چشم انداز

پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایتالیا در نیمه نخست سال 2014

ایتالیا، این دیار شور و غرور و نبوغ، در جنوب اروپا واقع گشته، مابین دریای مدیترانه و آدریاتیک و تیرنو. اقلیمی که زادگاه مشاهیر بزرگ عالم است و میعادگاه علم و هنر و صنعت. این مملکت باستانی کمی بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر مساحت و اندکی کمتر از ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد. اگر برای پیشه خودروسازی در جهان پیشکسوتانی قائل باشیم، بی‌تردید برندهای تولیدی در این سرزمین در بلندای هرم جای خواهند گرفت. در این دوران، کمتر محفلی را می‌توان یافت که در آن کلامی از خودرو باشد اما در جای‌جای آن نامی از لامبورگینی و فراری و مازراتی و… شنیده نشود، این شهسواران افسانه‌ای سالهاست که عالمیان را به حیرت واداشته‌اند.

چند سالی است که تولید خودرو در خاک اصلی این کشور بسیار کاستی یافته و از ۲ میلیون دستگاه در سال‌های ۹۰ به کمتر از ۷۰۰ هزار دستگاه در پارسال رسیده است.می‌شود گفت که این امر در میان خود کشورهای صنعتی هم کم‌سابقه است، اگر تنها این نکته در نظر بگیریم که هم اکنون در خاک اصلی آلمان بیش از ۵ میلیون خودرو تولید می‌شود. بخشی از این مسئله به روند جهانی شدن مرتبط است که تمامی صنایع را در عالم برگرفته و قسمی دیگر هم از آنجا ناشی می‌شود که برندهای ایتالیایی و علی‌الخصوص فیات و آلفارومئو و…. چندان توانایی یا تمایلی نداشته‌اند که خود را با سلایق مشتریانشان در مناطق مختلف دنیا سازگار کنند. به این دلیل و عواملی دیگری همچون دستمزدهای بالا، بی ثباتی‌ها و نیز رکودهای پی‌درپی اقتصادی، خودروسازان این کشور بازارهای داخلی و خارجی‌شان را یک به یک واگذار نموده و جهت جبران کسری‌های خود به کشورهای در حال توسعه روی آورده‌اند.

هم‌اکنون بیشتر خودروهای ایتالیایی و در رأسشان فیات در ممالکی همچون برزیل، آرژانتین و ترکیه تولید شده و به مناطق دیگر صادر می‌گردد. در سال‌های نه چندان دور، دولت ایتالیا تا حد زیادی با وضع مالیات‌های سنگین و نیز ایجاد سهمیه‌های وارداتی از خودروسازان داخلی حمایت می‌نمود.مثلاً تا سال‌ها به شدت و حدت هر چه تمام‌تر از ورود خودروهای ژاپنی به این کشور ممانعت می‌شد و با ایجاد نظام خاص سهمیه‌بندی، واردات برندهای ژاپنی تنها به ۲ هزار دستگاه در سال محدود شده بود! عدم حضور جدی رقبای خارجی در این بازار موجب گردید که کیفیت ساخت خودروهای ایتالیایی هم به شدت پایین بیاید. این برخلاف اوضاعی بود که در آلمان وجود داشت و در آن آزادی نسبی تجارت برقرار بود.

(در سال‌های دهه ۹۰ میلادی خودروهای ژاپنی اجازه داشتند تا ۱۱ درصد از کل بازار فروش را در آلمان و بریتانیا از آن خود سازند، این مقدار در فرانسه معادل ۳ درصد بود.) می‌شود این‌طور گفت که وجود همین فاکتور رقابت نقش مهمی را در ارتقاء کیفی برندهای آلمانی ایفاء نمود. در سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی وضع کیفی فیات آن‌چنان بد و آشفته بود که مردم آمریکا از نام چهار حرفی فیات جمله « FIX IT AGAIN TONY» را ساخته بودند یعنی «دوباره جمع و جورش کن تونی!». خوشبختانه بعدها با ورود این کشور به اتحادیه اروپا و آزاد شدن نسبی مرزهای گمرکی، خودروسازان این کشور رفته‌رفته احیاء شده و به لحاظ کیفی هم رشد سریعی را تجربه نمودند، چون هر چه باشد برندهای ایتالیایی از پشتوانه تکنولوژیکی بسیار قوی برخوردار بوده و مجموعه‌های فوق مدرنی را هم در اختیار داشته و دارند. به طور مثال، در سال ۱۹۹۲ میلادی در یکی از واحدهای تابعه فیات در ایتالیا بیش از ۵۰ درصد از پروسه مونتاژ خودروها به صورت کاملاً مکانیزه و با ربات صورت می‌گرفت! در حال حاضر فیات سهامدار اصلی شرکت کرایسلر است و کمابیش نیز به بازار آمریکا مراجعت نموده است.

امروزه ایتالیا را می‌توان کشور هاچ‌بک‌ها نامید! قیمت بالای بنزین و نیز کمبود جای پارک در شهرها و همچنین مشوق‌های مالی و معافیت‌های مالیاتی، این مملکت را به بهشت مینی‌ها و سوپر مینی‌های دنیا مبدل نموده است. کماکان رتبه‌های بالای فروش در این بازار از آن برندهای داخلی است، ولی بنا بر آخرین آمارها سهم خودروهای خارجی در آن شایان توجه بوده و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. ناگفته نماند که اکثر مدل‌های خارجی عرضه شده در ایتالیا هم ساخت دیگر ممالک اروپایی و از جمله آلمان و فرانسه‌اند. در بین مدل‌های غیر اروپایی عرضه شده در این بازار می‌توان «تویوتا یاریس» را موفق‌ترین خودرو برشمرد. یکی از خودروهایی که در این لیست وجود دارد و مقام ششم را هم کسب نموده رنو کلیو می‌باشد که ظاهراً قرار است در آینده ای نزدیک توسط ایران خودرو عرضه شود.

در کل در نیمه نخست امسال نزدیک به ۶۹۰ هزار دستگاه خودرو در بازار ایتالیا به فروخته شده که مقدار کمی نسبت به دیگر کشورهای صنعتی است. این مسأله را می‌توان ناشی از رکود چند ساله ای دانست که کل اتحادیه اروپا را در برگرفته و بازار فروش خودروهای نو را کاملاً تحت تأثیر قرار داده است. در خاتمه می‌خواهم این نکته جالب را برایتان بگویم که ایتالیایی‌ها چندان رانندگان منضبط و قانون‌مداری نیستند و شما به کرات شاهد صدای بوق خودروها ونیز پارک‌های دوبله و… در شهر رم هستید! این امر درست برخلاف دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان و سوئیس و فرانسه است که قوانین رانندگی تا حد زیادی توسط خود مالکین وسایل نقلیه و به صورت خود جوش اجرا می‌شود.

رتبه اول: فیات پاندا با فروش ۵۵,۸۹۰ دستگاه

2014 fiat panda
۲۰۱۴ fiat panda
رتبه دوم: فیات ۵۰۰L با فروش ۳۲,۳۹۸ دستگاه

2014 Fiat 500L Lounge and 2014 Fiat 500L Trekking
۲۰۱۴ Fiat 500L Lounge and 2014 Fiat 500L Trekking
رتبه سوم: فیات PUNTO با فروش ۳۰,۵۶۰ دستگاه

Fiat PUNTO 2014
Fiat PUNTO 2014
رتبه چهارم: فیات ۵۰۰ با فروش ۲۸,۳۰۶ دستگاه

2014 fiat 500c gq edition
۲۰۱۴ fiat 500c gq edition
رتبه پنجم: لانچیا YPSILON با فروش ۲۷,۷۲۰ دستگاه

Lancia Ypsilon ELLE
Lancia Ypsilon ELLE
رتبه ششم: رنو کلیو با فروش ۲۲,۲۸۵ دستگاه

Renault Clio 2013
Renault Clio
رتبه هفتم: فولکس واگن گلف با فروش ۲۱,۲۴۸ دستگاه

2014 volkswagen golf
۲۰۱۴ volkswagen golf
رتبه هشتم: فورد فیستا با فروش ۲۰,۰۰۴ دستگاه

FORD FIESTA 2014
FORD FIESTA 2014
رتبه نهم: سیتروئن C3 با فروش ۱۸,۷۸۵ دستگاه

2014 Citroen C3
۲۰۱۴ Citroen C3
رتبه دهم: فولکس واگن پولو با فروش ۱۶,۷۴۳ دستگاه

2014 vw polo
۲۰۱۴ vw polo
رتبه چند خودرو دیگر که مشابه آن‌ها در ایران نیز وجود دارد به این ترتیب است:

رتبه یازدهم تویوتا یاریس: با فروش ۱۶,۲۲۷ دستگاه

2014 Toyota yaris
۲۰۱۴ Toyota yaris
رتبه بیست و سوم: رنو/داچیا داستر با فروش ۸,۵۱۵ دستگاه

Dacia Duster
Dacia Duster
رتبه بیست و هفتم: هیوندای IX35 با فروش ۶,۸۰۳ دستگاه

Hyundai ix35 Tucson 2014
Hyundai ix35 Tucson 2014
رتبه بیست و نهم: کیا اسپورتیج با فروش ۶,۷۵۱ دستگاه

KIA SPORTAGE 2014
KIA SPORTAGE 2014

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. "Amir"

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    ماشاالله ب فیات،البته رنو و کیا هم ب نسبت بد کار نکردن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ASADI

      ۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      چرا کیا؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سجاد

        ۵ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (126 ديدگاه)

        چون تو مرکز طراحی اتومبیل دنیا و یکی از متنوع ترین بازارهای خودروی اروپا هم طرفدار داره و موفقه . . .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. MAFIA

      ۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (435 ديدگاه)

      این ایتالیایی ها خیلی بدسلیقن.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. رضا.2272

        ۷ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (186 ديدگاه)

        از اون حرفا بودا

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. saeed.shariati

      ۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (477 ديدگاه)

      افرین به کره ای ها سر از کجا که در نیاوردن!!!
      ماشینای فیات جز 500 ابارث بنظرم خوب نیستن
      ایتالیا فقط سرزمین سوپر اسپرته
      نظر سنجی:
      فراری+++++++
      لامبورگینی——–
      درضمن اقای کاویانی گل کاشتی

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۶ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        اقا سعید من در پست مرسدس بنز CLA شوتینگ بریک ، با لحن بدی

        ننوشتم . شما با لحن بد خوندی . البته این طبیعیه و خودم دچارش

        شدم .

        در ضمن من فقط زبان طراحی رو برای شما توضیح دادم . حرفی هم

        از سابقه و کامنت نذاشتن شما نگفتم . الکی جو به پا نکنید .

        تا حتی به شما نگفتم که کج سلیقه ایی . اما شما حرف منو

        پیچوندید و از زاویه خودتان برداشت نکنید .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سام

          ۶ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (899 ديدگاه)

          با سلام

          لطف داری سعید جان، انجام وظیفه بود.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. saeed.shariati

          ۶ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (477 ديدگاه)

          سلام افا میلاد
          من از شمارو بد برداشت کردم. شماهم از منو
          منم از سابقه شما نگفتم گفتم شما اطلاعاتت از من بیشتره و من به درجه شما نرسیدم
          اصن بیخیال عاغا اگه همینجوری پیش بریم هی بد برداشت میکنیم خخخخخ
          اگه من اشتباهی کردم معذرت میخوام
          شما ببخش!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. رضا.2272

          ۷ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (186 ديدگاه)

          به به آقا میلاد گل

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. ASADI

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    غیر از سه تا آخری همش هاتچبکه که
    لانچیا که خیلی زشته از طراحی محصولات رنو هم خوشم نمیاد فولکس واگن هم طراحی هاش قدیمی شده
    همون تویوتا یاریس خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASADI

      ۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      البته نظر شخصی منه.
      دیدم یکی دیسلایک داده . . .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حجت

      ۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (69 ديدگاه)

      آخه چشم هاتو خوب باز کن کلیو خوشکل یا تویوتا ببین با کیا شدیم 70 میلیون

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ASADI

        ۶ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (266 ديدگاه)

        تو به کلیو میگی خوشگل!!! طراحیش مثله همین آدمایی که دماغ و گونه(پوز) شونو انداختن پایین بعد ابرو هاشو گرفته بالا چشماشم مثل همین معتادا نعشه ها
        خدایا اگه قراره شفا بدی اینو بزار تو نوبت.
        اگه یکی مثل تو رو نشماریم میشیم 70 میلیون وگرنه جمعیت ایران 75 ،6 میلیونه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ASADI

          ۶ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (266 ديدگاه)

          یعنی چراغاش مثل چشمای معتادا …

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. یه پسر

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    ایتالیا مهد هنر جهان

    بهشتی به نام فلورانس و خیلی از اتفاق ها و اماکن و ساختمان ها و مجسمه هایی که نماد زیبایی و ارتباط هنر و صنعت هستند

    اما میشه گفت در زمینه ساخت خودرو شاید کمپانی های خاص زیادی در ایتالیا فعالیت داشته باشن

    و شاید پنین فارینای بی نظیر که بهترین اتلیه طراحی خودرو در ایتالیا باشه

    اما امروز متحدین سابق ایتالیا در جنگ جهانی دوم که همون آلمانی ها باشن خیلی جلوتر قرار گرفتن حداقل توی اروپا اول

    البته گفتن همه ی اینا اونقدر ها هم لازم نبود :) فقط خواستم شناختم رو از ایتالیا به اشتراک بذارم

    در ضمن تو این پست بهترین فورد فیستا س البته از لحاظ طراحی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسر

      ۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      نکته جالب اینه که پرفروش ترین خودرو ها نه فقط تو ایتالیا میشه گفت تو اکثر کشور های اروپایی هاچبک های کوچیک شهری و مطمئنا با مصرف پایین حتی شاسی بلند ها هم آفرود های قول بیابونی (که هیچ موقع معمولا صاحب هاشون از امکاناتشون استفاده نمی کنن مخصوصا با توجه به قیمت بالا البته به جز عرب ها ) نیستند بلکه ماشین هایی مثل تاکسون یا اسپورتیج که مصرف پایین و سایز کوچیکی هم دارن

      حیف که نوع نگاه به اتومبیل تو ایران با توجه به تعداد اعضا خانواده ها

      خیابون ها و جاده های نا مناسب و نا ایمن

      نگاه تجملاتی به خودرو خیلی از موارد دیگه از جمله فرهنگ رانندگی
      غیر ممکنه

      با این حال خود من همیشه ماشین رو وسیله ای می دونم که از کاپوت اتاق و صندوق عقب تشکیل شده باشه و حتما 4 در باشه یا به عبارتی همون سدان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. یاسین

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    بین اینا فولکس گلف و پولو رو ترجیح میدم . پیروز باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (810 ديدگاه)

    طراحی ماشینای فیات خیلی به دلم نشست.
    واقعا” نازن.
    با تشکر از مطالب پرمحتوا و مفید جناب کاویانی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۶ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام

      باربد عزیز، من هم به نوبه خودم از اینکه وقت گذاشتین و مطلب بالا را مرور کردید،ازتون سپاسگذارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. me84

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    به نظر من فیات میتونه تو بازار آمریکا خیلی بهتر از حال حاظرش فروش داشته باشه. ماشیناش در کل خیلی خوبن فقط همونطور که نویسنده محترم آقای کاویانی فرمودند، باید یه مقدار جهانی تر فکر کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. me84

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    من اگه اونجا زندگی میکردم، فیات پاندا رو انتخاب میکردم. لانچیا رو هم اصلا نگاه نمیکردم. خیلی زشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. hadi

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    فکر کنم تمام مدیران خودرو سازی جهان آرزو دارن که جای مدیران ایران خودرو و سایپا بودن و میتونستن با این شرایط ماشین هاشون رو بفروشن و در مورد کیفیت هم به احدی جواب ندن و هیچ رقیبی هم در دنیا نداشته باشن. خودرو سازی ما مثل یه بچه ی 35 ساله میمونه که هنوز از شیر نگرفتنش مبادا به رشدش آسیب برسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امید

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    اینجا اصلا فروش خودرو بی معنی باید گفت انداختروش به جای فروش انداخت + روش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. m_GTR

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پرفروش ترین خودرو ها در ایران:
    1_پراید
    2_405 Glx
    واقعا میتوان عکس این خودرو ها را در سایت گذاشت.
    باز آفرین به ایتالیا با آن همه مشکل باز وضع خودرو های از ما بهتر است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. hero

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    باریک بودن خیابونا و قیمت بالای پارکینگ باعث شده مردم ایتالیا به مینی ها
    علاقمند بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mjh

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    بخاطر خیابونای اغلب باریک و ترافیک ایتالیا طبیعی بود بیشتر پرفروش ها هاچبک باشن که ماشالا تقریبا بهتریناش هم تو لیست هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. خاوری

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    خیلی خوبه که نویسنده هم اطلاعات دسته اولی به خواننده بده هم با بیان خوبش و استفاده بجا از کلمات خواندن رو دلنشین کنه..ممنونم سام جان..یه بخش از ایتالیا بنام ونیز در قرن 14کانون تمدن جهان بوده مث نیویورک که الان قلب جهانه…ایتالیا قربانی سوسیالیسم و فاشیسم شد وگرنه خیلی ملت بزرگیه… متمدن … بافرهنگ… خونگرم… صنعتی. البته به بی نظمی مشهورن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      سلام خاوری جان
      سعادت نصیب من شد تا 1000 تایی شدن دیدگاهات رو تبریک ویژه عرض کنم.
      همیشه ارادتمندت بودم و هستم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۶ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام

        خاوری عزیز، از بابت لطف و محبتی که نسبت بهم داری بسیار ممنونم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. خاوری

        ۶ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (1103 ديدگاه)

        سلام شاهین جان..قربانت برادرم..به من خیلی لطف داری..بله ماهم بالاخره وارد تالار مشاهیر شدیم..چه خبر از درسا و پایان نامه؟ دفاع کردی؟
        ببین ملت درباره لامچا اپسیلون چی میگن شاهین..به این نماد طراحی میگن زشت؟!؟؟ تعجب میکنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۶ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (4524 ديدگاه)

          سلام خاوری جان
          ارادتمندم،والا نه هنوز.دفاع مونده واسه سال بعد.الان در حال آماده کردن مقدمات آزمایش ها و نوشتن پروپوزال هستم.
          ممنون از اینکه این همه به من لطف داری.
          خیلی مخلصم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. نیما

      ۶ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (158 ديدگاه)

      ایتالیا قربانی بی عرضگیش شد والا میتونست یکی از سه کشور برتر دنیا از همه لحاظ باشه یکم تاریخشونو بخون تا بفهمی چقدر خیانت کردن و بی عرضه بودن در ضمن اگر ایتالیایی ها با فرهنگن بقیه باید همشون بهشتی باشن تویه اروپا اینارو به جهان سومی ها تشبیه میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. خاوری

        ۶ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (1103 ديدگاه)

        نیماجان تاریخشونو خوندم کم و بیش…ممنونم بابت یادآوریت..نظر منم شبیه نظر توه منتهی کمی مهربانتر… ما دو نفر خارج از مرزهای ایتالیا هستیم و تنها به عنوان دو علاقه مند به خودرو داریم بحث دوستانه میکنیم..دعوا که نداریم…تازه چرا باید به یه ملت بزرگ توهین کرد… اگه معایبی دارن اما مزایایی بیشماری هم دارن که میتونه برای ما الگو باشه…چیزهایی هست که من و تو نمی دانم پس بهتره با قطعیت کمتری درباره ش صحبت کنیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. محمدMOHAMMAD

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    توی ایران مردم فقط و فقط پول را بالای زیبایی میدهند در صورتی که در تمام دنیا مردم اول پول را بالای کیفیت میدهند برای همین است که جیلی شاسی بلند را که چینی است بیشتر از رنو داستر که فرانسوی است میخرند البته بعد از مدتی پشیمان میشوند چین ها هم با ظاهر سازی خودرو هایش ایرانی ها را فریب میدهند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمدMOHAMMAD

    ۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    بعضی از دوستان خودروهایی را که تا بحال اصلا از نزدیک ندیده اند درباره کیفیت آن نظر میدهند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احسان(احسان سابق)

    ۶ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    انگار تو ایتالیا کلن مردم با ماشین خانوادگی و صندوقدار حال نمیکنن.فقط هاچ بک دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. E 36

    ۷ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mojtaba

    ۳۰ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هههههههههههههههههههههههه
    ایران هم داره خودرو تولید میکنه خودرو که نیست در اصل (تابوت) تولید میکنه به قیمت خودرو میفروشه به این مردم بیچاره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا