
          کیفیت فولکس هنوز هم دامن گیر اوست.
          معنی اش چیه؟مثل اینکه من باید با شما یک بحث مفصل و دوستانه درباره ی فولکس بکنم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  9. نوید (6*6)

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    بیتل یک اسطورست
    مثل…………………………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali g35

      ۲۴ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      از همه طرفدارای ماشینای آلمانی سوالی داشتم . این بیتل چی داره که هر جایی میرید میگید اسطوره است اسطوره است ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. نوید (6*6)

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    خودتون بقیشو پر کنین

    (تا ببینیم کی به کیه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فرکانس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    الان اگه اشتباه نکنم با کیفیت ترین ماشین، لکسوسه و با کیفیت ترین برند هم تویوتا. درسته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید

      ۲۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (787 ديدگاه)

      ۱۰۰ درصد کاملا درسته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. نوید (6*6)

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    آره
    تویوتا که تکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      سلام دوستان ایرانخودرو با قیمت42 میلیونی دنا مخالفت کرد
      یکه زارع:قیمت دنا باید بالای 50 میلیون تومان باشد.
      نظرتون چیه؟
      (ایران&المان)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مسی

        ۲۱ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (269 ديدگاه)

        چراغ های سمند رو عوض کردن اسمشو گذاشتن دنا (حالا خوبه اس 500 لانگ نذاشتن)
        .
        .
        .
        مملکته داریم :-(

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یه پسر

          ۲۱ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (1135 ديدگاه)

          یکی این ایرانخودرو رو از خواب بیدار کنه

          50 میلیون پول بدی بابت یه سمند ای اف 7 که گلگیر های جلوش اینقدر افتضاح طراحی شده که اینگار باید بعد خرید یه راست بری صافکاری

          در ضمن اگه نمای عقب این ماشین رو نگاه کرده باشین یاد اسطوره هایی مث تیبا می افتین که اینگار اصلا عقبش ربطی به ماشین نداره

          یا حداقل خیلی ارزون قیمت دیده میشه

          تو داخلشم هنوز از همون پلاستیک های طرح چوب مکش مرگ من اوایل دهه 80 استفاده میشه

          خدا به خریدار هاش بصیرت بده :)

          جک جی 5 هلو رو آدم ول کنه بره لولو بخره

          البته اگه ایکس 33 شصد میلیون فروش می ره اینم 50 تومن می ارزه
          هعی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  13. یه پسر

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    واقعا این پست جای تامل داره

    آقای مهندس کاویانی هم همینجوری پیش بره کم کم تو هم ذهن ها هر مطلب خوبی رو به خودش نسبت می ده

    بدون تعارف واقعا عالی بود

    دوستان اینو بدونین که ماشین مثل یک تابلو نقاشی یا نه حتی مثل غذا می مونه

    گاهی یه غذا خیلی با زحمت درست بشه اما خوشمزه نیس

    اما برعکس ترکیب بندی یه چیزای کوچیکی کنار هم باعث میشه یه غذای کم خرج رو تبدیل به یه غذای معرکه کنه

    ماشبن هم همین طور مثلا بخاطر کیفیت یاتاقان بیتل های قدیمی و ضریب دنده اش از مدل های سال های بعد با کیفیت تر بوده

    مثلا خیلی ها از لیفان 520 به اسم سرطان یاد می کنن
    اما لیفان 620 شاید ماشین ایده آل و خیلی خوبی نباشه اما بخاطر یه سری مزیت ها خیلی موفق بوده

    برای همین تعصب واقعا چیز خوبه نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      خواهش می کنم، لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. حسن

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    احسنت !
    برای قلمت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. شاهین

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (4524 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز
    جناب کاویانی واقعا لذت میبرم از مطالب شما.خیلی ممنونم ازتون.به همه ی نویسنده های سایت عزیز پدال خسته نباشید جانانه میگم،همچنین یه خسته نباشید ویژه هم به جناب سردبیر میگم که واقعا برای سایت زحمت میکشن.
    واقعا این نوشته به خوبی حق مطلب رو ادا کرد.من از روزی که تو پدال کامنت گذاشتم میگفتم که هر خودرویی رو که خوب باشه دوست دارم.واسم فرقی هم نداره که از کدوم کمپانی باشه.ولی خب آدم ذاتا به یه برندی علاقه ی بیشتری داره و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.فارغ از هر گونه طرفداری و تعصب و جانبداری و جدا از اسم ها و القاب و برندها،خودروی خوب باید تعریف و تمجید بشه و خودروی بد هم از هر کمپانی ای که باشه باید نکوهش و سرزنش بشه.

    8 ماه از اولین روزی که تو پدال کامنت گذاشتم گذشت،زمان زود میگذره…
    ارادتمندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      لطف داری شاهین عزیز،همین لطف و محبت بی شائبه شماست که منو دلگرم می کنه.من خودم رو شاگرد همه پیشکسوت های سایت می دونم،خیلی چیزها از شما یاد گرفتم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مک میسل

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        خخخخخخ
        سام شاهینو پیشکسوت کرد رفت پی کارش
        شاهین:)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سام

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (899 ديدگاه)

          با سلام

          کسری؟!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. حسین

      ۲۱ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود. شاهین جان یه ماه زودتر از من اومدی پدال ها…! خدا زیادش کنه انصافا کامنت بیخودی و بدون ارزش هم نذاشتی. منو یادته؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۲۱ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (4524 ديدگاه)

        سلام سام عزیز،من مخلص شما و همه ی دوستان هستم.خیلی خوشحالم که با شما هم کلام میشم.

        حسین جان سلام! داداش مگه میشه شمارو یادم نباشه؟! من علاوه بر اینکه مخلص صادق عزیز هستم،مخلص پسرعموش هم هستم! :)
        داداش شما رو سر ما جا داری،مخصوصا اینکه یه کم هم طرفدار BMW هستی! :)
        همه ی دوستان رو یادمه.فقط متاسفانه دوتا از دوستان بطور ناگهانی رفتن،یکیشون آقا رضا و دیگری هم آقا امیر.امیدوارم هر جا که هستن سالم و سلامت باشن.
        ارادت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          درود. قرار نبود لو بدیااا. یکم بیشتر از یکم طرفدار ب ام و هستم داداش

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. NASSY

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (410 ديدگاه)

      مرسی از کامنت زیبات

      اقای کاویانی خیلی خیلی خیلی متشکریم, عالی بود

      WE LOVE YOU SAM :x :P

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام

        ناصر جان، از اینکه کامنتت رو اینجا می بینم خیلی خوشحال شدم.من هم به شما خیلی علاقه مندم و براتون آرزوی موفقیت دارم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  16. 4MATIC

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    بیتل جدید خیلی خوبه ولی بااین پول می شه C200مدل2014 خرید
    درکل مطلب خوبی بود
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. نیما

    ۲۱ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    عشق است خط تولید فولکس بیتل در دهه 30/از دوستان یه خواهشی دارم اگه میشه یه اطلاعاتی در مورد جاده ها و خیابونهای اروپا بهم بدن البته من جادههای آلمانو از نزدیک دیدم ولی میخوام مقایسش کنم با بقیه کشورها و دقیق تر بدونم مثلا الان فرانسه جادها و خیابوناش چه جوریه یا اسپانیا انگلیس و… با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. McLaren Automotive

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    سام عزیز یک دنیا ممنون بابت این مقاله زیبا . با فولکس خاطرات خوبی دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      خواهش می کنم.لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سام

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      من هم بابت اینکه وقت گذاشتین و این مطلب رو مرور کردید ازتون سپاسگذارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. بهزاد

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    مطلب خیلی خوبی بود و تشکر از سام گرامی.
    اگر بخواهیم این روند رو با زمان کنونی مقایسه کنیم و هشداری که برخی کارشناسان به برخی برند های لوکس ساز داده اند در مورد ساخت خودروهای ارزان و اینکه در آینده ذهنیت برند نزد افراد تنزل پیدا میکنه و به نفع اونها نیست ولی کماکان این روند ادامه داره و این خودروسازان به این هشدارها اهمیتی نمیدن و مدیریت فقط به دنبال رکورد زدن و کسب سود بیشتری هستند و ناخواسته جریان ذهنی افراد آینده نسبت به اون برند رو عوض میکنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      لطف داری شما.انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. علیرضا

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    آقای کاویانی تبریک میگم. واقعا متنتون عالی بود. دقیق، منطقی و هدفمند. از خوندنش لذت بردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      با سپاس از لطف و محبت شما.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    ممنون از اقای سام عزیز …..

    هرچند این مطلب یکسری واقعیت های تلخ رو برام داشت و از همه مهمتر

    جمله هایی که دنیا دنیا درونشون حرف خوابیده بود ، اما لذت بردم .

    من اهل دروغ نیستم .اما برای این مطلب شما جواب در اینده خوام داشت .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود . البته این را هم بگم که در کامنت اقا بهزاد هم دنیای حرف خوابیده .

    هرچند هنوز کامنت ایشون تایید نشده .

    بهزاد جان شمشیر رو از زیر بستی ؟؟؟؟ واضح سخن بگو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    من اطلاعی در مورد اون ضخامت های یاتاقان نداشتم و ندارم ، اما یکی ازب

    بچه های پدال همراه پدرش با داشتن سه فولکس در گردهمایی فولکس ها شرکت

    میکنه ، از ایشون خواستم که این مطلب و بخونه ، اما در مورد ضخامت

    یاتاقان ها نظر دیگری داشتند . که خودشون کامنت میگذارند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. بهزاد

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    دوست عزیزمان میلاد جان.
    اگر پیش بینی از بازارها و وضعیت کلی شرکت ها توسط دوستان نویسنده یا در برخی مواقع بنده صورت میگیره به خاطر همین اتفاقاتی هست که در گذشته روی داده.
    پس وضعیت حال حاضر هم روزی در آینده به گذشته تبدیل خواهد شد.
    اگر شما هم دنبال کننده تحلیلهای مثلا بنز های ارزان تر جدید باشید خواهید دید که تحلیلگر بارها در متن میگه این مدل از نظر کیفیت مواد و رانندگی با ساخته های دیگرش قابل قیاس نیست و در سطح پایینتری هست و همین جملات در صورت تکرار توسط سایرین در طول مدت زمانی چند ساله بدون شک در ذهن مخاطب اثر گذار خواهد بود.
    این مثال برای سایر لوکس سازان هم صدق میکنه و اگر همچنان به ارزان سازی و تولید خودروهای معمولی روی بیاورند ممکنه در آینده قدرت رقابتی شون در خودروهای لوکس تنزل پیدا کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      بله حرف شما درسته . من منکر حرف شما نیستم . خود سفیر المان به مجله ی

      ماشین گفته بود که متاسفم که امروزه برای یک خودروی با کیفیت ، دیگر از

      برند بنز استفاده نمیکنند و جانشین اسم بنز ، لکسس شده .

      در مجله ماشین حدود 4 الی 5 سال پیش .

      اما خب بعضا بهزاد جان حرف هایی مزنید که خیلی برام عجیبه :

      شما میگی بعضی برند ها دنبال رکورد فروش هستند .

      منم میگم بعضی برند هایی که در ظاهر دنبال رکورد نیستن ، 40 میلیون

      فراخوان دارند ، حاضره 40 میلیون فراخوان داشتته باشه و پرفروش باشه ،

      اما نیاد دقت مونتاژشو بیشتر بکنه فراخوانشو کمتر بکنه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مرتضی

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (849 ديدگاه)

        جدیدا آلمانی ها در ظاهر خودزنی میکنند اصلا حرفاشونو جدی نمیگیرم مثل اینکه تو ایران جوگیر میشن:D به مصاحبه دانشجویان آلمانی که در ایران فارسی یاد گرفتند گوش کنین اصلا انگار این ملت عوض شدن خودشونو گاهی از همه کمتر!! و گاهی از همه بهتر میدونند حد وسط ندارن. هنوز لکسوس ماشینی نساخته که سی و پنج سال یه سره کار کنه!! و باز بشه بهش نگاه کرد!! ولی فراوان در مورد ماشین های آلمانی این صدق میکنه!! تمام همت ژاپن رو بازار آمریکاست و اونا خوب میدونند تو بازار آمریکا اسم در کنی اونا به همه دنیا میقبولونند!!!!!!! که فلان محصول خوبه! بقیه هم…. خلاصه به نظر میسره اکثر دوستان لکسوس ندیده رو کاغذ با کیفیتش میدونند و خیلی از کارشناسا لکسوس رو ماشین خوبی میدونند ولی انتخاب اولشون نیست! ولی اینجا برای بعضیا خیلیه!! بزرگتر از ذهنشون!!! میلاد جان شما هم کولر دوآل؟؟ میخواهی سوار 230 ای شو که از مدلهای کشورهای دیگه هم بهتره یک سر و گردن و هم گرونتر البته!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      یکی این مساله بود و دیگری اینکه میگویید برای سوار شدن برند های المانی

      ، باید پول انهارا هم پرداخت کنیم . همچین میگی که تفاوت یک هم مدل بنز

      در برند لکسس 50 میلیون است .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهزاد

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (2409 ديدگاه)

        میلاد جان بحث اصلی بنده در اینجا متمرکز بر سیاست های تولیدی بود و فوکوس برخی مدیران در کمیت.
        همه ی برندها به دنبال افزایش تولید هستند و این جزو آینده نگری های یک شرکت هست اما روش ها متفاوته و ممکنه این روش ها برای برندی جواب بده و برای برخی نه.
        اگر هم اینجا نظری از بنده شنیده میشه به خاطر تحلیلهایی هست که کارشناسان در چهار گوشه جهان میدهند و دلایلی برای طرح اون هست و به هیچ عنوان قصد و قرضی بابت این دیدگاهها نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          داش بهزاد شنیده نشده ، خوانده شده .

          هرکجا که باشی میخوامت . اما زیاد گیر ندین به المان که

          دیگه …………………..

          موافقم 0
          مخالفم 0
  25. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (645 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید به سام کاویانی . من نمیدونم این مقاله ترجمه هست یا نوشته خودتون ، شاید تلفیقی از هر دو . به هر حال ای کاش در مورد صحت این مطالب هم تحقیق میشد. اولا فولکسی که به عنوان last edition نشان داده شده،آخرین نسخه بیتل کلاسیک نیست به این خاطر که شیشه جلو تخت هست و صرفا به دلیل بزرگ بودن چراغ های عقب این ماشین آخرین مدل فولکس بیتل قدیمی نیست.آخرین ادیشن بیتل از شیشه جلو محدب استفاده کرده. دوما کم شدن ضخامت یاتاقان دلیل مهندسی داره. فولکسهای دهه ۵۰ و قبل از آن از oil pomp استفاده نمیکنن،به جاش یه قاشقک دارن که کف کارتر میچرخه با دور میل لنگ،و روغن را میپاشه به طرفین ، تو این سیستم مسلما فشار روغن بسیار پایینه.به همین دلیل یاتاقانها ضخیمتر هستن تا بیشتر دووم بیارن . فولکس دهه ۶۰ به بعد از پمپ روغن استفاده میکنه.فشار روغنش بالاتره و احتیاجی به یاتاقانهای ضخیمتر نیست.در سیستم بدون پمپ روغن اتفاقا علیرغم وجود یاتاقانهای مقاومتر ، دوام بسیار پایین تره.حتی برای روغن کاری شدن میل لنگ روش سوراخ ایجاد میکردند که مقاومت میل لنگ هم کم میشد.همون یاتاقان نازک که شما به عنوان ضعف تلقی میکنید بسیار با دوامتر از سیستم قبلی عمل میکنه. همه ی فولکس بازها میدونن بهترین بیتل از نظر فنی ۶۸ به بعده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرتضی

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (849 ديدگاه)

      و باز میگم درمورد افت فولکس به شدت غلو شده!! و دلایلش داره همینطور میاد! ضخامت یاتاقان دلیل بد و خوب شده و جالبه که به تکیه بر همین یاتاقان:D ژاپنی ها رو در حال پیشتازی میدیده که فولکس داشته از کیفیت ماشیناش میزده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مک میسل

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      من کامنت حمید خان رو کاملا تایید میکنم،حمید جان،چه عجب از این طرفا!!!!
      در ضمن این رو هم یاداوری کنم که یاتاقان های کوچک به خاطر این کهدر هر5 سانتیمترشون،یک ماده ای به نام اویل ماژول نسخه یMT به کار رفته بهترن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (645 ديدگاه)

        کسری جان سلام . به خواست دوستان برای اینکه در مورد فولکس کم و بیش اطلاعات دارم یه سری به این پست زدم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  26. محمد حسن

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    شاهین جان افت فروش مربوط به بازار روسیه و آمریکای جنوبی است که تحریم های روسیه و وضعیت اقتصادی آمریکای جنوبی دلیل این امر عنوان شده .
    در بازار آمریکا پس از عرضه گلف جدید کاهش فروش ناشی از عدم عرضه گلف جدید متوقف شده و در اکتبر 7/76 درصد افزایش فروش و در نوامبر 3/255 درصد افزایش فروش نسبت به سال گذشته رو تجربه کردند .

    سام عزیز با عرض احترام و تشکر به خاطر نوشته های زیباتون چند نقد نسبت به مطلبتون داشتم :
    1-افت فروش فولکس در اواخر دهه 60 واوائل دهه 70 فقط نه در آمریکا بلکه در کل جهان بود و دلیل آن اصرار بر استفاده از موتورها هوا خنک و باکسر قدیمی که در عقب خودرو نصب می شد بود که دیگه پاسخگوی نیاز خریدارن خودرو نبود . این موتورها دیگر قدیمی شده بودند و از کمبود نیرو و مشکلات دیگر برای آن زمان رنج می بردند . مدلهای جدید فولکس واگن شامل پاسات و گلف از سال 1973 عرضه شدند و جانی دوباره به فولکس دادند ولی مخصوصا پاسات با روحیات آمریکایی ها سازگار نبود . ماشین خانوادگی کوچکی که دیفرانسیل جلو بود و تایمینگ موتور آن تسمه ای بود(آن موقع موضوع جدیدی بود و مثل الان همه گیر نشده بود و حتی در ایران هم مردم از خریدن موتورها تسمه ای خودداری می کردند ولی در طول زما مشخص شد که کارایی بالایی دارند) و فاقد امکاناتی به مانند شیشه برقی و قفل مرکزی و کولر و کروز کنترل و … بود.ولی استقبال از این ماشین در اروپا نشان دهنده این موضوع بود که این ماشین علیرغم امکانات رفاهی کم از مهندسی عالی برخوردار است و رضایت مصرف کنندگان اروپایی برای رانندگی در جاده های خیس و پر پیچ خم و گاهی خطرناک اروپارا بخوبی جلب می کند . ادامه موفقیت های فولکس و افکار فردیناد پژ ( ابتدا در آئودی و سپس در کل فولکس ) سبب شد که فولکس در ابتدای دهه نود به پرفروش ترین ماشین اروپایی و هم اکنون به یکی از سه کمپانی پرفروش دنیا تبدیل شود .
    2- سام عزیز اگر به مدلهای فولکس در بازار چین نگاه کنید مدلهای پرفروش آن اصلا زیبا نیستند بلکه با نگاه اول میشه فهمید که مدلهای اکثرا قدیمی هستن ولی از لحاظ فنی از مهندسی روز فولکس بهره می برند .
    3- من متوجه این موضوع نمیشم چرا طرفداران تویوتا و ماشینهای ژاپنی فقط مردم آمریکا را دارای بینش در جهت خرید اتومبیل می دانند و بقیه مردم را کلا … فرض می کنند .
    4- فروش در آمریکا دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مثل بقیه دنیا کیفیت است ولی یکی دیگر از دلایلی که در فروش زیاد در آمریکا تاثیر زیادی دارد بزرگی و جاداری و امکانات زیاد در مقایسه با قیمت می باشد همانطور که پاسات اروپایی با ابعاد کوچکتر و قیمت بالاتر فروشش در آمریکا به ماهی 900 دستگاه نمی رسید در حالیکه با ابعاد بزرگتر و قیمت پائینتر در مدل آمریکایی آن در حال حاضر در حدود 8500 دستگاه در ماه بفروش می رسد (تا حدود 14 هزار دستگاه در ماه هم فروخته شده است )
    4- دلیل بعدی فروش بالاتر آمریکا داشتن مدل های متنوع تویوتا است که بیشتر برای بازار آمریکا طراحی شده اند . مثلا در کلاس تویوتای راو 4 که فروش خوبی هم دارد فولکس نماینده ای ندارد ( فولکس تیگوان از لحاظ ابعاد در اندازه های توسان و قیمتی برابر با راو 4 است ). و همینطور در چندین کلاس دیگر .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      بارها اعلام کردیم که معیار ما امریکا نیست . معیار بازار جهانی است .

      من نمیدونم کجای فولکس لاویدا زیباست ؟؟؟

      یا جتا . اتفاقا فولکس جزو معدود خودروسازهایی است که از حجم پردازی و

      غلو های بیش از ، همچون تویوتا پرهیز میکند .

      حتی در نمونه های کانسپت دو خودروساز مشاهده میشه .

      فولکس جتا و لاویدا از طراحیه بسیار ساده و معمولی بهره میبرند .

      موافقم 0
      مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          دیدم کسری جان . به نظر من فقط بیتل .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سام

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      دوست عزیز،ممکن است که مواردی که شما فرمودین در کاهش فروش فولکس در آمریکا دخالت داشته باشد ولی منابع معتبری که در این دوره منتشر شده است همگی دلالت بر کیفیت پایین ساخته های این برند به خصوص در دهه 80 میلادی دارد. مثلا در گزارش سالانه jdpower آمریکا که مربوط به سال 1984 میلادی است ، رتبه فولکس واگن در بین 31 برند مربوطه به این صورت است:

      رتبه بیست ودوم : فولکس واگن ( ساخت آمریکا) با 90 امتیاز
      رتبه بیست و سوم : فولکس واگن ( ساخت آلمان) با 88 امتیاز

      در این گزارش که customer satisfaction index نام دارد امتیاز متوسط برابر با 100 بوده است. پس مشاهده می کنیم که در این ایام فولکس رتبه کیفی پایین تر از متوسط داشته است.اگر هنوز هم پی گیر جداول jdpwer باشید این قضیه را مشاهده می کنید که این برند، در رده پایین تری نسبت به خودروهای معروف ژاپنی همچون تویوتا، هوندا و…..قرار دارد، البته اگر مرجعیت jdpower راقبول داشته باشید.
      شما فرمودید که برندهای پرفروش فولکس در چین زیبا نیستند! در حالی که اگر به تصاویر این خودروها نگاه کنیم این مسئله را چندان مشاهده نمی کنیم.زیبایی امری نسبی است و به سلایق افراد بستگی داشته و در هر فرهنگی متفاوت است.همین چندی پیش با خیلی از خریداران چینی که مصاحبه شده بود فولکس را انتخاب اول خویش اعلام نمودند و دلیل شان نیز زیبایی، شرایط خوب خرید و شبکه قوی خدمات پس از فروش بوده است. علاوه بر اینها، سالها فولکس و نیز آئودی خودروی مقامات دولتی چین بوده ودر شبکه تاکسیرانی این کشور نیز حضور بسیار پررنگی داشته و دارد.ناگفته نماند که در فرهنگ چینی تقلید از بزرگترها و مقامات بالادست بسیار شایع است. فولکس در حدود 8 کارخانه خودروسازی و 9 کارخانه قطعه سازی در چین دارد و سرمایه گذاری عظیم 80 میلیار دلاری آن هم در این کشور بسیار قابل توجه است؛ علاوه بر اینها، با چندین شرکت بزرگ خودروسازی از جمله SAIC و FAW و ….هم شراکت دارد و شبکه خدمات پس از فروش آنهم در چین بسیار قوی است.همچنین فولکس جز اولین شرکت هایی بوده است که در بازار در حال رشد کشور چین واردشده و شروع به فعالیت نموده است و اکثریت مردم این کشور زمانی با این خودرو آشنا شدند که پیش از آن با دوچرخه رفت و آمد می کردند، در حالی آمریکا یک بازار کاملا آزاد و توسعه یافته است و مردم آن 70 سال قبل از این که مالکیت خودرو در چین شایع شود با انواع و اقسام برندهای مختلف وارداتی و ….آشنایی داشتند، می توان گفت که وجود همین مسئله هم به خودی خود تأثیر بسزایی در دیدگاه خریداران و نحوه خرید آنها می گذارد.پرسش مهم این است که آیا در دهه های پیش رو و آنگاه که تمایلات و نیازمندیهای چینی ها تغییر کرده و برندهای چینی هم پیشرفت می کنند، فولکس می تواند خود را با این نیازها تطبیق داده و همچنان موفق باشد؟ اگر تنها آمار فروش خودرو در چین را چند ماه اخیر بنگرید، می بینید که سدان های چینی از جمله جیلی و چانگ آن از رتبه بالای 20 به زیر 20 ویا حتی زیر 15 صعود کرده اند.پس در مورد کامیابی فولکس در بازار چین زمان بهترین داور می باشد.
      اگر در متن توجه کرده باشید این نکته را مشاهده می کنید که به هیچ عنوان از خودروی خاصی طرفداری نشده است بلکه تنها کیفیت را ملاک قرار داده ام.

      بازار آمریکا از آن جهت در دنیا شاخص است که این بازار در حال حاضر آزادترین و رقابتی ترین بازار خودرویی دنیاست و بر خلاف خیلی از بازارها شدیدا به شاخص کیفیت حساس است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      این بحث به هیچ کجا نمیرسه . ختم کلام .

      قشنگ مشخصه که اخرش چی میشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (645 ديدگاه)

        میلاد جان واضحه همه چیز.اصلا بحثی وجود نداره که بخوایم به جایی برسونیم. درحالی عده ای آلمانی هارو دچار افت میدونن و از کیفیت ژاپن میگن که لکسس حتی توان نزدیک شدن به ۳ رتبه اول (که یکیش متاثر از همین فولکس واگن به قول دوستان بی کیفیته) رو هم نداره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرید

          ۲۳ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          جااااااااااااااااااااااااان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          آقا حمید به نظر شما بنز توان رسیدن به رتبه ۳ رو نداره یا لکسس؟؟؟؟شما به زیر ۱۰ برسین پیشکشتون نمیخواد برسین به زیر ۳…حالا خوبه همه جا لکسس با اختلاف بسیار زیاد از بنز توی کیفیت بالاتر بوده ها…و حتی از بی او دبلیو…دیگه دهن آدمو باز نکنین دیگه هر حرفی رو نزنین دیگه…بعد هم ناراحتم میشین که بهتون میگیم متعصب.
          یه حرف زدی واقعا جک گفتی…انگار توی دنیای خودرو نیستی عزیزم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حمید . فقط ب ام و . فقط آلمان

          ۲۳ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (645 ديدگاه)

          جک رو تو میگی فرید. فیس لیفت کاری که حتی به ۳ رتبه اول پرفروشترین لوکس سازها نمیرسه (فروش جهانی نه جی دی پاور امریکا) فیس لیفت کاری که تعداد موتورهای سالش به ۳ رتبه اول نمیرسه(موتور سال جهان،نه جی دی پاور آمریکا) اصلا در حد مقایسه با بزرگان نیست. صفحه یک جوابتو دادم.برو بخون.یه لیوان آب هم دستت باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  27. سام

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام

    دوست عزیز،متن فوق توسط اینجانب گردآوری شده است و بخش هایی از آن را که از منابع دیگر اخذ نمودم،در مطلب ذکر کردم. بخش مربوط به فولکس واگن هم از یک مجله قدیمی گرفته شده است.مسائلی که در این قسمت گفته شد از زبان کسی است که خودش مکانیک ماهری بوده و سالها تعمیرکار خودروهای فولکس واگن بوده است.آلفرد کاشل در بخش دیگری از گفته های خودش علت طول عمر این موتور چهل و چند ساله را در این می دانست که در این موتور،در روی هر قسمت متحرک وثابت میل لنگ دو یاتاقان نیم دایره بسته می شود که در وسط هر کدام سوراخی وجود دارد و روغن با فشار 3 الی 5 بار از آنها وارد شده و بین میل لنگ و یاتاقان را روغن کاری می کند. درست در دور موتور 500 دور در دقیقه میل لنگ و شاتون ها در روغن شناور می مانند.
    در متن هم گفته شده که یاتاقانهای قوی و دور موتور کم عمر این موتورها را طولانی نموده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (645 ديدگاه)

      این حرف اصلا منطقی نیست.با این حساب موتور ۱۹۳۸ که پمپ روغن نداره و اصلا به طور مساوی و متوازن روغن کاری نمیشه بسیار با دوامتر از تمام خودروهایی است(تقریبا همه خودروها) که به جای یاتاقان ضخیم و ایجاد حفره با یه پمپ فشار رو زیاد میکنن!!! یعنی کل خودروسازی جهان رفت زیر سوال! یعنی موتوری که میل لنگ و یاتاقانهاش یک دست نیست و داره با قاشقک روغن کاری میشه دوامش بیشتر از موتورهایی که ساختمانشون یک دست و بدون سوراخ اضافه است و با پمپ روغن کاری میشن. نه تنها فولکس بلکه کل خودروسازهای جهان در جاهلیت به سر میبرن اگر این حرف درست باشه. هزاران هزار مهندس و طراح در کمپانی های مطرح جهان نادان هستن اگر این حرف درست باشه.
      این هم آخرین ادیشن بیتل
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/Volkswagen_Beetle_.jpg

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۲۲ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (899 ديدگاه)

        اگر متن را کامل خوانده باشید در هیچ جایی از آن، مکانیک آلمانی و یا صاحب این خودرو به این مسئله اشاره نکرده است که فولکس های 1975 بی کفیتندو….فقط به آیتم هایی اشاره نموده است که دلالت برکیفیت بالای فولکس های اولیه می کند و این نکته را متذکر شده که قطعات مصرفی در این خودرو رفته رفته تحلیل رفته اند.شما خودتان بهتر می دانید که تکنیک های ساخت این خودرو در طول زمان تغییر چندان ننموده است و حتی فولکس هایی که در سال 1983 در مکزیک مونتاژ می شدند، دارای همان نسبت کورس به قطر پیستون بودند که در بیتل مدل 1938 وجود داشت فقط حجم موتور آن افزایش یافته بود و دور موتور آن کمی بالاتر رفته بود.بنابراین استحکام این موتور (مدل1938 ) مربوط به ویژگیهای خاص آن بود. شما می گویید که فولکس های اولیه از تکنولوژی پایینی برخوردار بودند، در حالی که در همین خودروها، تمامی بدنه را فبل از رنگ آمیزی با ورقه نازکی از جنس روی می پوشانند و همین امر باعث می شد که این خودروها تا دهها سال در آب و هوای رطوبتی آلمان دوام بیاورند، پس مشاهده می کنیم که تا چه اندازه این خودروها در زمان خود پیشرو بودند.یادمان باشد که آن زمان پدیده ای مثل PT-ED کاملا ناشناخته بود.فرض کنیم که شما هیچ کدام از مواردی را که در متن آمده بود قبول نداشته باشید. پرسش من این است که آیا مراجع معتبری چون JDPOWER را قبول دارید. اگر کمی وقت بگذارید و به این سایت سر بزنید با این مسئله مواجه می شوید که فولکس واگن در قیاس با برندهای معروف ژاپنی از جمله تویوتا در رتبه های پایین تری قرار گرفته است و این امر سالهاست که به این منوال است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (645 ديدگاه)

          دوست عزیز، کیفیت رنگ و تکنیک تولید دیگه چیه؟ شما جواب من رو بده.آیا همه خودروسازان دنیا اشتباه میکنن از پمپ روغن استفاده میکنن و حفره و سوراخ اضافی ایجاد نمیکنن؟آیا هیچ خودروسازی در دنیا به فکرش نمیرسد برای افزایش دوام پمپ روغن رو حذف کند و به جای آن یاتاقان ضخیمتر استفاده کند؟ شما ادعا میکنید در راستای ارزان سازی فولکس یاتاقان رو نازک کرده و حق با این تعمیرکاره .کدام ارزون سازی؟این که یه پمپ بهش اضافه شد گرونتر شد.فولکس بیتل قبل از دهه ۶۰ برق ۶ ولته. بعد از دهه ۶۰ میشه ۱۲ ولت . اینکه گرونتر شد! ماشینی که سیستم روغن کاریش کاملا به روز شده و برقش هم همینطور از نظر شما ارزون شده.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (645 ديدگاه)

          من برای ادعام دلیل فنی اوردم که اتفاقا سیستم فولکسهای دهه ۶۰ و ۷۰ بادووامتره به این دلایل! شما دلیل فنی بیار که سیستم کاملا منسوخ گذشته که الان هیچ ماشینی تکرار میکنم هیچ ماشینی ازش استفاده نمیکنه بادوامتر از سیستم فعلی است.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (645 ديدگاه)

          JDpower مخصوص آمریکاست.اگر دلیل فنی برای دووم موتور ندارین حالا رفتین سراغ تویوتا،بسیار خب.سوال من از شما اینه،اگر فولکس همواره در حال افت کیفیته،چطور تونست از یه کمپانی زیر مجموعه به جایی برسه که ۱۰تا برند رو زیر مجموعه خودش کنه؟تویوتا چندتا زیر مجموعه داره با این همه فروش و سودش؟ فولکس چطور تونست به جایی برسه که حاضر باشه واسه پیشرفت صنعت بیش از ۱۰سال برای پروژه ای مثل ویرون ضرر بده رو هر دستگاه که فروخت ضرر داد فقط واسه پیشرفت فناوری،چون ویرون انقلاب بود و خم هم به ابرو نیورد. اگر فولکس دائم در حال افت کردنه باید نگون بخت تر میشد،چطور تونستن تو سالهای اخیر این همه گسترده بشن؟ شما معتقید فولکس دهه ۴۰ با کیفیت تر بوده،یعنی زمانی که فولکس یه کمپانی بی قدرت زیرمجموعه بوده خوب بوده!!و انقدر افت کرده که الان این همه زیرمجموعه داره!!!!این نتیجه افته!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲۲ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (645 ديدگاه)

          عجیبه.شما فولکسهای متعلق به دورانی که یه کمپانی زیرمجموعه بیش نبود رو با کیفیت تر از فولکسهای زمان فرمانروایی فولکس میدونین.اگر این فولکس دائم در حال پسرفته چطور تونست این همه زیر مجموعه داشته باشه اونم درحالی که به قول شما در افت بوده.فولکس به جایی رسید که برای پیشرفت خودروسازی و انقلاب در صنعت حاضر شده بیش از ۱۰ سال روی تک تک ویرون هایی که ساخته شد ضرر کنه و خم به ابرو نیاره. تویوتا تا به حال حاضر شده سودش رو فراموش کنه و هدف دیگه ای رو دنبال کنه؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. فرید

          ۲۳ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          سام عزیز…اولا بخاطر گزارش کامل شما ازت تشکر میکنم…
          برای این دوستان ۱۰ تا جی دی پاورو امثال اینا بیاری هیچوقت قبول نمیکنند چون متعصبن…طرف اومده میگه لکسس توی کیفیت توان نزدیک شدن به زیر ۳ تا رو نداره…بعد شما انتظار داری اینا جی دی پاور رو قبول داشته باشند…کسی که این حرف بی پایه رو میزنه انگار کلا توی دنیای خودرو هیچ اطلاعی نداره و یا معنی کیفیت رو جور دیگه ای واسه خودش معنی کرده بعد ادعای صاحب نظری هم داره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  28. مجید

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    تویوتا رو باید با آشغالای هم وطنش مقایسه کرد، نه با شرکتهایی مثل فولکس و بنز که صنعت خودروسازی وامدار اونهاست، تویوتا و هم نوعانش فقط تو فکر پر کردن جیبهاشون هستند.
    دوستان کیفیت پایین نتیجه تنوع طلبی مصرف کننده هاست، کی باعث فرهنگ تنوع طلبی تو مصرف کننده ها شد؟
    کارنامه آمریکایی ها و اروپایی ها تو صنعت تا قبل از ظهور ژاپن و کره و … مشخصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      مجید جان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      این چه کامنتیه ؟؟؟

      اینجوری سخن نگو . میدونم که به شوخی نوشتی . از نظر من اگر کسی موفقیت

      های ژاپن رو نادیده بگیره ، ماشین باز نیست و از ماشین چیزی نمیدونه .

      بحث فنی بکنیم . تبادل اطلاعات بکنیم . نه حرف بی پایه و اساس .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مجید

        ۲۳ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (28 ديدگاه)

        میشه فقط یک نمونه از دستاورد های ژاپنو تو صنعت خودرو بگی

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرید

      ۲۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (787 ديدگاه)

      تو خوبی بابا تو خوبی…
      بخدا به احترام بزرگان این سایت و طرفداران آلمان هیچ حرفی بهت نمیزنم…حالا خوبه یکی از بزرگان و طرفدارای برند آلمان جواب شمارو به صورت پک ویژه داد…همون بسه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مجید

        ۲۳ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (28 ديدگاه)

        راحت باش، خودتو خالی کن فرید جان

        موافقم 0
        مخالفم 0
  29. بهزاد

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    میلاد جان فکر نکنم فردی در ایران پیدا بشه که خودروهای آلمانی رو زیر سوال ببره و اصلا دوست نداشته باشه و از نظر عملکرد جای بحثی باقی نمیزارند و در همه حال شایسته هستند.
    نتنها صنعت خودرو بلکه در سایر زمینه ها هم آلمانی ها زبانزد هستند و تولیداتشون آرزوی همه هست.
    ولی گاهی برخی دوستان کم لطفی میکنند و تمامی افتخارات و ابداعات رو به آلمان نسبت میدهند و سایر ملل رو کپی بردار یا کم توان جلوه میدن که با واقعیت روزگار سازگار نیست و همیشه اون مطالبی رو قبول دارند که به نفعشون نوشته شده باشه.
    در کل جایگاه شرکت ها در حال حاضر به خاطر شایستگی اونها بوده و این موفقیت ها شانسی بدست نیومده حالا اون شرکت از غرب باشه یا شرق.
    امیدوارم زحماتی که در این شرکتها انجام میشه با چند جمله رکیک زیر سوال نره و افق دید دوستان گسترده تر بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      داش بهزاد ایملتو چک کن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۲ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    از نظر من کسی که موفیقیت های یک خودروساز ( حالا هرکجای دنیا که باشه )

    زیر سوال میبره ، چیزی از ماشین نمیدونه ، مرتضی هم شوخی میکنه .

    حالا چنتا سوال :

    نظرت در مورد بنز GLE چیه ؟؟؟

    من که اعتقادی انچنان به این کلاس شاسی بلند کوپه ندارم . اخه یعنی چی ؟

    شاسی بلند باید جادار باشه . کارایی داشته باشه . جالب اینجاست

    که فروش وحشتناکی هم دارن .

    این یک سوالم بود ، دوم اینکه چرا بیشتر محصولات ژاپنی سپر عقبشون

    اینقدر کوتاهه . نمیخوام بکوبم ولی خیلی ضایع است . مثلا به کمری نگاه کن .

    تمام منبع اگزوز و جای زاپاس پیداست . یا راوفور که نصفه لوله اگزوزش

    معلومه . حتی این موارد در لکسس هم مشاهده میشه . خیلی بده !!!!!!!

    مثلا لکسس IS و RX350 حتی یک سر اگزوز استیل هم ندارند !!!!!!!

    مثلا لوکس هم هستند .

    حالا برسیم به بنز از نظر من ابهت بنز اس کلاس قدیم بیشتر بود .

    چراغای عقبش کوچک شده . پف گلگیر از بین رفت . چراغ مه شکن عقب

    به بین دو اگزوز انتقال یافته که به نظر من برای یک خودروی لوکس زیاد

    جالب نیست . این نوع جای گیری برای خودروهای اسپورته .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید

      ۲۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (787 ديدگاه)

      تو پدر مارو درآوردی میلاد…دوست دارنو عشقشون میکشه…بجای گیر دادن به تویوتا و لکسس بفکر سپر و دل و روده خودتون باشین…
      http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2012-m-class/800×600/wallpaper_79.htm
      http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2014-e-class/800×600/wallpaper_49.htm
      این دوتارو برات گذاشتم که ۱-دیگه نگی چرا سپر لکسس و تویوتا کوتاهه (لامصب واسه بنزتون که توی دماغشم معلومه) و ۲-نگی چرا لکسس سر اگزوز نداره…
      توی دوتا عکس هر دو دلیلی که گفتی هست…هر کی ندونه بنز از بدو تولیدش سر اگزوزش از طلاست و همه چیش مخفیه…
      اون از اینکه میگفتی لکسس حمایت کننده داره که دیدی بنز هم داره و اینم از این که دیدی بنز هم اینجوریه…دیگه میخوام ببینم چه بهونه الکی دیگه ای داری.
      برو در کاپوت اس کلاستون رو بزن بالا بعد در کاپوت ال اس رو بزن بالا…بعد ببین با دیدن کدومشون حالت بد میشه.
      میدونم نیمری دنبالش من واست نشونشت میدم…
      http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2014-s63_amg/800×600/wallpaper_62.htm
      http://www.netcarshow.com/lexus/2013-ls_460/800×600/wallpaper_2c.htm
      تازه اینم واسه نسل قبلیتونه…که حال بهم زن تر از الانه…یکم از لکسس یاد بگیرین…من نسل جدیدتون رو با نسل قدیم ال اس مقایسه کردم
      http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2010-s-class/800×600/wallpaper_27.htm
      پس دیگه الکی ایراد نگیر دلبندم…هیچ برندی کامل نیست…بجز لکسس :-D ;-)

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا