آئودیچشم انداز

مینی آئودی کواترو A1

تیونرى در کار نیست! این بار خود آئودى دست به کار شده و براى علاقه مندان به محصولات اسپرت خود یک تیون نفسگیر ارائه کرده. آئودى clubsport QUATTRO A1 حد نهایى فناورى و پویایى آئودى را به رخ علاقه مندان این برند دلفریب کشیده و علاوه برآن الهامات فراوانى براى تیونرها آفریده است.

Audi A1 clubsport quattro
Audi A1 clubsport quattro

قلب کواترو کلاب اسپرت همان موتور کلاسیک پنج سیلندر بنزینى ۲،۵ لیترى آئودى با توربوشارژ است که ۵۰۳ اسب بخار و گشتاورى معادل ۶۶۰ نیوتن متر تولید مى کند. با این خروجى ، خودروى ۱۳۹۰ کیلوگرمى A1 شتاب صفر تا صد ۳.۷ ثانیه ای دارد.
با وجود سیستم تعویض دنده شش سرعته و انتقال قدرت چهارچرخ از دو هر که quattro دائم تمام چرخ ها مدل آئودى TT RS وام گرفته شده ، سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت براى کواترو کلاب اسپرت دست یافتنى است.
Audi A1 clubsport quattro
تیونرهاى آئودى تغییرات قابل ملاحظه اى در ظاهر A1 ایجاد کرده اند که تمایز فوق العاده اى روى این مدل ایجاد کرده و آن را یک کوچولوى پویا و در عین حال ، عضلانى جلوه داده است. رنگ خودرو سفید یخچالى مات انتخاب و با قطعات مشکى  الیاف کربن تیون شده ، رنگ قرمز نیز بر پویایى این ترکیب هارمونیک افزوده است. یکى از قابل ملاحظه ترین این تغییرات ، سقف یکپارچه مشکى از جنس پلیمر تقویت شده با الیاف کربن (CFRP) است که در انتها به یک بال وسیع دو تکه (سفید-مشکى) ختم مى شود. این بال، نهایت نیروى چسبندگى خودرو به زمین را در سرعت هاى بالا فراهم مى سازد.

Audi A1 clubsport quattro
ورودى هاى وسیع هوا تعبیه شده در جلوى خودرو در این تیون حتى از برخى مدل هاى عضلانى تر آئودى نیز وسیع تر  است. این هواخور وسیع کربنى با وجود لنزهاى عصبانى آئودى که خط قرمزى نیز در داخل آن ها کار شده ، خودرو را به مانند حیوان وحشى تصویر مى کند که چشمانش را خون گرفته و آماده حمله اى مرگبار به شکار یا حریف خود است! کاپوت جلو هم با هواخورهایى در طرفین طراحى شده که علاوه بر بهبود خنک کارى موتور ، ظاهر اسپرت ترى را به بیننده القا مى کند. جالب این که با نصب گلگیرهاى عضلانى ، درها و پانلهاى جدید جانبى ، عرض خودرو هم ۶۰ میلى متر افزایش یافته است.
Audi A1 clubsport quattro
عریض تر ساختن گلگیرها این امکان را فراهم ساخته تا پشت گلگیرهاى جلو خروجى هوا کار گذاشته شود. تا در نماى جلو هستیم ، توجهتان را به قاب آیینه هاى جانبى مشکى رنگ صیقلى جلب مى کنم که جلوه زیبایى به خودرو بخشیده اند. رینگ انتخاب شده براى تیون A1 طرح بی همتایى دارد که به توربین شبیه است. این رینگ هاى آلیاژى ۱۹ اینچ با تایرهاى ۳۰/۲۲۵ پوشانده شده اند. رینگ ها در مرکز قرمز و مشکى ، در لایه بعدى سفید ، در بخش پرههاى توربین مجددا مشکى و در   انتها (حاشیه رینگ) دوباره سفید رنگ آمیزى شدهاند. ترمزها در محور جلو براى کنترل این تیون سریع ، از نوع خنک شونده با کالیپرهاى شش پیستونه و دیسکهاى کامپوزیتى (سرامیک -الیاف کربن) انتخاب شده اند. کاهش ارتفاع براى  افزایش جلوه اسپرتى خودرو هم با افزودن یک سیستم coilover به خودرو امکان پذیر شده است. تغییر دیگر، خروج سراگزوز قطور بیضى شکل از پهلوى چپ خودرو (درست مقابل چرخ عقب) است که در نتیجه فضاى بى مانندى به  اندازه عرض سپر عقب در اختیار دیفیوزر وسیع خودرو قرار داده است. نماى عقب ویژگى مهمى دارد و آن ، رنگ آمیزى مشکى فضاى بین دو لنز قرمز رنگ عقب و دورتادور لنزهاست که بین دیفیوزر وسیع عقب و بال انتهاى سقفى وساطت مى  کند.
تریم داخل براى مسابقه
تریم داخل براى مسابقه
تریم داخل آئودى A1 کواترو کلاب اسپرت همچون سایر خودروهاى جاده که براى مسابقه بازطراحى مى شوند ، با ترکیبى از چرم خاکسترى تیره ، CFRP و الیاف کربن تیون شده است. مجموعه اى از نمایشگرهاى فشار و دماى روغن و ولتاژ در داشبورد ، جلوآمپر دورنگ که در آن بخش سرعت سنج خاکسترى و بخش دور موتور قرمز رنگ آمیزى شده ، پدال هاى اسپرت فولادى (پدال گاز قرمزشده) ، فرمان هیدرولیک الیاف کربنى ، روکش درها از جنس الیاف کربن و صندلى هاى چرم با کمربندهاى ایمنى قرمز با چهار بند ، تریم داخل را اسپرت ساخته اند. دستگیره هاى قرمز رنگ درها و قسمت نگهدارى دستکش ها در داشبورد از جنس الیاف بافته (مشابه جنس کمربند ایمنی) که جایگزین دستگیره هاى پلیمرى شده اند ، در این قسمت خیلى خودنمایى مى کنند.

این تیون آئودى مثل همه خودروهاى مسابقه ، صندلى عقب ندارد و به جاى آن ، میله هاى تقویت بدنه و جاى کلاه هاى ایمنى در عقب صندلى ها به چشم مى خورد. در همین بخش که کف آن کاملاالیاف کربنى است ، دو بخش انبارى قابل دسترس تعبیه شده که درآن ها باتریهاى کم وزن استارتر مخصوص مسابقات کار گذاشته شده است. براى کاهش وزن ، سیستم صوتى و تصویرى حذف و صندلى هاى آئودى GT R8 در این مدل کارگذاشته شده است.

امضاى این مدل هم روى رکاب جایى که راننده در را باز مى کند به چشم مى خورد. آئودى اعلام کرده رنگ هاى سفید صدفى و آمالفى ، خاکسترى متالیک و دیتونا و نقره ای یخى روی آئودى کواترو A1 کلاب اسپرت قابل عرضه است. این رنگ ها با روکش کردن فیلم هاى پلیمرى روى بدنه به سرعت آماده و قابل تحویل هستند. لیکن هنوز قیمت این مدل اعلام نشده و احتمال دارد از حد نمونه فراتر نرود تا همچون اسطوره براى همیشه باقى بماند.

رسول رازقندی – هفته نامه ایران خودرو -شماره ۲۱۳

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (735 ديدگاه)

    زیبایی تا این حد… واقعا بی نظیره!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Reza.045

    ۸ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    بسیار عالی

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا