چشم اندازهفته نامه

پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

طی دو دههٔ گذشته بازار خودروی چین همواره رشد داشته اما در سال ۲۰۱۸ فروش خودرو در این بازار بزرگ برای اولین بار از دههٔ ۹۰ با کاهش مواجه شده است. هرچند در شروع سال ۲۰۱۸ همچنان بازار روند مثبتی داشت اما در نیمهٔ دوم سال، علیرغم کاهش مالیات، کاهش فروش آغاز شد و بازار چین سال ۲۰۱۸ را با فروش ۲۷.۵ میلیون دستگاه خودرو به پایان رساند که حدود یک میلیون دستگاه کمتر از سال ۲۰۱۷ بوده و کاهشی ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب روند مثبت بازار خودروی این کشور که از ابتدای دههٔ ۹۰ آغاز شده بود، سال گذشته پایان یافت. در همین حال، رشد اقتصادی چین نیز طی سال ۲۰۱۸ به دلیل تنش‌های تجاری با ایالات‌متحده کاهش داشته است. البته مقامات چینی با سیاست‌های پولی از کاهش شدید رشد اقتصادی جلوگیری کرده‌اند اما بااین‌حال بازار خودرو همچنان در مسیر اُفت قرار دارد به‌گونه‌ای که فروش خودرو در بازار چین در ماه ژانویهٔ امسال نیز کاهش قابل‌توجه ۱۶.۳ درصدی را نسبت به ژانویهٔ ۲۰۱۸ تجربه کرده است.

سرعت رشد بازار خودروی چین پس‌ازآنکه ۳۰ درصد از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داد، از سال ۲۰۱۶ کاهش داشته است. رونق بازار خودرو در این کشور طی سال‌های گذشته دو مشکل اصلی یعنی آلودگی هوا و ترافیک را به دنبال داشته است و به همین دلیل آیندهٔ این بازار به‌وضوح به راه‌حل‌هایی برای این دو مشکل بستگی دارد. در این رابطه، دولت چین تمرکز خود را از میزان تولید به ترکیب پیشرانه‌ها گذاشته و به‌تدریج انگیزه‌هایی برای خرید خودروهای کوچک و کم‌مصرف ایجاد می‌کند. در این راستا، از ژانویهٔ ۲۰۱۷ عوارض خودروهایی با حجم موتور بیش از ۱.۶ لیتر از ۵ درصد به ۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، دولت چین در می سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که از اول ماه جولای همان سال عوارض گمرکی برای خودروهای وارداتی از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال، در بازار خودروی چین همچنان رقابت سختی در جریان است و خودروسازانی داخلی و خارجی برای کسب سهم بیشتر از این بازار بزرگ باهم در نبرد هستند. در ادامهٔ این مطلب می‌توانید با پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید.

۱۰- بایک

فروش: ۹۰۰,۴۶۶ دستگاه

گروه خودروسازی بایک که در پکن واقع است و برندهای مختلفی مثل سنوا و هوانسو را در اختیار دارد، سال گذشته موفق به فروش ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازار چین شده که کاهش قابل‌توجه ۱۶.۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

۹- گریت وال

فروش: ۱,۰۵۳,۵۶۱ دستگاه

گریت وال علاوه بر برند خودش، دو برند هاوال و WEY را هم در اختیار دارد. فروش این شرکت در سال ۲۰۱۸ در چین کمی بیش از یک میلیون دستگاه بوده که کاهش جزئی ۱.۳ درصدی را تجربه کرده است. عمده فروش این گروه خودروسازی متعلق به هاوال با ۷۶۶ هزار دستگاه است. هرچند فروش برندهای گریت وال و WEY در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته اما کاهش ۹.۸ درصدی فروش هاوال، فروش کل گروه را با کاهش مواجه کرده است.

۸- چانگان

فروش: ۱,۱۶۷,۳۶۸ دستگاه

چانگان دومین خودروساز چینی پرفروش در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این شرکت اما طی سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته و در سال ۲۰۱۸ نیز به ۱.۱۶ میلیون دستگاه رسیده که کاهش قابل‌توجه ۱۶.۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. با این کاهش فروش، فاصلهٔ چانگان با گریت وال کمتر شده و اگر این روند همچنان ادامه یابد، ممکن است چانگان جایگاه خود را به گریت وال واگذار کند.

۷- هیوندای-کیا

فروش: ۱,۱۷۲,۷۴۹ دستگاه

گروه خودروسازی کره‌ای کیا-هیوندای حضور نسبتاً پررنگی در بازار چین دارد و از طریق جوینت ونچر، محصولات زیادی را مخصوص بازار این کشور تولید می‌کند؛ اما فروش این گروه در سال ۲۰۱۸ در بازار چین کاهش ۲.۶ درصدی را تجربه کرده و به ۱.۱۷ میلیون دستگاه رسیده است. در این سال فروش کیا تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده اما هیوندای با کاهش فروش ۳.۹ درصدی مواجه شده است.

۶- هوندا موتور

فروش: ۱,۴۶۰,۵۰۴ دستگاه

هوندا در بخش برندها، پس از فولکس‌واگن، دومین برند پرفروش بازار چین محسوب می‌شود. البته هوندا با برند لوکس خود یعنی آکورا هم در بازار چین حضور دارد اما تقریباً کل فروش این شرکت در چین توسط برند هوندا صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که از مجموع فروش ۱.۴۶ میلیون دستگاهی، تنها ۸ هزار دستگاه متعلق به آکورا است. این در حالی است که فروش آکورا در سال ۲۰۱۸ در چین کاهش چشمگیر ۴۳ درصدی را تجربه کرده اما بااین‌حال مجموع فروش هوندا ۲ درصد افزایش داشته است.

۵- رنو-نیسان

فروش: ۱,۴۸۰,۳۵۸ دستگاه

اتحاد رنو-نیسان سال گذشته موفق به فروش ۱.۴۸ میلیون دستگاه خودرو در بازار چین شده است که افزایش ۶.۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. بدین ترتیب رنو-نیسان و با یک رتبه ارتقاء، خود را به جایگاه پنجم رسانده است. عمده فروش این گروه در چین متعلق به نیسان با ۱.۲۳ میلیون دستگاه بوده که افزایش ۷.۷ درصدی داشته درحالی‌که فروش رنو با ۳۰ درصد کاهش به تنها ۵۱ هزار دستگاه رسیده است.

۴- گروه تویوتا

فروش: ۱,۵۳۹,۸۹۵ دستگاه

گروه تویوتا هم مانند هوندا با دو برند تویوتا و لکسس در بازار چین حضور دارد. این گروه در سال ۲۰۱۸ در بازار چین مجموعاً ۱.۵۳ میلیون دستگاه فروش داشته که افزایش قابل‌توجه ۱۴.۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. دراین‌بین، عمده فروش گروه متعلق به تویوتا با ۱.۳۷ میلیون دستگاه بوده درحالی‌که فروش هم با ۲۶.۶ درصد افزایش به ۱۶۵ هزار دستگاه رسیده است.

۳- گروه جیلی

فروش: ۱,۶۴۷,۵۲۰ دستگاه

گروه جیلی که مالکیت شرکت سوئدی ولوو را در اختیار دارد و به‌تازگی برند لینک‌اندکو را هم تأسیس کرده، پرفروش‌ترین خودروساز چینی در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۸ با افزایش چشمگیر ۱۷.۷ درصدی به ۱.۶۴ میلیون دستگاه رسیده و بدین ترتیب با پشت سر گذاشتن تویوتا به جایگاه سوم رسیده است. البته همچنان جیلی با ۱.۳۸ میلیون دستگاه، پرفروش‌تر برند این گروه محسوب می‌شود اما فروش لینک‌اندکو هم افزایش فوق‌العادهٔ ۱۹۰۰ درصدی را تجربه کرده و به ۱۲۰ هزار دستگاه رسیده است.

۲- جنرال موتورز

فروش: ۳,۹۷۰,۶۰۷ دستگاه

جنرال موتورز با برندهای شورلت، بیوک، کادیلاک، بائوجون و وولینگ در بازار چین حضور قدرتمندی دارد و دومین خودروساز پرفروش این کشور محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۸ اما فروش جنرال موتورز با ۴.۴ درصد کاهش به ۳.۹۷ میلیون دستگاه رسیده اما همچنان اختلاف بسیار زیادی با جیلی دارد. پرفروش‌ترین برند این گروه در چین وولینگ با ۱.۱۱ میلیون است درحالی‌که بیوک با ۱.۰۶ میلیون دستگاه، بائوجون با ۸۷۹ هزار دستگاه و شورلت با ۶۷۹ هزار دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۸ فروش بائوجون ۱۳.۹ درصد و فروش بیوک ۱۳.۱ درصد کاهش داشته اما در عوض فروش شورلت ۱۲.۴ درصد و فروش کادیلاک ۳۳.۷ درصد افزایش یافته است.

۱- گروه فولکس‌واگن

فروش: ۴,۲۸۸,۸۸۱ دستگاه

گروه فولکس‌واگن همچنان عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار چین را در اختیار دارد. این گروه بزرگ با برندهای فولکس‌واگن، اشکودا، آئودی، پورشه و بنتلی حضور بسیار قدرتمند و گسترده‌ای در بازار چین دارد. فروش گروه فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۸ در بازار این کشور با ۲.۱ درصد افزایش به ۴.۲۸ میلیون دستگاه رسیده و فاصلهٔ خود با جنرال موتورز را بیشتر کرده است. بخش عمدهٔ فروش این گروه در چین توسط برند فولکس‌واگن با ۳.۱۷ میلیون دستگاه صورت گرفته درحالی‌که آئودی ۶۸۲ هزار دستگاه، اشکودا ۳۵۲ هزار دستگاه و پورشه ۷۹ هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

 

پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸

 

رتبه

خودرو

فروش ۲۰۱۷

فروش ۲۰۱۸

کاهش/افزایش

۱ گروه فولکس‌واگن ۴,۱۹۹,۲۳۳ ۴,۲۸۸,۸۸۱ ۲.۱
۲ جنرال موتورز ۴,۱۵۳,۰۸۹ ۳,۹۷۰,۶۷۰ -۴.۴
۳ گروه جیلی ۱,۴۰۰,۰۰۷ ۱,۶۴۷,۵۲۰ ۱۷.۷
۴ گروه تویوتا ۱,۳۴۱,۴۴۶ ۱,۵۳۹,۸۹۵ ۵.۶
۵ رنو-نیسان ۱,۳۹۱,۲۳۰ ۱,۴۸۰,۳۵۸ ۶.۴
۶ هوندا موتور ۱,۴۳۲,۰۱۳ ۱,۴۶۰,۵۰۴ ۲.۰
۷ هیوندای-کیا ۱,۲۰۴,۳۳۸ ۱,۱۷۲,۷۴۹ -۲.۶
۸ چانگان ۱,۳۹۶,۳۹۵ ۱,۱۶۷,۳۶۸ -۱۶.۴
۹ گریت وال ۱,۰۶۷,۴۷۹ ۱,۰۵۳,۵۶۱ -۱.۳
۱۰ بایک ۱,۰۸۳,۵۱۶ ۹۰۰,۴۶۶ -۱۶.۹

 

 

منبع: focus2move

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    عجب فولکس و جنرال موتورز
    خیلی فاصله دارن با بقیه
    سال دیگه هم انتظار میره همه خودروسازان در چین کاهش فروش داشته باشد
    چون خرید خودرو در چین چندین ماه که با افت زیادی مواجه شده
    و با سیاست های جدید پرزیدنت ترامپ این روند ادامه پیدا میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (chevy nova

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (6798 ديدگاه)

      فروش کادیلاک این با اصالت با پشتوانه امسال 33.7 درصد افزایش داشته تو چین
      بازهم خبرهای خوش تو راهه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نویدی

        ۶ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (409 ديدگاه)

        خبر خوش برای کی؟
        برای ما؟ برای آمریکاییا یا چینیا؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. (ali (chevy nova

          ۶ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (6798 ديدگاه)

          برای امریکایی بازها

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. مهدی

          ۶ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          امریکاییییی بازززز !!!! ؟؟؟ مگه ماشین امریکایی تو ایران هست فازت خریدارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. (ali (chevy nova

          ۶ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (6798 ديدگاه)

          مهدی
          حالت خوشه؟؟؟؟؟؟
          مگه امریکایی نیست تو ایران؟؟؟؟
          تو اروند؟؟؟؟
          تو چابهار؟؟؟؟
          تو کیش؟؟؟؟؟؟
          تو همین تهران
          لازم نیست ماشین 2018 باشه همون کلاسیکها هم برای من و رفقا کافیه
          زیاد به خودت سختی نده برای خرید فاز من

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. ایلیا

          ۷ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (731 ديدگاه)

          مهدی
          مگه بارسلونا یونتوس یا منچستر توی ایران بازی میکنن که طرفدار دارن؟
          شما چطور اسم خودت رو میزاری ماشین باز؟
          من اگه مسئول این سایت بودم بلاکت میکردم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. مهدی

          ۷ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          معمولا به کسی میگن ماشین باز از یم برند چند تا محصولش داشته و به اصطلاح به اون برند وفاداره درست مثل فوتبالیستی که در زمین فوتبال بازی میکنه یا عضو تیمی هستش حالا هر تیمی پس چیزی به نام ماشین امریکایی باز نداریم مگر انکه طرف واقعا قدرت خرید این تیپ ماشین ها داشته باشه حالا میشه گفت طرفدار یک برند خاص بودن مثل کسی که طرفدار یوونتوس هستش

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Amir Machine

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    یه بابایی بود میگفت ماشین‌های آمریکایی فقط تو خود آمریکا فروش دارن و تو کشورهای دیگه کسی آمریکایی نمیخره!!!
    حالا ازش میخوام این مطلب رو چند بار بادقت بخونه و به فروش و رتبه جنرال موتورز در چین توجه کنه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      اره یکی میگفت کوروت و کامارو موستانگ چلنجر
      رو فقط تو امریکا هندی های تازه مهاجرت کرده میخرن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. (ali (chevy nova

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (6798 ديدگاه)

      ماشالاه جنرال موتورز
      مثل همیشه پرفروشه محصولاتش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علی

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    فولکس فک کنم داره اشتباه میزنه ?
    ۴ میلیون تا اخه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرهاد

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (10 ديدگاه)

      کل فروش فولکس فکر کنم 11 میلیونه
      ۴ میلیون خیلی عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Mohammadreza

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (870 ديدگاه)

      بله درسته دوست عزیز
      فولکس واگن نصف فروشش رو مدیون بازار چینه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. بهاري

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (16 ديدگاه)

    تو ایران ١٣ هزارتا خودرو تو گمرک دپو شده همه چیز و تحت اشعاع قرارداده از بازار خودرو گرفته تا بودجه مملکت و….
    واقعا کشور ما سهمه خیلی کوچیکی از بازار جهانی رو داره بخاطر همینه خودرو ساز های بزرگ جهان تا چیزی میشه جمع می کنن میرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sina

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2642 ديدگاه)

    کاش اکورا جای چین به بازار اروپا وارد میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      هیچ شانسی نداشت همونطور که لکسس وارد شد و شکست خورد! سلیقه مردم اروپا متفاوته و قیمت های خودروهای آلمانی تو اروپا مناسبتره (بخاطر آپشن های کمتر، مثلاْ تا نسل قبلی سری ۳ تو آلمان میشد مدل ارزون ۳۱۶ رو خرید ولی تو آمریکا پایین ترین تیپ ۳۲۸ بود که از نظر فنی و آپشن خیلی قویتره) که این باعث میشه مردم تو کلاس نیمه لوکس و لوکس بیشتر سمت خودروهای آلمانی برن. الآن تو آلمان مزدا (مخصوصاْ سی ایکس ۵) نسبتاْ خوب کار کرده و میشه پیشبینی کرد که از تویوتا کرولا هم خوب استقبال بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. فرهاد

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (10 ديدگاه)

    کسایی که هی ژاپنی امریکایی المانی میکنن توجه کنن
    بستون نیست؟ خسته نمیشین؟ برا چی اینقدر زور میزنین اخه؟ چیش به شما میرسه؟ ترامپ یا انجلا مرکل براتون کارت اقامت میدن؟
    ژاپن براتون فرش قرمز پهن میکنه؟
    خداییش حالتون بهم نمیخوره از خودتون؟
    ول کنین دیگه. هر وقت میام این پدال هی جر و بحث و هی دعوا
    دو ساله اینجا رو به گند کشیدین

    پدال تو رو خدا این کامنت منو منتشر کن بفهمن یکم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایمان

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    خبر ماشین پیستِ فراری چی شد ؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامتین

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3039 ديدگاه)

    تو اروپا زیاد اهمیتی به ژاپنی ها نمیدن. البته در کیفیت بسیار بالای هوندا یا تویوتا شکی نیست ولی خب وقتی عرضه محصولات متنوع و خوب زیاد باشه، یه برند خوب دیگه جایی نمیتونه باز کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. نویدی

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (409 ديدگاه)

    جنرال موتورز و فولکس واگن هر کدام از پنج برند تشکیل شدن، خیلی هم عجیب نیست آمار فروششون انقد بالاست.
    بقیه گروه ها مثل تویوتا دو برند هستن.
    هوندا فقط با یک برند یک میلیون و 400 هزار دستگاه فروش داشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمیدرضا

    ۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    برندهای چینی کم کم دارن بازار کشورشون رو سهم خواهی می کنن حضور جیلی و بایک تو لیست ده تای برتر خودشو کامل نشون میده
    جالبه که این سه تا برند فروششون در بازار ایران کمتر از برندهای کمتر مشهور تر هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۷ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      شما یک فرد چینی باشی که ده انتخاب اولت برندهای جهانی با فروش میلیونی در چین و شبکه گسترده فروش و خدمات وس از فروش باشه هر کدام ه چندین مدل برای شما گذاشتن چرا باید بری دنبال لیف و چان چون البته جیلی یک سرو گردن از بقیه انها بالاتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. مهدی

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    شما یک فرد چینی باشی که ده انتخاب اولت برندهای جهانی با فروش میلیونی در چین و شبکه گسترده فروش و خدمات وس از فروش باشه هر کدام ه چندین مدل برای شما گذاشتن چرا باید بری دنبال لیف و چان چون البته جیلی یک سرو گردن از بقیه انها بالاتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا