چشم اندازهفته نامه

مهمترین موانع خرید خودروهای الکتریکی در زمان حاضر

خودروهای الکتریکی هنوز به‌طور کامل با استانداردهای سنتی صنعت خودرو همخوانی ندارند و نقاط ضعف زیادی که در این خودروها وجود دارد باعث می‌شود تا افراد از خرید آن‌ها منصرف شوند.

Nissan Leaf charging
تاریخچه‌ی خودروهای الکتریکی به سال‌های ۱۸۰۰ میلادی بازمی‌گردد و چند سالی است که این خودروها درصدد هستند تا غلبه‌ی پیشرانه‌های احتراق داخلی را پایان دهند.

مردی به نام رابرت اندرسون خودروی الکتریکی غیرقابل شارژی در را در دهه‌ی ۳۰ قرن هجدهم اختراع کرد؛ و هم‌اکنون علیرغم توجه بسیار زیاد کمپانی‌هایی چون تسلا، ریماک و ب‌ام‌و به این نوع از قوای محرکه، خودروهای الکتریکی هنوز هم با رقبای تثبیت شده‌ی خود برابری نمی‌کنند. اینجا دلایلی را ذکر کرده‌ایم که نشان می‌دهند آینده کاملاً آن چیزی نیست که فکر می‌کنیم…

محدوده‌ی حرکتی
احتمالاً بزرگ‌ترین فاکتور کم کردن وزن خودروهای الکتریکی است. با سطح باتری‌های قدرتی‌ای که هم‌اکنون بکار برده می‌شوند، یک خودروی الکتریکی به راحتی نمی‌تواند با پیشرانه‌ی احتراق داخلی در بحث سفرهای طولانی رقابت کند. بله این خودروها برای رانندگی‌های شهری روزمره مناسب هستند اما اگر نیاز داشته باشید تا از شهری به شهر دیگر بروید نگاه کردن به نشانگر محدوده‌ی حرکتی خودرو می‌تواند امری عصبی‌کننده به شمار آید.

2016 Tesla Model S P90D
در انگلستان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی که تسلا مدل S P90D است محدوده‌ی حرکتی ۴۳۰ کیلومتری را دارد. وقتی از رینگ‌های ۲۱ اینچی استفاده کنید این رکورد کاهش می‌یابد و البته از کولر هم نباید استفاده کنید. یک سدان دیزلی این روزها به آسانی مصرف سوخت زیر ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارد که وقتی باک سوخت معقولانه‌ای داشته باشید می‌تواند بیش از دو برابر یک خودروی الکتریکی شما را به سفر ببرد.

زمان شارژ
پس از اینکه با خودروی خود دو برابر یک مدل الکتریکی مسافتی را طی کردید می‌توانید در حدود دو دقیقه باک سوخت خودرویتان را پر کنید و سپس به راه خود ادامه دهید. شارژ کردن باتری‌ها از طرف دیگر وقت زیادی را می‌گیرد.

renault-zoe-2017-mascoche_08
وصل کردن خودرو به یک شارژر معمولی خانگی که در حال حاضر از ولتاژ عمومی استفاده می‌کند باعث می‌شود که بهترین خودروی الکتریکی نیز به ازای هر نیم ساعت شارژ محدوده‌ی حرکتی ۱۸ کیلومتری را به دست بیاورد؛ بنابراین برای شارژ مؤثر و کامل باید یک شب کامل خودرو در شارژ بماند.

اما در سفرهای جاده‌ای این مورد یک آپشن نیست بنابراین تسلا سوپرشارژرهایی را در پمپ‌بنزین‌های مخصوصی تعبیه کرده که تنها در ۲۰ دقیقه خودرو را ۵۰ درصد شارژ می‌کند. شاید بگویید این زمانی کافی برای رفتن به کافی شاپ و خرید ساندویچ است اما این موارد پیت استاپ مانند در دنیای دیگر خودروهای الکتریکی وجود ندارد!

وزن
گشتاور آنی‌ای که خودروهای الکتریکی دارند یک‌چیز خوب است اما این مدل‌ها در مقایسه با رقبای احتراق داخلی خود بسیار سنگین‌وزن هستند. تسلا مدل S دارای وزن ۲۱۰۶ کیلوگرمی است که وزنی در حد شاسی بلندهای بزرگ بوده و از بسیاری خودروهای اسپورت بیشتر است.

Tesla Model S 2016 facelift
اگرچه کمپانی‌هایی مانند تسلا و ریماک تلاش می‌کنند تا مرکز ثقل خودرو را تا حد ممکن پایین بیاورند اما خودروهای الکتریکی عموماً به خاطر دینامیک ضعیف شناخته شده‌اند و رقبای احتراق داخلی درگیری و تجربه‌ی رانندگی بسیار بهتری دارند.

rimac concept one electric supercar
rimac concept one electric supercar
نبود همبستگی بین سازنده‌ها
ساختن مجموعه باتری‌های جهانی برای تمام خودروهای الکتریکی می‌تواند یک قدم بزرگ رو به جلو در ایجاد رضایت و تغییر نگاه خریداران به این نوع خودروها باشد. متأسفانه هر خودروسازی به روش خود چسبیده و از تکنولوژی‌های پنهانی خود استفاده می‌کند.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt Battery
زمانی که خودروهای الکتریکی جای خود را بیش از این در بازار باز کنند تصور می‌کنیم که بزرگ‌ترین کمپانی‌های خودروهای الکتریکی به نزدیک کردن ایده‌های خود به یکدیگر جامه‌ی عمل خواهند پوشاند و نوعی از همبستگی را ایجاد خواهند کرد بنابراین آن باتری‌ها می‌توانند از یک خودرو به خودرویی دیگر با برندی متفاوت انتقال یابند.

اگر باتری یک خودروی احتراق داخلی از کار بیفتد به آسانی می‌توان آن را با نمونه‌ای جدید تعویض نمود. اگر در خودرویی الکتریکی با مشکل باتری مواجه شوید شانس تعویض کلی این باتری‌ها بخاطر اینکه مجموعه‌ی هر شرکتی متفاوت است پایین خواهد بود.

قیمت
تسلا مدل ۳ که گفته شده سال آینده عرضه خواهد شد با بهای ۳۵ هزار دلاری می‌تواند نظر خریداران را به خود جلب کند.

2017-Tesla-Model-3-2016-Tesla-Model-X-Tesla-Model-S-front-three-quarter
از آنجایی که تکنولوژی این نوع خودروها برای کلیت بازار هنوز جدید است با جرئت می‌توان گفت که خرید یک خودروی الکتریکی نوعی قمار است. رنو Zoe برای مدل ۸۸ اسب بخاری خود بهای ۱۸ هزار پوندی را طلب می‌کند و این بها برای تسلا مدل X هم ۱۱۶ هزار پوند است.

renault-zoe-2017-mascoche_02
قوی‌ترین مدل فورد فیستا با پیشرانه‌ی اکوبوست ۲ هزار پوند ارزان‌تر از رنو است و قیمت تسلا مدل X نیز به محدوده‌ی سوپرکارها وارد می‌شود.

تئوری توطئه‌ی کمپانی‌های نفتی
در دهه‌ی ۹۰ میلادی دولت آمریکا قوانینی که سازنده‌ها را مجبور می‌ساخت خودروهایی با آلایندگی صفر بسازند را لغو کرد.

بسیاری بر این باورند که فقدان پیشرفت صنعت خودروهای الکتریکی به عملکرد کمپانی‌های نفتی برمی‌گردد که با خرید و سپس سد راه پیشرفت‌های تکنولوژیکی این نوع از قوای محرکه باعث شدند تا پیشرفتشان به تأخیر بیفتد.

شرکت‌های بزرگی چون BP و شل نمی‌خواهند که درآمدهایشان به خاطر عدم توجه مردم به خودروهای احتراق داخلی کاهش یابد و بنابراین عده‌ی زیادی باور دارند که این شرکت‌ها سد راه پیشرفت‌ها خواهند شد تا جیپ‌هایشان پر پول بماند. اگرچه که برخی شواهد دراین‌باره وجود دارد اما ما فکر می‌کنیم که نبود تکنولوژی باتری‌هایی با راندمان بالا یک چالش بزرگ برای خودروهای الکتریکی است. حتی در این زمان خودروهای الکتریکی پاسخگوی نیازهای روزمره‌ی ما نیستند و همین امر باعث می‌شود که به آن‌ها به عنوان گزینه‌ی بعدی نگاه شود.

volkswagen-id-electric-autonomous-1
سرعت پیشرفت خودروهای الکتریکی در حال حاضر به این معنی است که روزهای خوش خودروهای احتراق داخلی به زودی پایان خواهد یافت. زمان زیادی نخواهد گذشت که خودروهای الکتریکی ارزان‌تر و راضی‌کننده‌تر خواهند شد و خیابان‌ها را پر خواهند کرد.

2015 Nissan Leaf
همه‌ی چیزهای خوب یک روزی پایان می‌یابند و غرش پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر نیز از این امر مستثنا نیست. عصر خودروهای الکتریکی هنوز فرا نرسیده بنابراین یک خودروی احتراق داخلی سنتی بخرید، باک آن را پر کنید و برای زمستان پیش رو آماده شوید!

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چند سال دیگه وقتی باطریها خیلی قویتر و سبک تر شدن و خیلی سریعتر شارژ بشن، خیلی چیزا عوض میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فرشاد سجادیان

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    داستان الکتریکی شدن خودروها خیلی سلیقه ای شده؛ از طرفی برای حفظ محیط زیست باید زودتر به فکر استفاده از خودروهای پاک میوفتادن، از طرفیم امثال من، درصد بالایی از علاقشون به صنعت خودروسازی، تو سر و صدای موتورهای قدرتمند خلاصه میشه، به خصوص اگر هشت یا دوازده سیلندر تنفس طبیعی باشن. سکوت الکتریکی ها و صداهای مصنوعیشون حس خوبی نمیده، *** به بیان دیگه، الکتریکی ها وقتی به چشم میان که صرفا قصد رسیدن به مقصد، بدون لذت واقعی رو داشته باشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد سجادیان

      ۵ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      افکار مسموم بعضی از دوستان کاملا واضحه. راحت باشین :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. volvo fh

        ۵ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (242 ديدگاه)

        افکار کسی مسموم نیست.
        شما مثال خوبی نزدین.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Elemento

        ۵ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        مثال های خیلی بهتری بود که بزنی.
        من منفی ندادم البته.
        کلا به کسی دیسلایک ندادم و نمیدم…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرشاد سجادیان

          ۵ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          دوست عزیز من دنبال لایک و دیسلایک نیستم. هر کسی یه سبک تحلیلی داره، من مسئول برداشت بد دوستان از یک مثال ساده نیستم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. كوروش

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    در حال حاضر که بجز چند کشور انگشت شمار و کوچک تمام برق رو سوخت فسیلی تامین می کنه فکر نمی کنم تاثیر انچنانی روی الایندگی داشته حتی امریکا ٣٠٪‏ برقش رو از انرژی اتمی و تجدید پذیر می گیره همانطور که قبلا یک بار گفتم تکنولوژی های جدید و اسانی احتمالا بیایند مثل پیل سوختی
    که بایک باک هیدروژن مسافت خودرو برقی رو بدون الایندگی رفت قطعا از یک شب توقف کارا تر خواهد بود همه کشور ها هم می تونند از اب دریا یا هوا و…. هیدروژن استخراج کنند در حال حاضر هم بنظر بهترین گزینه هیبرید ها و پلاگین هیبرید ها هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASIMO

      ۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (16 ديدگاه)

      البته تولید هیدروژن هم بدون آلایندگی نیست و پیل سوختی هیدروژنیا یه چیزی تو مایه های باطری خودروهای الکتریکی میمونه، تاریخ مصرف داره !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سجاد

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (189 ديدگاه)

    مشکل هندلینگ رو غول های داینامیک رانندگی مثل بی ام و و … حل خواهند کرد
    اما مزیت های خودروهای برقی هم میشه به مشکلات موتوری و تعمیرگاه رو ندارن
    آلودگی صوتی صفر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. volvo fh

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    چندین سال پیش تویوتا یه مدل تمام الکتریکی راو۴ را ساخت,ولی بعد از مدتی دیگه خبری ازش نشد.اون موقع گفتن شرکتهای نفتی به تویوتا فشار آوردن تا این ماشین را به تولید انبوه نرساند.
    سرعت فراگیر شدن ماشینهای برقی به سیاست شرکتهای نفت هم مربوط میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حميد

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    کاش تو شهر ما خودروهای الکتریکی جایگزین میشد
    بی ابی و الودگی هوا معضل های بزرگی هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Archi KHAN

    ۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    مهمترین موانع خرید خودروهای الکتریکی در زمان حاضر :

    – نداشتن پول هنگفت ( در داخل ایران عرض میکنم )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. من

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (249 ديدگاه)

    در کشور ها مالیات بر اساس میزان الایندگی خودرو ها وجود داره که در خودرو های هیبریدی و برقی بسیار کم میشه و باعت میشه که نمونه هیبریدی یک خودرو قیمتش به مدل عادی نزدیک بشه ولی این مورد در ایران نیست متاسفانه اوج هنر در عوارض گرفتن بر اساس حجم موتوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    شرکت های خودروسازی بر خلاف دیگه صنایع مهم امروزی مثل صنعت انرژی و صنعت نیمه هادی، سابقه خوبی در زمینه ی همکاری باهم ندارن. برای مثال شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند بجای اینکه از سخت افزار و نرم افزار منحصر بفرد و پر هزینه خودشون استفاده کنن با هم به این توافق رسیدن که همه اون ها فقط با چند توسعه دهنده و تولید کننده محدود با کیفیت مثل گوگل و کوالکام و سامسونگ و … کار کنن و نتیجه اینکار هم به سود تولید کننده ها بود و هم به سود مصرف کننده. شاید اینکار باعث محدود شدن رقابت بشه اما هزینه ها رو کاهش میده و از اتلاف وقت جلوگیری می کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Mohamad

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (812 ديدگاه)

    اون مورد آخر رو هم باید جدی گرفت!
    بعیدنیست غولهای نفتی این موضوع را تحت الشعاع قرار داده باشن!
    چون بالاخره یه روزی مشکل وزن و زمان شارژ شدن و سایر محدودیت ها حل میشه اما احساس خطر شرکتهای نفتی برای آینده هم جای خود داره و نمیشه نادیده گرفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. GOD BLESS AMERICA

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    (تئوری توطئه‌ی کمپانی‌های نفتی)

    تمام واقعیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مانی

    ۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    ولی در مورد توصیه آخر به نظرم بهترین گزینه در حال حاظر خرید خودروهای پلاگین هیبرد هستش که متأسفانه تو ایران در دسترس نیستن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. علی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بردوستان ، به نظر بنده سد راه تولید وپیشرفت خودروهای الکتریکی رو شرکت های ملی پخش وتولید فراوردهای نفتی گرفته اند ، جمشید آرین بهترین خودروی الکتریکی رو اختراع کرده اما بهایی بهش داده نمیشه ،چون منافع خیلیها درخطره وجون مردم برایشان مهم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا