چشم اندازهفته نامه

11 نکته جالب درباره مرسدس بنز

شاید مرسدس بنز سازنده پیشرفته‌ترین، لوکس‌ترین و پرفورمنس ترین خودروهای روی زمین باشد و هیچ‌کدام این‌ها اتفاقی نیست. از زمان معرفی اولین خودروی بنزینی توسط کارل بنز در سال ۱۸۸۶ تاکنون مرسدس در زمره پیشگامان خلاقیت‌ها و نوآوری‌های ساختارشکن صنعت خودرو بوده است. خودروی پیشرانه عقب و سه‌چرخ برای همیشه حمل‌ونقل بشر را تغییر داد و همین موضوع راه را برای تولید محصولاتی که تا به امروز هم ادامه دارد هموار نمود. در ادامه شما را با حقایقی درباره مرسدس بنز که به گوشتان نخورده آشنا می‌کنیم. این مطلب جذاب را از دست ندهید!

  1. گوتلیب دایملر بطور تصادفی اولین موتورسیکلت را اختراع کرد


زمانی که دایملر پیشرانه عمودی یک سیلندر را که با بنزین کار می‌کرد در سال ۱۸۸۵ اختراع کرد از فریمی چوبی بر پایه یک دوچرخه استفاده نمود. این اختراع جذاب نام دایملر ریت واگن را به خود گرفت که امروزه از آن با عنوان اولین موتورسیکلت واقعی نام برده می‌شود.

  1. مرسدس بنز اولین شرکتی است که خودروی مدرن را به دنیا معرفی نمود


کارل بنز در سال ۱۸۸۶ اختراع خود یعنی خودروی سه‌چرخ بنزینی را ثبت نمود. همسر بنز خانم برتا بنز بدون اطلاع کارل توانست مسافتی حدود ۲۰۰ کیلومتری را در سراسر آلمان طی کند. این خودروی سه‌چرخ از پیشرانه چهارزمانه تک پیستونه ی ۹۵۴ سی‌سی استفاده می‌کرد. این پیشرانه در آن زمان قدرت قابل‌توجه ۰.۹ اسب بخاری داشت.

  1. مرسدس بنز در سال ۱۹۰۶ خودرویی هیبریدی ساخت


پیش از آنکه خودروهای بنزینی خالص همه‌گیر شوند خودروسازان به دنبال تولید خودروهای هیبریدی الکتریکی و بنزینی بودند؛ و مرسدس بنز نیز اولین خودروی هیبریدی خود را معرفی کرد. این خودرو دارای پیشرانه بنزینی در جلو به همراه داینامویی بود که دو پیشرانه در عقب را به راه می‌انداخت. این خودرو به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

  1. آن‌ها یکی از اولین سیستم‌های ترمز و سیستم تعلیق برای چهار چرخ را معرفی کردند


تا تابستان سال ۱۹۲۴ تمامی خودروهای مرسدس بنز دارای ترمزهایی برای چهار چرخ بودند و این امر تعهد مرسدس به ایمنی را نشان می‌دهد. در سال ۱۹۳۱ شاهد معرفی مرسدس بنز ۱۷۰ بودیم که دارای سیستم تعلیق در هر چهارگوشه خودرو بود. این خودرو دارای فنرهای تخت در جلو و فنرهای پیچشی خلاقانه در بخش عقب بود.

  1. رنگ نقره‌ای نمادین از هدف صرفه‌جویی وزن برای مسابقات گرفته شده است


اکثر خودروهای مسابقه‌ای مرسدس بنز و برخی از مدل‌های پرچم‌دار و سفارشی این برند دارای رنگ مشهور نقره‌ای بوده‌اند اما تاکنون به دلیل انتخاب این رنگ فکر کرده‌اید؟ خودروی مسابقه‌ای مرسدس بنز با نام W25 در سال ۱۹۳۴ در نوربرگ رینگ حضور یافته بود، این خودرو که دارای بدنه‌ای آلومینیومی و رنگی سفید بود باید زیر ۷۵۰ کیلوگرم وزن می‌داشت تا اجازه حضور آن در مسابقه صادر می‌شد اما این خودرو یک کیلوگرم سنگین‌تر از عدد یاد شده بود. تیم مسابقه مرسدس تصمیم گرفت تا رنگ خودرو را پاک کند و نتیجه آن تولید خودروی نقره‌ای درخشانی شد که در پایان قهرمان و این رنگ هم به یک نماد بدل شد.

  1. مناطق مچاله شدن ایمنی اولین بار در مرسدس بنز دیده شد


در سال ۱۹۵۱ و زمانی که اکثر آمریکایی‌ها فکر می‌کردند هر چه بزرگ‌تر بهتر، مهندس مرسدس بنز به نام Béla Barényi تحقیقی انجام داد که نتیجه آن وجود سلول‌های ویژه‌ای در داخل بدنه خودرو بود که در زمان وقوع تصادف دفرمه می‌شد. این مناطق مچاله شده به توزیع نیروی تصادف در مناطق مختلف کمک می‌کرد. از سال ۱۹۵۹ به بعد این نوآوری در محصولات مرسدس به کار گرفته شد.

  1. کار بازوی پرفورمنس مرسدس یعنی AMG از یک گاراژ شروع شد


در حال حاضر AMG بیش از ۵۰ مدل مختلف مرسدس را ارتقا داده و بنابراین این بازوی پرفورمنس تجربه بسیار زیادی در تیونینگ گیرای پیشرانه، سیستم تعلیق و… محصولات مرسدس دارد. برند پرفورمنس مرسدس بنز در دهه ۶۰ میلادی توسط دو مهندس موتور اسپورت اسبق دایملر-بنز تأسیس گردید. آن‌ها پیش از تأسیس شرکت خود سدان ۳۰۰ SEL 6.8 (خوک قرمز) کاملاً ارتقا دادند. این خودرو در مسابقات ۲۴ ساعته اسپا در سال ۱۹۷۱ شرکت نمود. AMG بطور رسمی در سال ۱۹۹۰ به مرسدس پیوست.

  1. ترمزهای ضد قفل بطور ویژه برای S کلاس ساخته شدند


هم‌اکنون ترمزهایی که در زمان فشار سنگین پا روی آن‌ها قفل نمی‌کنند در اکثر خودروها دیده می‌شوند. این ترمزها باعث حفظ جان افراد زیادی شده زیرا راننده همچنان می‌تواند خودرو را کنترل نماید و شاید هم از وقوع تصادف پیشگیری کند. مرسدس بنز برای اولین بار با همراهی بوش در دهه ۷۰ میلادی این تکنولوژی را معرفی و سپس در سال ۱۹۷۸ آن را روی S کلاس نصب کرد. اندکی بعدتر اکثر محصولات این خودروساز به‌صورت استاندارد با ترمزهای ضد قفل عرضه شدند.

  1. محصولات تأیید شده مرسدس بنز گارانتی با کیلومتر نامحدود دارند


با سابقه حدود یک قرنی در تولید خودروهایی پیشرفته و ایمن، محصولات امروزی مرسدس بنز واقعاً لوکس هستند. خوشبختانه از طریق برنامه پیش از خرید تأیید شده‌ی مرسدس بنز CPO می‌توانید یک خودروی نمادین را با قیمت مناسب‌تری بخرید. مهم‌تر از همه اینکه تمامی محصولات CPO شده مرسدس بنز دارای گارانتی با کیلومتر نامحدود برای ۵ سال هستند.

  1. مرسدس بنز اولین خودروی خودران را حدود ۲ دهه پیش معرفی کرد


خودروهای خودران هم‌اکنون خبرهای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند اما در دهه ۹۰ میلادی مرسدس بنز سیستم خودرانی را روی S کلاس W140 1995 نصب کرد. این خودرو که دارای میکرو پردازنده‌های زیادی بود بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را در اتوبان‌ها طی کرد و بدون دخالت راننده به سرعت‌های قابل‌توجهی هم رسید. نهایتاً این سیستم باعث شکل‌گیری جدیدترین تکنولوژی‌های ایمنی مرسدس بنز شده است.

  1. تمامی خودروهای CPO مرسدس بنز توسط تکنسین‌های ماهر تأیید می‌شوند


مرسدس بنز که تعهد خود به کیفیت را در همه‌جا نشان داده از طریق برنامه CPO خود طیف وسیعی از خودروها شامل سدان ها، کوپه‌ها، استیشن‌ها و شاسی بلندها را ارائه می‌کند. این خودروها توسط تکنسین‌های ماهر مرسدس تأیید می‌شوند. این امر باعث تضمین وجود خودرویی سالم و خاص می‌شود.

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    همیشه رنگ نقره ای رو برای مرسدس دوست داشتم / وقتی تمیزه و زیر افتاب — خیلی گیراست / مرسدس یه چیز دیگس ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      واقعا به اینکه اونها کجا قرار دارند و ما کجا حتی فکرم نمیشه کرد !!!
      این همه دقت و نوآوری و … فقط تو صنعت آلمان هست که این بخشیش بعنوان خودروسازی بود.

      اما جدای این بحث که مربوط به بنز هست، کلا مطالب و مقاله های “ترین” زیاد بنظرم معتبر نیستن، یه چیزی میخونی بعد یکم بعدش یه مقاله میاد که یه ترین دیگه و معرفی میکنه بعنوان اولین. یه جورایی هرکی ابزار و رسانش قوی تر باشه میتونه ترین مورد نظر خودش و بهترین کنه.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    پدر صنعت خودرو؛ احترامش واجبه❤

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. madjidiano rolambo

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      خدا رو شکر که بیش از 130 ساله سایه ی بزرگ و آرامش بخش این پدر بر سر فرزندش هست و هنوزم داره با نوآوری ها و تکنولوژی های جدید حمایتش میکنه‌

      بنز یعنی خودروسازی
      بنز یعنی آبرو و پرستیژ خودروسازی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. moein

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (894 ديدگاه)

    واقعا واژه پدر برازنده بنز و بس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سید

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (132 ديدگاه)

      بنز…بنز…بنز
      چه پیشینه ی باشکوهی داره این بنز…فکرکنم خودروسازی جهان مدیونه بنز باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. s.h

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    بنز تو چی اول نبوده ؟؟
    واقعا خودرو سازا همه از بیخ و بن مدیونشند بی اغراق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. AMG 63

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    سر تعظیم باید فرو آورد …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mehran911

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2028 ديدگاه)

    بلاخره این پست درجه یک اومد
    حقیقتا ممنونم از شاهین عزیز بخاطر ترجمه
    چند وقت پیش که در roadandtrack خوندمش واقعا لذت بردم
    .
    حقیقتا مرسدس پدر خودروسازی دنیاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AMG 63

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (110 ديدگاه)

      کاش یه سرى از افراد سایت ادب و اطلاعات شما رو داشتن .
      به عنوان یکى از طرفداران مرسدس میگم که من به تمام خودرو سازى ها علاقه دارم و تمام خبر هاشون رو دنبال میکنم ولى نمیدونم یه سرى از دوستان چرا دوست دارن مرسدس بنز با این پیشینه و اصالت رو ببرن زیر سوال که خودرو ساز مورد علاقه خودشونو سر تر جلوه بدن .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mahdy

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        مرسدس برترین بوده بی شک و تردید بدون شک پدر خودرو سازی جهانه هر کس که بخواد اصالت و پیشینه مرسدس و زیر سواال ببره چیزی از ماشین نمیفهمهتاکید میکنم اصالت و پیشینه مرسدسو نه حال حاضر مرسدسو
        چرا برتری یک سری از خودرو هارو نسبت به بعضی خودرو ها ی مرسدس قبول نمیکنین بابا تعصب دیگه تا کجا بله مرسدس در حال حاضر هم بهترین هایی رو داره مثل جی کلاس و یونیماگ ولی بپذیرید با وجود سری هشت نمیشهS63 کوپه رو قاطعانه برترین دونست بپذیرید نمیه با وجود پانامرا توربو اس و M5 ؛ نمیشه E63 رو برترین دونست بپذیرین با وجود فانتوم نمیشه قاطعانه گفت میباخ برترینه بپذیرین …
        تعصب و علاقه بیش از حد کورتون نکنه بپذیرین

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مانی

          ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          بذارین این سری ۸ بیاد تو بازار
          ۴ماه دیگه اولیش تحویلِ مشتری میشه
          هنوز نیومده میگن دیدی زد بنز رو له کرد

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. mehran911

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (2028 ديدگاه)

        خیلی مخلصیم AMG 63 جان لطف داری شما

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. PaRHaM

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (741 ديدگاه)

    ب هیچ عنوان قصد اذیت کردن ندارم ولی اینو به عنوان اطلاعات باید بگم

    ((۱۰.مرسدس بنز اولین خودروی خودران را حدود 2 دهه پیش معرفی کرد))

    این موضوع کاملاً غلطه
    اولین خودروی خودران توی تاریخ GM FireBird ii در سال ۱۹۵۶بوده
    نمیدونم نسخه شماره یک پروژه فایربرد هم شامل این قضیه میشه یا نه، هر چهار نسخه پروژه فایربرد خودرو هایی با موتور توربینی هستن
    از شماره ۲ تا چهار همه خودران هستن (سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۴)
    پس در اصل
    ((جنرال موتورز اولین خودروی خودران را حدود ۷ دهه پیش معرفی کرد))
    حتی اگه اینارو هم بیخیال بشیم
    دو نسخه از کادیلاک سایکلون در سال ۱۹۵۹ و کادیلاک سایکلون XP-74 در سال ۱۹۶۴ هم هستن
    حتی اگه مثل گفته های من قابل قبول نیست
    با ی سرچ ساده (First Autonomous Car) با عکس های فایربرد دو روبرو میشید و خود ویکیپدیا هم توضیح داده

    راستی پیشنهاد میدم یکم در مورد هر چهار نسخه پروژه فایربرد تحقیق کنید
    حتی دیدن عکسشون هم لذت بخشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2779 ديدگاه)

      البته اولین خودرویه هیبریدی هم Lohner Porsche از هموطنش بود که 6 سال زودتر ساخته شد.
      این لینک هم میتونه تو بحث خودروهای خودران مفید باشه.
      https://automotiveindianews.com/milestones-development-autonomous-driving/

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مانی

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      اصلا همه چیز رو بذار کنار
      فقط به عقلت تکیه کن
      سال ۱۹۵۶ که هنوز کامپیوتر ساخته نشده بود
      چجوری ماشین خودران ساخته بودن؟چی‌ به چی‌ و چجوری فرمان میداد
      یا ماشین از چپ مثل گااااو داره میاد،خوب این اطلاعات رو کی‌ میگرفت،کی‌ پردازش میکرد،کی‌ دستور میداد؟؟؟
      پیامبرِ جدید اومده بود؟آیا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ارش

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (1549 ديدگاه)

        چرا کامپیوترساخته نشده بوده ؟اولین کامپیوترالکترونیکی در سال 1946توسط امریکاییها به بهره برداری رسید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. مرتضی مقدم

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (163 ديدگاه)

      آخه برادر سال 56 کامپیوتر برا ناسا هم گیر نمیومد چه برسه برا ماشین به فرض هم گیر میومد یه سرچ کن حجم یه کامپیوتر اون موقه از یه بنز ده تن بیشتر بوده بعد میذاشتنش رو خودروی مورد علاقه شما که خود را براند؟.یچی میفرمایی که خیلی …احتمالا منظور دوستان متعصب آمریکایی پرست کروز بوده که خودران میگن که اونم والا خیلی جای بحث نداره چون اصن این ماشین نتونست به تولید برسه.اشتباه گرفتی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. NAVID۰۰۹۸

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    اا نکته جالب چیه که میگی .
    بگو ۱۳۲ سال افتخارِ تمام ، و به افتخارش ۱۳۲ بار بگو (( هیپ هیپ ، ههههورا )).

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mohammadreza

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    از اینکه مرسدس قطعا برند محترم و معظمی هست که هیچکی شکی نداره
    ولی این قضیه یه روی دیگه هم داره
    اونم اینه که عده ای از خریدان قربانی این قضیه میشن.
    من یادمه وقتی بررسی مدل های 2017_2018 مرسدس که مجهز به سیستم خودران بودن رو میخوندم اون شخصی که خودرو رو تست میکرد میگفت که سیستم خودران خودرو گیج و مبهمه و نمیشه بش اعتماد کرد و عملا قابل استفاده نیست این درحالی که مشتری پول زیادی بخاطر این سیستم میده و از طرفی این سیستم باعث پیچیدگی خودرو میشه و پیچیدگی همیشه یعنی عمر کمتر و هزینه بیشتر
    پس مرسدس چرا سیستمی که قطعا خودشم میدونه هنوز کاملا کارامد نشده رو روی ماشیناش نصب میکنه؟
    جوابش همین مقالست، چون میخاد اسمش به عنوان اولین ثبت بشه
    این یعنی مرسدس و کلا برندهایی که مدعی پیشرو بودن هستن بعضا بعضی از مشتری هاشونو قربانی این لیست ها میکنن
    ممکنه بگین خب این یه روند عادیه و طبیعتا باید یه عده از سیستم ناکامل استفاده کنن تا کامل بشه ولی اینطور نیست
    عکس این قضیه میشه خودرو سازهای ژاپنی که تا یه ژکنولوژی جدید کامل جواب نده و تکمیل نشه روی خودروهایی که به مشتری میفروشن نصبش نمیکنن. این شیوه باعث میشه تو همچین لیست های(اولین شرکتی که…) حضور نداشته باشن ولی درعوض هیچ وقت سیستمی ناکامل تحویل مشتری نمیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2028 ديدگاه)

      شروع جدی توسعه خودروهای خودران داستان طولانی داره
      اگر اقدامات گروه های و حتی تلاش نچندان جدی بعضی برند ها مثل بوش رو در نظر نگیریم
      .
      شروع توسعه جدی از یکی از دانشگاهای آمریکا شروع و…
      مرسدس هم از همون ابتدا در گیر این موضوع بوده
      اما در سالهای اخیر این مرسدس نبود که شروع به استفاده از این موارد کرده باشه
      تک تک خودرو سازهای آلمانی قبل از سال ۲۰۰۰ برای توسعه خودروی الکتریکی هزینه کردن اما هیچکدام شروع کننده استفاده از اون بصورت انبوه نبودن
      امیداورم منظورم رو فهمیده باشی
      .
      ی سوال چرا همه خودروسازهای ژاپنی تصمیم به توسعه خودران ها گرفتن و به شدت در تلاش هستن مگه نمی دونن هنوز پایداری کافی ندارن ؟!؟!؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مانی

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      لعنت به این آمریکأیها که پتو باف‌ها رو ماشین ساز کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. shirko

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    هر چند بنده طرفدار بنز نیستم ولی واقعا دارای برند پرافتخاریه و از قدیم الیام قابل احترام بوده ، ولی این خصایص برای الان متاسفانه رنگشو باخته . در کل مثل گذشته در اوج نیست با این طراحی های اخیرش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Mohammad

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    بنز تاریخ درازی داره . بنده به عنوان مخالف خودرو های اروپایی مخصوصا المان حتی مدل هایی هست از بنز که دوسش دارم مثلا جی کلاس با اینکه ساخت همچین ماشینی کاربردی نیست و خریدنش فقط صرف هزینه زیاد ولی دوسش دارم .
    اس ال اس خوب بود یه طرح ناب که همیشه در دلم موندگاره ولی به غیر از این ها هیچ مدل بنزی عقلانی نیست . کم کردن دو تا در از یک ماشین سدان اونو کوپه نمیکنه فقط مسخرش میکنه یا استفاده از همون طرح چراغ برای چند مدل با عوض کردن اندازش مسخرس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Achtung

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (423 ديدگاه)

    من طرفدار برندهای ژاپنی هستم ولی معتقدم که همه خودروسازان باید از بنز الگو بگیرن و ابداعاتش رو سرلوحه کارشون قرار بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      از اون اسمت و عکس پروفایلت تابلو هست طرفدار کی‌ هستی‌

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. آیدین

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولین خودروساز جهان شرکت پژو بوده که بعضی ها چون تعصب دارند نمی خوان قبول کنن.

    همین الانشم پژو بیشتر از بنز و فولکس و … در امریکا طرفدار داره.

    بننز استهلاک بالایی داره بهمین خاطر عموم مردم امریکا پژو را ترجیح می دهند.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. تیام

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پژو.اون.زمان.فلفل.کوب.میساخته.بعدشم.مهمات.بعدش.دوچرخه

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا