چشم اندازهفته نامه

معرفی قوی‌ترین پیشرانه‌های حال حاضر دنیا

مطمئناً در صنعت خودروسازی، همهٔ پیشرانه‌ها شرایط یکسانی ندارند. علاوه بر تولید مقادیر بسیار متنوع قدرت، مهندسین در طراحی پیشرانه، مجموعهٔ گسترده‌ای از گزینه‌ها را برای مطابقت با خودرویی که از آن پیشرانه استفاده می‌کند در نظر می‌گیرند مثل طراحی یک پیشرانهٔ دو سیلندر برای خودرویی شهری یا ساخت موتوری شانزده سیلندر برای یک هایپرکار؛ اما در این رابطه این سؤال پیش می‌آید که قدرتمندترین پیشرانه‌های دنیا نسبت به تعداد سیلندر کدم‌اند؟ یعنی به‌عبارت‌دیگر کدام موتورها بیشتری بازدهی را دارند؟ در ادامهٔ این مطلب قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم. به‌منظور انجام مقایسه‌ای منصفانه، ما در این لیست خودروهای هیبریدی را در نظر نگرفته‌ایم زیرا نیروی الکتریکی بر قدرت آن‌ها می‌افزاید. به‌عنوان‌مثال، پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری هایپرکار مرسدس-آام‌گ پروجکت وان به همراه چهار موتور الکتریکی حدود ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که مطمئناً بخش قابل‌توجهی از این قدرت توسط موتورهای الکتریکی تولید می‌شود. همچنین فقط موتورهایی در این مطلب موردبررسی قرار گرفته‌اند که هم‌اکنون در خودروهای تولیدی ارائه می‌شوند وگرنه ممکن است پیشرانه‌های زیادی قبلاً ساخته شده یا تیونینگ شده باشند که با وجود تعداد سیلندر برابر، قدرت بیشتری نسبت به موتورهای این لیست داشته باشد. با این مقدمه به سراغ معرفی قدرتمندترین پیشرانه‌های حال حاضر دنیا می‌رویم.

قوی‌ترین پیشرانهٔ دو سیلندر

۰.۹ لیتری I2 توربو فیات

قدرت: ۱۰۵ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۵۲.۵ اسب بخار

با حجمی کمتر از یک لیتر، پیشرانهٔ دو سیلندر توربوشارژ فیات، ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور کوچک هم‌اکنون در محصولات مختلف فیات ازجمله ۵۰۰، پاندا و ۵۰۰L مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته هرچند این پیشرانهٔ دو سیلندر، در حال حاضر قوی‌ترین نمونه در دنیا خودروها محسوب می‌شود اما در بین موتورسیکلت‌ها پیشرانه‌هایی وجود دارد که حتی از این هم قدرتمندتر هستند مثل پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری دو سیلندر V شکل دوکاتی پانیگال که ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ولی چون این مطلب صرفاً به پیشرانه‌های خودروها اختصاص دارد، پیشرانه‌های موتورسیکلت‌ها را در نظر نگرفته‌ایم.

قوی‌ترین پیشرانهٔ سه سیلندر

۱.۵ لیتری I3 توربو فورد

قدرت: ۲۰۰ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۶۶.۶ اسب بخار

تا پیش از معرفی نسل جدید فورد فی‌یستا ST، عنوان قدرتمندترین پیشرانهٔ سه سیلندر دنیا در اختیار موتور ۱ لیتری اکوبوست توربوشارژ فورد بود که ۱۴۰ اسب بخار قدرت داشت؛ اما پس از معرفی نسل جدید فی‌یستا، فورد رکورد خود را ارتقاء داد؛ بنابراین حالا پیشرانهٔ جدید ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ اکوبوست فورد با ۲۰۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین موتور سه سیلندر دنیا محسوب می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، این موتور در مدل اسپرت فی‌یستا ST ارائه می‌گردد.

قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر

۲ لیتری I4 توربو مرسدس-آام‌گ

قدرت: ۳۸۰ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۹۵ اسب بخار

در حال حاضر، پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ مرسدس-آام‌گ با ۳۸۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین موتور چهار سیلندر دنیا به شمار می‌رود. این موتور در مدل‌های اسپرت A45، GLA45 و CLA45 مورداستفاده قرار می‌گیرد. هرچند ۳۸۰ اسب بخار برای پیشرانه‌ای چهار سیلندر رقم چشمگیری محسوب می‌شود اما این بالاترین قدرتی نیست که تاکنون توسط یک موتور چهار سیلندر تولید شده است زیرا در سال ۲۰۱۴ میتسوبیشی مدل ویژهٔ لنسر اوولوشن X FQ-440 MR را معرفی کرد که پیشرانهٔ ۲ لیتری آن ۴۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. البته از این خودرو تنها ۵۰ دستگاه صرفاً برای بازار بریتانیا ساخته شد. یکی دیگر از موتورهای چهار سیلندر قدرتمند تاریخ نیز پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توئین شارژر جگوار C-X75 است که ۵۰۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

قوی‌ترین پیشرانهٔ پنج سیلندر

۲.۵ لیتری I5 توربو آئودی

قدرت: ۴۰۰ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۸۰ اسب بخار

موتورهای پنج سیلندر به‌اندازهٔ نمونه‌های چهار سیلندر و شش سیلندر فراگیر و پرکاربرد نیستند تا جایی که در حال حاضر تنها آئودی به تولید موتور پنج سیلندر می‌پردازد و عنوان قوی‌ترین پیشرانهٔ پنج سیلندر دنیا نیز در اختیار پیشرانهٔ ساخت همین شرکت است. این موتور از نوع ۲.۵ لیتری توربو بوده و ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. پیشرانهٔ پنج سیلندر آئودی هم‌اکنون در مدل‌های TT RS و RS3 بکار می‌رود.

قوی‌ترین پیشرانهٔ شش سیلندر

۳.۸ لیتری H6 توئین توربو پورشه

قدرت: ۷۰۰ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۱۱۶.۶ اسب بخار

سالیان سال است که پورشه ۹۱۱ به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین خودروهای اسپرت دنیا از پیشرانه‌های شش سیلندر تخت استفاده می‌کند. حال اما قدرتمندترین عضو خانوادهٔ این خودرو یعنی مدل GT2 RS که امروزه یکی از جذاب‌ترین سوپراسپرت‌های دنیا محسوب می‌شود، عنوان قوی‌ترین موتور شش سیلندر دنیا را در اختیار دارد. موتور این ماشین از نوع ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو است که قدرت شگفت‌انگیزی برابر با ۷۰۰ اسب بخار تولید می‌کند.

قوی‌ترین پیشرانهٔ هشت سیلندر

۷.۴ لیتری V8 توئین توربو هنسی

قدرت: ۱۶۰۰ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۲۰۰ اسب بخار

موتورهای هشت سیلندر به لطف ابعاد نسبتاً جمع‌وجور و توانایی تولید قدرت زیاد، از پرکاربردترین موتورها در بین خودروهای عملکردی هستند. به همین دلیل، سوپراسپرت‌های مشهور و معتبری مانند شورلت کوروت، مک‌لارن ۷۲۰S و فراری ۴۸۸ همگی از موتورهای هشت سیلندر استفاده می‌کنند. تا چندی پیش، پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربوی کوئنیگ‌زگ آگرا One:1 با ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت، تاج قدرتمندترین پیشرانهٔ هشت سیلندر دنیا را بر سر داشت؛ اما هنسی با معرفی هایپرکار جدید ونوم F5، این عنوان را از کوئنیگ‌زگ گرفت؛ بنابراین هم‌اکنون پیشرانهٔ ۷.۴ لیتری V8 توئین توربوی ونوم F5 با ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین موتور هشت سیلندر دنیا محسوب می‌شود.

قوی‌ترین پیشرانهٔ دَه سیلندر

۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی لامبورگینی

قدرت: ۶۴۰ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۶۴ اسب بخار

اگر این لیست را سال گذشته تهیه کرده بودیم، عنوان قوی‌ترین پیشرانهٔ دَه سیلندر دنیا به موتور ۸.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی دوج وایپر ACR با ۶۴۵ اسب بخار قدرت می‌رسید؛ اما چون هم‌اکنون متأسفانه تولید وایپر خاتمه یافته است، این عنوان به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی لامبورگینی اوراکان تعلق می‌گیرد. این موتور در نسخهٔ استاندارد اوراکان ۶۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما این عدد در مدل پرفورمانته به ۶۴۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است.

قوی‌ترین پیشرانهٔ دوازده سیلندر

۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی فراری

قدرت: ۸۰۰ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۶۶.۶ اسب بخار

هرچند امروزه استفاده از موتورهای دوازده سیلندر کاهش یافته اما هنوز هم می‌توان غرش این پیشرانه‌های دوست‌داشتنی را در زیر کاپوت سدان‌های لوکس، گرند توررهای مجلل و سوپراسپرت‌های رده‌بالا شنید؛ در حال حاضر نیز پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی فراری قوی‌ترین موتور دوازده سیلندر دنیا محسوب می‌شود. این موتور متعلق به مدل ۸۱۲ سوپرفست است. در جایگاه دوم قوی‌ترین موتور دوازده سیلندر دنیا هم پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی لامبورگینی اونتادور S با ۷۵۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته است. نکتهٔ جالب دراین‌باره این است که با وجود اینکه هم‌اکنون پیشرانه‌های دوازده سیلندر توربو یا حتی توئین توربو توسط شرکت‌هایی همچون مرسدس بنز، بنتلی و آستون‌مارتین ساخته می‌شوند اما عنوان قدرتمندترین پیشرانه‌های دوازده سیلندر را دو موتور تنفس طبیعی در اختیار دارند.

قوی‌ترین پیشرانهٔ شانزده سیلندر

۸ لیتری W16 چهار توربو بوگاتی

قدرت: ۱۵۰۰ اسب بخار

قدرت تولیدی هر سیلندر: ۹۳.۷ اسب بخار

و نهایتاً به آخرین پیشرانهٔ این لیست می‌رسیم که بزرگ‌ترین و حجیم‌ترین موتور لیست نیز محسوب می‌شود. این پیشرانه که از نوع ۸ لیتری W16 چهار توربو است، متعلق به بوگاتی شیرون است. این نیروگاه عظیم ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت داشته و رسماً قوی‌ترین موتور شانزده سیلندر حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. البته سازندهٔ هایپرکار اماراتی دِوِل سیکستین ادعا کرده که پیشرانهٔ ۱۲.۳ لیتری V16 این ماشین توانایی تولید حداکثر ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت را دارد و حتی با انتشار یک ویدئو از تست داینو، این ادعا را تا حدودی ثابت نمود اما چون دِوِل سیکستین فعلاً در حد پروتوتایپ بوده و خودرویی تولیدی محسوب نمی‌شود، در لیست ما جایی نخواهد داشت.

 

منبع: Motor1

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    جااب بود دو نماینده از ماشین های امریکایی در اون ببن وجود داشت . چون اون جور که دوستان اشاره کردن قبلا معمولا امریکایی ها به خاطر مصرفشون به درنخور هستند . و اینم اضافه کنم که درست پشت سر هر کدوم از ماشین های این لیست به جز بوگاتی و لامبو یه امریکایی با فاصله خیلی کم وجود داره . و فاصله چندان زیادی در بین مدل های امریکایی و اروپایی وجود نداره
    ولی دوستان همیشه یاد ماشین های شورولت قدیمی و پر مصرف میوفتن و ربطش میدن به ماشین های فعلی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. 917

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (310 ديدگاه)

      فورد فیستا مال فورد انگلیسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. A.B

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    سه سیلندر 200اسبی ؟ فوقالعاده است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    پیشرانه 8 سیلندر هنسی از همه راندمان بالاتری داشت حتی از موتور 16 سیلندر بوگاتی.
    همینطور پیشرانه سه سیلندر فورد.
    هر دو آمریکایی.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      تعریفتون از راندمان جیه ؟
      به جز این نسبت توان به تعداد سیلندر چه معیاریه که تین وبسایت استفاده کرده، توان به حجم میتونه مهم باشه، وگرنه میشه سیلندر بزرگ ساخت مثل کشتی ها …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. emad1990

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      اگر منظورتون از راندمان نسبت قدرت به حجم موتوره با این حساب
      هنسی با حدود ۲۱۲ اسب بخار به ازای هر لیتر لوله
      مرسدس amg45با داشتن ۱۹۰اسب بخار در هر لیتر دومه
      اسم فورد جز بهترین از کجا اومد من نمیدونم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. moein

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (890 ديدگاه)

    موتور فقط اون 12 سیلندرهای ناب فراری و لامبورگینی
    افتخارات ایتالیا??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ایمان

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    ?? ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی فراری ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ایمان

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (258 ديدگاه)

    البته متور ده سیلندر هوراکان ساخت آئودی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1038 ديدگاه)

      ایمان جان موتور ساخت لامبورگینی هست..شاسی مشترک با آئودی R8هست…رو آئودیR8نسل قبل و جدید هم موتور10سیلندر لامبورگینی استفاده شده..البته در یکسری مدل نسل قدیم R8ازموتور8سیلندر خود آئودی هم استفاده شده بود…تعامل درون خانوادگی اسمشو بزار!
      حتی تا اونجایی که خاطرمه در یکی ازمدلهای آئودیA8قدیم از پشرانه ی W12با کمک تیم طراحی لامبورگینی استفاده کرده بودن.مطلبشو درمجله ماشین دارم با تیتر:حاصل همکاری مهندسین لامبورگینی و آئودی.همون ماشینی که استاتهام در مامور انتقال استفاده کرد.حالا شاید مدلشو اشتباه گفتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir Machine

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1199 ديدگاه)

        دوست عزیز ساسان
        فکر کنم منظور شما آئودی S8 باشه نه A8 W12
        چون آئودی S8 مدل 2006 به موتور 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز بود که در اصل از موتور 5 لیتری V10 لامبورگینی گالاردو مشتق شده بود. این موتور توسط لامبورگینی تحت مالکیت فولکس‌واگن توسعه پیدا کرد و برای استفاده تو آئودی S8 حجمش بیشتر شده بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ساسان

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (1038 ديدگاه)

          احسنت همون که گفتی.موتورگالاردو رو استفاده کردن….ولی نمیدونم چرا یهW12تو ذهنم هست…عجیبه….حالشو نداشتم برم مجلرو پیدا کنم مدل دقیقشو بخونم …کارتون زدم اون پشت مشتا هست!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Carbonado Aventador

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      تا کی بیسوادی اخه…
      یه بچه ۵ ساله که بره تاریخچه لامبورگینی رو بخونه میفهمه لامبو قبل اینکه اصلا زیر مجموعه آئودی باشه از موتور ۱۰ سیلندر استفاده میکرد..!!!!

      حدود ۱۷ ساله که لامبو از موتور وی ۱۰ استفاده میکنه درحالی که آئودی کلا ۷ ۸ ساله از موتور های لامبو برای مدل R8 استفاده میکنه!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ساسان

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1038 ديدگاه)

        میدونه داره چیمیگه….ازمنو تو هم بهتر اطلاع داره…دلش برا کل کل ازنوع جهانسومی تنگ شده!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. کافر مقدس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    خوشحالید چقدر شما

    ملت در این گوشه از خاورمیانه نشستن پشت مانیتور آمریکا و آلمان و ایتالیا و انگلیس میکنن و نامبرده هارو چماغ کرده بر سره هم کوبیده ! بعد همین نامبرده ها در کمال آرامش و رفاه با یکدیگر همکاری میکنن برای روز به روز بهتر شدن

    بعد اینجا …..

    خسته نشدید؟

    دوستان هموطن اگر بیل زن هستید خودتا را با بیل بزنید ابتدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. الف.ی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1634 ديدگاه)

    ممنون از این پست
    ولی اون مرسدس چهار سیلندر که گذاشتید به نظرم نمیتونه تو ‌‌‌‌‌لیست بهترین ها باشه چون اونجور که من یادمه حدود ۱۳ – ۱۴ لیتر یا بیشتر تو شهر بنزین میسوزونه که به نظر خیلی مناسب نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر امینی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (225 ديدگاه)

      به جز اون قویترین موتور 4 سیلندر مال رضوانی هستش با 700 اسب بخار قدرت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Elmiraj

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    یه بار دیگه به آمار ونوم f5 توجه کنید :
    هشت سیلندر?
    ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت ??
    ۱۷۰۰ نیوتون متر گشتاور ???
    .
    .
    هر سیلندر ۲۰۰ اسب بخار !!!!!!!!!!
    .
    داشتیم تا حالا ؟!؟!؟!؟!؟!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Stern des Südens

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (107 ديدگاه)

      ۸ سیلندر داره ولی ۷/۵ لیتر حجم موتورشه !
      این حجم رو موتور های ۱۶ سیلندر دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elmiraj

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (3088 ديدگاه)

        شجاع دل @
        ما که هر جوره حساب می کنیم موتور هنسی بیشترین بازدهی رو در بین همه انجین ها داره
        .
        در مقایسه با موتور شیرون با یه تقسیم ساده به این نتیجه می‌رسیم که موتور توئین توربو F5 به ازای هر 100 سی سی ۲۱.۶۲ اسب بخار تولید می کنه در حالی که موتور کواد توربو شیرون با همین مقدار حجم 18.75 اسب بخار تولید می کنه …!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. Hamid.Hellcat

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    مقایسه موتور ماشین ها بر اساس نسبت قدرت به سیلندر خیلی اشتباهه چون حجم سیلندر هر ماشین با بقیه متفاوت هست و فاکتور اصلی که حجم موتور هست نادیده گرفته شده.
    بهترین مقایسه نسبت قدرت به حجم تنفس طبیعی بدون توربو هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ساسان

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    با وجود اینکه هم‌اکنون پیشرانه‌های دوازده سیلندر توربو یا حتی توئین توربو توسط شرکت‌هایی همچون مرسدس بنز، بنتلی و آستون‌مارتین ساخته می‌شوند اما عنوان قدرتمندترین پیشرانه‌های دوازده سیلندر را دو موتور*( تنفس طبیعی)* در اختیار دارند.
    ودیگر هیچ…..!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Ali Keyhani

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    12 سیلندرهای تنفس طبیعی فراری،لامصب همشون محشرن❤👌🇮🇹

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. The Mask

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ۸سیلندر ۸۴۰ اسبیه دیمن فشار خیلی زیادی میاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. The Mask

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (6 ديدگاه)

      خیلی جاها ایگنورش میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Mohammadreza

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سریع ترین پسرانه ی شش سیلندر مال نیسان gtr nismo هست دوستان نه پورشه
    پیشرانه ای که حتی بوگاتی هم جلوش کم میاره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا