چشم اندازهفته نامه

وقتی سوپراسپرت‌سازان به ساخت سدان‌های چهاردرب روی می‌آورند

زمانی بود که تولیدکنندگان سوپراسپرت فقط به ساخت سوپراسپرت‌های دودر می‌پرداختند. دورانی که چندان دور نیست و مدت زیادی از آن نگذشته است؛ اما امروزه ثروتمندان خواهان دو چیز در سوپراسپرت‌ها هستند: قابلیت حمل تمامی اعضای خانواده با سرعت‌های بسیار بالا و خطرناک و استایل باشکوه و مجلل. به همین دلیل سوپراسپرت‌سازان در حرکتی بی‌سابقه اقدام به ساخت SUVهایی کرده‌اند که توانایی دستیابی به سرعت‌های بالایی را دارند؛ اما سازندگان سوپراسپرت‌ها تنها روی به ساخت SUV نیاورده‌اند بلکه به‌جز چند مورد استثناء محدود، اکثر سوپراسپرت‌سازان ایدهٔ ساخت سدان‌های خانوادگی چهاردر را مطرح کرده و حداقل یک نمونه از آن‌ها را ساخته‌اند. عجیب‌تر اینکه تعدادی از آن‌ها حتی به تولید انبوه هم رسیده‌اند؛ بنابراین به‌جز شرکت‌هایی چون مک‌لارن، پاگانی و کوئنیگ‌زگ، دیگر سوپراسپرت‌سازان اقدام به معرفی سوپراسپرت‌هایی با چهاردر کرده‌اند که در اینجا شش نمونه از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

super-sedans

لامبورگینی استوک

هرچند لامبورگینی به ساخت سوپراسپرت‌های دودر، دونفره و موتور وسط شناخته می‌شود و در حال حاضر نیز فقط چنین خودروهایی را تولید می‌کند اما این شرکت در طول حیاتش وسایل نقلیهٔ گوناگونی همچون تراکتورهای کشاورزی، SUVها، جی‌تی‌های ۲+۲ موتورجلو و حتی موتورهای دریایی و فرمولاوان را ساخته است. لامبورگینی در سال ۲۰۰۸ ایدهٔ ساخت سدان چهاردر را نیز امتحان نمود. این خودرو بانام استوک و به‌عنوان یک کانسپت در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸ رونمایی شد. لامبورگینی استوک مجهز به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 متعلق به گالاردو بود که نیروی آن به هر چهارچرخ انتقال میافت. بااین‌حال درنهایت لامبورگینی تصمیم گرفت کراس‌اوور اوراس را بجای سدان استوک تولید کند.

Lamborghini-Estoque-2008-Co

بوگاتی گالیبیه

پس از پایان تولید هایپراسپرت ویرون، بوگاتی ایده‌های مختلفی جهت ساخت محصولات جدید داشت. یکی از این ایده‌ها ساخت یک سدان فوق لوکس بسیار منحصربه‌فرد بود که به‌عنوان کانسپتی بانام گالیبیه (Galibier) معرفی شد. این سوپرسدان از همان پیشرانهٔ ۸ لیتری W16 ویرون استفاده می‌کرد که البته بجای چهار توربوشارژر به دو سوپرشارژر مجهز شده بود. در برابر شکوه بوگاتی گالیبیه حتی بنتلی مولسان و رولزرویس فانتوم نیز عادی به نظر می‌رسیدند. البته این اولین باری نبود که بوگاتی در تاریخ معاصر خود اقدام به ساخت یک سدان می‌کرد چراکه این شرکت در دههٔ ۹۰ میلادی نیز سدان‌های کانسپت EB112 و EB218 را معرفی نمود که البته هیچ‌یک از آن‌ها به تولید نرسیدند. سرانجام گالیبیه هم به سرنوشت آن دو سدان کانسپت مذکور دچار شده و هرگز به تولید انبوه نرسید چراکه مقامات بوگاتی تصمیم گرفتند شیرون را به‌عنوان جایگزین مستقیم ویرون معرفی کنند. البته در حال حاضر دوباره زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال ساخت یک سدان توسط بوگاتی مطرح‌شده است.

Bugatti-Galibier-2009-01

فراری پینین

فراری همواره سوگند یادکرده است که هرگز اقدام به ساخت یک سدان چهاردر نکند؛ اما در سال ۱۹۸۰، شریک طراح قدیمی فراری یعنی پینین‌فارینا در جشن ۵۰ سالگی خود اقدام به طراحی و ساخت یک سدان کانسپت بانام پینین برای فراری نمود. این خودرو بر اساس فراری ۴۰۰ (که امروزه مدل GTC4 Lusso جایگزین آن محسوب می‌شود) شکل‌گرفته و از پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V12 استفاده می‌کرد. بنا بر گزارشات، سرجیو پینین‌فارینا و انزو فراری صحبت‌هایی مبنی بر به تولید رساندن این سدان کرده بودند اما درنهایت تنها سدان تاریخ فراری هرگز به تولید انبوه نرسید.

Ferrari-Pinin-1980-Concept-

مازراتی کواتروپورته

در بین تمامی سوپراسپرت‌سازانی که به ساخت سدان‌های چهاردر روی آوردند مسلماً مازراتی عجیب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. با توجه به اینکه فراری هرگز به ساخت سدان چهاردر اقدام نمی‌کرد، مازراتی تصمیم گرفت با ساخت یک سدان چهاردر نقش یک فراری سدان را بازی کند. این اقدام برای اولین بار با معرفی نسل نخست سدان کواتروپورته در سال ۱۹۶۳ توسط مازراتی انجام گرفت. مدلی که همچنان در حال تولید بوده و در نسل ششم خود قرار دارد. کواتروپورته در طول این سال‌ها با موتورهای مختلف V6 و V8 عرضه‌شده است درحالی‌که اخیراً از موتورهای ساخت فراری استفاده می‌کند. علاوه بر این به دلیل موفقیت کواتروپورته، مازراتی تصمیم گرفت سدانی کوچک‌تر از آن بانام گیبلی را نیز تولید کند.

Maserati-Quattroporte-2017

آستون‌مارتین راپید

آستون‌مارتین ازجمله سوپراسپرت‌سازانی است که تجربهٔ ساخت سدان‌های چهاردر را در تاریخ خود دارد چراکه این شرکت، برند لاگوندا را در سال ۱۹۴۷ خریداری نموده و اقدام به تولید سدان‌هایی تحت برند لاگوندا نمود. حتی در حال حاضر آستون‌مارتین، لاگوندا را مجدداً احیا نموده و سدان جدیدی را صرفاً جهت عرضه در بازار کشورهای حاشیهٔ خلیج‌فارس تولید کرده است؛ اما غیر از لاگوندا، آستون‌مارتین یک سدان کوپهٔ چهاردر دیگر را نیز بانام راپید عرضه کرده است. این خودرو بر اساس مدل DB9 ساخته‌شده و از بسیاری جهات شبیه به آن است. جدیدترین مدل راپید، مدل S است که از یک موتور ۶ لیتری V12 با ۵۵۲ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

Aston-Martin-Rapide-2015-01

پورشه پانامرا

پس‌ازاینکه پورشه با عرضهٔ اولین کراس‌اوور خود بانام کاین در سال ۲۰۰۲ به موفقیت رسید، در سال ۲۰۰۹ اولین سدان تولیدی خود را نیز بانام پانامرا معرفی نمود. البته پانامرا اولین سدان پورشه محسوب نمی‌شود چراکه این شرکت قبلاً نسخهٔ سدان ۹۱۱ و سدان دیگری بانام ۹۸۹ را نیز معرفی کرده بود که البته هیچ‌کدام به تولید نرسیدند؛ بنابراین پانامرا اولین سدان تولیدی پورشه به‌حساب می‌آید. به‌تازگی نسل دوم پانامرا معرفی‌شده که با طیف وسیعی از موتورهای V6، V8، توربو، دیزل و حتی هیبریدی و گیربکس‌های دستی، اتوماتیک و دوکلاچه و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه می‌گردد. جدیدترین پانامرا توربو مجهز به موتور ۵۵۰ اسب بخاری است که می‌توانید با آن به همراه خانواده در کمتر از ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسید. مطمئناً پانامرا خودروی چهاردر اسپرت ایده‌آلی است.

Porsche-Panamera-2017-1280-

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علي

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    ولی هیچکدومشون تجربه پورشه و موفقیتهاشو حالا حالاها بدست نخواهند اورد. وقتی اسم سدان اسپورت به میان میاد ذهن همه به سمت پانامرا جلب میشه و این یعنی موفقیت.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. NEMESIS

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (31 ديدگاه)

      درود بر تو علی جان ……………..
      واقعا وقتی اسم سدان سریع میاد پانامرا در ذهن نقش میبنده ……..

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        رخ پانامرا لامصب خیلی خوبه

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    به نظر من فراری و لامبورگینی تخصص دارن در سوپراسپرت
    ولی پورشه هم در ساخت سدان موفق بوده هم اسپرت
    بوگاتی هم فقط برای رکورد زدن خوبه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بوگاتی، لامبورگینی، مازراتی، استون مارتین

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (8 ديدگاه)

      یعنی چی ! بازم نظرات بی محتوا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مرصاد

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (62 ديدگاه)

        داشته مرور می کرده یادش نره! !
        ????

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. محمد حسین

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    پر واضحه که مازراتی و پورشه با هدفمندی بیشتری سدان های خودشونو معرفی کردن و این یعنی دقت بیشتر در رسیدن به اهدافی که خریدار ها دنبالشون هستن ؛ بنابر این موفقیت رو باید در این دو جست و جو کرد. من باشم پورشه رو انتخاب می کنم …. با اجازه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیرحسین

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    واقعاً رخ پانامرا عالیست!!!!!!یعنی هر چیز گرونی تو ایران بی نظیر و فوق العاده تلقی میشه
    احتمالاً دوستان برنامه “تاپ گیر” رو ندیدن که وقتی پانامرا می خواست رد بشه هر سه نفر چشمها شون رو میبستن!!!!
    آستون مارتین راپید و مازراتی گیبلی بهترین هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NEMESIS

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (31 ديدگاه)

      نه دیگه عزیز فقط اون جرمی مسخره اینکارو کرد ………
      در ضمن برنده اون مسابقه هم پورشه بود
      اخ قیاف جرمی چقدر دیدنی بود زمانی که مسابقه رو استون و مازراتی باختن
      دلم خنک شد همیشه پورشه حال جرمی گرفته تو هر درگی که با پورشه داشت پشت ماشین رقیب می نشست و از پورشه بد میگفت مثل احمد باقری بعد سریع تو مسابقه سوسک می شد حالی می کردم ها
      خیلی کلیپ دارم از این وقایع خواستید بگید تا بذارم ……..
      البته جرمی پشت کاررا جی تی که دهنش وا مونده بود ……….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. PORSCHE:The God of Cars

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        درسته. من عاشق پورشه بودم. ولی اصلا از تیکه انداختن های جرمی ناراحت نمیشدم. حتی خیلی هم برام جالب بود.. چون هم بامزه بود هم تنوع داشت. بعضی ایراد هایی که میگرفت رو خودم هم قبول داشتم چون با علم و تجربه حرف میزد. نه مثل بعضی ها که فقط تو مانیتور پورشه میبینن و هدفشون فقط جلب توجهه. به نظر من هدف جرمی گیر دادن و اذیت کردن ریچارد هموند (عاشق پورشه )و جذاب کردن برنامه بود.

        نمیدونم کسی این حس بهش دست داده یا نه. با دیدن عکس از نمای جانبی Panamera فکر میکردم خیلی باید دراز باشه. یک حور نامتناسبی حس میشد. ولی با دیدن این ماشین از نزدیک فهمیدم خیلی متناسب و با وقار طراحی شده. سواریش هم اصلا شبیه یک خودروی دراز مثل سری 7 یا S class نیست. خیلی عالی فرمون میگیره. همون حس اسپرت پورشه. جدا میخوام بدونم پانامرا توربو اس چه حسی میتونه داشته باشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. ALIREZA034

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    تاریخ نشون داده سوپر اسپرت سازان وقتی سدان لوکس میسازن معملا ماشین های خوب و بسیار جذابی میشن به نظرم علتشم اینه که این خودرو سازان معمولا یک مدل در این سگمنت دارن و تمام تلاششونو میکنن و هنرشونو تو ماشین واقعا اجرا میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. akbar

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    پولدارها کمتر دوست دارند یک خودرو خیلی گران چهار درب اسپرت بخرند و اگه قرار باشه لحظاتی رو تفریح کنند ترجیح می دهند سوار یک اتومبیل اسپرت دو درب باشند و در کنار اون چند ماشین دیگه هم داشته باشند ، به نظر من تولید یک خودرو چهار درب سوپر اسپرت اصلا” لزومی نداره و چهار دربی که نسبت قدرت به وزنش 200 باشه واقعا” کافیه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      سدان شاخ هم خیلی داریم که پولدارها طرفدار سرسختشون هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. MjM

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (718 ديدگاه)

    نیاز بازار….رقابت…تنوع محصول… و در نهایت حفظ مشتری طی سالهای گذشته خودرو سازای زیادی رو ترغیب کرده که کلاس های جدیدی رو به لیست خودرو هاشون اضافه کنن…از کاین برای پورشه بگیر که تا رسیده به پانامرا و ماکان…یا شاسی بلند های مازراتی ، جگوار..لامبورگینی … کلاس های مختلف بنز(CLS…GLE…CLA…S coupeو…)…همه و همه به خاطر تغییر ذاعقه مشتری و موندن تو کورس رقابته…که حتی شاید برخلاف روند سنتی شرکتها باشه….حتی فراری که به طور قاطع گفته کراس یا سدان تولیدنخواهد کرد….شاید چند سال دیگه این کارو بکنه…تو دنیای تگنولوژی و خودرو هیچ چیزی بعید نیست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. پوریا

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به نظر من جای m6وm5 خالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مسعود

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    تو بین سدان های تولید شده هیچ کدوم اصالت و استایلش رو مثل آستون مارتین رپید حفظ نکرده.
    تو یه مقایسه میخوندم که بین سدان های هم قیمت و حتی بالا تر بهترین و زیبا ترین صدای اگزوز رو داره که در برخی موارد هم رقیب رو از سبقت گیری منصرف میکنه.
    اما خب مشکلات عدیده ای مثل فضای تقریبا غیر قابل استفاده عقب برای بزرگ سالان هم از مشکلات این سدان لوکس اسپرت محسوب میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد زمانلو

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (129 ديدگاه)

    سدان لوکس اسپرت = فقط پانامرا توربو S

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا