چشم اندازهفته نامه

معرفی SUVهای 12 سیلندر دنیا

همواره عادت داریم موتورهای ۱۲ سیلندر را فقط در سوپراسپرت‌ها و خودروهای لوکس ببینیم اما SUVها چه؟ بله شاید تصور چنین امری سخت باشد اما استفاده از پیشرانه‌های عظیم ۱۲ سیلندر در بسیاری از SUVها امری کاملاً عادی است. آن‌هم نه‌فقط یک یا دو نمونه و نه‌فقط در کانسپت‌ها بلکه در نمونه‌های تولیدی. درواقع SUVهای ۱۲ سیلندری وجود دارد که می‌توان با آن‌ها بیرون رفته و خرید کرد! بنابراین در ادامه به‌صورت مختصر به معرفی برترین SUVهای ۱۲ سیلندر دنیا می‌پردازیم.

12-suvs

بنتلی بنتایگا

Bentley-Bentayga-2016-07

بنتلی بنتایگا که سال گذشته معرفی شد سریع‌ترین و قدرتمندترین SUV دنیا محسوب می‌شود. این SUV فوق لوکس از امضای بنتلی یعنی موتور ۶ لیتری توئین توربو W12 استفاده می‌کند که ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. درنتیجه بنتایگا ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و به سرعتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست میابد. اعدادی که هرگز برای خودرویی به وزن ۲.۵ تن عادی و معمولی نیستند. البته این قدرت زیاد ارزان نیست چراکه برای خرید یک بنتایگا باید بیش از ۲۰۰ هزار دلار بپردازید.

مرسدس بنز G65 AMG

Mercedes-Benz-G-Class-2013-

مرسدس بنز یکی از معدود خودروسازانی است که هنوز هم موتورهای ۱۲ سیلندر تولید می‌کند و حتی عملکرد آن‌ها را توسط AMG ارتقاء می‌دهد. مهندسان AMG پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 توئین توربویی را ساخته‌اند که با ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور حتی از پیشرانهٔ W12 بنتایگا هم قوی‌تر است. AMG از این موتور در محصولات مختلفی چون SL کلاس رودستر و نسخه‌های سدان و کوپهٔ S کلاس (قبلاً CL کلاس) استفاده می‌کند درحالی‌که چند سالی است از این موتور در مدل G65 AMG هم استفاده می‌شود. این خودرو با وزنی برابر با ۲۸۳۴ کیلوگرم حتی از بنتایگا هم سنگین‌تر است بنابراین به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در شتاب صفرتاصد کندتر از بنتایگا است به‌طوری‌که در ۵.۲ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. مرسدس بنز G65 AMG هم قیمتی بیش از ۲۰۰ هزار دلار دارد.

فولکس‌واگن توراِگ W12

Volkswagen-Touareg-2005-W12

بنتایگا تنها SUV نیست که از پیشرانهٔ W12 بنتلی استفاده می‌کند و در سوی دیگر موتور ۵ لیتری V10 دیزل نیز قدرتمندترین موتور مورداستفاده در نسل اول فولکس‌واگن توراِگ نبود چراکه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ امکان سفارش نسل اول توراِگ با پیشرانهٔ W12 وجود داشت که ۴۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. قدرت این موتور به‌طور قابل‌توجهی کمتر از نمونه‌های امروزی است به همین دلیل شتاب صفرتاصد توراِگ W12 معادل ۵.۹ ثانیه است. این مدل در ابتدا قرار بود یک نسخهٔ تولید محدود باشد اما تقاضای زیاد به‌ویژه از خاورمیانه (که در آنجا هزینهٔ سوخت کمتر است) موجب شد که فولکس‌واگن آن‌را به تولید انبوه برساند هرچند که هرگز در ایالات‌متحده عرضه نشد.

آئودی Q7 6.0 TDI

Audi-Q7-2009-V12-01

آئودی رویکرد کاملاً متفاوتی را در استفاده از موتورهای ۱۲ سیلندر در SUV خود پی گرفته بود چراکه این شرکت در حالی مدل Q7 خود را که بر روی همان پلت‌فرم فولکس‌واگن توراِگ ساخته شد بود به پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 توئین توربو مجهز کرد که این موتور بجای استفاده از بنزین، از گازوئیل استفاده می‌کرد یعنی موتور دیزل بود. بااین‌حال هنوز هم این موتور با قدرت ۴۹۳ اسب بخار، قوی‌تر از توراِگ W12 بود درحالی‌که با ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور کاملاً با G65 یکسان است. Q7 دوازده سیلندر با شتاب صفرتاصد ۵.۵ ثانیه بین دو رقیب آلمانی مذکور قرار می‌گیرد. این موتور به حدی قوی است که آئودی در نظر داشت حتی از آن در سوپراسپرت R8 هم استفاده کند اما پس از ارائهٔ دو کانسپت درنهایت این طرح کنار گذاشته شد و همراه با آن موتور V12 دیزل نیز از رده خارج شد.

لامبورگینی LM002

Lamborghini-LM002-1986-01

SUV آیندهٔ لامبورگینی یعنی اوراس قرار است از یک موتور V8 توئین توربو استفاده کند اما پیش از آن لامبورگینی از موتور V12 متعلق به مدل کانتاش در یک SUV بنام LM002 استفاده کرده است. این موتور قدرتی برابر با ۴۴۴ اسب بخار تولید می‌کرد (مشابه توراِگ W12) اما گشتاور آن در اصل برای یک خودروی اسپرت طراحی‌شده بود و به همین دلیل ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت؛ بنابراین لامبورگینی LM002 در ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید درحالی‌که حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت بود. اعدادی که خیلی محدودتر از دیگر SUVهای ۱۲ سیلندر این لیست است. از این خودرو فقط ۳۲۸ دستگاه بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید شد.

SUV های کانسپت با موتور ۱۲ سیلندر

تعدادی از خودروسازان ایدهٔ ساخت یک SUV دوازده سیلندر را داشته‌اند اما هرگز آن‌را به تولید نرسانده‌اند یا حداقل هنوز خبری از تولید آن‌ها نیست.‌

یکی از این شرکت‌ها ب‌ام‌و بود که قصد داشت از موتور ۷۰۰ اسب بخاری V12 خود که در خودروی مسابقه‌ای LMR مخصوص مسابقات لمانز بکار رفته بود در مدل X5 استفاده کند. این خودرو X5 LM نام گرفت و توانست یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در زمان ۰۷:۵۰ طی کند که سریع‌تر از هر SUV قبل و بعدازآن بود.

BMW-X5-2000-LM-Concept-02

شرکت هلندی اسپایکر نیز در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۶ از نمونهٔ کانسپتی لوکس بانام D12 رونمایی کرد. این SUV کانسپت از همان موتور W12 گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کرد. قرار بود اواخر سال ۲۰۰۷ به تولید انبوه برسد اما این امر محقق نشد. بااین‌حال پس از ۱۰ سال هنوز هم برنامهٔ تولید این خودرو مطرح است.

Spyker-D12_Peking_to_Paris-2006-1024-01

و درنهایت آستون‌مارتین نیز از یک SUV کانسپت بانام لاگوندا در سال ۲۰۰۹ پرده‌برداری نمود که مجهز به همان موتور ۶ لیتری V12 معروف این شرکت شده بود؛ اما پس از واکنش منفی علاقه‌مندان، پروژهٔ تولید این SUV لغو شده و بجای آن سدان لاگوندا با همان موتور تولید شد.

Aston-Martin-Lagonda-2009-Concept-01

در آینده

آستون‌مارتین هنوز به‌طور کامل برنامهٔ ساخت یک کراس‌اوور ۱۲ سیلندر را کنار نگذاشته است و ممکن است در آینده تحت نام خود یا برند لاگوندا چنین خودرویی را تولید کند. در سوی دیگر رولزرویس نیز در حال کار بر روی ساخت پروژهٔ کولیان به‌عنوان اولین SUV خود است که برای رقابت با بنتلی بنتایگا به بازار آمده و به‌احتمال‌زیاد مجهز به همان موتور ۶.۶ لیتری V12 توئین توربویی خواهد بود که هم‌اکنون در مدل‌های گوست، ریث و داون بکار می‌رود. همچنین مرسدس بنز نیز قصد ساخت GLS میباخ را دارد که در صورت تولید قطعاً مجهز به پیشرانهٔ V12 خواهد بود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    من موندم چطور لقب قویترین SUV دنیا رو به بنتایگا میدید درحالی‌که طبق نوشته خودتون G65 AMG اسب بخار و گشتاور بیشتری نسبت به بنتایگا داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      این لقب دست هر کی باشه تا زمان معرفی Lambo urus میتونه نگهش داره.
      بنازم لامبورگینی رو.

      Lm002 هنوزم سروری میکنه . یاد زمانی که سیلوستر استالونه سوار این غول میشد بخیر. واسه همین بهش میگفتن Rambo Lambo. به بنتلی بنتایگا ترجیهش میدم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرمااااان

        ۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (358 ديدگاه)

        Lm002 اگه اشتباه نکنم پسر صدام یا خود صدام هم یه قرمزش رو داشتن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Bee

      ۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (80 ديدگاه)

      لامبو رو میبینم یاد ماشین های ساخت وزارت دفاع میوفتم!
      در ضمن چند جایی هم تو متن تناقض بود،مثل قوی ترین و ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Mohammadreza

      ۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (223 ديدگاه)

      G65 مدل AMG اسب بخار و گشتاور بیشتری داره اما بنتایگا مدل پایش از همچین نیرویی بهره میبره. برای همین بنتلی رو قوی تر میدونن
      در ضمن بنتایگا صفر تا ۱۰۰ بهتری هم داره نسبت به G65
      راستی دوستان یه سوال:‌ بنتایگا قابلیت آفرودش خوبه یا نه؟ ( سوالم کلی هست نه فقط نسبت به G65)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        راستش هیچ کسی جرات نمیکنه با این ماشین بره آفرود و کار های سخت انجام بده بعد گزارش تهیه کنه تا من و شما ببینیم.
        ولی مسلما باید آفرود خوبی داشته باشه.
        هر چند من فکر کنم بهترین آفرود رو در بین SUV ها تویوتا لندکروزر، G class ، رنج روور ، جیپ، GLE و همین بنتایگا دارن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohammadreza

          ۳ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (223 ديدگاه)

          یعنی هیچگونه تست آفرود انجام نشده تاحالا برای بنتایگا؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Elemento

          ۳ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          من برای تست های آفرود معتبر motor trend رو چک میکنم و برنامه ی معروف head 2 head. تا حالا که Johnny Liberman به سراغ بنتایگا نرفته.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. محمد زمانلو

          ۴ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (129 ديدگاه)

          در دنیای وانت بارها هم پیکاپ های آمریکایی مثل فورد سری F ، جمس سیرا ، دوج رم ، شورولت سیلورادو و کلرادو به علاوه ی سلطان هایلوکس در حال تاخت و تازند.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. moein

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (893 ديدگاه)

    همشون عالی و در زمان خودشون بهترین بودن
    ولی تصور بنتلی بنتایگا یه چیز دیگه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مجید

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    با تشکر از آقای دهقان باید گفت مرسدس و آئودی ماشین های بهتری هستند G کلاس به خاطر آفرود مثال زدنیش(مخصوصا دیفلاک قدرتمندش) و Q7 به خاطر پرفورمنش و کیفیت ساختش و هر دو تاشون بازار دست دوم پر رونقی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فقط انگلستان

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    بنتلی بنتایگا و رنجروور اتوبیوگرافی و اترنیتی ارتمیس بهترین و گرانترین شاسی بلند های دنیا هستن و چند ماه دیگه شاسی بلند رولزرویس هم بهشون اضافه می شه و جمعشون تکمیل تر می شه
    آمریکا و ژاپن که این همه به شاسی بلند سازیشون می نازن باید چندتا می داشتن نه اینکه حتی یه دونه هم نداشته باشن دوباره می خواید بگید ماشین های آمریکایی و ژاپنی اقتصادی هستن اره یعنی هر ایرادی که از ماشین های ژاپنی و امریکایی گرفته بشه شما فورا با گفتن کلمه اقتصادی مشکل رو رفع می کنید آره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      دوست عزیز
      حقته 200 تا دیسلایک بهت بدم. :-D:-D:-):-)
      کادیلاک و لینکلن و GMC و شورلت و فورد و تویوتا و لکسس و نیسان و مزدا و میتسوبیشی و هندا افتخار دنیای شاسی بلند سازی هستن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        فقط انگلستان انگیزه ات چیه؟؟؟؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. مهدی drift

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    منم میخوام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. continental

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (185 ديدگاه)

    درسته منم با این گه طرفدار بنتلی هستم ولی این حرفو تایید می کنم که g65 قوی تر از بنتلی است ولی بنتایگا خیلی خاص تر ازg65است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد حسین

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    فقط G65… همین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. sj21

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    hamer chan silandre

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بنتایگا با این قیمت میشه حدود 700 میلیون که خیلی کمتر از پولی هست که یه عده در ایران بابت خودرو پرداخت می کنن پس خیلی هم گرون محسوب نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرهاد كرمستجی

      ۳ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (254 ديدگاه)

      عوارض سالیانه و هزینه نگهداری هم لحاظ کنین…

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Elemento

        ۳ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        بازم زیاد نمیشه.
        فوقش سالی 20 یا 30 میلیون

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۳ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          پول باشه هزینه حله

          موافقم 0
          مخالفم 0
  10. حميد

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    ما که نه تو خودروسازها موتور قوی ساخته میشه نه وارد میشه کاش واردات ماشینهای پر قدرت ازاد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مسعود

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    من فقط تو کف موتور V12 توئین توربوی دیزل آئودی موندم.
    اگه اشتباه نکنم سال 2012 بود کانسپت R8V12 رو رونمایی کردن بخاطر دیزل بودنش خیلی دوسش داشتم .
    اگه میزد چی میشد آخه آئودی کارش درسته مطمئنا قدرتش رو هم بالا میبرد ، گشتاور رو هم که قربونش برم دیزل تو گشتاور کم نمیاره.
    سوپر اسپرت دیزل آئودی ….!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. omid

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    از نظر طراحی، جی کلاس رو با اینکه طرحش قدیمیه به بنتایگا ترجیح میدم. بنتایگا هرچی هم که لوکس و پرقدرت باشه، طراحیش برام قابل هضم نیست. بنتلی برای اس یو وی باید کمی از سنت های طراحی اش فاصله می گرفت تا کار بهتری درمیامد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا