چشم اندازهفته نامه

معرفی شاسی‌بلندهایی که در آینده کلکسیونی خواهند شد

با افزایش فروش قابل‌توجه شاسی بلندها در ۱۰ سال اخیر، به زودی محصولات عرضه شده در دهه ۹۰ میلادی و اوایل قرن ۲۱ حالت کلکسیونی پیدا خواهند کرد.


حالا که خریداران جوان تنها به محصولات مدرن اهمیت نداده و به دنبال خودروهای قدیمی‌تر هستند، روند خریدوفروش خودروها نیز تغییر کرده و قطعاً شاسی بلندهای ۲۰ سال اخیر در آینده به نمونه‌های کلاسیک تبدیل خواهند شد. ما در این نوشتار ۱۹ شاسی‌بلند را که در آینده چنین حالتی پیدا خواهند کرد را به ترتیب زمان عرضه معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

  • نیسان پاترول (سال ۱۹۸۰)


درحالی‌که قیمت تویوتا FJ لندکروزر در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته، سومین نسل نیسان پاترول که سری ۱۶۰ نام دارد خیلی جلب‌توجه نکرده است. این نسل از پاترول در کشور ما نیز محبوبیت زیادی داشته و افرادی که به دنبال یک آفرودر سرسخت با اعتباری کلاسیک هستند می‌توانند این خودرو را انتخاب کنند. پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی ۴.۲ لیتری باعث می‌شوند پاترول در خارج از جاده عملکرد درخشانی داشته باشد.

این خودرو کابینی به اشرافیت رنجروور ندارد اما مدل‌های بعدی آن راحتی زیادی دارند. در خرید این خودرو باید به شاسی و عدم زنگ‌زدگی و خوردگی آن توجه ویژه‌ای داشت. البته پاترول سربازی برای تمامی فصول بوده و می‌توان نمونه‌های کارکرده آن در بریتانیا را با بهای ۸ هزار پوندی پیدا کرد.

  • ایسوزو تروپر (سال ۱۹۸۱)


شاید تروپر به خاطره‌ها پیوسته باشد اما اولین نسل آن یک شاسی‌بلند بزرگ بوده که هم‌اکنون بهترین زمان برای خرید آن است. شاید از خود بپرسید چرا باید این خودرو را خرید و ما هم می‌گوییم از آنجا که قیمت تویوتا FJ بالا رفته بنابراین جایگزین‌های ارزان‌تر آن را باید انتخاب کرد. جایگزین‌های معدودی همچون تروپر می‌توانند سرسخت و بادوام باشند.

انتظار نداشته باشید که خودروی دهه ۸۰ آرامش و اشرافیت نمونه‌های جدید را داشته باشد اما قابلیت اطمینان خوب و مجموعه فنی ساده با تعمیرات ارزان جزو ویژگی‌های تروپر هستند. این خودرو از سال ۱۹۸۷ به بعد و به‌صورت سه و پنج درب به بریتانیا صادر شد. تروپر در بازار خیلی به چشم نمی‌خورد اما می‌توان برخی مدل‌های آن را با بهای ۵ هزار پوندی پیدا کرد.

  • دایهاتسو فورتراک (سال ۱۹۸۴)


دایهاتسو پر کننده‌ی فاصله در بازار خودروهای دو دیفرانسیل بوده است. این خودرو اکثر توانایی‌های لندروور دیفندر را داشته اما راحت‌تر و ارزان‌تر از رنجروور بوده است. این خودرو از فنرهای تخت و اکسل‌های سولید استفاده کرده است و البته در گل و لای هم عملکردی استثنایی دارد.

دومین نسل فورتراک در سال ۱۹۹۳ و با شاسی جدید و سیستم تعلیق پیچشی عرضه شد. فورتراک قیمت ارزانی داشته و دومین نسل آن با گنجایش هفت نفر کاملاً مناسب خانواده‌های پرجمعیت است. نسل دوم این خودرو با قیمت ۸ هزار پوند به بالا پیدا می‌شوند.

  • سوزوکی ویتارا (سال ۱۹۸۸)


بی‌شک ویتارا خودروی مشهوری برای سوزوکی می‌باشد. در حال که مدل‌های اولیه SJ هم‌اکنون حالت کلاسیک پیدا کرده‌اند، ویتارا راحتی یک خودروی هاچبک را ارائه می‌کند. فنرهای پیچشی این خودرو سواری و هندلینگ برجسته‌ای ایجاد کرده و توانایی آفرود خوبی نیز وجود دارد. پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری بنزینی ویتارا بعدها با پیشرانه ۶ سیلندر تعویض شد و بر پرفورمنس خودرو افزود. اگر نمی‌توانید لندروور دیسکاوری را بخرید نگاهی به ویتارا بیندازید.

یافتن اولین نسل ویتارا که تمیز و بی‌عیب باشد کار سختی خواهد بود. قیمت این خودرو از ۴۵۰۰ پوند به بالاست.

  • تویوتا لندکروزر (سال ۱۹۸۹)


نسل‌های ابتدایی تویوتا لندکروزر هم‌اکنون قیمت بالایی نزد کلاسیک دوست‌ها دارند بنابراین باید به دنبال سری ۸۰ رفت. این خودرو در سال ۱۹۸۹ و در نمایشگاه توکیو رونمایی شد و همچون دیگر نسل‌های لندکروزر بسیار توانا بوده و قطعاً مناسب افرادی است که به دنبال آفرودی هیجان‌انگیز هستند.

لندکروزرها اکثر کارکرد بالایی دارند اما با توجه به کیفیتی که از یک تویوتا انتظار می‌رود نباید خیلی نگران آن بود. بجای نگاه کردن به پشت آمپر باید تاریخچه سرویس خودرو و کابین را بررسی کرد. پیشرانه‌ی ۴.۵ لیتری بنزینی بهترین انتخاب بوده هرچند نباید انتظار مصرف سوخت پایینی را داشت. این خودرو با قیمت ۵ هزار پوند به بالا یافتنی است.

  • میتسوبیشی شوگان/پاجرو (سال ۱۹۹۱)


میتسوبیشی با معرفی شوگان یا همان پاجرو طرفداران زیادی به دست آورد. دومین نسل این خودرو که با کد V20 شناخته می‌شود راحتی بیشتری داشت و طراحی و سواری آن نیز تغییر کرده بود. افرادی که خواهان یک آفرود جدی به همراه راحتی روی جاده و قابلیت اعتماد بالا بودند به سمت V20 می‌رفتند.

امروز هم می‌توان مدل‌های زیادی از این خودرو را در حال استفاده دید. پیشرانه‌های دیزلی این خودرو هزینه‌های کمی دارند اما می‌توان مدل‌های بنزینی ۶ سیلندر ۳ و ۳.۵ لیتری را نیز پیدا کرد. به‌هرحال پاجرو یا شوگان خودروی جذاب و کلاسیکی بوده و مناسب دورهمی های خارج از جاده است. این خودرو را می‌توان با قیمت نازل ۲ هزار پوندی پیدا کرد.

  • جیپ گرند چروکی (سال ۱۹۹۳)


جیپ سنت کهنی در ساخت شاسی بلندهای بزرگ و توانا داشته و می‌تواند ادعا کند جزو بهترین‌های این بخش از بازار است. اولین نسل گرند چروکی ZJ موردتوجه ما قرار گرفته است. نباید به پیشرانه‌ی دیزلی ۲.۵ لیتری آن خیلی اهمیت داد بلکه باید به سمت پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری بنزینی رفت. البته پیشرانه‌های ۸ سیلندر هم وجود دارند که صدا و سرعت زیاد را باهم آمیخته‌اند.

نگرانی اصلی در زمان انتخاب گرند چروکی به وضعیت شاسی مربوط می‌شود. باید همچنین ترمزها را نیز بررسی کرد. می‌توان این خودرو را با قیمت پایین ۲ هزار پوند هم پیدا کرد.

  • تویوتا راو ۴ نسل اول (سال ۱۹۹۴)


در زمانی که هاچبک ها محبوبیت زیادی داشتند تویوتا راه دیگری برای جایگزینی این خودروها با یک محصول خانوادگی دیگر پیدا کرد. راو ۴ خودروی چهار چرخ محرکی بود که از ظاهر مشابه لندروور دیسکاوری سود می‌برد و در بطن خود پیشرانه ۲ لیتری بنزینی را جای داده بود.

کیفیت ساخت و قابلیت اطمینان بالای محصولات تویوتا به این معنی است که نمونه‌های زیادی از راو ۴ نسل اول وجود دارد هرچند باید به دنبال نمونه‌های تمیز بود. اگرچه نمونه‌های کارکرده نه چندان خوب این خودرو با بهای ۱۰۰۰ پوند هم وجود دارند اما برای خرید مدل‌های بهتر باید مبلغ بیشتری در نظر گرفت.

  • رنجروور P38A (سال ۱۹۹۴)


سال‌ها پیش از آنکه رولزرویس، بنتلی و دیگر لوکس سازان اقدام به تولید شاسی‌بلند خود کنند رنجروور یکی از پیشروهای بازار بود. این خودروساز با معرفی نسل دوم P38A بازی را وارد مرحله جدیدی کرد زیرا این نسل از رنجروور دارای سیستم تعلیق و تجهیزات رضایت بخشی بود.

این نسل از رنجروور متأسفانه قابلیت اطمینان بالایی نداشت ولی همچنان می‌توان نمونه‌های تمیز آن را پیدا کرد. رنجروور از همین حالا وضعیت کلکسیونی پیدا کرده و می‌توان نمونه‌های نسبتاً معقول و کارکرده آن را با قیمت ۲ هزار پوند به بالا پیدا کرد.

  • هوندا CR-V نسل اول (سال ۱۹۹۵)


هوندا با CR-V شروع خوبی در بازار شاسی بلندها داشت. این خودرو در کل دیفرانسیل جلو بود اما در صورت نیاز نیرو به چرخ های عقب هم فرستاده می‌شد. همین امر باعث شد CR-V محبوبیت خوبی بین خریداران پیدا کند.

اما آنچه که دلیل اصلی موفقیت CR-V شد ماهیت دوستدار خانواده بودن آن است. شما می‌توانید به راحتی افراد و اشیا را با این خودرو حمل کنید و از طرفی کیفیت ساخت بالا باعث شده CR-V همچنان در حال کار باشد. پیشرانه ۲ لیتری بنزینی ۱۲۵ اسب بخاری این خودرو تنها گزینه موجود بوده و هندلینگ چابک و پرفورمنس مناسبی ایجاد کرده است. به عنوان یک شاسی‌بلند کلاسیک و ارزان‌قیمت، CR-V گزینه‌ای ایده آل است. نمونه‌های زیادی از این خودرو با بهای ۱۰۰۰ پوند به بالا وجود دارند.

  • مرسدس بنز ML (سال ۱۹۹۷)


مرسدس بنز ML حاصل اخم کردن باواریایی ها به این خودروساز هم‌وطن بوده چراکه مرسدس در ابتدا می‌خواست شاسی‌بلند جدید خود را M صدا بزند! ML نسل اول که با کد W163 شناخته می‌شود فروش بالایی را تجربه کرد. دو سال بعد از معرفی این خودرو بود که ب ام و X5 متولد شد.

اگرچه نمونه‌های اولیه این خودرو کیفیت ساخت ضعیفی داشتند اما بعدها این مشکل حل شد و ML بر جذبه خود افزود. بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ تعداد ۶۲۸۲۴۴ دستگاه از این خودرو به فروش رفت. بسیاری از ناوگان‌ها و سازمان پیشرانه ۲.۷ لیتری توربودیزل را انتخاب می‌کردند اما می‌توان پیشرانه‌های بنزینی را جذاب‌تر دانست.

جذابیت اصلی به مدل ML55 AMG بازمی‌گردد که شتاب ۶.۹ ثانیه‌ای داشته و یکی از جذابیت ترین خودروهای آن زمان بوده است. قیمت این خودرو در حالت استاندارد از ۱۰۰۰ پوند بوده و مدل‌های AMG هم از ۴ هزار پوند به بالا قیمت دارند.

  • دایهاتسو تریوس (سال ۱۹۹۷)


جذابیت نسل اول تریوس به ساده بودن آن مربوط می‌شود. این خودرو با آنکه ابعاد کوچکی داشته اما از سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه‌ای ۱.۳ لیتری استفاده کرده است. تریوس هرگز در روی جاده عملکرد درخشانی نداشته اما در خارج از جاده خوب بوده است.

مدل‌های اولیه قدرت ۸۲ اسبی داشتند اما قدرت آنها پس از فیس لیفت به ۸۶ اسب بخار رسید. تریوس را می‌توان یک کلاسیک ساده و رترو دانست که قیمت نازل ۱۵۰۰ پوندی هم دارد.

  • لندرور فری لندر نسل اول (سال ۱۹۹۷)


شاید فری لندر اولین خودرویی نباشد که در کلاس خود عرضه شده اما نام لندروور را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. فضای کابین زیاد، دینامیک سواری خوب و راحت و ویژگی‌های زیاد دیگر باعث شدند فری لندر یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای زمان خود باشد و فروش بیش از نیم میلیون دستگاهی را تجربه کند. این خودرو در بازه‌ای خاص پرفروش‌ترین شاسی‌بلند اروپا بود.

هم‌اکنون فری لندر در معرض دید خریداران خودروهای کلاسیک بوده چراکه اولین محصول لندروور با ساختار متفاوت و سیستم تعلیق مستقل در هر چهار گوشه و پیشرانه‌ای نصب شده در عرض خودرو می‌باشد. سری K این خودرو از پیشرانه ۱.۸ لیتری استفاده کرده و مشکلاتی در سرسیلندر داشته است اما این مشکل به راحتی حل می‌شود. اگرچه برخی نمونه‌های این خودرو حتی با ۵۰۰ پوند هم وجود دارند اما بهتر است بیش از ۱۰۰۰ پوند را صرف پیدا کردن نمونه‌های مناسب‌تر آن کرد.

  • لندروور دیسکاوری ۲ (سال ۱۹۹۸)


در نگاه اول این خودرو چیزی بیش از فیس لیفت نسل اول نبوده اما تنها درب‌های عقب هستند که وجه مشترک دو نسل دیسکاوری بوده‌اند. هنوز هم در صورت اراده می‌توان لندروور ۸ سیلندر را پیدا کرد اما بهتر است نمونه‌های مجهز به پیشرانه ۲.۵ لیتری توربودیزل را انتخاب نمود که گشتاور بالایی داشته و کم‌مصرف است.

پیشرانه دیزلی بهتر است با گیربکس دستی همراه شود زیرا گیربکس اتوماتیک دیسکاوری ۲ کند بوده است. اکثر دیسکاوری‌های نسل دوم بدنه‌ای خوب دارند اما بهتر است شاسی را بررسی کرد. همچنین باید اطراف سانروف را نگاه کرد تا نشتی آب نداشته باشد. نمونه‌های تمیز این خودرو با قیمت حول‌وحوش ۱۵۰۰ پوند در دسترس هستند.

  • ب ام و X5 (سال ۱۹۹۹)


ریشه اصلی ب ام و X5 به زمان خرید لندروور بازمی‌گردد که باعث تولید یکی از خودروهای جذاب زمان خود شد. X5 با عرضه در سال ۱۹۹۹ به محبوبیت بالایی دست یافت.

ب ام و با بهبود پیشرانه‌ها و حتی عرضه مدل X5M مجهز به پیشرانه ۴.۸ لیتری بر موفقیت این خودرو افزود. البته برخی مشکلات کیفیتی در این خودرو وجود داشت اما نگهداری آن ارزان‌تر و ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. این خودرو جزو آخرین محصولات ب ام و است که قبل از ورود کریس بنگل به مرکز طراحی این خودروساز تولید شده و هم‌اکنون می‌توان نمونه‌های کارکرده آن را با قیمت ۲ هزار پوند پیدا کرد.

  • سوبارو فارستر S توربو (سال ۱۹۹۹)


فارستر S توربو یکی از محصولات ارزشمند سوبارو است که قطعاً باید به آن نگاه کرد. این خودرو از پیشرانه ۲ لیتری توربوی ۱۷۵ اسب بخاری استفاده کرده و احساس نزدیکی به ایمپرزا توربو ۲۰۰۰ دارد.

سیستم چهار چرخ محرک چسبندگی زیادی به این خودرو اعطا کرده است. اگرچه شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۹.۳ ثانیه‌ای فارستر خیلی به چشم نمی‌آید اما سواری خودرو جذاب بوده و یک کلاسیک خوب است. این خودرو با بهای ۱۸۰۰ پوند به بالا در بازار حضور دارد.

  • لکسس RX300 (سال ۲۰۰۱)


لکسس از سال ۱۹۹۸ مدل هریر را می‌ساخت اما در سال ۲۰۰۱ بود که RX300 را روانه بریتانیا کرد. این خودرو ابعاد نسبتاً جمع‌وجوری داشته و از نظر ابعاد بین لندروور فری لندر و دیسکاوری قرار می‌گیرد. کیفیت ساخت بسیار خوب به همراه تجهیزات زیاد از جمله نقاط قوت این شاسی‌بلند هستند.

این خودرو سواری بی حاشیه‌ای داشته و مدل‌های واپسین آن به‌صورت هیبریدی هم عرضه شدند که می‌توان مصرف سوخت کمتر آن نسبت به رقبا را در نظر گرفت. این خودرو هم‌اکنون با بهای ۱۵۰۰ پوند در بازار کارکرده‌ها وجود دارد.

  • رنجروور L322 (سال ۲۰۰۲)


اگر فکر می‌کردید که یک خودروی دو دیفرانسیل نمی‌تواند قیمت بالایی داشته باشد پس حتماً با دیدن سومین نسل رنجروور این فکرها را رها کردید. قیمت این خودرو که در حد و اندازه‌های محصولات لوکس آن زمان بود باعث نشد رنجروور در معرض دید نباشد.

نسل L322 این خودرو موفقیت بالایی به دست آورد. پیشرانه دیزلی این خودرو که از نوع ۶ سیلندر ۳ لیتری بود از ب ام و گرفته شد. یافتن نمونه‌های تمیز این خودرو کار سختی است اما در صورت پیدا کردن می‌توان با بهای ۱۸۰۰ پوند آن را خرید.

  • ولوو XC90 (سال ۲۰۰۲)


ولوو XC90 خودرویی است که به مدت ۱۳ سال تقریباً تغییر چندانی نکرد. این موضوع در روزگار کنونی باورکردنی نیست اما خب اولین نسل XC90 فروش بالایی را تجربه کرد.

محبوب‌ترین پیشرانه برای این خودرو در بریتانیا و اروپا از نوع ۵ سیلندر توربودیزل بوده است. پیشرانه ۶ سیلندر بنزینی ولوو خیلی قابل‌اعتماد نبوده اما پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری آن‌که توسط طراحی یاماها طراحی شده عملکرد خوبی دارد ولی کمیاب است. باید از عملکرد و صدای معمولی پیشرانه و گیربکس اتوماتیک و دیفرانسیل عقب خودرو مطمئن شد. این خودرو با قیمت ۱۲۰۰ پوندی موجود است.

منبع: autocar

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (95 ديدگاه)

    قیمت ها رو آدم می بینه افسردگی میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (34 ديدگاه)

      چند سال پیش توی کارواش شرق تهران یه پاجیرو دیدم شبیه به عکس در مطلب فقط دو در بود.
      ازشقیمت خواستم گفت صحبتشو نکن با ماکسیما هم عوض نمیکنم.
      اجازه نداد کارگرا داخل ماشین تمیز کنه و موقع دور زدن چرخ جلوش افتاد توی گودال تعویض روغنی
      انقدر راحت و خوشگل در اومد که عاشقش شدم ولی صد افسوس که نشد داشته باشم.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (2026 ديدگاه)

      خدایش ببین نسل به نسل چقد پیشرفت کردن
      اگه همه خودروسازای جهان مثل خودروسازای داخلی از اول تا اخر عمر فقط یک نسل ماشین رو تولید میکردن واقعا دنیای خودرو بی معنی و بی روح میشد??

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. amin

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    هرکاری میکنم قیمت ها خصوصا چندتای آخر برام قابل هضم و تصور نیست.
    باورش برای ما که پراید میخریم 50 میلیون سخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3878 ديدگاه)

    ژاپنی های آفرودباز رو عشقه
    مثلث آفرود سامورایی ها هنوزم دلبری میکنه
    تویوتا لندکروزر ❤ میتسوبیشی پاجرو ❤ نیسان پاترول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علي-كيوج

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (173 ديدگاه)

    پاترول چرا اینقدر گرونه؟
    احتمال قیمتش اشتباهه جایی که لکسوسس و لندروور حدودا دوهزار پوند هستن پاترول ٧٠٠٠ پوند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Farzad

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ممنون مقالتون عالی بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ADAK

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1823 ديدگاه)

    شاسی بلندهای کلکسیونی آینده ایران :

    اچ سی کراس & x22
    خخخخخخخخخ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (9999 ديدگاه)

    بنظر من که لکسوس بهترین گزینه هست در این موارد ارائه شده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Achtung

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (419 ديدگاه)

    فکر کنم منظورش کلکسیون کم ارزش یا بی ارزش بوده چون بجز بنز و لندرور و بی ام و برند با ارزشی بینشون نیست

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. datsun

      ۱۸ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (3425 ديدگاه)

      فعلا در حال حاضر با ارزش ترین برند خودروی دنیا تویوتاس پسر جان.

      موافقم 0
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا