چشم انداز

مقایسه فروش خودروها در بازارهای آمریکا و اروپا

تفاوت سلایق خودرویی در مناطق مختلف جهان امری بدیهی و طبیعی است و همین تفاوت در سلایق موجب می‌شود که میزان فروش برندها و مدل‌های خودرو در بازارهای مختلف با هم تفاوت داشته باشند. به همین دلیل، خودروسازان بزرگ جهانی تلاش می‌کنند تا خودروهایشان را مطابق با سلیقه و خواست بازارهای هدف طراحی و تولید کنند. درنتیجه ممکن است برخی از خودروها در برخی از بازارها بسیار پرفروش باشند و در بازاری دیگر مورد بی‌توجهی مشتریان قرار بگیرند. به‌عنوان مثال خودروسازان آسیایی (ژاپنی و کره‌ای) علیرغم درخشش قابل توجه در بازار آمریکای شمالی، هرگز نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری را در بازار اروپا کسب کرده و از طرف دیگر برندهای اروپای (به‌جز برندهای لوکس) هنوز در کسب موفقیت در بازار آمریکا ناکام مانده‌اند.

dealership
برای اینکه مقایسه‌ای از این سلایق خودرویی در مناطق مختلف جهان داشته باشیم، در هر کلاس پرفروش‌ترین خودروهای دو بازار بزرگ و رقابتی آمریکا و اروپا را در مقابل یکدیگر قرار داده‌ایم. هردوی این بازارها رقابت بسیار شدید و گسترده‌ای وجود دارد و برندهای بسیاری در آن‌ها حضور دارند. درنتیجه معیاری مناسب برای مقایسه و ارزیابی خواهند بود.

برای این مقایسه، سه خودروی پرفروش از هر کلاس را در اروپا و آمریکا معرفی می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که نتایج معنی‌داری از این مقایسه به دست آوریم. خودروها را از کوچک‌ترین کلاس یعنی مینی خودروها تا بزرگ‌ترین کلاس رو در روی یکدیگر قرار داده و تلاش خواهیم کرد که با توجه به تفاوت‌های آن‌ها، با سلایق خودرویی مردم این دو منطقه آشنا شویم.

car-dealership
لازم به ذکر است که برخی از کلاس‌های خودرویی هستند که در تنها در یکی از این دو ناحیه وجود دارند. به‌عنوان مثال، به دلیل عدم محبوبیت پیکاپ ها در اروپا، عملاً کلاس پیکاپ در اروپا وجود ندارد. این در حالی است که این کلاس در آمریکا بسیار محبوب است و پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا در همین کلاس قرار دارند. یا اینکه در اروپا ون‌ها طرفداران بسیاری دارند و کلاس‌های مختلفی برای ون‌ها در اروپا موجود است که در آمریکا این‌چنین نیست. ازآنجایی‌که هدف مقایسه بین خودروهایی از یک کلاس در دو ناحیه است، از بررسی سگمنت هایی که تنها در یکی از این دو ناحیه وجود دارند، خودداری می‌کنیم.

ضمناً لازم به ذکر است که استانداردهای ابعاد در برخی کلاس‌ها در دو ناحیه کمی متفاوت باشند. به‌عنوان مثال ممکن است خودرویی در دسته شاسی بلندهای سایز متوسط در آمریکا قرار بگیرد و همان خودرو در اروپا در دسته شاسی بلندهای بزرگ قرار بگیرد. وجود این اختلاف به این دلیل است که به‌طور کلی اروپایی‌ها بیشتر به سراغ خودروهای کوچک‌تر و آمریکایی‌ها بیشتر به سراغ خودروهای بزرگ‌تری می‌روند. درنتیجه ممکن است چنین اختلاف‌هایی نیز در دسته‌بندی‌ها وجود داشته باشد.

مینی خودروها:

سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: مینی کوپر، میتسوبیشی میراژ و شورولت اسپارک

سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: فیات پاندا، فیات ۵۰۰ و فولکس‌واگن UP!

نکات قابل توجه:

  • سه خودروی پرفروش در این سگمنت در اروپا و آمریکا کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.
  • در اروپا هر سه خودروی پرفروش این کلاس از برندهای اروپایی هستند. این در حالی است که در آمریکا این سه خودرو از برندهای اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بوده‌اند.
  • به‌طور کلی این کلاس در آمریکا چندان کلاس محبوبی نیست، چراکه تنها ۶ خودرو در آن حضور دارند و پرفروش‌ترین آن‌ها، یعنی مینی کوپر، کمتر از ۹۰۰۰ دستگاه فروش داشته است. این در حالی است که در اروپا این کلاس بسیار محبوب بوده و ۳۰ خودرو در آن حضور دارند که ۱۶ عدد از آن‌ها بیش از ۹۰۰۰ دستگاه فروش داشته‌اند و پرفروش‌ترین این کلاس در اروپا، یعنی فیات پاندا، فروش بالغ بر ۵۶ هزار دستگاه داشته است.

خودروهای ساب-کامپکت

سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: نیسان ورسا، کیا سول و هیوندای اکسنت

سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: فورد فیستا، فولکس‌واگن پولو و رنو کلیو

نکات قابل توجه:

  • باز هم هیچ اشتراکی بین خودروهای پرفروش این سگمنت در آمریکا و اروپا وجود ندارد.
  • هر سه خودروی پرفروش در این کلاس در آمریکا، خودروهای آسیایی هستند. این در حالی است که دو خودرو از سه خودروی پرفروش این سگمنت در اروپا، از برندهای اروپایی و دیگری از برند آمریکایی فورد است.
  • پرفروش‌ترین خودروی اروپا در این کلاس، یعنی فورد فیستا، در بازار آمریکا در رتبه ششم فروش قرار دارد.
  • هیچ‌کدام از خودروهایی که در آمریکا در این کلاس پرفروش هستند (به‌غیراز کیا سول که در اروپا در دسته شاسی بلندهای کوچک قرار می‌گیرد)، در اروپا به فروش نمی‌رسند.
  • همانند سگمنت قبلی، خودروهای این سگمنت هم در اروپا طرفداران بسیاری بیشتری دارند و رقابت بین آن‌ها در اروپا بسیار بیشتر از آمریکاست. در آمریکا تنها ۱۲ خودرو در این کلاس عرضه می‌شوند، این در حالی است که در اروپا ۲۳ خودرو در این کلاس به فروش می‌رسد.

خودروهای جمع‌وجور

سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: هوندا سیویک، تویوتا کرولا و نیسان سنترا

سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: فولکس‌واگن گلف، اوپل/واکسهال آسترا و فورد فوکوس

نکات قابل توجه:

  • هر سه خودروی پرفروش در آمریکا در این کلاس از برندهای ژاپنی هستند. این در حالی است که در اروپا دو خودرو از برندهای اروپایی و دیگری از برند آمریکایی فورد است.
  • در این سگمنت نیز رقابت در اروپا بسیار شدیدتر از آمریکاست. در اروپا ۳۱ خودرو در این کلاس به فروش می‌رسند، این در حالی است که در آمریکا ۱۷ خودرو در این کلاس فروخته می‌شوند.
  • پرفروش‌ترین خودروی اروپا در بین تمامی سگمنت ها، فولکس‌واگن گلف است که به‌تنهایی نزدیک به ۱۳۰ هزار دستگاه در سه‌ماهه اول امسال فروخته است. این درحالی است که همین خودرو در آمریکا تنها حدود ۱۲ هزار خودرو فروخته است که کمتر از یک‌دهم فروش آن در اروپا بوده است.
  • خودروهای پرفروش این کلاس در آمریکا از نظر راحتی و نرمی خودرو و قابلیت اطمینان بالا معروف هستند، از طرف دیگر خودروهای پرفروش اروپا در این کلاس خودروهای با ذات اسپرت تر هستند که هندلینگ و کیفیت رانندگی به‌مراتب بالاتری را فراهم می‌کنند.

خودروهای سایز متوسط

سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: تویوتا کمری، نیسان آلتیما و هوندا آکورد

سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: فولکس‌واگن پاسات، اشکودا سوپرب و فورد موندئو

نکات قابل توجه:

  • همانند سگمنت قبلی، در این سگمنت نیز تمامی خودروهای پرفروش در آمریکا از برندهای ژاپنی هستند. این در حالی است که در اروپا دو خودرو از برندهای اروپایی و یک خودرو از برند آمریکایی فورد پرفروش‌ترین‌های این کلاس می‌باشند.
  • هیچ‌کدام از سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در اروپا به فروش نمی‌رسند.
  • در اروپا نسخه‌های استیشن واگن و در آمریکا نسخه‌های سدان طرفداران بیشتری دارند. همچنین نسخه‌های دیزلی در اروپا محبوب‌تر از آمریکا هستند.
  • در این کلاس ۱۹ خودرو در اروپا و ۱۶ خودرو در آمریکا به فروش می‌رسند. لازم به ذکر است که به‌طور متوسط فروش خودروهای این کلاس در آمریکا بیشتر از اروپاست.

خودروهای چندمنظوره کوچک

سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: تویوتا سیه‌نا، داج گرند کاروان و کرایسلر Town&Country

سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: فیات ۵۰۰L، اوپل/واکسهال Meriva و فورد B-Max

نکات قابل توجه:

  • دو خودرو از سه خودروی پرفروش این کلاس در آمریکا از برندهای آمریکایی و دو خودرو از سه خودروی پرفروش در بازار اروپا از برندهای اروپایی هستند.
  • در آمریکا ۷ خودرو در این کلاس حضور دارند، این در حالی است که در اروپا ۱۱ خودرو در این کلاس به رقابت می‌پردازند.
  • خودروهایی که در آمریکا در این کلاس به فروش می‌رسند، کمی بزرگتر از استاندارد اروپا هستند.

شاسی بلندهای کوچک

سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از جیپ رنه‌گید، بیوک انکور و هوندا HR-V

سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و اوپل/واکسهال موکا

نکات قابل توجه:

  • هر سه خودروی پرفروش در این کلاس در اروپا از برندهای اروپایی هستند.
  • بیوک انکور و اوپل/واکسهال موکا در اصل یک خودرو هستند که با سه برند مختلف در بازارهای متفاوت به فروش می‌رسند.
  • در این کلاس در اروپا ۲۰ خودرو به رقابت می‌پردازند. این در حالی است که در آمریکا در همین کلاس تنها ۷ خودرو حضور دارند.

شاسی بلندهای سایز متوسط

سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از فورد اکسپلورر، جیپ گرند چروکی و تویوتا هایلندر

سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از: نیسان قشقایی، کیا اسپورتیج و فولکس‌واگن تیگوآن

نکات قابل توجه:

  • استاندارد ابعاد این کلاس از خودروها در آمریکا کمی بزرگتر از اروپاست.
  • این کلاس از معدود کلاس‌هایی در اروپاست که برندهای آسیایی امکان عرض‌اندام را در آن پیدا کرده و به رتبه‌های بالای فروش رسیده‌اند.
  • در این کلاس در اروپا ۲۹ خودرو و در آمریکا ۱۹ خودرو حضور دارند.

شاسی بلندهای سایز بزرگ

سه خودروی پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از شورولت تاهو، شورولت سابربن و فورد Expedition

سه خودروی پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارت‌اند از کیا سورنتو، هیوندای سانتافه و میتسوبیشی پاجرو/مونترو/شوگان

نکات قابل توجه:

  • در این کلاس در اروپا تنها ۶ خودرو حضور دارند و هیچ خودرویی از برندهای اروپایی در این کلاس عرضه نمی‌شود. درنتیجه تمامی خودروهایی که در اروپا در این کلاس به فروش می‌رسند از برندهای آسیایی (کره‌ای و ژاپنی هستند).
  • در این کلاس در آمریکا ۸ خودرو حضور دارند که در بین آن‌ها، پنج رتبه اول مربوط به برندهای آمریکایی است. جالب اینجاست که تویوتا لندکروزر که در منطقه خاورمیانه خودرویی بسیار محبوب و پرفروش است، ضعیف‌ترین فروش را در بین تمامی خودروهای این سگمنت در آمریکا دارد و تنها موفق به فروش ۷۶۸ دستگاه در سه‌ماهه اول امسال شده است. در اروپا نیز این خودرو با فروش حدوداً ۱۵۰۰ دستگاه، رتبه چهارم فروش را به دست آورده است.
  • میزان فروش این کلاس در آمریکا به‌مراتب بیشتر از اروپاست. به‌گونه‌ای که مجموع فروش این کلاس در اروپا نیز به‌پای فروش بیش از ۲۰ هزار دستگاهی شورولت تاهو در آمریکا نمی‌رسد!
  • استاندارد ابعاد خودروهای این کلاس در اروپا کمی کوچک‌تر از ابعاد آن‌ها در آمریکاست. احتمالاً داشتن هفت صندلی ملاکی برای دسته‌بندی در کلاس شاسی بلندهای سایز بزرگ بوده است.

در اینجا به پایان بررسی پرفروش‌ترین خودروهای سگمنت های ارزان‌قیمت و اقتصادی می‌رسیم. بررسی پرفروش‌ترین خودروهای لوکس و اسپرت را در قسمت بعدی از این مطلب انجام خواهیم داد. تاکنون با تحلیل آمار ارائه شده در این بخش می‌توانیم نتیجه بگیریم که سلایق و معیارهای خرید خودرو در آمریکا و اروپا بسیار متفاوت است.

اروپایی‌ها تمایل بیشتری به برندهای اروپایی دارند و برندهای آسیایی و آمریکایی سهم کمی از بازار اروپا را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌آید برای آمریکایی‌ها اصالت برند خودرو آن‌چنان مطرح نیست و تمامی برندها در آمریکا می‌توانند مورد استقبال مشتریان قرار بگیرند. علاوه بر این، در بسیاری از سگمنت ها گزینه‌های پیش‌روی مردم اروپا بسیار بیشتر از گزینه‌هایی است که برای آمریکایی‌ها وجود دارد. ضمناً می‌توان گفت که برای مصرف‌کننده آمریکایی طراحی پرهیجان و فضایی ظاهر خودرو جذاب‌تر است، اما اروپایی‌ها خودروهایی با ظاهر ساده‌تر و ماندگارتر را بیشتر می‌پسندند. درنهایت می‌توان از مقایسه آمار فروش خودروها در اروپا و آمریکا این‌گونه برداشت کرد که در آمریکا بیشتر خودروهایی با سواری راحت و نرم که دارای کیفیت و قابلیت اطمینان بالاتر باشند بیشتر موردپسند هستند، درحالی‌که اروپایی‌ها به کیفیت و لذت رانندگی اهمیت بیشتری داده و بیشتر خودروهایی با خصوصیت‌های اسپرت را خریداری می‌کنند.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. great britain

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2777 ديدگاه)

    تو اینجا فقط مهم اینه که یه ماشین داشته باشی همین. نه ایمنی نه کیفیت نه لذت رانندگی نه هیچی.
    اینو مردم در حینه گرفتن وام بارها ثابت کردند.
    با تشکر از مردمه همیشه سرافراز و همیشه در صحنه حاضر.
    به امید وام هایی بیشتر و ماشین هایی داغان تر……….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      مگه RX350 پرفروشترین شاسی بلند امریکا نبود ؟؟,

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. SiRoOs

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        لکسوس تو دسته ی ماشین های لوکسه

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. Ali

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    مقاله خوبی بود به نظرم قیمت و رده قیمت خیلی چیزها رو مشخص میکنه چون خودروهای اسیایی خیلی ارزونتر هستند و با شرایط از دم قسط فروخته میشن
    مطلب دیگه اینکه تو سایز کوچک وقیمت پایین خودروی مشابه امریکایی زیاد نیست بنابراین تقاضای بازار رو اسیایی ها گرفتند و اینکه خیلی برنده های اروپایی تو امریکا و کانادا فعالیت ندارند
    ممنون برای مقاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نوید

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    به نظرم سلیقه ی بازار ایران به بازار امریکا نزدیکه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      دقیقا اینرو وجود تعداد زیاد ماشینهای امریکای که قبل از انقلاب بوده ثابت میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. tv

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    اقای رحیقی دستت درد نکنه …
    اینکه مشخصه تو اروپا بدلیل فضای کم برای پارک و وجود مناطق تاریخی زیاد که قبل از اختراع ماشین ساخته شدن تواکثر شهرها نمیشه خیلی از ماشینای فول سایز استفاده کرد … فک کن با f150 بری وسط لندن خب مشخصه عرض ماشین از خیلی عرض های خیابوناش بیشتره … اینو چجوری میخوان مثلاتو لندن بفروشن ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      در جواب به tv عزیز
      درسته کاملا ولی بعضی میگن نه طرفدار نداره
      اتفا قا خوبم طرفدار داره ولی مالیات یه فورد موستانگ دو برابر یه گلف تو اروپاس و
      اندازه یه دوج رم 4 تا بیتل نسل جدیده

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. علیرضا رحیقی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز. ناقابل بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. بهنام طیبی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر از نویسنده عزیز جناب اقای علیرضا رحیقی عزیز
    مقاله جالب و قشنگی بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم جناب طیبی. ارادتمندم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Archi KHAN

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    خیلی مقاله جالب ، مقایسه تنگاتنگ و شفافی بود .
    ممنون دوست عزیز
    لطفا در مورد خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت هم بصورت مقایسه ای مطلب بگذارید

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز. حتما. انشالله به زودی در قسمت بعدی به این کلاس از خودروها هم پرداخته میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مطالب جامعی بود. ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. شایان ج

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (41 ديدگاه)

    ممنون از مقاله دوست عزیز
    اینجانب بدلیل سالها زندگی کردن در اروپا و امریکا تجربیاتی خدمت دوستان عرض میکنم امیدوارم به اطلاعات دوستان اضافه بشه
    به نظر شخصی اینجانب فرهنگ ماشین بازی در امریکا بیشتر به ایران شباهت داره به دلایل زیر
    اول مساله هزینه نگهداری و سوخت که در امریکا خیلی کمتر هست و در اروپا مانع بزرگی خواهد بود واسه داشتن یک ماشین با موتور بنزینی قدرتمند، به این دلیل اکثر اتومبیل ها در اروپا دیزل هستند که به مزاج ما ماشین بازا اصلا هماهنگ نیست ولی در امریکا دیزل هست که زیاد معنی نمیده ،در اروپا مالیات سالانه ماشین ها و بیمه از امریکا گرانتر است مثلا در شرایط یکسان هزینه داشتن یک ب ام و سری ۵ بنزینی به مدت یک سال در اروپا چیزی نزدیک به ۲ برابر امریکاست
    دوم مساله خیابان ها و جاده ها که در اروپا بلعکس امریکا بسیار کوچک و تنگ هست و جای هیچ مانور دادنی نیست و شما ماشین قدرتمندی هم که داشته باشید جای مانور زیادی ندارید و همیشه تنگی فضا را حس میکنید
    در اروپا جای پارک دردسر بزرگی و گرانی هست بلعکس امریکا به همین دلیل اروپا بازار موفق ماشینهای جمع و جور هست
    در امریکا ماشین دنده ای اصلا طرفدار نداره بلعکس در اروپا بیش از ۸۰ درصد ماشینها دنده ای هست
    یک موردی که میگن اروپایی ها به دلیل لذت رانندگی طرفدار گیربکس دستی هستن به نظرم کاملا غلط هست به دلیل اینکه ماشینای دیزل در اروپا اکثرا با گیربکس دستی عرضه میشن و بنزینی ها هم به دلیل مصرف کمتر با گیربکس دستی انتخاب میشن نه لذت رانندگی
    اروپایی ها به طور کلی مردمان حسابگری در هزینه های زندگیشون هستن
    در اخر خدا شاهده دوستان هیج جا وطن خود ادم نمیشه
    ما که دلمان لک زده واسه وطن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      دوست عزیز غمگین مباش !
      که ما هم دل مون لک زده برا سواحل کالیفرنیا …

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Archi KHAN

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      یه رفیق داشتم خارج کشور زندگی می‌کرد و کارشناس غذا بود. همش میگفت آدم نون‌خشک وطن رو بخوره ارزش داره تا مرغ کشور بیگانه!
      .
      .
      .
      .
      یه روز اومد ایران و اومد خونه ما…
      میوه گذاشتیم جلوش خورد دل درد گرفت و فهمید که روی میوه‌ها پارافین میزنن.?
      گفت شام بخورم خوب میشم.
      شام برنج هندی و قیمه گوشت برزیلی و مرغ هورمونی و ماست پالم‌دار خورد مسموم شد. ?
      داشتیم میبردیمش بیمارستان تو ترافیک گیر کردیم و توی آلودگی هوا تنگی نفس گرفت.‌‌
      خلاصه رسیدیم درمانگاه گفتن ببرید بیمارستان امیر.
      راه افتادیم و آدرس بلد نبودیم از مپ گوشی خواستیم کمک بگیریم که انقد سرعت نت پایین بود بالا نیومد. ??
      خلاصه رسیدیم بیمارستان و دکترا دگزا و استامینوفن دادن گفتن خوب میشه.
      توی بیمارستان کیف و گوشیشو دزدیدن و اومدیم خونه.
      فردا صبح پا شدیم دیدیم نیست و یه نامه گذاشته توش و نوشته “”غلط کردم”” ??

      خدابیامرز توی سقوط توپولوف ایرانی که داشت میرفت آلمان سقوط کرد و مرد… ☹️?

      البته دور از جونِ شما ها !
      مطلب بیشتر جنبه ی مزاج (!) داشت دوست عزیز …

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. Nima

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    بخش وانت ها مقایسه بشه یکم خنده دار میشه
    فروش توى اروپا انگشت شمار
    آمریکا پرفروش ترین خودرو ها

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. aston

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (213 ديدگاه)

    آقا علیرضا دستت درد نکنه خیلی مقاله مفیدی بود زنده و پاینده و موفق باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیزم. عرض ارادت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. vahid

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    یکی از بهترین مطلب هایی که در پدال دیدم واقعا آدم نسبت به بازار اروپا و امریکا شناخت خوبی پیدا میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. Zonda R

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    جناب رحیقی عزیز
    عالی درجه یک
    خیلی وقت بود خلا همچین مطلبی در سایت احساس میشد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (593 ديدگاه)

      خواهش میکنم فرزاد عزیز. ارادتمندم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. USA & JAPAN

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    من بیشتر ماشین هایی که تو بازار امریکا فروش داشتن رو پسندیدم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. مسعود

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر بنده سلیقه ایرانیها تلفیقی از خودروهای اروپایی و آمریکایی هست یعنی هم سرعت هم شتاب هم قدرت و هم لاکچری بودن و لذت رانندگی مد نظر هست به این ترتیب کفه مقداری به سمت آمریکایی سنگینی میکند.در ضمن بنده خودم زباله های ژاپنی و کلا آسیایی رو قبول ندارم چون همش کارشون عین عنترها کپی کاریه و فاقد تکنولوژی بروز و شدیداً اقتصادی بودن و فاقد هر گونه لذت رانندگی هست.در ضمن علت اینکه خودروهای آسیایی در ایران پرفروش هست اینه که در مملکت بر روی بزرگان بسته هست اگر هم هر چند اندک وارد میشود ولی قیمتها نجومی هستن.بقول معرف حوض که ماهی نداشته باشه قورباغه(ژاپنی‌ها) ابوعطا میخونه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا