چشم اندازهفته نامه

مقایسه بازی‌های گرن توریسمو اسپورت و فورزا موتور اسپورت 7

رقابت بین کنسول‌های بازی پلی‌استیشن و ایکس باکس مشابه تیم‌های درجه‌یک فوتبال است. هر استودیو در تلاش است تا بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد و طرفداران نیز از تلاش‌های آن‌ها حمایت می‌کنند. بازی‌های ویدئویی گرن توریسمو اسپورت و فورزا موتور اسپورت بهترین نمایش خودرویی از هر کنسول بازی هستند؛ اما کدام‌یک بهتر است؟


ما در طول چند هفته اخیر بررسی‌های کاملی هر دو بازی داشته و به منظور نتیجه‌گیری بهتر این دو بازی را در چهار بخش مجزا با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم که شامل گرافیک، خودروها و پیست‌ها، گیم پلی و قضاوت نهایی می‌باشد.

  • گرافیک

هر دو بازی واقعاً باورنکردنی به نظر می‌رسند. جزئیات تمامی خودروها به خوبی رعایت شده و دقیقاً مشابه نمونه‌های دنیای واقعی هستند.


فورزا ۷ عملکرد ۶۰ فریم در هر ثانیه را با کیفیت ۴K ارائه می‌کند. از کوه‌های سوئیس گرفته تا دیواره‌های لاستیکی سیلورستون استون، این بازی کاملاً موفق است. گرچه آب‌وهوای دینامیک این بازی در ابتدا موجود نبود اما ارزش منتظر ماندن را داشت. خودروها زیبا به نظر رسیده و نور آفتاب بازتاب زیبایی در قطرات آب داشته و همین موضوع درباره پیست‌ها نیز صادق است.


گرن توریسمو نیز مطابق انتظارات شرایط آب و هوایی خوبی را در بازی نمایش می‌دهد. زمان و شرایط بازی دارای کیفیت فوق‌العاده ۴K بوده و از این نظر کمی از فورزا پیشی می‌گیرد. این بازی همچنین از نظر جزئیات بیشتر مثل حضور افراد در مکان‌های شلوغ یا درختان از فورزا برتر است. البته زمانی که درباره بافت بازی که باعث می‌شود این بازی‌ها به دنیای مجازی تبدیل شوند ورق برمی‌گردد. اینجا فورزا مزیت متمایزی دارد. موضوعاتی چون چمن‌ها، آسفالت و نوارهای روی پیست واقعی‌تر از گرن توریسمو هستند.

هر دو بازی از نظر گرافیکی در سطح بالایی قرار دارند اما زمانی که بیشتر روی خودروها تمرکز کنید رقابت سخت‌تر می‌شود. همان‌گونه که گفته شد خودروهای موجود در هر دو بازی جزئیات بسیار زیادی را رعایت کرده‌اند اما سازندگان گرن توریسمو اسپورت در برخی خودروها واقعیت را به حد اعلای خود رسانده‌اند. زوم کردن روی نکات غیر مهمی چون آب‌پاش برف‌پاک‌کن نشان دهنده مزیت گرن توریسمو است.


برنده نهایی در این بخش گرن توریسمو اسپورت است.

  • خودروها و پیست‌ها

شاید گرن توریسمو دارای بیشترین جزئیات درباره خودروها باشد اما در مقایسه با فورزا موتور اسپورت ۷ تعداد کمتری از شعبده‌های خود را نشان می‌دهد. تعداد خودروها در فورزا بیش از ۷۰۰ نوع بوده درحالی‌که این عدد در گرن توریسمو به ۱۶۲ خودرو می‌رسد. این تعداد خودرو حتی نسبت به استانداردهای خود گرن توریسمو نیز کم است زیرا بازی گرن توریسمو ۶ دارای بیش از هزار خود و نسخه متنوع و گوناگون بود.

ضربه نهایی را در این بخش تنوع بسیار بالای خودروهای فورزا می‌زند. همه نوع خودرو از نسخه‌های F1 کلاسیک گرفته تا خودروهای مسابقه‌ای مدرن را می‌توان در فورزا دید.

همین داستان درباره پیست‌ها نیز صادق است. گرن توریسمو دارای ۱۷ پیست است درحالی‌که این تعداد در فورزا به ۳۰ پیست می‌رسد.

برنده مشهود در این بخش بازی فورزا موتور اسپورت ۷ است.

  • گیم پلی

سری بازی‌های فورزا موتور اسپورت همیشه طیف وسیع‌تری از گیمرها را به خود جلب کرده است. سطح وسیع و متنوع تنظیمات به این معنی است که شما می‌توانید هر چیزی را از سپر خودروها گرفته تا بازسازی دقیق مسابقه استقامتی WEC تغییر دهید.

گرن توریسمو بیشتر روی طرفداران سرسخت و دوآتشه تمرکز دارد. کمک‌های رانندگی متنوعی در این بازی وجود دارند اما بخش اعظم کار بر دوش خود شماست. این امر باعث می‌شود گرن توریسمو پلتفرمی ایده آل برای افرادی باشد که به دنبال یک شبیه‌ساز ناب هستند. در حقیقت گرن توریسمو ثابت کرده می‌تواند بهترین پلیرها را به رانندگان مسابقه‌ای واقعی تبدیل کند.

اینکه کدام بازی بیشترین لذت را دارد به سلایق و علائق شخصی شما بازمی‌گردد. اگر دوست دارید چندین ساعت عالی را در سیلورستون بگذرانید بازی گرن توریسمو انتخاب خوبی است. البته فورزا مسابقات جدی خود را با استایلی تاپ گیر مانند ترکیب کرده و همچنین تجربه بازی تک‌نفره ساختاری‌تری ارائه می‌کند.


در کل بر مبنای لذت، میزان سرگرمی و طول بازی می‌توان گفت فورزا موتور اسپورت ۷ بازی بهتری است.

  • قضاوت نهایی

هر دو بازی جذابیت‌های خاص خود را دارد. فورزا موتور اسپورت ۷ انتخاب افرادی است که می‌خواهند فارغ از میزان حرفه‌ای بودن خود از بازی لذت ببرند درحالی‌که گرن توریسمو ۷ یکی از دقیق‌ترین شبیه‌سازهای رانندگی به شمار می‌رود.

نهایتاً فورزا موتور اسپورت ۷ این مصاف را پیروز می‌شود. چرا؟ چون چیزهای بیشتری دارد. ما می‌دانیم زمانی که لیست محتوای گرن توریسمو اسپورت اعلام شد افراد زیادی پیش سفارش‌های خود برای این بازی را لغو کردند. این موضوع درک کردنی است زیرا گرن توریسمو خودروها و پیست‌های کمتری دارد که بخشی از آن به خاطر شروع از صفر است.

شاید گرن توریسمو اسپورت مخصوصاً با استفاده از هدست واقعیت مجازی بازی احساس‌برانگیزی باشد اما فورزا ۷ بسته کامل‌تری را ارائه می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    قطعا فورزا
    در حالی که فورزا داره پیشرفت میکنه گرن توریسمو بعد از نسخه 4 دیگه همون گرن توریسموی سابق نشد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ashkan

      ۲۸ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (376 ديدگاه)

      من هر دو رو زدم به نظرم از نظر رفتار ماشینا نسبت به مدل واقعی گرنتوریسمو یه سرو گردن بالاتره
      یعنی اگه شما بشینی پشت فراری یا پورش یا وایپر تفاوتش قابل لمسه ولی فورزا اینقدر جدی نیست
      انتخاب من یکی GTS ـه
      واقعا آنلاینش هیجان انگیزه
      بازی فصل داره هر فصل با یه شرکت قرار داد میبندی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ali

        ۹ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (46 ديدگاه)

        اگه از بچه ها بپرسی میگن گرن توریسمو نثل پی ای اس چون چیزی که حس میکنن ظاهریه و درک و فکر عمقیی ندارن ولی از نظر حرفه ای و گیمر های بزرگسال حرفه ای قطعا فورزا موتور اسپرت از همه نظر برتر از گرن توریسمو هست که عوامل زیادی درش دخیله نه صرفا یه بررسی و این با درک عمیق و توانایی های سازنده برترش بدست میاد که درنتیجه از هر نظری فورزا و اکس باس برتر هستن

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. Bilbo

    ۲۸ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (516 ديدگاه)

    من فقط یه دقیقه موفق شدم با فورزا بازی کنم.
    اونجا بود که به مفهوم این قطعه رسیدم:
    ما هیچ
    ما نگاه
    کیفیت بازی خیره کنندست به معنای حقیقی کلمه. تازه من هنوز طعم ریزه کاری های فت و فراوون بازی رو نچشیدم. حسرت عجیبی وجودم رو گرفت که چرا من اینقدر با بازی های ویدیویی مخالف بودم. وانگهی دلم خواست ایکس باکس داشته باشم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Meysam..LaFerrari

      ۲۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (581 ديدگاه)

      هیجان و لذتی که بازیهای ویدیویی در انسان بوجود میارن گاهی اوقات با تجربیات جذاب زندگی واقعی برابری میکنن ، اگه اغراق نکنم گاهی اوقات حتی بیشتر.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. شاهین

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    رفقا ی سوال کدوم از این دو بازی قابلیت تخریب پذیری دارن خودروهاشون؟!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Meysam..LaFerrari

      ۲۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (581 ديدگاه)

      تخریب پذیری درست و حسابی تو هیچ بازی ریسینگی وجود نداره.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Ferrari Zonda SuperVeloce

        ۲۹ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (479 ديدگاه)

        بهترین تخریب پذیری برای گریداوتواسپرت هست که شرکت کدمسترز ساخته تش
        از درصد تایر و ترکیدنش توی فشار زیاد تا کشش فرمون موقع ضربه دیدن یا جا نرفتن دنده وقتی ماشین از پهلو ضربه میخوره.. معمولا از ۴ نمیره به ۵ و مستقیم باید بری دنده۶

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. علی

      ۲۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (21 ديدگاه)

      گرن توریسمو رسما چیزی نمیشه ماشیناش با برخورد ولی فورزا یکم بهتره با این حال هیچ کدوم خوب نیستن.ولی بین این دوتا فورزا

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا