چشم انداز

ماشین بازی به سبک اهالی امارات!

شوربختانه تحریم‌های ظالمانه دول متخاصم غربی و در رأس آن‌ها آمریکا موجب شده که بسیاری از ممالک و کمپانی‌هایی که به قولی عامیانه نه سر پیازند و نه ته پیاز! از ترس آنکه مبادا موجبات رنجش خاطر هم‌پالکی‌های آمریکایی خود را فراهم نموده و یا بازار آن خطه را از دست دهند، از دادوستد مستقیم و بی‌واسطه با کشورمان دوری جسته و حتی از ایجاد نمایندگی مستقیم و رسمی جهت فروش محصولاتشان نیز خودداری ورزند، چه برسد به آنکه به امر مهمی مثل تولید مبادرت نمایند و….. و البته این تحریم‌های مضاعف از همان آغاز انقلاب شکوهمند اسلامی و به بهانه‌های مختلف علیه میهن عزیزمان برقرار بوده، و تنها در چند سال اخیر شدتی دوچندان یافته است. همین مسئله در جای خود، میدان عمل وسیعی را جهت جولان دهی دلال‌ها و ممالک واسطه فراهم نموده تا بلکه بتوانند حساب‌های بانکی خود را سخت پروپیمان سازند. از زمره ممالکی هم که طی چند دهه اخیر، از قبل تحریم‌های ظالمانه غرب توانسته عایدی فراوانی را روانه خزانه‌های خود کند، کشور امارات متحده عربی بوده است. سرزمینی که دهه‌هاست نقش واسطه‌گری کالا و خدمات را برای ایران‌زمین ایفاء می‌نماید.

Desert_Safari
همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید امروزه بخش اعظمی از کالاهای وارداتی و به‌خصوص خودرو، از مبدأ امارات وارد کشورمان می‌شود و ارز پرداختی برای آن‌ها در عرض یک سال، از چندین میلیارد دلار نیز تجاوز می‌کند. در اینجا، برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان عزیز، توضیحات مختصری را در مورد این کشور و ساختار حقوقی آن ارائه می‌دهیم.

Press Day At The Dubai Motor Show
امارات متحده عربی که در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس واقع شده، یک کشور با ساختار فدرالی می‌باشد که از اتحاد هفت امیرنشین به نام‌های ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، رأس الخیمه و ام القوین به وجود آمده است. این رویداد هم در سال ۱۹۷۱ میلادی به وقوع پیوست، یعنی حول‌وحوش چهل و پنج سال پیش. بر تک‌تک این مناطق هفت‌گانه، یک امیر موروثی حکومت می‌کند. و هر یک از این امیرنشین‌ها هم در امور داخلی خود از استقلال زیادی برخوردارند ولی در امور دفاعی و امنیتی و سیاست خارجی تابع دولت مرکزی خود می‌باشند. در میان این امرای هفت‌گانه، یک تن نقش ریاست کشور را عهده‌دار است و از زمان استقلال تاکنون، این وظیفه را امرای ابوظبی بر عهده داشته‌اند که آل نهیان نام دارند. مساحت این کشور معادل ۸۳,۶۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۸ میلیون نفر است که در این میان، تنها ۱۹ درصدشان از اهالی بومی این کشور هستند. درآمد اصلی این کشور از نفت هست ولی در تمامی امیرنشین‌ها چنین وضعی برقرار نیست و درحالی‌که عمده درآمد امیرنشین ابوظبی از فروش نفت حاصل می‌شود، بیش از ۹۰ درصد از درآمد امیرنشین دوبی از منطقه آزاد جبل علی، فروش ملک به شهروندان خارجی و اعطای اقامت، توریست، صادرات مجدد کالا و امور مالی و… تأمین می‌شود. یکی از مهم‌ترین اقلامی که مجدداً از دوبی به بازارهای منطقه صادر می‌شود «خودرو» می‌باشد.

picture1
درآمد سرانه بالا و جمعیت اندک موجب شده که جامعه امارات و علی‌الخصوص امیرنشین‌های ابوظبی و دوبی به یکی از بزرگ‌ترین بازار مصرف خودروهای لوکس در دنیا مبدل شوند. این وضع آن‌چنان در این مناطق رنگ افراط به خود گرفته است که حتی ناظرین اروپایی و آمریکایی را نیز به حیرت واداشته است.
چند سال پیش یک نویسنده آمریکایی به نام جیم کرین (JIM KRANE)، در بخش‌هایی از کتاب جالب‌توجه خود به نام «دوبی، سریع‌ترین شهر دنیا» به گوشه‌هایی از این ماشین بازی! مسرفانه اهالی امارات پرداخته است که در اینجا بخش‌هایی از آن را تقدیم شما عزیزان می‌نماییم.

The-Elite-Cars-1
مسابقات واکی (WACKY RACES)
آیا کارتون مسابقات واکی را در دهه ۱۹۶۰ به یاد دارید؟ همان کارتونی که در آن اتومبیل‌های تقویت شده و عجیب و غریب برای پیروزی در مسابقه اتومبیلرانی با یکدیگر رقابت می‌کردند؟ دوبی، همه‌روزه، عرصه مسابقات واکی ( احمقانه/بامزه) است. احتمالاً هیچ نقطه‌ای در کره خاکی وجود ندارد که این همه ماشین‌های جورواجور روی جاده‌هایش در حرکت باشند.
جنرال موتور این وضعیت را به‌دقت بررسی کرده است. تری جانسون، مدیر خاورمیانه GM، می‌گوید بیش از نود نوع مارک اتومبیل در جاده‌های دوبی حرکت می‌کنند – بیش از دو برابر بیش‌تر کشورها.

شما یک بهشت مصرف‌کننده در اختیار دارید. هر نوع مارکی در این جا وجود دارد: چینی، هندی، اروپایی، آسیایی، و آمریکایی.

جانسون با لهجه اسکاندیناویایی‌اش اضافه می‌کند:

خیلی از بازارها می‌گویند که رقابتی‌اند. اما هیچ بازاری را سراغ ندارم که این همه اتومبیل جورواجور در آن وجود داشته باشد.

car racing in dubai
امارات متحده عربی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای لوکس در جهان است. این کشور کوچک، مقصد گران‌قیمت‌ترین ماشین دنیاست: بوگاتی ویرون، که ۱/۵ میلیون دلار قیمت دارد. تاکنون فقط سیصد عدد ویرون تولید شده است. رانندگان اماراتی، در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، بیست و هفت عدد ویرون نو خریدند. این سخن را استفانی ویگیه (STEPHANIE VIGIER) می‌گوید، که تحلیل‌گر بازار اتومبیل است و در پاریس برای شرکت تحقیقاتی ” شناخت جهان (GLOBAL INSIGHT)” کار می‌کند. امارات متحده عربی، بعد از آمریکا؛ دومین بازار اتومبیل هامر است، و سومین بازار فروش بنتلی. همچنین برای لامبورگینی، رنج‌روور، لیموزین‌های شاهانه مای باخ و پورشه‌های ۹۵,۰۰۰ دلاری بازاری حیاتی به حساب می‌آید. آن‌قدر پورشه بر خیابان‌های دوبی روان است که به حساب نمی‌آید. برای اتومبیل‌های گران‌قیمت دیگر نیز تقاضای فراوان وجود دارد.

tips-renting-car-dubai
اتومبیل‌ها عملاً از نمایشگاه‌های اتومبیل خریداری شده و بلافاصله به راه می‌افتند. فروش رولزرویس در ابوظبی بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ سه برابر شد. در همان ایام، فروش فراری معادل ۶۰ درصد افزایش یافت. بر فروش اتومبیل‌های جدید همه ساله حدود ۲۰ درصد در امارات افزوده می‌شود. یک خانواده اماراتی ممکن است ۱۰ – ۱۲ وسیله نقلیه داشته باشد که از هرکدام از آن‌ها برای منظوری خاص استفاده می‌کند: رفتن به صحرا، بردن بچه‌ها به مدرسه، خرید، و شب‌گردی در کلوپ‌های شبانه.

Dubai-Car-Meets-Drag-Race
در آمریکا، که در سال ۲۰۰۸ قیمت بنزین به بیش از ۴ دلار افزایش یافت، داشتن اتومبیل‌های بزرگ و پرمصرف GM اسباب دردسر بود. در امارات، بهای بنزین یارانه‌ای کمتر از هر گالن ۲ دلار است. بنابراین بازار SUV ها داغ است، و جنرال‌موتورز (GM) اتومبیل‌هایش را به همان سرعتی که وارد امارات می‌کند به فروش می‌رساند. فروش شورولت های تاهو و اتومبیل‌های مشابه آن سالانه ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. در ناحیه عربی خلیج‌فارس، مردم خواهان موتورهای هشت سیلندر، تهویه مطبوع کامل، و حداکثر وسایل الکترونیکی در ماشین‌های خود هستند. وضعیت نابسامان مالی GM اگر به دلیل فروش خلیج‌فارس نبود، از این هم که هست بدتر می‌شد.

Screen-Shot-2014
جانسون می‌گوید:

بگویید بنزین چهار دلاری، بگویید رقابت‌پذیری آمریکا. بگویید دلار ضعیف. هر چه می‌خواهید بگویید. اما حواس ما از تمرکز فرصت‌های موجود در این جا منحرف نمی‌شود.

و بعد درحالی‌که در دفترش در طبقات فوقانی مرکز تجارت جهانی نشسته است اضافه می‌کند:

شما قطعاً مایل به سرمایه‌گذاری در جایی هستید که بتوانید پول نقد بسازید.

جانسون شبیه یک از افراد متعارف GM نیست. قیافه و حالت و لباس‌هایش به اروپایی‌ها می‌ماند. او انتظار دارد که ظرف دهه آینده بازار اتومبیل در خلیج‌فارس چنان گسترش یابد که بر طراحی اتومبیل‌های آمریکایی اثر کند.

اگر به استودیوهای طراحی اتومبیل در آمریکا سری بزنید، خواهید دید که فهرستی بالابلند برای جوابگویی به خواسته‌های خریداران بازار خاورمیانه دارند.

nasracing.-dubai-1
تصادف‌ها و سودآوری
صبح روز یازدهم ماه مارس سال ۲۰۰۸ میلادی، در پی یک تصادف مهیب در جاده ابوظبی به دوبی، حدود ۲۵۰ خودرو به هم برخورد کردند. طبق برآوردهای خبری اولیه که به واقعیت نزدیک‌تر بود، بین بیست و پنج تا سی نفر کشته شده و حدود ۳۵۰ نفر هم زخمی شدند و…
یکی از دلایلی که امارات به چنین بازار اتومبیل سودآوری تبدیل شده این است که رانندگی در آن جا بی‌اندازه بد است.

in dubai
رایان جاکوب (RAJAN JACOB) مدیر فروشگاه الطایر در دوبی است که نمایندگی فروش اتومبیل‌های فورد را دارد. الطایر دهمین فروشنده بزرگ فورد در دنیاست و فورد موستانگ را بعد از آمریکا از همه جاهای دیگر بیش‌تر می‌فروشد. همچنین، فروشنده اول جاگوار و لندروور، و پرفروش‌ترین نمایندگی مازراتی نیز هست. نمایشگاه الطایر که فراری‌ها، مازراتی ها، رنج‌روورها، و جاگوارها از پنجره‌های شیشه‌ای آن جلوه گری می‌کنند، از منظره‌های چشمگیر جاده شیخ زاید است. (خانواده الطایر «از قضا» پسر عموی قبیله‌ای مکتوم‌های حاکم‌اند و ریشه آن‌ها به واحه لیوا برمی‌گردد).
توضیح: خاندان مکتوم در حال حاضر بر امیرنشین دوبی حکومت می‌کنند و در همان حال، امیر دوبی مقام نخست‌وزیری کشور امارات را هم بر عهده دارد.
تصادف ۲۵۰ اتومبیل در مارس ۲۰۰۸، که از آن سخن گفتیم، ممکن است برای قربانیان آن حادثه بد بود، اما برای فروشندگان اتومبیل نعمتی غیرمترقبه محسوب می‌شد. بیش‌تر زخمی‌ها، به مجردی که از بیمارستان بیرون آمدند، به وسیله نقلیه تازه نیاز داشتند. برخی از آن‌ها به سراغ الطایر آمدند، و رایان جاکوب خوشوقت بود که به آن‌ها انواع ماشین‌های خود را بفروشد.
جاکوب می‌گوید:

بسیاری از افرادی که در آن حادثه سوار بر اتومبیل‌های فورد بودند، دوباره سراغ ما آمدند تا فورد بخرند، زیرا زخمی نشده بودند. خیلی‌ها نیز که اتومبیل ژاپنی‌شان داغان شده بود، فورد خریدند. آن‌ها خواهان اتومبیل‌های ایمن‌تر بودند. ایمنی در این جا عامل مهمی است.

در موسسه رقیب فورد، یعنی جنرال‌موتورز، تری جانسون مطالعه‌ای در باب رابطه تصادف‌ها با فروش اتومبیل نکرده است، اما احساس می‌کند که چنین رابطه‌ای وجود دارد:

این تصادف‌ها میزان فروش را بالا می‌برد. باید چنین باشد. وقتی ماشین نو شد، وسایل یدکی هم نو می‌شود. من نمی‌توانم رقمی دقیق ارائه دهم. اما برای یک فرد فروشنده می‌تواند تغییری فاحش باشد.

Dubai car 01
اتومبیل و هویت
در غرب شناساندن هویتتان کار آسانی است. یا تی‌شرتی با یک شعار روی آن می‌پوشید، یا موهای خود را بلند و آشفته می‌کنید، یا اساساً کله خود را طاس می‌کنید. ممکن است که هیچ یک از این کارها نکنید، که خود گویای وضع شماست.
در ناحیه خلیج‌فارس، مردان معمولاً ردای سرتاسری سفید می‌پوشند، با دستمال سرهای بافتنی سفید، یا احتمالاً روسری‌های قرمز، و یکی دو باند سیاه که روسری‌ها را روی سر محکم می‌کنند. بنابراین، چیز خاصی که مشخص‌کننده هویت آن‌ها باشد به چشم نمی‌خورد. خانم‌ها معمولاً فرصت بیشتری برای نشان دادن هویت خود دارند، روپوش‌های آن‌ها، بعضی اوقات مارک معروفی دارند. روسری‌های آن‌ها نیز می‌تواند همیشه مشکی نباشد و به رنگ فیروزه‌ای و یا ارغوانی درآید.

CM*5516493
بدین ترتیب، به‌خصوص برای مردان مشکل است که با لباس‌های خود چیزی از وضعیتشان را نشان دهند. گاهی می‌توانید با نگاه کردن به کفش‌ها یا صندل‌های آنان، و این که مثلاً ناخن‌هایشان مانیکور شده است یا نه، قلمی که از جیب آن‌ها نمایان است، یا ساعت آنان، تا حدودی پی به وضعیت آن‌ها ببرید. در عین حال، همه این‌ها در قیاس با وقتی که مردان بر اتومبیل‌هایشان سوار می‌شوند، جزئیاتی بی‌اهمیت‌اند. آیا یک رنج‌روور سفید و اسپرت است؟ در این صورت، وضع مالی خیلی درخشانی ندارند. فراری یا مازراتی قرمز رنگ است؟ این حالت، نشان از نقدینگی فراوان دارد. یک بنتلی؟ خب، یعنی ثروتمندی قدیمی. مرسدس بنز G 4×۴؟ در این صورت، با یکی ستایش‌کنندگان شیخ محمد (امیر وقت دبی) مواجهید. مرسدس یا ب‌ام‌و سالن؟ خب، مردی میانه‌سال است که نمی‌خواهد خیلی جلب توجه کند. تویوتا یا نیسان سالن؟ می‌گوید: «من فقیرم.»

car racing in dubai 02
تری جانسون (مدیر خاورمیانه‌ای GM)، درست بعد از ورودش در ۲۰۰۴، در سفارت آمریکا درباره ترجیحات محلی آموزش دید. میشل سیسون، سفیر وقت ایالات متحده، به او گفت که ملیت‌های بانفوذ خلیج‌فارس، به‌خصوص خانواده‌های سلطنتی، نسبت به سه چیز حساسیت دارند. «اول نفت و گاز، دوم هواپیما، و سوم اتومبیل» جانسون می‌گوید:

بقیه چیزها در روابط تجاری و کسب و کار آن‌ها طبعاً اهمیت دارد اما نسبت به آن‌ها این‌گونه حساسیت‌ها وجود ندارد.

Nic6295129
منابع:
کتاب «دوبی، سریع‌ترین شهر دنیا» نوشته جیم کرین، ترجمه هرمز همایون پور، نشر نی، سال ۱۳۹۱
سایت ویکی‌پدیا (فارسی)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. احسان آرسنالی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    سلام
    پدال اخیرا خیلی سنگین باز میشه. حدودا دوماهه چه با نت خونه چه نت اداره و موبایل و لپ تاپ و گوشی سنگین باز میشه به طوری که بهضی مواقع نشون دادن نظرات و تعداد لایک و دیسلایک ها بیشتر از ۲دقیقه طول میکشه. سرورتون رو عوض کردین احیانا؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. امیر مرادی

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (113 ديدگاه)

      پول…پول…و دیگر هیچ

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. بهنام طیبی

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      احسان جان برای من این اتفاق بارها افتاده.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. احسان آرسنالی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    مطلب خوبی بود خصوصا در قسمت تصادف .تو ایران هم یارو برادرش نو تصادف پراید و درخت با سرعت ۴۰ کیلومتر قطع نخاع شده ولی ایشون میره برا وام ۲۵ میلیونی تو صف وایمیسه و حاضر نیست به خودش و ملتش و کشورش رحم بکنه و کمپین رو به زانو درمیاره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. Mehdi TuRbO

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1946 ديدگاه)

    کاش عرب و مستکبر بودم.خوش به حالشون.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. walid

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (44 ديدگاه)

    واقعا امارات مهد اتومبیل هست من پسرداییم دبی هست تو ارتشه ماهی 20 هزار درهم میگیره مجرده فقط خودشه پیش پدرمادرش زندگی میکنه ولی با این وجود این همه پولی ک میگیره سر برج نشده پولاش تموم میشه از باباش میگیره. خاستم بگم اونجا خیلی ولخرجی میکنن مخ ادم سوت میکشه واقعا دارن کیف میکنن همین ی ماه پیش یه شورلت کامارو 2015 خرید 3 تا ماشین داره.ی پاترول ی لکسوس و این کامارو

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (137 ديدگاه)

    تویوتا و نیسان ینی فقیر?
    این جمله داغونم کرد…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. O /\/\ I D

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (413 ديدگاه)

      تورو داغون کرد
      منو گریون !!!
      خدایا جوونای این مملکت چه گناهی کردن که باید بشینن تصویرای همچین ماشینایی رو ببین و حسرت بخورن ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. tv

        ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (225 ديدگاه)

        اخه این برند ها ، به غیر از دو سه تا ماشین سطح بالا ، فقط ماشینهای قیمت متوسط باامکانات متوسط میسازن…این برند ها که هیچ با 40 50 میلیون به پول ما تو امارات میتونی پورشه کاین 2006 تا 2007 بخری …

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. amin

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      شما احیانا کنکوری نیستین آقای باکتری

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (137 ديدگاه)

        خیر
        ولی به کنکوری ها کمک میکنم
        چطور؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. سعید

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (477 ديدگاه)

    با تشکر از آقای کاویانی
    اما کاش یه چیزی هم توی این مقاله ذکر میشد که درسته همه چی دارن همش گل و بلبله ولی اونها ضریب آسیب پذیریشون از ما خیلی بیشتره چون اونها زیادی وابسته به نفت هستن درسته ماهم کشور تک محصولی هستیم ولی کم کم داریم فاصله میگیریم و میبینیم قیمت پایین نفت آنچنان تاثیر مخربی بر اقتصاد ما نداشته و این رو ظرف هشت سال تحریم ثابت کردیم که کشور از هم نپاشید ولی حالا تحریمهایی که علیه ما شد رو یک سال نه بیشتر بزارید روی امارات آیا از اقتصاد امارات چیزی میمونه؟
    پس همه چی زیادی هم گل و بلبل نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. edris

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (108 ديدگاه)

      داداش تو خودت رو اینجوری قانع کن با این حرفا :)))
      کشورای عربی روی خیلی چیزا مثل توریست سرمایه گذاری کردن. پایین آوردن قیمت نفت هم به دست خودشون بود. این نشون میده مثل قبل وابستگیشون به نفت زیاد نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. كاپيتاليسم

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (194 ديدگاه)

      کشور های حوزه خلیج فارس تو این سال ها به فکر توشه ی زمستون بودن و سهام بسیاری از شرکت های اروپایی و امریکایی رو خریداری کردند برای وقتی که نفت کم ارزش بشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. سام

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم سعید عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مهرداد

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (70 ديدگاه)

      چی داری میگی شما ، مرد حسابی دارن در بهترین شرایط زندگی میکنن بهترین لذت دنیا رو دارن میبرن بعد اومدی میگی اسیب پذیرن ، کدوم اسیب ، اسیب پذیر ماییم که داریم پراید وانت سوار میشیم ،مگه ما چقدر قراره زنده بمونیم ، کل عمرمون به حسرت رفت حالا داری خودتو قانع میکنی که یه روزی اینا اسیب میبینن و شما هم شدی پیر و فرتوت روی ویلچر با صدها ارزو و‌حسرت بدل مونده ، صد سال دیگه هم اینا دارن بهترین لذت رو میبرن و ما ها بلطف مسولان *** داریم از گشنگی میمیریم و پراید سواریم هنوز ، واقعا فک میکنی اینا اینقدر احمقن که کل زندگی شون وابسته به نفت باشه ، هه خیلی خوشخیالی عمو

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. کیانوش

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (289 ديدگاه)

      بیشتر از این مطلب نظر شما داغونم کرد …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. Archi KHAN

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      قیمت پایین نفت آنچنان تاثیر مخربی بر اقتصاد ما نداشته ؟!!!!
      و این رو ظرف هشت سال تحریم ثابت کردیم ؟؟؟!!!
      که کشور از هم نپاشید !!!؟؟؟

      من جوابی بجز سکوت ندارم دوست عزیز …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    7. Saied

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1262 ديدگاه)

      تا اقایونی امساله شما ها تو این مملکت هست سخته حتی خودمونو به عربا برسونیم چه برسه به کشور های واقعا پیشرفته. و فاجعه رو جایی میشه درک کرد که جوونای مملکت ارزو شون شده که کاش ما هم عرب بودیم ??? یا هم که دارن از مملکت فرار میکنن. فقط ارزوم اینه که کاش اینجوری نبود. و بجایه فراری دادن نخبگان کشورمون ازشون استفاده میشد .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (477 ديدگاه)

        از ددوستانی که خیلی دوستانه با من برخورد کردن کمال تشکر زو دارم
        شما منظور منو. بد برداشت کردید من شما رو حواله میدم به اون پست پدال که بازار خودرو رو در25سال پیش ارزیابی کرده.من اگه میگم اقتصاد از هم نپاشید واقعا هم نپاشید چون طبق معیار هایی که من باهاش لیسانس اقتصاد گرفتم واقعا اقتصاد از هم نپاشید و فقط تمام پول ما روی بی کفایتی مساولین به جیب امثال بابک زنجانی رفت شما خودتون بردی حساب کنید مجموعه پول های خاوری و زنجانی و.. اگه مال مردم بودن به هر ایرانی250 میلیون پول می‌رسید اگه اقتصاد از هم پاشیده بود این پول پس از کجا؟
        ما فقط چوب نالایق بودن مدیرانمون رو خوردیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آرش

          ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (5 ديدگاه)

          ها..حالا چرا سل؟توبرکلوزیس؟این همه بیماری باکلاس نقرس فتق نافی فیشر…تویوتا و نیسان یعنی فقیر!تو ایران ماشین سرمایه داراس!داغانم نمود

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. آرش

          ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (5 ديدگاه)

          سلام یعنی شما میگین پول و درامد نفت ایرانو ب.ز وخاوری بردن .الان دیگه دزدی نیست از فردا پولا بین مردم تقسیم میشه؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. kk47

          ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (5 ديدگاه)

          یه شبه دلار900تومنی شد3500تومن واقعاًاقتصادازهم نپاشید.حق باشماست.بااین حرفت نشون دادی که چطوری لیسانس اقتصادگرفتی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    8. من كيم اينجا كجاس ???!!!!

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مگه ما اقتصاد داریم !!!!!؟؟؟؟؟ اقتصاد ؟؟؟!!!! اقتصاد ؟؟؟؟؟؟!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. نوید جهرمی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    چرا کامنتم پرید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      داش تازگی ها خیلی اونجوری میشه
      ادم دو ساعت نظر مینویسه اخرش میبینه نظرش ثبت نشده
      حال ادم گرفته میشه
      اصلا هم از سرعت نت نیس چون سرعت نت من 8 مگ هست
      من خیلی وقتها یه موقع کامنتم یه غلط املایی داره میخوام اصلاحش کنم هر کاری میکنم تو اون 4 دیقه اصلاح نمیشه
      حتی نظر ها هم حذف نمیشه
      تازگی هم هر صفحه باز میکنم هی پیام چنل تلگرام میاد :(

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      که اینطور. فک کردم مال منه.
      مرسی داش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. احسان(احسان سابق)

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    کلا مشکل ایرانی جماعت این هست که هیچی نداره و فکر میکنه باید همه باهاش همفکر باشن.مثلا همش اسم تحریم میارن و میگن چون امریکایی ها ظالم و متخاصم هستن ما وضعمون خوب نیست.کل جوامع سالم دنیا با هم و بخصوص با امریکا دوست صمیمی هستن و شدیم کره شمالی و کوبای سابق و روسیه که بدون اینکه چیز قابل عرضه ای داشته باشیم انتظار احترام و امکانات ویژه داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (43 ديدگاه)

      گل گفتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. مهدی 911

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (459 ديدگاه)

    خدا به این کشورها رحم کرده که نفت و گاز بهشون داده خداییش بجز پول هیچی ندارن اگه تونستن یک درصدو خودشون بسازن او موقع به خودشون افتخار کنند من سگ کشورمو با خودروسازیه درب و داغونش به این کشورا نمیدم البته عربهای جنوب کشورمون حسابشون سواست چون ایرانین و عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان سابق)

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      What the hell……………..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. زیگما

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    سلام دوستان
    روزتون بخیر
    یه گلگی کوچیک داشتم از اقای سام کاویانی نویسنده ماهر پدال
    من خودم طرفدار سام و مطالبش هستم و همیشه به همه بچه های پدال چه خارج و چه داخل سایت گفتم که واقعا کاراش ارزشمنده
    به خصوص وقتی با مطالب سایتای مطرح خارجی مقایسه میشه کیفیت کار کاملا مشخصه
    با همه اینا میخواستم یه ایرادی بگیرم از کارت سام عزیز
    و اونم استفاده مکرر از عبارت “تحریم های ظالمانه غربی” !! هست و نظرات شما حول این موضوع که البته بار ها دیدم در مطالبت ازش استفاده کردی
    حالا میخوام بدونم این واقعا نظر شماست یا اینکه برای کم کردن بار انتقادی برخی مطالبت ترجیح میدی از این عبارت های هوشمندانه استفاده کنی؟
    همه مطلع هستیم این سبک از سخن (منظورم تنها عبارت مورد اشاره هست)مخصوص چه رسانه های معلوم الحالی هست و جای تعجیب داره که شما با این دید وسیع اینگونه فکر میکنین
    دیگه هرکس ندونه خود ملت ایران میدونن تحریم ها “ظالمانه” بودن یا اقدامات عمدی دولت های قبلی ایران “ظالمانه” بوده.
    شرط اول برای همراه شدن با قطار جهانی تجارت و تعامل زدودن افکار این چنینی هست
    امیدوارم ناراحتی پیش نیومده باشه به خاطر صحبت هام سام عزیز و پدالیان گرامی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا سی بی

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (90 ديدگاه)

      شما بزرگوارید و من هم با شما موافقم
      با احترام

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سام

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام به زیگمای عزیز
      از اینکه بنده را اینچنین مورد لطف و مرحمت خود قرار می دهید،بسی مایه خرسندی و افتخار است.فرمودید که چرا از عبارت ” تحریم های ظالمانه ” استفاده می نمایم؟ در پاسخ تان می گویم که دلایلش بسیار است اما خلاصه آن بدین شرح است:
      این تحریم ها را از این جهت ظالمانه می دانم که در وهله نخست،مستقیما «رفاه عمومی» و «پیشرفت و نوسازی صنایع» را در کشورمان هدف خود قرار داده و به «صنعت زدایی» و «گسترش فقر عمومی» در دیارمان ابعاد تازه ای بخشیده است و در وهله دوم، میهن مان را از حوزه اقتصاد و بازار جهانی به بیرون از آن پرتاب نموده است.البته فجایع ناشی از تحریم بسی بیش از اینهاست و شرح تمامی آنها در یک کامنت کوچک نمی گنجد و مقالات جداگانه ای می طلبد.در خاتمه کلام می خواهم بگویم که کامنت جنابعالی حاوی مطالب تأمل برانگیزی است که پاسخ قطعی به برخی از اشارات به کار رفته در آن، نیاز به مسنتدات و شواهد محکم تاریخی دارد.
      ارادتمند : سام کاویانی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Aliran khodro

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    شاید ایران رنگارنگترین بازار خودرو دنیا بود اگر قیمتها مثل امارات بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. (*مهرداد*)

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    خواهشن این پیام تلگرام را بردارید هر صفحه ای میخوایم تو پدال باز کنیم این پیام اذیت میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    نوش جان عربهای پولدار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. navid

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    حقشونه. ما هم خودمونو اصلاح کنیم به بیشتر از اینا میرسیم. اما این نژادپرستی و کوته فکری بزرگترین مانع ماست + … که با این وضع امیدی به اصلاح نیست به این زودیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امیر

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (233 ديدگاه)

    خعجب اا تحریمهای ظالمانه؟
    ظالمانه نبود تیلیاردها دلار از سرمایه ملت بدبختو خرج پروژه ای کردن که اخرش همش دود شد رفت هوا کسی هم جوابگو نیست چون در شان خودشون نمیبینن .ظالمانه نبود ۸۵۰میلیارد دلار پول نفت همش هاپولی شد رفت بوسیله افراد معلوم الحال و ملت روزبروز فقیر تر شدن.
    تا صبح اگه بخوای میتونم مثال بزنم برات نویسنده محترم گرچه با نطق نورانیتون انتظار ندارم نظرمو بزاری ولی فکر نکن از پشت کوه اومدن ملت
    انکس که از عامون میگوید خود در معبد عامون فربه شده است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. محسن96

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    اگه تو ایران تعرفه گمرکی نبود الان ماها بجای دادن 230 میلیون پول سانتافه میدادیم یدونه سی کلاس میگرفتیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. بهنام طیبی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    این عرب ها نفت نداشتن میخواستن چیکار کنن؟؟؟؟؟؟؟
    خودشون که از دنیا عقب هستن ولی چون پول حرف اول میزنه دیگه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امين٧٧

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      میشی بگی دقیقا چیشون عقب تره ؟!
      “دبی : سریع ترین شهر دنیا ” عنوان کتابی که مقاله ازش گلچین شده خودش گویای همه چیزه برادر !

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهنام طیبی

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        دوست عزیز امریکا نباشه امارات هیچی نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آرش

          ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (5 ديدگاه)

          امریکا نباشه؟چجوری اونوقت؟الان که هست .و سرمایه مالی و انسانی (تمام متخصصین و نخبه های تراز اول دنیا)اونجاست.میگن کسی که خودشو زده به خوابو نمیشه بیدار کرد…..ت

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. محمد زمانلو

          ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (134 ديدگاه)

          فکر کنم منظور آقا بهنام فرهنگ و سطح فکر جامعه هستش ، نه پول و سطح رفاه و تجمل زندگی !

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. محمد زهیری

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اقا بهنام این طرز فکر ماست که باعث شده ما عقب بمونیم ما فکر میکنیم از بقیه جلو تریم در حالی که قضیه کاملا برعکسه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد زمانلو

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (134 ديدگاه)

        مثه این که کم کم داره سو تفاهم بین شما پیش میاد . البته از یه جهت هر دوتون راست می گید . از یه طرف در نظر آقا آرش و آقا بهنام درسته که امارات وابسته به آمریکا و غرب و منابع نفت هستش .
        ولی نکته ی مهم و اساسی اینه که به قول آقای زهیری اونا خوب می دونن که چطوری باید از نفت و سرمایه های موجود چطوری استفاده کنن و تو کدوم بخش ها سرمایه گذاری کنن تا بعد از نفت اقتصادشونو بگردونن . همون طوری که می دونید گردشگری مهم ترین عامل نجات امارات و چند کشور عربی دیگر ( به جز عربستان که پولاشو تو جنگ نا برابر با یمنی ها خرج کرد و با کسری بودجه شدید مواجه شد ) از بحران کاهش شدید قیمت نفت بود .
        پس بهتره که بیشتر از این بحث رو کش بدید .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  18. mohsen

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    امیر نشین دبی فهمیده اقتصاد یعنی چه.
    دوست عزیز اگه مثلا دبی کاملا وابسته به نفت بود پس بعد از پایین اومدن قیمت نفت تا این حد
    باید اقتصادشون میپکید.
    شما فقط برید تحقیق کنید ببینید درامدشون از توریست چقدره؟
    شمابرید ببینید که تقریبا تمامی ادمای پولدار دنیا(ورزشکار-تاجر-کارخونه دار و…….) تمامشون توی دبی صاحب ملک و املاک هستن.
    اقتصاد یعنی اینکه ببینی توانایی و پتانسیل مملکتت چیه و بری روی اون سرمایه گذاری کنی.
    دبی روی توریست -نفت و گاز و تجارت زوم کرد و موفق شد.
    شما ایرانو ببینید جاذبه های توریستیش جزوه ده کشور اول دنیاست ولی کو توریست؟؟؟؟
    ما یه کشور کویری با میزان بارندگی کم هستیم بعد اقایون گفتن ما باید توی کشاورزی خودکفا باشیم و یه موقع برا نون سر سفرمون دستمونو جلوی اجنبی دراز نکنیم بعد شروع کردن مجوز حفره چاه دادن.
    مجوز چاه 100 متری 200 متری 300 متری و تا جایی که تونستن اب سفره های زیرزمینیمونو خالی کردن چرا؟؟؟
    چون میخواستن دستمون جلوی اجنبی دراز نباشه.
    خب حالا که بدتر شد خودکفا نشدیم که هیچ(طی این مدت بعد از انقلاب فقط یک سال توی تولید گندم خودکفا شدیم) تمام سفره های اب زیرزمینی که نیکانمون برامون گذاشته بودن را به باد دادیم.
    خب ما توی تحریمیم و با یه اقتصاد داغون داریم روزها را سپری میکنیم بعد شما میگید ما که از تحریما چیزیمون نشد پس دیگه باید چی میشد؟؟؟؟؟
    کره شمالی مردمش دارن جلبک میخورن ولی پیشواشون میگه ما که ازتحریما چیزیمون نشد.
    از نظر شما فکر کنم باید از تحریم ادمای یه مملکت بمیرن تا شاید شما بگید تحریما اثر داشته.
    دوست گرامی گیرم از فردا امریکا امارات را تحریم کنه چی میشه؟؟؟
    خب معلومه اقتصادشون مثل ایران داغون میشه ولی اونها هم مثل ما و مردم کره شمالی از گرسنگی نمیمیرن .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      امارات برای امریکاست تموم شد و رفت. نفت مجانی میدن به امریکا
      امارات خودش به تنهایی هیچی نیست.امارات عین عربستان ***امریکا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. mohsen

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    در ضمن امارات درامد نفت و گازشو داره برای زیر ساختهای مملکتش خرج میکه ولی ما داریم درامد نفت و گازمونو صرف واردات کالای مزخرف چینی میکنیم.
    دوست عزیز همین کشوری که شما دارید میگید وابسته به نفت و گازهستش داره پیشرفته ترین شهر دنیا را که تمام انرژی اون از انرژیهای پاک به دست میاد را داره میسازه .
    نه دوست گرامی اونها میدونن که نفت یه روزی تمام میشه و دارن خودشونو اماده میکنن
    و برعکس این ما هستیم که هنوز به نفت وابسته ایم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      من منظورم اینکه امارات چه تکنولوژی داره خودش به تنهایی؟؟؟؟؟؟؟
      شهر ابوظبی درست که خیلی زیباست ولی ایا امریکا پشتش نیست؟؟؟؟
      اون امریکا و فرانسه و انگلیس و ژاپن و ایتالیا و المان و هستن که خدای پیشرفت هستن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. edris

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (42 ديدگاه)

    سلام امارات الان از سرمایه گذازی روی صعنت نفت خیلی کاهش داده بیشتر به املاک سرمایگذاری کرده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. amir

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سلام تقریبا بعد از یه سال میخوام کامنت بذارم
    اول که دوتا جمله کمرم شکست:
    1.هر خانواده 10 تا 12 تا ماشین داره که برای هرکاری یکی از ان ها را استفاده میکنه
    2.نیسان وتویوتا میگوید من فقیرم!!!!!!!!!!
    دوما درجواب دوستایی فکر میکنن تحریم با ما هیچکار نکرده قشر ضعیف جامعه رو شما نگاه کن ببین چه بر سرش اومده قشر متوسطم که روز به روز به قشر فقیر جامعه میپیوندن و فقراهم که هر روز فقیرتر میشن دیگه نبود دارو و غیره که خیلی از بیماران صعب العلاج را به کام مرگ فرستاد و ….بماند
    سوما کشورهای عربی خیلی جاها سرمایه گذاری کردن الان درامد دبی از توریست و جذب سرمایه خارجی داره تامین میشه امیر نشین دبی نفت خیلی کمی داره اما پیشرفتون به سرعت نوره رفاه جامعشون بینین کورکورانه نگاه نکنید بهشون چندسال اینده میبینین که کلا از نفت بی نیاز میشن و ما هنوز داریم نفت میدیم اسباب بازی از چین وارد میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمد زمانلو

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    چرا باید یه کشوری که 40 سال پیش به همین امارات خودرو صادر می کرد ، حالا خودش یکی از وارد کنندگان اصلی خودرو از همون کشور باشه ؟ واقعا خودروسازهای داخلی خجالت نمی کشن که شرایط رو جوری رقم زدن
    که بریم جلوشون بگیم بهمون ماشین بدین ؟؟؟ مثه این می مونه که یه پدر چهل سال پیش مولتی میلیاردر باشه و یه جوری پول مردم رو بچپونه که خودش نفهمه کی و کجا خرج کنه؛ الان هم به خاطر بی فکریه خودش ورشکست بشه و بره از نوچه های سابقش گدایی کنه ! اینه مثله خودروسازی ما.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. محمد

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    اینا ازما بیشتر تو رفاهستن چون تولید داخلی ندارن راحتن
    …امارات خودرو وسایپا ومدیران وکرمان موتور و…..ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      چون اگر مسئولاشون دزدی هم بکنن ب مردمشون هم میدن. فقط فکر خودشون نیستن.
      تفاوت توی ساختاره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. محمد زمانلو

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (134 ديدگاه)

    به یقین باید گفت که یکی از بدترین و ناکارآمدترین نظام های اداری ( و نه سیاسی) مال ایرانه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. kamal

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام خدمت عزیزران.من بین سالهای 2004 تا 2005 تو این کشور زندگی کردم و محل کارم هم تو بندر جبل علی بود.بعد از اونم 3 سفر دیگه تفریحی به دبی داشتم.میتونم بگم یه تیکه از خاک آمریکاست حتی با رفاه به مراتب بالاتر.اون 19 درصد اماراتی الاصل که اصلا کارم نکنن از درآمد کفیل شدنشون همه میلیاردرن…در مورد نفت و گاز هم حداقل در مورد امارات باید بگم که قبلا شاید اما همین الان اگه نفت و گازشون رو قطع کنن شاید اقراق نباشه اگه بگم اتفاق خاصی واسشون نمیوفته چون به طور وحشتناکی از صنعت توریسم که واژه غریبی برای دولتمردان ماست کسب درامد میکنن.قانون اساسی کاملا سکولار و بروزی دارن.الانم کلی از رکوردهای گینس واسه همین کشوره.بلندترین برج دنبا و بزرگترین بازار لوکس دنبا و مجهزترین مترو و خیلی چیزای دیگه که وقت میگیره نوشتنش تو این گشور هست..تو رو خدا اینقدر خود فریبی نکنید..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. امین

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام
    تحریم ظالمانه غرب معنی نداره.
    کدوم کشور دنیا 40 سال پیش کادیلاک مونتاژ میکرد ؟
    جیپ و بیوک چی ؟

    میدونستین ایران ناسیونال و هیوندایی در یک سال تاسیس شدن ؟

    و هزار تا تصمیم نادرست دیگه
    اصلا” پیچیده نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا