چشم اندازهفته نامه

عجیب‌ترین ترمزدستی‌های بکار رفته در خودروها!

شاید با این عبارت که می‌گوید ضرورت مادر اختراع است آشنا هستید. قوانین الزام کرده‌اند که خودروها باید دارای ترمزدستی (صرف‌نظر از اینکه آن‌ها را ترمز پارک یا ترمز اضطراری بنامید) باشند. ترمزدستی‌های سنتی دارای دسته‌ای هستند که به‌طور ساده باید آن را به بالا کشیده تا ترمزهای عقب فعال شوند.

ترمز دستی

با این وجود خلاقیت هم پدر اختراع بوده و بنا به دلایلی که گاهاً مشخص نیست طراحان روش ساده‌ی طراحی ترمزدستی‌ها را نادیده گرفته‌اند. هجوم تکنولوژی به صنعت خودرو باعث شده این روزها ترمزدستی‌های الکترونیکی بیشتری را ببینیم اما خواه این قضیه یک خلاقیت باشد یا هوشمندی و یا دیوانگی، خودروهای زیادی وجود دارند که ایده ترمزدستی را وارد مرحله دیگری کرده‌اند.

در این نوشتار شما را برخی خودروها که دارای ترمزدستی‌های عجیب و غیرعادی هستند آشنا خواهیم کرد. البته مکان قرارگیری این ترمزدستی‌ها نیز تا حدی عجیب است.

  • ترمز پایی

ترمز پایی

این نوع طراحی در خودروهای آمریکایی خیلی هم غیرعادی نیست زیرا چندین دهه است که ترمزهای پارک فعال شونده با پا در خودروهای آمریکایی بکار می‌روند. همان‌گونه که در این تویوتا سی نا می‌بینید، اکثر ترمزهای پایی تنها با فشار ساده در جای خود قرار گرفته و سپس با فشار دوباره آزاد می‌شوند.

  • دکمه‌ها و نشانگرهای الکترونیکی

دکمه‌ها و نشانگرهای الکترونیکی

ترمزهای الکترونیکی نیز مشابه پدال‌های پایی در خودروهای مدرن همه‌گیر شده‌اند. ترمزهای الکترونیکی طیف وسیعی از یک سوئیچ ساده در کنسول مرکزی گرفته تا دکمه‌های ساده همانند آنچه در این کرایسلر پاسیفیکا می‌بینیم را شامل می شود.

  • پدال مدرن ساده

پدال مدرن ساده

این روزها خودروسازان بیشتری از یک دستگیره ساده برای چیزی شبیه یک پدال یا پنجه حیوانات استفاده می‌کنند. این ترمز طراحی شده برای سیتروئن C4 ایرکراس در محل سنتی ترمزدستی‌ها در کنسول مرکزی قرار گرفته اما دارای یک دکمه در زیر دستگیره بزرگ برای آزاد کردن ترمز است.

  • در ستون فرمان

ترمز دستی ستون فرمان

اینجاست ترمز الکترونیکی تسلا را می‌بینیم که بجای دکمه یا اهرمی کوچک در کنسول یا داشبورد دارای ترمزی است که بخشی از سوئیچ انتخاب کننده دنده در ستون فرمان است.

  • در سمت دیگر

جاگذاری ترمزدستی در نزدیکی درب خودرو بجای کنسول مرکزی موردی نادر البته نه برای رانندگان پیکان است. شاید بهترین مثال دراین‌باره پورشه ۹۴۴ یا جگوار XJS است باشد. این نوع طراحی باعث آزاد شدن فضا در کنسول شده اما می‌تواند برای رانندگانی که از خودرو خارج می‌شوند مشکل‌ساز باشد.

  • اهرم گاز هواپیما (بخش اول)

ترمز دستی

ترکیب طراحی هواپیما با خودرو چیز جدیدی نیست و افراد زیادی هم خواهان داشتن کاکپیت هواپیما در پشت فرمان یک خودرو هستند. چندین خودرو با ترمزدستی‌های جذابی که ما را به یاد اهرم گاز هواپیما می‌اندازند تولید شده‌اند. پونتیاک سان برد در دهه ۸۰ میلادی به همین خاطر مشهور شده بود؛ اما اولین نسل فورد S مکس نیز همین روند را چندین سال بعد ادامه داده است.

  • اهرم گاز هواپیما (بخش دوم)

ترمز دستی

همه‌ی اهرم‌های گاز هواپیما دارای دو بخش نبوده و ترمزدستی عجیب سوبارو SVX همین نوع طراحی را نشان می‌دهد. ترمزدستی سوبارو هنوز هم جزو جذاب‌ترین نمونه‌های تاریخ است.

  • در داشبورد (بخش اول)

ترمز دستی

ترمز پارک‌های نصب شده در داشبورد جزو نسخه‌های غیر الکترونیکی هستند که در خودروهای زیادی دیده شده‌اند. البته استایل برخی از این ترمزها متمایز بوده و برای مثال همین ترمزدستی تویوتا هایلوکس را می‌توان نام برد که بسیار خاطره‌انگیز می‌باشد.

  • در داشبورد (بخش دوم)

ترمز دستی

رنو توئیزی کوچک یک گزینه عالی برای ترمز الکترونیکی بوده اما این قطعه الکتریسیته را مصرف می‌کند. راه‌حل رنو برای این کار استفاده از ترمزدستی در پایین داشبورد است که عملکرد نسبتاً عجیبی دارد.

  • در داشبورد (بخش سوم)

ترمز دستی

نهایتاً به عجیب‌ترین نوع ترمزدستی می‌رسیم. طبیعتاً این ترمزدستی به سیتروئن و مدل GS عرضه شده در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی تعلق دارد. این ترمز هم در داشبورد قرار داشته اما بجای اینکه در محل مرسومی نصب شود در جایی قرار داشته که انتظار داریم رادیو آنجا باشد!

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
Motor 1

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. پارسا عشقی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    تو تویوتا خیلی مسخره ست

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. Mad.z.Max

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1840 ديدگاه)

    پیکان…! عملا ترمز دستی پیکان یه میله ی دکوری بود!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. Soli

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (54 ديدگاه)

    اون مدل های سیخ شده از همه قشنگ تره(اون درازا)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. مدیرعامل

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    ترمز دستی ماشینهای تولید داخل هر بار که ریگلاژ میشه نهایتا تا سه تا چهار روز بیشتر دوام نمیاره و بعد سه یا چهار روز دوباره میبینی که خلاصی پیدا کرده! و هیچوقت هم در شیبهای تند که پارک میکنی ماشین رو نگه نمیداره و حتما باید ماشین رو بسته به حالت شیب که در اون قرار داره روی حالت دنده جلو یا دنده عقب قرار بدیم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. MASIHA

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    در داشبورد بخش سوم منو کشت….

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    شاید مسخره کنید ولی اهل دلاش میدونند ، نهنگ آبی (( نیسان وانت )) بهترین ترمز دستی را از نظر عملکرد داره .

    یکی میگفت بخاطر اینه که ترمز دستی داخل دیفرانسیله و قفل میکنه .
    ای کاش همه خودروها اینطوری بودند
    اکثر خودروها سالی چند بار باید ریگلاژ بشوند که هم قیمت یه فیلتر عوض کردن براتون در میاد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ریگلاژ ترمز دستیا خیلی سخت نیست. خودم پژو پراید پارس سمند مگان لوگان رو درست کردم. تو یوتوب فیلماش هست البته مدلای خارجی ولی داخلیا تقریبا همونه و میشه راحت قلقشو پیدا کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. جواد خطر

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (255 ديدگاه)

      این نِیسون آبیا یه آپشن خیلی جذابَم دارن که راننده این نِیسونا خودشون بِ ماشیناشون اِضاف میکُونَن کِ آپشن چوب دَسی یا همون چُماق مخصوصِ زیر صندلی راننده هَسِش وَ واسِ مواردِ خیلی ضروریَم آپشن قَمِهو ذُولفقار که زیر صندلی شاگرد این نِیسون آبیا نصب میشِ هَسِش !!!!!!!!! آره داداش !!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. بهراد

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (753 ديدگاه)

      جدیدا پیش فروش هارو میبینم، اینکه دوتا کارخونه رگباری تولید نشده میفروشن، و خارج از کشور کارخونه ها حداقل ٢٠٪‏ کاهش نیروی کار داشتن تا ضرر نکنن.گفتم خارجیا نظرشون راجب ماشینای ما چی میتونه باشه،قیمت ماشینای ما اونجا چقدره؟خیلی نتیجش جالب بود.بسته به کشور قیمتا فرق میکرد،هرچی نزدیک روس میشدی گرونتر میشد، البته ماشین آخریم بهترین ماشین از نوع خودش بود mi16 با یه رنگ خاص??

      https://www.carthrottle.com/post/peugeot-is-selling-brand-new-405s-for-7800/

      https://www.theparking.eu/used-cars-detail/peugeot-405/peugeot-405-diesel-gld/G5OLZAQ5.html

      https://www.theparking.eu/used-cars-detail/peugeot-405/peugeot-405-1.4-405-1.4/3K32ASN1.html

      https://www.theparking.eu/used-cars-detail/peugeot-405-mi16/peugeot-405-gr-equipamiento-mi-16/XQ247QT7.html

      https://www.theparking.eu/used-cars-detail/peugeot-405-mi16/peugeot-405-mi16/3KW6NM11.html

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. s.h

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (712 ديدگاه)

      دوست عزیز داخل دیفرانسیل نیست و رو خود میل گاردن نصب شده و وقتی دستیش کشیده باشه حرکت نمیکنه و اگرم فشار بیاری گریبکس شفت میبره یا کاسه نمد گشاد میشه چند روز دیگه روغن ریزی داری ( هم میل لنگ هم گیربکس ) یعنی تو سرعت دستی بکشی گاردن و چار شاخی داغون میشه و نیم مترم نمیتونی با اون ماشین بری !!!!! و ماشینای مدرن تر ( مثلا خارجیای 2010 -2012) هم دیسک چرخ عقب دارند هم یه کاسه چرخ کوچک پشت اون که برای ترمز دستی هست و لنتش هم جداست !!!! بعدا یکی شد مثل پیکان پراید یه لنت هم رو سیم کار کنه هم روغن اما مدرن تر اما الان برقی شده و چیزی به نام سیم ترمز دستی نداری و حتی بعضی هاشم قفل شونده هستند مثلا اگر باتری بخوابه اون قفل میمونه !!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. meysam

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    درسته ترمز دستی نیسان وانت یه شفت داره که دیفرانسیل رو درگیر و قفل میکنه و چون ربطی به لنتهای ترمز نداره نیازی هم به ریگلاژ نداره
    خیلی هم قدرتیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. GT

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (134 ديدگاه)

    یادش بخیر یه جورنی ۱۵ منطقه اورده بودیم نمیدونستم ترمز دستیش کجاست اوایلش فکر کردم اتوماتیکه نابودش کرده بودم تا از یکی از بچه ها پرسیدم گفت بقل ترمز سمت در یه پداله یادش بخیر اولین ماشینم بود چه بلاهایی که سرش نیوردم????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mohammad

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (48 ديدگاه)

    ترمز دستی ژیان یادتون میاد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Muty

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      آره
      اگه ملاحظه اش را نمی کردی و خیلی با قدرت میکشیدی از جا در میومد :-)
      هرچند دسته دنده اش هم همون وضعیت را داشت و سابقه ی کنده شدن داشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. هادی 8 سیلندر

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (458 ديدگاه)

    اینا که چیزی نیست بنز s قدمی ها رو کنار پدال ها بود از اول سمت چپ چهار تا پدال زیر پات بود پدال فشار میدادی میشه ترمز دستی بعد از کنار فرمود رو داشبورد آزادش میگردی یادش بخیر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Kato

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ترمز دستی در کامیونتهای ژاپنی رو گاردان هست با لنت مجزا به صورتی که دور گاردان رو میگیره و بسیار قوی هست به صورتی که با ۱۰۰ درصد اضافه بار تو شیب زیاد با اطمینان میشه استفاده کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا