ایستگاه خبرچشم اندازفراری

واکنش به یک خبر ؛ ورود نخستین فراری 458 به ایران

داستان حضور فراری ۴۵۸ در ایران از کجا شروع شد؟

در حالیکه مدت‌هاست شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ ایرانی با گروه فراری و برای گرفتن نمایندگی این غول ایتالیایی درحال دست‌و‌پنجه نرم کردن با یکدیگر بودند، ناگهان چی‌توز وارد میدان شد و ابتکار عمل را در دست گرفت!

در تیزر تبلیغاتی آن‌ها یک فراری ۴۵۸ دیده می‌شد که به طرز مشکوکی بر بدنه آن یک پلاک ملی خودنمایی می‌کرد، پلاکی به شماره ۲۸۹ق۹۶ ، ایران ۱۱  . . .

فراری در تبلیغ چی‌توز (عکس از وب‌سایت اسپیدبکس گرفته شده)

در اولین واکنش به این خبر یکی از جراید خودرویی نوشت طبق اطلاعات آن‌ها این تیزر در یکی از کشورهای همسایه عربی گرفته شده و طراحان آن صرفا برای جذاب بودن و صد البته متفاوت بودن دست به چنین کاری زده‌اند؛ از این‌رو حضور این فراری در ایران منتفی است.

بعد از این خبر بود که در فوروم سایت‌ گذرموقت یکی از کاربران با ارائه مدرکی برای نخستین‌بار اعلام نمود که چنین پلاکی متعلق به یک دستگاه پژو پارس سال بوده است. (هرچند که هنوز از صحت و سقم این موضوع خبری در دست نیست)

فراری در تبلیغ چی‌توز (عکس از وب‌سایت اسپیدبکس گرفته شده)

به هرحال با تکذیب حضور ۴۵۸ در ایران، بار دیگر این فضای پر تنش جوی آرام را تجربه نمود؛ جوی که البته حکم آرامش قبل از طوفان را داشت!

خبرگزاری ایسنا چندی پیش با استناد بر آمار گمرک کشور در آبان‌ماه اعلام نمود : « خودروی فراری ۴۵۸ ایتالیا مدل ۲۰۱۲ ، با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم ، حجم موتور ۴۵۰۰ سی سی و با ارزش مالی ۱۶۶ هزار دلار از کشور امارات به ایران وارد شده است ».

نویسنده این متن در واکنش به « عدم وجود هیچگونه قانونی برای اعطای اجازه ورود به این خودرو » چنین ادامه می‌دهد: « این در حالی است که این خودرو به دلیل اینکه نمایندگی در ایران ندارد دارای شرط خدمات پس از فروش برای واردات به ایران نیست . . . شرط واردات برای هر خودرو چهار مورد نو بودن، دارای خدمات پس از فروش، گواهی موسسه استاندارد و گواهی مصرف بهینه سوخت است ».

این نویسنده ماجراجو سپس با تکیه بر این امر که « ورود هر خودرو به کشور مستلزم ثبت سفارش در ۶ ماه قبل از آن است » ، به سراغ لیست خودروهای وارداتی در ماه‌های گذشته رفته که نهایتا به نکته جالبی نیز می‌رسد؛ در میان خودروهای مجاز نه در لیست ۱۸ خردادماه ۱۳۹۰ و همچنین نه در لیست ۱۸ شهریورماه ۱۳۹۰ نامی از فراری به چشم نمی‌خورد!

نویسنده سپس جواب این سوال احتمالی که « پس چگونه برای چنین خودرویی مجوزهای لازمه صادر شده؟ » را از ساسان خدایی – مدیر توسعه و تجارت بازار ایران – جویا شده و از زبان ایشان چنین می‌نویسد: « ما یک‌سری مصوبات از دولت داریم که به اشخاصی مانند ورزشکار، هنرمندان یا جانبازان خاصی اجازه داده می‌شود که این کار را انجام دهند. در آنجا اعلام نشده که مثلا خودروی فراری بدهید! بلکه ذکر شده یک خودرو خارج از ضوابط فنی واردات خودرو داده شود. این است که دیگر آن مولفه‌های چهارگانه‌ای که برای واردکنندگان درنظر گرفته می‌شود، برای آن فرد مورد اشاره بررسی نمی‌شود». آقای خدایی همچنین با اشاره به خاص بودن چنین وارداتی از خودروها می‌گوید: « این اتفاق شاید در حد دو، سه مورد در طول کل سال باشد ».

پس با این اوصاف دیگر تکلیف این مورد خاص مشخص شد اما اگر گمان می‌کنید این پایان ماجراست باید بگوئیم که متاسفانه چنین نیست!

ظاهرا داستان ورود افسانه‌ای فراری ۴۵۸ به ایران تمامی ندارد چرا که در همین روزهای اخیر عکسی در سایت‌های مختلف خودرویی کشور منتشر شد که به اعتقاد برخی مهر تاییدی بر همه این ماجراها بود. طبق این عکس ظاهرا فراری داستان ما – برای مدت زمانیکه هنوز معلوم نیست – در بندر نوشهر حضور داشته است . . .

عکس جنجالی این روزها

حال نوبت نتیجه‌گیری از این همه خبرهای عجیب‌ و غریب است . . .

در اینکه حضور نمایندگی انحصاری فراری به کشور (طبق گفته کارشناسان گروه GSM) حتمی بوده، شکی نیست و همچنین اینکه تا همین چند روز اخیر یک دستگاه فراری ۴۵۸ ایتالیا مهمان جاده های کشورمان بوده نیز با استناد به آمار گمرک کاملا صحیح است ، اما سوال باقیمانده اینجاست که فراری مذکور هم‌اکنون در کجا روز را به شب می‌رساند؟!

در پاسخ به این سوال بعضی‌ها می‌گویند این فراری از جنوب وارد شده و بلافاصله نیز از مرزهای شمالی کشور به بیرون انتقال یافته ؛ اما عده ای دیگر این ورود را کلا تکذیب می‌کنند و می‌گویند چرا از چنین خودروی خاصی فقط یک عکس آن هم با چنین وضعیتی منتشر شده؟! (که البته حق هم دارند) ؛ اما برخی دیگر صحت خبر ایسنا را زیر سوال برده و می‌گویند این خودرو از همان ابتدا از بندر نوشهر وارد شده نه بندر بوشهر و مقصر اصلی در اینجا حروف « ب » و « ن » بوده‌اند! ؛ دسته آخر نیز طبق معمول همان حرف همیشگی خود را می‌زنند: همه این‌ها بازیگوشی فتوشاپ‌ کاران ایرانی است!

حال اگر جهت‌گیری و قضاوت ما را نیز در قبال این موضوع جویا باشید باید بگوئیم که در این میان برنده اصلی نه ایسنا – به عنوان اولین منتشر کننده این خبر جالب – بوده و نه حتی سایت‌های خودرویی کشور – به عنوان اولین‌ منتشر کننده عکس آن – هستند ؛ این عامل کم‌حرف اما باهوش که در همه این مدت بزرگ‌ترین سود خود را از این ماجراها ‌برده است کسی نیست جز چی‌توز!

دیگر قضاوت آخر با شما . . . 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. amir.t.

    ۲۷ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    ایول چی توز دمت گرم که برا تبلیغت از چه چیزی استفاده کردی …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. به تو......

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش ما جای چیتوز بودیم…..¡¡
    دمت شومینه چیتوز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. turentoooo

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آقا اومده قیمتش هم 8 میلیارد بوده و اونتادور م اومده اونم قیمتش 12میلیارده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. نوید (6*6)

    ۱۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    قیمتش اول 8/750 بود ولی بعد شد9/5

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Archi khan

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    خدا به همه بده ، به ما هم یه کالیفرنیا سپید بده…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا