جنرال موتورزچشم اندازسایر خودروهای آمریکایی

ظهور و افول پونتیاک

بیش از ۵ سال از خروج آخرین پونتیاک از خط تولید جنرال‌موتورز می‌گذرد و روز به روز از تعداد مدل‌های این برند در جاده‌ها کاسته می‌شود. «کاتالینا» ها، «بونویل»‌ ها، GTO ها، «ترانس ام» ها و «آزتک»‌ها، نام‌هایی هستند که رفته‌رفته در دنیای خودرو محو می‌شوند و شاید تنها تعداد کمی از آنها از موزه‌ها و پارکینگ مجموعه‌داران سر در بیاورند. امّا بیشتر آنها برای ساختن میلگرد بازیافت می‌شوند. در ادامه مدل‌های ساخت پونتیاک، یکی از شاخه‌های فوق‌العاده جنرال‌موتورز را مرور می‌کنیم.

تاریخچه تصویری پونتیاک
تاریخچه تصویری پونتیاک

اوکلند ۱۹۰۹ در نمایشگاه اتومبیل شیکاگو

1909 Oakland Display at the Chicago Auto Show
۱۹۰۹ Oakland Display at the Chicago Auto Show
قبل از این که «پونتیاک» وجود خارجی داشته باشد، این «اوکلند» بود که اولین وسیله نقلیه‌اش را در سال ۱۹۰۷ مونتاژ کرد تا در سال ۱۹۰۸ این خودروی ۲ سیلندر را در بازار بفروشد. اوکلند در فوریه ۱۹۰۹، در نمایشگاه اتومبیل شیکاگو، از یک مدل چهار سیلندر «فورتی» که به خط تولیدش اضافه کرده بود، رونمایی کرد. در ۹ آوریل همان سال، «اوکلند» در زیرمجموعه جنرال‌موتورز قرار گرفت.

اوکلند ۱۹۲۵

1925 Oakland
۱۹۲۵ Oakland
در میانه‌های دهه ۱۹۲۰ میلادی، برای سران جنرال‌موتورز مشخص بود که یک فضای خالی بین شورولت و اوکلند بر اساس قیمت‌گذاری محصولات کمپانی وجود دارد. بر این اساس، همزمان با ارائه مدل ۶ سیلندر اوکلند با عنوان ۶-۴۴، «پونتیاک» نیز توسعه داده شد تا این خودرو را همراهی کند. اولین پونتیاک به صورت یک مدل ۱۹۲۶ ارائه شد و موفقیت بزرگی به‌دست آورد. در اولین سال، ۷۶۷۴۲ دستگاه از این مدل ساخته شد. در سال ۱۹۳۲، «پونتیاک» جایگزین «اوکلند» در جنرال‌موتورز شد.

پونتیاک ۶-۲۷ مدل ۱۹۲۶

1926 Pontiac 6-27
۱۹۲۶ Pontiac 6-27
پونتیاک ۶-۲۷ مدل ۱۹۲۶ با تمام وقار و فروتنی‌اش، اولین پونتیاک به حساب می‌آمد و برای پیشرانه از یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر استفاده کرد که تنها ۴۰ اسب‌بخار قدرت داشت. از جمله ویژگی‌های جدید این مدل در آن زمان، قطر کوچکتر چرخ‌ها همراه با فشار کمتر لاستیک‌ها برای سواری بهتر و تعادل مناسب‌تر خودرو بود.

پونتیاک بیگ سیکس مدل ۱۹۲۶

1926 Pontiac Big Six
۱۹۲۶ Pontiac Big Six
قیمت‌ها برای مدل‌های ۱۹۲۶ پونتیاک از ۷۴۵ دلار شروع می‌شد که در آن زمان، در رده‌ای پایین‌تر از ارزان‌ترین مدل‌های بیوک قرار می‌گرفت. ارزان‌ترین بیوک، مدل ۲۴ با قیمت ۱۱۵۰ دلار بود که آن هم از یک موتور شش سیلندر استفاده می‌کرد. اولین V-8 پونتیاک در سال ۱۹۳۲ از راه رسید که در واقع، نسخه‌ای از موتور قدیمی ۴/۱ لیتری اوکلند با قدرت ۸۵ اسب‌بخار بود. ولی پس از ۱۹۳۱ که تولید محصولات اوکلند متوقف شد، پونتیاک دیگر از این موتور استفاده نکرد.

۱۹۳۸: ورود دسته‌دنده بر روی فرمان

1938: Arrival of the Column Shifter
۱۹۳۸: Arrival of the Column Shifter
پونتیاک و کادیلاک، هر دو در مدل‌های ۱۹۳۸ دسته‌دنده‌های بر روی فرمان را معرفی کردند. استفاده از این آپشن بر روی پونتیاک تنها ۱۰ دلار هزینه داشت.

پونتیاک استریم‌لاینر ۱۹۴۱

1941 Pontiac Streamliner
۱۹۴۱ Pontiac Streamliner
مدل چهار در پونتیاک استریم‌لاینر ۱۹۴۱ در نمایشگاه شیکاگوی همان‌ سال، توجه زیادی را به خود جلب کرد. در این زمان، پونتیاک به یک رویکرد متمایز در زمینه طراحی دست یافته بود. مدل ۱۹۴۱ از استریم‌لاینر، رکورد فروش ۳۳۰۳۶۱ دستگاه را برای پونتیاک به همراه داشت.

پونتیاک بونویل ۱۹۵۷

1957 Pontiac Bonneville
۱۹۵۷ Pontiac Bonneville
فروش پونتیاک در سال‌های پس از جنگ‌ جهانی دوم به دلیل یکنواختی و مصنوعی‌بودن بیش از حد طراحی مدل‌ها، رکود پیدا کرده بود. به همین دلیل، در اول جولای ۱۹۵۶، سیمون بانکی نودسن (Semon “Bunkie” Knudsen) با ۴۳ سال سن به مدیریت شاخه پونتیاک در آمد و با همکاری جان زی دلوریان (John Z. DeLorean)، تغییرات در راه بود. در سال ۱۹۶۸، «نودسن» به مجله تایم گفت که مهمترین مشکل پونتیاک در هنگام ورودش به آن، «تصویر مادربزرگانه» محصولات آن بود. به همین‌ دلیل، وی به طراحان دستور داد که طراحی مدل‌های ۱۹۵۷ را که تنها چند هقته با تولید فاصله داشتند، تغییر دهند. در طول مدل سال ۱۹۵۷، «نودسن» موفق شد که استار چیف کاستوم بونویل کانورتیبل را همراه با نسخه‌ انژکتوری از موتور ۵/۷ لیتری V-8 پونتیاک به خط تولید ببرد. تنها ۶۳۰ نمونه از این خودرو تولید شد.

پونتیاک بونویل ۱۹۵۸

1958 Pontiac Bonneville
۱۹۵۸ Pontiac Bonneville
پونتیاک‌های جدید سال ۱۹۵۸ شامل یک مدل معمولی بونویل کوپه و کانورتیبل در بالاترین سطح خود بودند. همچنین برای آن که هیجان بیشتری برای این شاخه از جنرال‌موتورز ایجاد شود، در مارس ۱۹۵۸ نسخه‌های با عملکرد بالای PK و PM از موتور ۶/۱ لیتری V-8 به لیست آپشن‌ها اضافه شد. موتور PK قدرتی برابر ۳۱۵ اسب‌بخار به همراه داشت، در حالی که موتور PM که از کاربوراتور سه‌گانه «تری‌پاور» استفاده می‌کرد، ۳۳۰ اسب‌بخار قدرت داشت.

پونتیاک واید ترک

Pontiac Wide-Track
Pontiac Wide-Track
در سال ۱۹۵۹، پونتیاک شروع به تبلیغات وسایل نقلیه خود را با طراحی عریض (Wide-Track) کرد. متعاقباً پونتیاک در سال ۱۹۶۰ میلادی توانست به موفقیت‌هایی در رقابت‌های نسکار و NHRA دست پیدا کند.

پونتیاک بونویل ۱۹۶۰

1960 Pontiac Bonneville
۱۹۶۰ Pontiac Bonneville
بین سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۷۱، تبلیغات پونتیاک همواره دارای طراحی‌هایی هوشمندانه از آرت فیتزپاتریک (Art Fitzpatrick) و فان کوفمن (Van Kaufman) بود. این طرح‌ها همیشه بر طراحی عریض خودروهای پونتیاک تأکید می‌کرد و آنها را در محیط‌هایی فریبنده مانند وسط شهر پاریس و نزدیک یک هواپیمای جت قرار می‌داد. همه‌ی اینها به پونتیاک کمک کرد تا در سال ۱۹۶۱ به عنوان سومین برند پرفروش صنعت اتومبیل شناخته شود.

پونتیاک کاتالینا مدل ۱۹۶۲، خودروی برنده دیتونا ۵۰۰

Daytona 500-winning 1962 Pontiac Catalina
Daytona 500 winning 1962 Pontiac Catalina
جنرال‌موتورز به صورت رسمی در مسابقات ۱۹۶۲ حضور نداشت؛ ولی گلن فایربال رابرتز (Glenn “Fireball” Roberts) هم توانست دور مقدماتی را پیروز شود و هم در ماه فوریه به عنوان برنده از دیتونا ۵۰۰ بیرون آید. این در حالی بود که وی در یک کاتلینا که توسط «اسموکی یانیک» تیون شده بود، رانندگی می‌کرد. همچنین جو ویترلی (Joe Weatherly) که نسخه‌های تیونینگ «باد مور» از پونتیاک‌ها را در زیر پای خود داشت، توانست در ۹ مسابقه همین‌طور قهرمانی نسکار گرند نشنال در همان سال برنده شود.

پونتیاک GTO مدل ۱۹۶۴

1964 Pontiac GTO
۱۹۶۴ Pontiac GTO
در سال ۱۹۶۱، وقتی «ندسن» به عنوان مدیر شورولت معرفی شد، پت استس (Pete Estes) به مدریت ارشد پونتیاک در آمد. در همین حال، «جان دلوریان» همچنان به عنوان سرپرست مهندسان به کار در کنار «استس» ادامه داد و در طراحی خودروهای با عملکرد بالا شرکت داشت. در دهه ۱۹۶۰ میلادی، جنرال‌موتورز به سرعت در جهت جلب نظر مشتریان جوان حرکت می‌کرد. زمانی که در سال ۱۹۶۳، جنرال‌موتورز به صورت کامل از مسابقات خارج شد، مدل تمپست GTO یک راه مخفی برای دور زدن این محدودیت توسط «دلوریان» بود تا موتور ۶/۴ لیتری V-8 پونتیاک را درون یک خودروی سبک‌تر و کوچکتر قرار دهد.

پونتیاک گرند پریکس مدل ۱۹۶۹

1969 Pontiac Grand Prix
۱۹۶۹ Pontiac Grand Prix
«دلوریان» در سال ۱۹۶۵ مسئولیت پونتیاک را به عهده گرفت و با ادامه دادن خلاقیت‌هایش، پونتیاک در مسیر دوره‌ای از خودروهای عضلانی قرار داد. وی همچنین مدل لوکس «گرند پریکس» فول‌سایز خود را به پلتفرم مشترک جنرال‌موتورز برای سال ۱۹۶۹ منتقل کرد. با این حال، پونتیاک در سال ۱۹۶۸ تنها ۳۱۷۱۱ دستگاه از گرند پریکس با سقف سخت را به فروش رساند. امّا میزان فروش گرند پریکس کوپه متوسط در سال ۱۹۶۹ به ۱۱۲۴۸۶ دستگاه رسید. این آمار کافی بود تا «دلوریان» در سال ۱۹۶۹ به عنوان مدیریت ارشد شورولت معرفی شود. در سال ۱۹۷۲ پونتیاک جایگاه سومش را در آمار فروش از دست داد و دیگر هیچ‌وقت به این جایگاه باز نگشت.

پونتیاک ترنس ام ۴۵۵SD مدل ۱۹۷۴

1974 Pontiac Trans Am 455SD
۱۹۷۴ Pontiac Trans Am 455SD
در حالی که مدل GTO در دهه ۷۰ میلادی به سمت پژمردگی پیش می‌رفت، پونتیاک تمرکز مدل «ترنس ام» را بر قدرت عضلانی گذاشته بود؛ آن هم در زمانی که بسیاری از خودروسازان دیترویت از این کار منصرف شده بودند. فایربرد ترنس ام مدل ۱۹۷۴ با یک موتور افسانه‌ای ۷/۵ لیتری ۴۵۵ سوپر دیوتی V-8 همراه بود که قدرت آن به شکلی خنده‌آور ۲۹۰ اسب‌بخار اعلام شده بود. پونتیاک در طول دو سال تولید این مدل (۱۹۷۳ و ۱۹۷۴( تنها ۱۲۹۶ نمونه از فایربرد ترنس ام و فرمولا را با موتور «سوپر دیوتی» ارائه کرد.

پونتیاک فایربرد ترنس ام مدل ۱۹۷۷

1977 Pontiac Firebird Trans Am
۱۹۷۷ Pontiac Firebird Trans Am
در سال ۱۹۷۶، پونتیاک یک نسخه ویژه (Special Edition) از ترنس ام با رنگ‌آمیزی مشکی و طرح‌های طلایی‌رنگ و یک پرنده بزرگ بر روی کاپوت ارائه کرد. قدرت موتور ۶/۶ لیتری V-8 تنها ۲۰۰ اسب‌بخار بود؛ ولی در همین حال تعداد ۴۶۷۰۱ دستگاه از ترنس ام در سال ۱۹۷۶ به فروش رفت. همچنین یک طرح «بت‌موبیل» جدید در جلو در سال ۱۹۷۷، مشتریان بیشتری را به خود جلب کرد؛ ولی این تمام ماجرا نبود …

۱۹۷۷: اسموکی و بندیت (Smokey and the Bandit)

1977: Smokey and the Bandit
۱۹۷۷: Smokey and the Bandit
فیلم سینمایی «اسموکی و بندیت» اتفاق دیگری بود که برای پونتیاک در سال ۱۹۷۷ رخ داد و سود زیادی برای آن به همراه آورد. «اسموکی» شخصیتی کمدی و با شیطنت بود که یک ترنس ام اسپیشال ادیشن ۱۹۷۷ می‌خرید. این فیلم نه‌تنها یک تأثیر ماندگار بر فرهنگ جامعه امریکا گذاشت، بلکه باعث شد تا پونتیاک تعداد ۶۸۷۴۵ دستگاه از ترنس ام را در سال ۱۹۷۷ بفروشد؛ یعنی حدود ۴۷ درصد رشد نسبت به سال قبل. این روند در سال‌های بعدی نیز ادامه یافت و مدل سال ۱۹۷۸، تعداد ۹۳۳۴۱ دستگاه و مدل سال ۱۹۷۹، تعداد ۱۱۷۱۰۸ دستگاه به فروش رفت. ولی در سال ۱۹۸۰، تغییراتی مانند استفاده از یک دماغه زشت و یک موتور توربوی ۴/۹ لیتری V-8 باعث شد تا آمار فروش به ۵۰۸۹۶ دستگاه افت کند و این میزان در سال ۱۹۸۱ به ۳۳۴۹۳ دستگاه برسد.

پونتیاک فایربرد ۱۹۸۰

1980 Pontiac Firebird
۱۹۸۰ Pontiac Firebird
نمایشگاه اتومبیل شیکاگو در سال ۱۹۸۰ شاهد نمایشی باشکوه از «فایربرد» بود.

پونتیاک فونیکس ۱۹۸۰

1980 Pontiac Phoenix
۱۹۸۰ Pontiac Phoenix
بحث‌های در مورد افول پونتیاک از زمانی می‌تواند شروع شود که این کمپانی زوج «ندسن/دلوریان» را از دست داد. ولی شاید ارائه اولین مدل دیفرانسیل جلوی پونتیاک، یعنی فونیکس ۱۹۸۰، نقطه مناسب‌تری برای گفتگو در این رابطه باشد. فونیکس یک کابوس متحرک از کیفیت ساخت پایین، فراخوان‌های ممتد و تناسب‌های عجیب و غریب در طراحی بود. با این حال، پونتیاک قبل از این که شناخت بازار از این مدل بیشتر شود، توانست ۱۷۸۲۹۱ دستگاه از این خودرو را بفروشد.

پونتیاک ۶۰۰۰STE مدل ۱۹۸۳

1983 Pontiac 6000STE
۱۹۸۳ Pontiac 6000STE
نقطه روشن پونتیاک در دهه ۱۹۸۰ میلادی، اسپورتی‌ترین نسخه خودروهای متوسط جنرال‌موتورز با دیفرانسیل جلو بود. مدل ۶۰۰۰STE در سال ۱۹۸۳ یکی از بهترین‌های صنعت اتومبیل محسوب می‌شد. لذت رانندگی، اقتصادی بودن، ظاهر متمایز، راحت و در عین حال درگیرکننده، و طراحی کاملاً مدرن، از جمله ویژگی‌های این خودرو بود. رتبه‌های بالای این خودرو در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ نیز ادامه یافت.

پونتیاک فیرو مدل ۱۹۸۴

1984 Pontiac Fiero
۱۹۸۴ Pontiac Fiero
فیرو ۲M4 یک خودروی فوق‌العاده بود که با فروتنی، تمام مرزها درمی‌نوردید. فیرو دو سرنشینه بود، ترمزهای دیسکی داشت و موتورش در وسط قرار گرفته بود. این خودرو تقریباً زیباترین خودروی امریکایی ساخته شده تا آن زمان بود. ولی چیزی که باعث شد فیرو از قافله عقب بماند، موتور کوچک ۲/۵ لیتری چهار و همچنین یک سیستم تعلیق جلو بود که از شورولت قرض گرفته بود. چهار سال بعد، این مدل پیشرفت زیادی کرده بود؛ امّا دیگر شرایط آن برای کسی مهم نبود.

پونتیاک گرند ام مدل ۱۹۸۶

1986 Pontiac Grand Am
۱۹۸۶ Pontiac Grand Am
همراه با ضعف مدلی مانند «فیرو»، پونتیاک به سمت مدل‌های خسته‌کننده‌ای مانند گرند ام کامپکت در سال ۱۹۸۵ عقب‌نشینی کرد. طراحی عجیب و غریب، ظاهر زشت و زننده بدنه به جای مهندسی فوق‌العاده و عملکرد برجسته قبلی، نشانه‌ای کامل از رفتن «بانکی ندسن» بود.

پونتیاک گرند ام مدل ۱۹۹۹

1999 Pontiac Grand Am
۱۹۹۹ Pontiac Grand Am
مدلی که به زحمت می‌توانست خود را در دل مشتریان جا کند.

پونتیاک آزتک مدل ۲۰۰۱

2001 Pontiac Aztek
۲۰۰۱ Pontiac Aztek
وقتی پونتیاک در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۰ جمعی از افراد را استخدام کرد تا برای آمدن آزتک ۲۰۰۱ که چیزی شبیه به یک کراس‌اور بود، هیجان‌زده نشان دهند، واقعاً‌ شرمندگی زیادی به همراه داشت. البته این لزوماً ایده بدی به نظر نمی‌آمد؛ ولی آزتک واقعاً خودروی زشتی بود و هیچ حسی در رانندگی نداشت. این خودرو، هنوز هم یکی از بدترین‌های صنعت خودرو به حساب می‌آید.

پونتیاک فایربرد ترنس ام مدل ۲۰۰۲

2002 Pontiac Firebird Trans Am
۲۰۰۲ Pontiac Firebird Trans Am
فایربرد و ترنس ام برای مدل ۲۰۰۲ دوباره از طرف پونتیاک فراخوانده شدند. ولی سرمایه‌گذاری اندک در آنها باعث شد تا شرایط آنها چندان برای قرن بیست‌و‌یکم مناسب نباشد. وقتی مدل برادر آن، یعنی شورولت کامارو، در سال ۲۰۱۰ دوباره به صحنه بازگشت، دیگر خبری از پونتیاک نبود.

پونتیاک آزتک رالی مدل ۲۰۰۴

2004 Pontiac Aztek Rally
۲۰۰۴ Pontiac Aztek Rally
اندکی تغییرات در ظاهر متناقض و اضافه‌کردن چرخ‌های زیبا در «آزتک رالی» باعث شد تا این مد نگون‌بخت، قیافه بهتری پیدا کند. ولی کار از کار گذشته بود و این مدل، پس از ۲۰۰۵ به پایان عمر خود رسید.

پونتیاک GTO مدل ۲۰۰۴

2004 Pontiac GTO
۲۰۰۴ Pontiac GTO
نام GTO زمانی دوباره در سال ۲۰۰۴ احیا شد که برای یک نسخه خاص از مونارو ۲ در کوپه (محصول هولدن، شاخه جنرال‌موتورز در استرالیا) استفاده گردید. قدرت ۳۵۰ اسب‌بخاری از یک موتور ۵/۷ لیتری LS1 V-8 می‌توانست جذابیت زیادی برای آن به همراه داشته باشد، ولی چنین چیزی حاصل نشد و این مدل تنها سه سال دوام آورد.

پونتیاک سولستیک رودستر مدل ۲۰۰۶

2006 Pontiac Solstice Roadster
۲۰۰۶ Pontiac Solstice Roadster
آخرین تلاش شجاعانه پونتیاک برای ارائه یک محصول منحصر به فرد، مدل سولستیک دو سرنشینه رودستر بود. امّا این یک خودروی اسپورت بود که قطعات را از جاهای مختلف در کنار یکدیگر قرار داده بود و همچنین مخزن بنزین بسیار کوچکی داشت و سقف کانورتیبل آن نیز ناامیدکننده بود. عمر این مدل همزمان با عمر پونتیاک در سال ۲۰۰۹ به سر آمد.

پونتیاک G8 GXP مدل ۲۰۰۹

2009 Pontiac G8 GXP
۲۰۰۹ Pontiac G8 GXP
در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، پونتیاک مدل G8 سدان را از استرالیا وارد بازار امریکا می‌کرد که شاید بهترین محصولی بود که با نام «پونتیاک» عرضه می‌شد. بهترین G8 نیز مدل GXP با موتور ۶/۲ لیتری LS3 V-8 با قدرت ۴۱۵ اسب‌بخار بود. ولی با از هم پاشیدگی شبکه نمایندگی‌ها، قیمت این خودرو برای یک «پونتیاک» بسیار گران تمام می‌شد و به دلیل ضعف بازاریابی، G8 نیز نتوانست به موفقیت برسد.

پونتیاک G6 GT کانورتیبل مدل ۲۰۰۹.۵

2009.5 Pontiac G6 GT Convertible
۲۰۰۹.۵ Pontiac G6 GT Convertible
آخرین پونتیاک در ۲۵ نوامبر ۲۰۰۹ میلادی (۴ آذر ۱۳۸۸) ساخته شد که یک G6 سدان سفیدرنگ خسته‌کننده بود. این خودرو، حتی به صورت یک G6 کانورتیبل نیز حرف زیادی برای گفتن نداشت. G6 GT یک نسخه یادبود نبود. برت رینولدز (Burt Reynolds)، هنرپیشه سینما نیز قرار نبود سوار بر آن از خط تولید خارج شود؛ این فقط یک خودروی سفیدرنگ دیگر از «پونتیاک» بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. فردین بهادری نژاد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (129 ديدگاه)

    به نظر من پونتیاک تا سال 1977 پونتیاک بود
    بعد از اون یکم عظمتش رو از دست داد
    یه اسطورس تو ماشینا

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. maus

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      ظهورش که نه ولی افولش با شکوه بود به غیر از فایربرد که کمی دوست داشتنی بقیشون یه لگن متحرکن.
      طراحی Aztek رو می بینم دستشوییم می گیره.

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. Zonda R

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      @.F
      اول اینکه روز همه دوستای خوبم رو تبریک عرض میکنم
      همیشه شنیدن اسم پونتیاک منو یاد یه چیز ناراحت کننده میندازه
      در سال 2003 به مسعولان ایرانی بر سر میز مذاکره
      پیشنهاد فروش پونتیاک شد
      اما اونها فقط یه جواب دادن ما میتونیم خودمون تو ساخت ماشین خودکفا باشیم
      ممنون پونتیاک ارزونی خودتون
      واقعا همیشه غبطه میخورم که اگه پونتیاک رو 12 سال پیش خریده بودیم
      الان چقدر تاثیر مثبت بر صنعتمون داشت

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. حسين

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (1364 ديدگاه)

        درود. روز شما هم مبارک
        من فکر میکنم اگر 12 سال پیش پونتیاک رو خریده بودیم، الان یک برند خوش نام رو بی ارزش کرده بودیم. نه؟

        موافقم 6
        مخالفم 0
  2. فورد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    پونتیاک فقط ترنس ام و دیگر هیچ

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. سعید

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    موتور بونویل1958 مدل پی ام 330 اسب بخار قدرت داره یعنی از بعضی 8 سیلندرهای امروزی مثل 2015 Nissan NV2500HD2015، Toyota Tundra SR2015، Chevrolet Express Cargo قدرتش بیشتره.
    آزتک میتونه لقب زشت ترین و عجیب ترین خودروی تاریخ رو داشته باشه.
    از بونویل بیشتر از همه خوشم میاد،خاص و جالبه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Archi Khan

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    خدا رحمت اش کنه
    خوب ماشینی بود…

    موافقم 0
    مخالفم 3
  5. Hyper Venom

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (450 ديدگاه)

    به نظر من پونتیاکایی که تا سال 1980 ساخته شدن واقعا پونتیاک بودن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. مایکل جکسون - تریلر

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    خیلی عالی بود . آقا مسعود دستت درد نکنه . جای نمونه های slp و جی تی او جاج { به معنی قاضی } و داینامیک 88 هم خیلی خالیه . در انتها باید بگم درسته پونتیاک تعطیل شده ولی یاد و خاطره اش همیشه در ذهن و قلب طرفدارانش باقی می مونه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مجتبی(ساروی)

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (551 ديدگاه)

      این حرفت واسه ماها که تو عمرمون اصلا ندیدیمش صدق نمیکنه.من فقط تو فیلم بسیار زیبای گود فلاس اسکورسیزی دیدمش که خیلی ازش خوشم اومد

      موافقم 0
      مخالفم 1
  7. صادق

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    وقتی داشتم متنو میخوندم و رسیدم به قسمت اسموکی و بندیت، عکسشو که دیدم، گفتم یعنی چه؟؟! عکس دار و درخت گذاشتن چرا؟؟!
    یهو چشمم افتاد به اون ماشین پرنده…!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. mds

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (219 ديدگاه)

    یادش بخیر یادمه دهه هفتاد بود تو نیویورک با پراید با برایان که سوار یه پونتیاک بود درگ گذاشتیم اما متاسفانه نزدیک به خط پایان بودم که جنگ جهانى شروع سد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. صادق

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    من داشتم تاریخچه ی پونتیاک رو ترجمه میکردم که بفرستم پدال، که مسعود آقا دیگه زحمتشو کشید ;)

    راستش پونتیاک به نظرم بزرگترین ضربه ای که خورد توی طراحیاش بود، واقعا طرح هایی میداد که یا قدیمی بودن یا بعضی از شرکتا طرح هایی امثال اون رو توی کانسپتا ارائه میدادن که همین قضیه تقریبا پونتیاک رو به نابودی کشوند… :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان(احسان سابق)

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    کلا جی ام شرکتی هست که انواع و اقسام برندها رو برای افزایش فروش در اختیار داره.که البته همین باعث ورشکستگی شرکت در سال 2009 شد. تعدد برند تا دهه 80 میلادی جواب میداد اما بعد از این زمان تعدد برند نتیجه معکوس داد.همین الان برند بیوک رو در نظر بگیرید.قراره جایی بین شولت و کادیلاک قرار بگیره اما فروشش تو امریکا مشخصه کارش رو خوب انجام نمیده(اما تو چین خوب میفروشه).اواخر پونتیاک هیچ فرقی با ساتورن و بیوک نداشت، همونطور که الان بیوک و واکسهال و هولدن و شولت تفاوت زیادی ندارن.شاید واسه همینه تویوتا و وولکس واگن تونستن جی ام رو پشت سر بذارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فریا

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (684 ديدگاه)

      سایر جوانب رو نمیدونم ولی در حال حاضر بیو وک دومین برند باکیفیت خودرویی هست (jd power )

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. فریا

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (684 ديدگاه)

    داستان غم انگیزی بود … :-|
    GTO , TransAm , Formula هیچوقت فراموش نمیشن .
    مهندسای عالی و مدیران نالایق . هنری فورد کجایی .؟ کارول شلبی .؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. کافر مقدس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    مطلب به شدت ناقصه . فقط سر سری از کنار هر نسل گذشته و توضیحی از نوادگان هر نسل داده نشده مثل GTO1970 که پرچمدار نسل GTO بوده و خوده GTO نزدیک به 4نسل داشته

    طبیعتا نه خبری از Judge و Fury و Parisienne
    ……

    خبری هم از Grand Ville 1975 وهمیارانش هم نیست

    جالب تر از همه یک خط هم از سلطان Executive نوشته نشده!!!!! با اون موجهای رو بدنه و جلو پنجره خوجگلش مخصوصا در نسل دومش

    بخوام تک تک بگم از مدلهای شایسته که اینجا ذکر نشده خیلی میشه . . دیگه عادت کردیم به این نوع مطالب جسته گریخته

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Pontiac_vehicles

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حسين

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. مطلب خوبی بود. راستش اگه طولانیتر میشد حالشو نداشتم بخونمش.. اما خب کافر مقدس هم حق داره
    به نظر شما دلیل افول پونتیاک چی بود؟؟ ضعف در به کار بردن تکنولوژی و طراحی حسته کننده؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. کافر مقدس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    نه حسین جان ضعف در طراحی و تکنولوژی نداشت! ب عنوان مثال :

    Pontiac Club de Mer هم از لحاظ طراحی و هم تکنولوژی خیلی از ماشین های اون دهه جلو بوده . پونتیاک دیگه کم کم دهه 80فهمید که در رقابت پاک و برابر همیشه یکی که دیگه کم مییاره باید مردونه بکشه کنار پونتیاک هم مردونه کشید کنار تا جارو برای بقیه باز کنه:D کمپانی های خارجی مخصوصا آمریکایی ها با کمترین حاشیه سود همیشه خودرو تولید کردن هدف GM از پونتیاک هم در این مطلب ذکر شده

    http://www.carnp.com/Components/News/NewsPrint.aspx?id=3296

    امید وارم روزی پدال دست به کار بشه و همچین گزارش های از ماشین هایی که تو ایران خیلی با ارزش هستن رو به نگارش در بیاره . عکاس خواستید من هستم:P نمونه عکس هم دارم:P

    http://www.overpic.net/viewer.php?file=xlujn4rvf02e000bwuo9.jpg

    http://www.overpic.net/viewer.php?file=xe1i1hcl5p952p1cdzsp.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کافر مقدس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    باورش سخته ولی این دو مدل در تعداد محدود در کانادا و مکزیک تولید شدن

    Pontiac Banshee ( که 3تا هم نسل داشت تازه!! در تیپ های مختلف)

    Pontiac Rageous

    و……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. hamid reza

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (381 ديدگاه)

    وقتی اسم پونتیاک میاد من فقط مدل ترنس ام میاد تو ذهنم. واقعا یه شاهکاره. امیدوارم یه روز پونتیاک احیا بشه…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. سامان از تبریز

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    خیلی دوس دارم پونتیاک و هامر دوباره احیا بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. وحید

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    با تشکر از آقای حسینی بابت مطلب بسیار زیباشون . لطفا راجع به کمپانی های ورشکسته اما با سابقه دیگه مثل الدزموبیل و مرکوری هم مطلب تهیه کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حسین

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پونتیاک یک افسانه بود.درسته با ریاستهای نادرست به انتها رسید.ولی آشغالترین پونتیاک هم میتونه رویای دست نیافتنیه یک ایرانی باشه.مثلا ایرانخودرو یا سایپا که هیچوقت قرار نیست به بن بست برسن کارشون درسته محصولاتشون خوبه؟ البته فروش داره چون ما ایرانیها … .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. arash

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (41 ديدگاه)

    با سلام بنده به شخصه خود آفرین به این طرز تفکر میگویم که بیان میکند هیچ انحصاری و امنیتی برای برند خودروسازی وجود ندارد اگر توانست که در رقابت محصولی برتر و مناسب تولید کند در غیر اینصورت ولو اینکه 100 سال قدمت داشته باشد باید کنار برود تا مصرف کننده بتواند محصولی مناسب و به روز را خریداری کند نه مثل ایران خودرو که از تولید پیکان و هیلمن پدر مردم را از گور درآورد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. arash

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (41 ديدگاه)

      درود بر شما اگر برندهایی مثل پونتیاک الدزمبیل مرکوری پلیموت ایگل ساترن در ایران بودند فکر کنم مشابه ایران خودرو میتوانستند تا صدها سال پژو 405 را عرضه کنند و بعد از 100 سال یکصد سال دیگر هم مدل پلاس آنرا تولید میکردند و ورشکستگی هم نداشتند.

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا