چشم اندازهفته نامه

رقابت سریع‌ترین خودروها در سخت‌ترین پیست آمریکا (قسمت اول)

در این رقابت بزرگ و جذاب، برترین و اسپرت‌ترین خودروهای حال حاضر دنیا حضور یافته‌اند، هرکدام برترین سلاح خود را به میدان آورده‌اند تا از این جنگ بی‌رحمانه پیروز بیرون آیند

امسال بعد از یک دهه ما اسپرت‌ترین خودروهای بازار را به پیست VIR (مخفف Virginia International Raceway) دعوت کرده‌ایم تا به این سؤال پاسخ دهیم: عملکرد نهایی کدام خودرو در پیست بهتر است؟ بر روی پیست، برند خودروها یا خودستایی سازنده مهم نیست بلکه فقط و فقط رفتار خودروها اهمیت دارد. امسال ما ۱۸ نمونه از برترین خودروهای اسپرت دنیا را گرد هم جمع کرده و در آسفالت VIR به بوتهٔ آزمایش گذاشته‌ایم تا بفهمیم چند مرده حلاج‌اند!

lightning-lap-2016-201-876x535

ما در این آزمون تلاش کرده‌ایم پاسخی از ایالات‌متحده به معیار نوربرگ‌رینگ آلمان بدهیم؛ یعنی جایی که خودروسازان با سریع‌ترین محصولات خود برای کسب لپ تایم (زمان پیمودن یک دور پیست) بهتر مبارزه می‌کنند. این امکان برای ما در پیست ۶.۶ کیلومتری VIR که طولانی‌ترین پیست در کل ایالات‌متحده بشمار می‌رود کاملاً فراهم است. ما افسار این اسپرت‌های وحشی را در این پیست باشکوه رها کرده‌ایم تا علاقه‌مندان به سرعت بفهمند سریع‌ترین خودروهای جدید بازار چه ماشین‌هایی هستند.

lightning-lap-2016-map-inline-photo-670969-s-original

ما خودروهای شرکت‌کننده در این جدال بزرگ را در پنج کلاس از LL1 تا LL5 دسته‌بندی کرده‌ایم. کلاس LL1 مخصوص خودروهایی با قیمت پایهٔ زیر ۳۵ هزار دلار است تا نهایتاً کلاس LL5 که مختص خودروهایی با قیمتی بیش از ۲۴۵ هزار دلار است. با توجه به تعداد زیاد خودروهای شرکت‌کننده، در این قسمت فقط به معرفی خودروها، لپ تایم آن‌ها و شرایط آزمون می‌پردازیم و در قسمت بعدی به بررسی عملکرد تک‌تک شرکت‌کنندگان بر روی پیست خواهیم پرداخت. ذکر این نکته ضروری است که قیمتی که جهت کلاس‌بندی خودروها در نظر گرفته شده و در قسمت بعدی ملاحظه خواهید کرد، با احتساب آپشن‌های بهبود عملکرد مانند دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی، قطعات سبک‌وزن فیبر کربنی، لاستیک‌های عملکردی و دیگر موارد تقویتی لحاظ شده است. حال معرفی شرکت‌کنندگان این رقابت بزرگ:

آکورا NSX

آئودی R8 V10 Plus

آئودی TTS

ب‌ام‌و M2

ب‌ام‌و M4 GTS

شورولت کامارو ۱LE

شورولت کامارو SS 1LE

شورولت کوروت گرند اسپرت

دوج چارجر هلکت

دوج وایپر ACR

فراری ۴۸۸ GTB

فورد فوکوس RS

فورد موستانگ شلبی GT350R

جگوار F تاپ Project 7

لکسوس GS F

مک‌لارن ۵۷۰S

پورشه ۹۱۱ GT3 RS

پورشه کیمن GT4

محدودهٔ قیمتی هر کلاس

LL1: تا ۳۴,۹۹۹ دلار

LL2: 35,000 تا ۶۴,۹۹۹ دلار

LL3: 65,000 تا ۱۲۴,۹۹۹ دلار

LL4: 125,000 تا ۲۴۴,۹۹۹ دلار

LL5: 245,000 دلار به بالا

اما غیر از این ۱۸ خودرو، ۳ خودروی دیگر را هم در این آزمون شرکت داده‌ایم که در هیچ‌یک از کلاس‌های LL1 تا LL5 قرار نمی‌گیرند. دوتا از این سه خودرو صرفاً مخصوص پیست هستند که عبارت‌اند از مزدا MX-5 Cup Car و لکسوس RC F GT کانسپت. این دو خودرو را برای این دعوت کرده‌ایم که مقایسه‌ای داشته باشیم بین عملکرد خودروهای مسابقه‌ای با خودروهای خیابانی معمولی در پیست؛ و خودروی آخر نیز تسلا مدل S P85D است برای اینکه بفهمیم یک خودروی الکتریکی تا چه حد توان رقابت با انواع بنزینی را دارد. بدین ترتیب تعداد کل خودروهای شرکت‌کننده در این آزمون بزرگ به ۲۱ دستگاه رسید.

ما با این خودروها سه روز را در روزهای گرم و طاقت‌فرسای اوایل ماه ژوئن سپری کرده و آن‌ها را در شرایط مختلف و دمای هوای گوناگون مورد آزمایش قرار دادیم تا به نتایجی کاملاً منصفانه و برابر دست پیدا کنیم. در هر خودرو با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته اقدام به ثبت داده‌ها و اطلاعات گوناگونی نموده و چندین کارشناس حرفه‌ای با خودروها به رانندگی پرداختند. حتی در برخی موارد از مشاوران و مهندسان شرکت‌های سازنده نیز کمک گرفتیم برای اینکه بدانیم چگونه بهترین و سریع‌ترین عملکرد را از ماشین استخراج کنیم. در روزهای آزمون به‌طورمعمول ساعات اولیهٔ صبح زمان طلایی بودند چراکه در این ساعات هوا خنک بوده و متراکم‌تر است که درنتیجه موجب عملکرد بهتر خودروها شده و امکان استفاده از حداکثر توان موتور را فراهم می‌کند. حال در جدول زیر و همچنین در قسمت آینده نتیجهٔ سه روز تلاش ما و ثبت داده‌های فراوان را مشاهده می‌کنید. اطلاعات و مشخصاتی که با تلاش فراوان کارشناسان ما به‌دست‌آمده و سعی شده تا حد امکان عادلانه باشند.

 

جدول لپ تایم خودروهای شرکت‌کننده در آزمون بزرگ کارانددرایور

رتبه خودرو کلاس قدرت زمان
۲۱ تسلا مدل S P85D الکتریکی ۴۶۵ اسب بخار ۳:۱۷:۴
۲۰ آئودی TTS LL2 ۳۰۰ اسب بخار ۳:۰۷:۷
۱۹ مزدا MX-5 Cup Car مسابقه‌ای ۱۵۵ اسب بخار ۳:۰۶:۴
۱۸ لکسوس GS F LL3 ۴۷۰ اسب بخار ۳:۰۵:۹
۱۷ شورولت کامارو ۱LE LL1 ۳۳۵ اسب بخار ۳:۰۴:۳
۱۶ فورد فوکوس RS LL2 ۳۵۰ اسب بخار ۳:۰۳:۹
۱۵ دوج چارجر هلکت LL3 ۷۰۷ اسب بخار ۳:۰۳:۳
۱۴ جگوار F تایپ Project 7 LL4 ۵۷۵ اسب بخار ۳:۰۲:۲
۱۳ ب‌ام‌و M2 LL2 ۳۶۵ اسب بخار ۳:۰۱:۹
۱۲ آئودی R8 V10 Plus LL4 ۶۱۰ اسب بخار ۲:۵۶:۱
۱۱ شورولت کامارو SS 1LE LL2 ۴۵۵ اسب بخار ۲:۵۴:۸
۱۰ پورشه کیمن GT4 LL3 ۳۸۵ اسب بخار ۲:۵۴:۰
۹ ب‌ام‌و M4 GTS LL4 ۵۰۰ اسب بخار ۲:۵۲:۹
۸ فورد موستانگ شلبی GT350R LL2 ۵۲۵ اسب بخار ۲:۵۱:۸
۷ آکورا NSX LL4 ۵۷۵ اسب بخار ۲:۵۰:۲
۶ مک‌لارن ۵۷۰S LL4 ۵۶۵ اسب بخار ۲:۴۷:۴
۵ شورولت کوروت گرند اسپرت LL3 ۴۶۰ اسب بخار ۲:۴۷:۱
۴ پورشه ۹۱۱ GT3 RS LL4 ۵۰۰ اسب بخار ۲:۴۷:۰
۳ فراری ۴۸۸ GTB LL5 ۶۶۰ اسب بخار ۲:۴۵:۱
۲ دوج وایپر ACR LL4 ۶۴۵ اسب بخار ۲:۴۴:۲
۱ لکسوس RC F GT کانسپت ۵۰۰ اسب بخار ۲:۴۳:۲

 

بنابراین پس از آزمون‌های فراوان و بررسی کامل عملکرد خودروها، دوج وایپر ACR توانست سریع‌ترین رکورد یک دور پیست VIR (در بین ۱۸ خودروی اصلی شرکت‌کننده) را بنام خود ثبت کرده و پیروز این رقابت نفس‌گیر گردد. با ما در قسمت آیندهٔ این مطلب همراه باشید تا به بررسی عملکرد تمامی این خودروها در پیست بپردازیم.

lightning-lap-2016-353-876x535

ادامه دارد…

[دانلود ویدئو]

منبع: Car&Driver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. Hami

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    m2 من بیشتر میپسندم هم بی ادعا هم جم جور هم اینکه به درد رانندگی روزمره میخوره برعکس بعضی این خودرو های لیست که با سفت کردن کمک فنر پایین بالا بردن اسب بخار کم کردن ارتفاع شاخ و دم نصب کردن قیمت نجومی فقط فکر این هستن که توی پیست پوز هم بزند شورلت عملکرد خوبی داره اما کاش یه فکری به حال قیافش می‌کرد از دو هزار شش که این طرح معرفی شد هنوز داره روی این طرح در جا میزنه نسبت به نسل قبل خیلی خوبه اما به نظرم با اون کامارو که دهه شصت معرفی شد زمین تا آسمون فرق داره

    https://www.netcarshow.com/chevrolet/1967-camaro/800×600/wallpaper_02.htm

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. شاهینus cars

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    بدون تعصب میگم واقعا امریکا با قدرت داره به دوران با شکوه گذشتش بر می گرده.. منتظر فورد جی تی جدید هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      قبول دارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. saeed Sj

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اخه بدون GTR که نمیشه ! یعنی هیچ لپ تایمی بدون GTR معنایی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پرهام

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (741 ديدگاه)

    سلام
    سوالم اینه چرا نسخه ۶۵۰ اسب بخاری کوروت رو مقایسه نمیکنن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا