چشم انداز

پیکان، کلاسیک ایرانی؟ گفتگو با شاهین آرمین عضو طراحی کرایسلر

پیکان امروزه به یک خاطره نزدیک برای هر ایرانی تبدیل شده است. Petrolicious.com اخیراً به‌پای صحبتهای شاهین آرمین نشسته، جوانی که شغل خود را به خاطر ساختن فیلم مستندی در مورد این خودروی کلاسیک رها کرده است. پیکان از دههٔ ۴۰ شمسی تولید شد و به خاطر تولید ۳۸ ساله در ایران به “خودروی ملی ایران” معروف شد. با مصاحبه با یکی از بهترین کارشناسان خودرو در جهان که مشغول ساخت مستندی در مورد پیکان است همراه باشید.

پیکان
اول از همه، کمی از خودتان بگویید
من در سال ۱۹۷۶ در تهران به دنیا آمدم و وقتی ۲۰ ساله بودم به آمریکا مهاجرت کردم. تهران شهر بزرگی است و بزرگ شدن در این شهر تأثیر عمیقی بر شخصیت شما می‌گذارد و این تأثیر در تمام طول زندگی همراه شما خواهد بود.

شاهین ارمین
چطور به خودرو علاقه‌مند شدید؟
وقتی‌که به دنیا آمدم، پدر و مادرم در یک آپارتمان کوچک در مرکز تهران زندگی می‌کردند. آن‌ها به من گفتند که وقتی نوزاد بودم خیلی گریه می‌کردم. بنابراین پرستارم من را به نمایشگاه خودرویی در خیابان می‌برد و من با نگاه کردن به ماشین‌ها آرام می‌شدم، حدس می‌زنم که همه چیز از آنجا شروع شد.

پیکان
روزهای اولی که به میشیگان آمدی چطور بود؟
بی‌صبرانه انتظار مهاجرت به آمریکا را می‌کشیدم. بعد از خروج از ایران، به حومه شهر دیترویت نقل‌مکان کردم. هنوز خوش‌شانسی خودم را باور نمی‌کردم، اولین وودوارد دریمز کروز* خودم را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم، چیزی که می‌دیدم را باور نمی‌کردم، خودروهای عضلانی زیادی دور تا دورم بودند بوی لاستیک، غرش موتور و سروصدای این ماشین‌ها همه‌جا پخش بود. هضم کردن این اتفاق برای من واقعاً سخت بود. یک روز احساسی، بهترین کلمه‌ای است که برای این روز می‌شود به‌کار برد.
من در ایران بزرگ شدم، در آن زمان در ایران تنها یک مجله سیاه‌وسفید خودرویی به صورت ماهانه چاپ می‌شد. آن‌ها نهایت تلاششان را برای بهتر شدن مجله به کار می‌بردند اما در آن روزها که ایران در جنگ با عراق بود بودجهٔ کاغذ و جوهر محدود بود در نتیجه کیفیت مجله پایین می‌آمد. من تنها می‌توانستم به عکس‌های سیاه‌وسفید کوچک ماستنگ و کامارو خیره شوم اما حالا می‌توانم در میان خیابان وودوارد در کنار این خودروها
بایستم.
* وودوارد دریم کروز یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خودرویی است که در این رویداد خودروهای کلاسیک در خیابان وودوارد دیترویت دور هم جمع می‌شوند.

پیکان
آیا شروع کار به‌عنوان مهندس طراح خودرو برای شما کار سختی بود؟
البته، کار کردن در یکی از سه خودروساز بزرگ دنیا رؤیای من بود، اما به نظر محال بود. در دانشکده کلاس‌های اتوکد را برداشتم و در کلاس خودرو ثبت‌نام کردم. استاد من (که تا ابد سپاسگزارش خواهم بود) کارمند شرکت کرایسلر بود او که شور و ازخودگذشتگی من را در این زمینه دیده بود یک مصاحبه کاری در استودیوهای طراحی کرایسلر برایم مهیا کرد. در مصاحبه قبول شدم و تنها بعد از دو سال ونیم در امریکا خودم را پشت میزم در استودیو پیشرفته کرایسلر دیدم.
رؤیایم به حقیقت پیوسته بود و بعد از دو سال سخت کار کردن، با برداشتن کلاس‌های شبانه مدرک لیسانس گرفتم و مهندس استودیو شدم. در پروژه‌های بزرگی کار کردم و جزئی از تیم طراحی پلت فرم کرایسلر LX (داج مگنوم، داج چارجر و ۳۰۰C) و پروژه‌های متعدد دیگر بودم. من عاشق کار کردن با طراحان با استعداد، برنامه‌ریزها و مهندسان در استودیو هستم. بیش‌تر از ۱۰ سال در کرایسلر کار کردم و بعد از آن به‌عنوان مهندس تولید و به مدت سه سال در هوندا امریکا در اوهایو کار کردم.

پیکان
بعد از سال‌ها موفقیت در آمریکا چرا به ایران برگشتید؟
کار در صنعت طراحی خودرو کاری سنگین و همراه با اضافه‌کاری است که به پاسخ سریع به تغییرات ثابت در طول فرآیند طراحی نیاز دارد. بعد از ۱۳ سال کار، احساس کردم که به کمی استراحت نیاز داردم و تصمیم گرفتم برای احیای دوباره علاقه‌ام به خودرو، زمانی را به چیزهای دیگری مثل سفر و گذراندن وقت با پدر و مادرم در ایران بگذرانم.
بعد از این همه سال دوری، برای دیدن ایران هیجان‌زده بودم و بیشتر از همه مشتاق دیدار دوبارهٔ پیکان بودم. با این که بر روی خودروهای بسیار مدرن و با تکنولوژی پیشرفته کار کردم اما هیچ‌وقت نتوانستم چهره سادهٔ پیکان را فراموش کنم. سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفتم که با ایجاد یک وبلاگ با عنوان PaykanHunter تحقیقی در مورد این خودرو انجام دهم.

پیکان
چه چیزی پیکان را خودرویی خاص کرده؟
پیکان که معنی کلمهٔ “Arrow” در زبان انگلیسی است مونتاژی از پلت فرم سری Arrow گروه انگلیسی روتز است.Arrow نام طیف وسیعی از خودروهایی است که تحت برندهای مختلف مهندسی توسط گروه روتز (بعدها توسط کرایسلر اروپا) تولیدشده است. این سری
معمولاً به نام فراوان‌ترین مدلش شناخته می‌شد که هیلمن هانتر نام داشت.
پیکان که تولیدش از سال ۱۳۴۶ آغاز شد جدا از فیس لیفتی که بعدها وارد بازار شد عملاً تا ۳۸ سال بعد بدون هیچ‌گونه تغییری تولید شد. در دههٔ ۴۰ که ایران رونق اقتصادی را تجربه می‌کرد شاه شدیداً در نوسازی و مدرنیزه کردن ایران سرمایه‌گذاری کرد. صنعت خودرو در اولویت بود و شاه متعهد شد که از تولید داخل حمایت کند. در سال ۱۳۴۱ برادران خیامی شرکت ایران ناسیونال را تأسیس کردند. در سال ۱۳۴۵ قرارداد مونتاژ کامل (CKD) پیکان در ایران را با گروه روتز عقد کردند. این قرارداد موفقیت بزرگی بود و بعد از گذشت زمان کوتاهی استقبال گسترده‌ای از این خودرو شد و شهرها و جاده‌های ایران میزبان پیکان شد.
قیمت مناسب، تعمیرات ساده و تم سازگار با آن دوره در ایران باعث شد که بسیاری از ایرانی‌ها برای اولین بار اتومبیل بخرند. پیکان که سمبل مصرف‌گرایی غربی بود به سرعت در ایران گسترش پیدا کرد و باعث شد رانندگی رونق پیدا کند.

پیکان
علاقه شما به این خودرو از کجا نشأت می‌گیرد؟
هر خودرویی که تولیدی این چنینی دارد حتماً دلیلی پشت آن نهفته است. در سال ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامی، برادران خیامی همچنان این خودرو را تولید می‌کردند. ایران ناسیونال که ۱۰۰۰۰۰ دستگاه پیکان در سال تولید می‌کرد. برای برآورده کردن تقاضای بازار، پیکان را در مدل‌های پایه، دولوکس، واگن، وانت، اتوماتیک و جوانان و در رنگ‌های مختلف وارد بازار می‌کرد اگرچه ایران ناسیونال برنامه‌ای برای ایجاد تنوع در محصولاتش داشت اما با انقلاب همه‌چیز تغییر کرد. برادران خیامی مجبور به ترک ایران شدند و دولت کنترل ایران ناسیونال را به عهده گرفت و نام شرکت را به ایران‌خودرو تغییر داد.
بعد از این تحول، پیکان وارد فصل جدیدی از حیات خود شد و از نماد مصرف‌گرایی به نماد انقلاب و مقاومت تبدیل شد. پیکان‌ها ساده‌تر شدند و قسمت‌هایی حذف شدند و بیشتر به رنگ سفید تولید شدند.
پیکان تأثیر به سزایی در جنگ ایران و عراق داشت. در طول دوران سخت نیز پیکان واقعاً ایرانی‌ها را نجات داد. مسافرکشی با این خودرو هم تبدیل به منبع درآمد اصلی خیلی از ایرانی‌ها شد.

پیکان
با این توضیحات به نظر می‌رسد که روی تأثیرات اجتماعی این خودرو تمرکز کردید
صحبت کردن در مورد مشخصات این خودرو مسئله‌ای نیست که توجه بینندگان را جلب کند. البته به نظر من این خودرو طراحی بسیار مناسبی دارد
اما چیزی که در این مبحث برایم جالب است تأثیر آن در ایران است. نکته اصلی این خودرو این است که پیکان، ایران را تغییر داد و ایران پیکان را. حالا دیگر پیکان خودروی غالب خیابان‌های ایران نیست اما هنوز هزاران پیکان روزانه در جاده‌ها دیده می‌شود.

پیکان
آیا پیکان نقش مهمی در زندگی ایرانیان داشته؟
نقش پیکان در زندگی ایرانی‌ها غیرقابل‌انکار است. شاید باورش سخت باشد اما پیکان تا اسفندماه سال قبل تولید می‌شد. تولید خودرو در ایران با پیکان شروع شد و حالا ایران بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ خودرو در خاورمیانه است.

پیکان
دو نمایشگاه هنری که مرتبط با این موضوع در تهران برگزار شد چگونه بود و واکنش مخاطبان چطور بود؟
مدت کوتاهی بعد از این که وارد تهران شدم به نمایشگاه AUN در تهران رفتم. این نمایشگاه که یک نمایش گروهی بود اولین بار بود که در این حالت و در نوع خودش برگزار می‌شد. در قسمتی از چالش دوسالانه نمایشگاه هر هنرمند دعوت‌شده بود تا با استفاده از کاپوت پیکانی اسقاطی هنر خود را به نمایش بگذارد. من با یک مجسمه (که با همکاری هنرمند تجسمی نازگل انصاری نیا انجام شد) و ویدئویی هنری حضور پیدا کردم.
پس از این نمایشگاه، در نمایشگاه دستان با همکاری و سرپرستی یک نمایش گروهی دیگر برپا کردیم که دوباره نواختن ۲ نامیده می‌شد. این بار از پیکانی کامل استفاده کردیم و برای مهیاکردن پیکان در نمایشگاه به اوراق فروشی رفتیم. به هر هنرمند قطعه‌ای از ماشین دادیم تا روی آن کار کند. این کار مثل این بود که انگار به ماشین جان تازه‌ای دادیم و با هنر شانس دوباره‌ای برای زندگی به آن بخشیدیم.
هر دو نمایشگاه توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد و تا حدی موفق بود که خبرنگار نیویورک‌تایمز را برای دیدن هر دو نمایش به نمایشگاه کشاند که باعث انتشار مقاله‌ای جالب در مورد پیکان شد.

پیکان
مستند پیکانی که آماده می‌کنید چه چیزی را نشان می‌دهد؟
فیلمی که روی آن کار می‌کنم تاریخ این خودرو را به ایرانیان نشان می‌دهد. این مستند برای افراد غیر ایرانی هم جالب خواهد بود چرا که ما تاریخ ۴۸ سالهٔ ایران را از نگاه اجتماعی بررسی کردیم.

پیکان
ساخت فیلم از کجا کلید خورد؟
نزدیک به یک سال پیش به دیدار دوست دبیرستانم سهراب دریابندری رفتم. سهراب که عکاس بود قبل از دیدارمان یک مستند کوتاه ساخته بود. در استودیوی کوچک او نشستیم و در مورد پیکان صحبت کردیم. بعد از چند جلسه تحت تأثیر تحقیقات ۵ سال گذشته‌ام قرار گرفت و گفت که برای ساخت چنین فیلمی به من کمک خواهد کرد. بعد از این که به‌اندازه کافی در این مورد تحقیق کردم، وارد فرآیند پیش‌تولید شدیم. این فرآیند ۴ ماه طول کشید. مرحله بعدی فیلم‌برداری بود که آن هم ۴ ماه طول کشید. پیچیدگی و مشکلات زیاد ساخت فیلم در ایران مثل گرفتن مجوز مناسب، متقاعد کردن مردم برای مصاحبه، ترافیک وحشتناک تهران، اینترنت سرعت‌پایین و غیرقابل اطمینان و… نیاز به صبر و استقامت زیادی دارد.

پیکان
درزمینهٔ ساخت فیلم چه آموزش‌هایی دیدید؟
هیچ آموزشی ندیدم اما مثل خیلی از ایرانی‌ها علاقه زیادی به سینما دارم. شاید ساختن یک فیلم بلند، ترسناک به نظر برسد اما احساس کردم که سریع یاد می‌گیرم. البته بدون کمک سهراب این فیلم هرگز تولید نمی‌شد و او عنصر اصلی استارت این پروژه بود. سهراب در طی ساخت فیلم هم فیلم‌بردار اول این پروژه بود.

پیکان
تهیه‌کننده این فیلم چه کسی است و فیلم در چه مرحله‌ای از تولید قرار دارد؟
گذشته از پولی که تابه‌حال خرج کردیم، برای حل تمام مشکلات خودمان وقت زیادی پای این پروژه گذاشتیم. اساساً این پروژه با کار دو نفر جلو می‌رود و در این بین دوستان و خانواده‌هایمان هم از ما حمایت کردند.
در حال حاضر سهراب و من در حال ویرایش فیلم هستیم. نزدیک به ۳ ماه یکسره مشغول این کاریم و تا نتیجه دلخواهمان را به‌دست نیاوریم دست از کار نمی‌کشیم و امیدواریم که این پروژه را تا چند ماه آینده تمام کنیم.

پیکان
آیا شما خودرویی کلاسیک دارید یا آرزو می‌کردید که داشته باشید؟ و پیکان مورد علاقهٔ شما؟
در ایران، یک پیکان دولوکس سال ۴۸ دارم که سال گذشته آن را خریداری کردم. وقتی ماشین را خریدم ماشین در شرایط خیلی بدی قرار داشت که با تعمیر درست‌وحسابی آن الآن تبدیل به خودروی اصلی‌ام شده است. همچنین یک خودروی ب‌ام‌و ۲۰۰۲ سال ۱۹۷۳ دارم. در امریکا هم یک پیکان مدل انگلیسی دارم که خودم آن را از اروپا وارد کردم و یک سینگر غزال ۱۹۶۸ است.
پیکان مورد علاقه‌ام، پیکان جوانان است این خودرو که بر اساس هیلمن هانتر جی‌تی طراحی‌شده این روزها بسیار کمیاب شده است. خودروهای کلاسیک دیگری که دوست دارم داشته باشم هم بسیار زیادند مثل یک آلفا رومئو قدیمی و شاید لانچیا فولویا یا ب‌ام‌و E9 یا حتی E30 یا…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. جی تی ار

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    پیکان مورد علاقه من هم پیکان قبل غیس لیفت با فرمون نازک سه پره و سرعت سنج فرورفته ودنده ی باریک و بلند با یک سردنده کوچک کروی شکل است!!!…

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. سامورایی

      ۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (182 ديدگاه)

      فقط پیکان فرمون سمت راست !!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. محسن

      ۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (14 ديدگاه)

      این هواکش مانند های تو طرف عقب چیگار میکنن؟
      از بچگی برام سوال بود طراحیش واس چیه؟
      اگر کسی میداند پاسخ گو باشد

      موافقم 2
      مخالفم 0
    3. arman

      ۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (100 ديدگاه)

      پدال جان بپا سیم گازت رو قطع نکنن :
      نقل قول :”در دههٔ 40 که ایران رونق اقتصادی را تجربه می‌کرد شاه شدیداً در نوسازی و مدرنیزه کردن ایران سرمایه‌گذاری کرد.”

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. مهدی

        ۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شاه اگه میخواست ایران اقتصادش پیشرفت کنه نمیومد خط مونتاژ پیکان که ماله یه شرکت در حال ورشکست بود رو بیاره ایران. کشورهای انگلیس و آمریکا برای اینکه ایران اقتصاد خودروییش از اول پایه اش کج گذاشته بشه اومدن و یه سرکت فکستنی رو به شاه پیشنهاد کردن!!! و اون هم که … خخخ
        ولی کره از اول با شرکت های بزرگی مثل جنرال موتورز و … آمریکایی شراکتش رو شروع کرد و الان هم میبینین که وضعیتش درچه حددیه
        لطفاً الکی حرف نزنین!!!

        موافقم 1
        مخالفم 14
        1. (((RETOLEX(((REZA

          ۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          داداش ما خودمون جنرال موتور داشتیم
          شوی میساختیم
          کدیلاک میساختیم
          .
          .
          .
          هزار رحمت به پیکان های اون زمان . هرچی بودن کیفیت بسیار بهتری نسبت خودرو های ویران خودرو داشتن

          اگه اون موقع اقتصادمون خوب نبود نام ایران زیر لوگوی جنرال موتور نمیومد
          اگه اون موقع اقتصادمون خوب نبود شورلت رویال نمی ساختیم
          و
          و
          و
          و
          و
          و

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. صادق

          ۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          عجب پس “کشورهای انگلیس و آمریکا برای اینکه ایران اقتصاد خودروییش از اول پایه اش کج گذاشته بشه اومدن و یه سرکت فکستنی رو به شاه پیشنهاد کردن!!! و اون هم که … خخخ”

          حالا نمیدونم “و اون هم که … خخخ” یعنی چه، ولی بیخیالش

          خب بریم سراغ شرکت های فکستنی که قبل از انقلاب تو ایران خودرو وارد میکردن یا ایران اونا رو منتاژ میکرد

          جیپ
          شورلت
          رنو
          بنز
          لندروور
          کادیلاک
          ماک
          مزدا
          و…

          حالا شرکتهایی خودروسازی که الان دارن کار میکنن ببینیم کی تاسیس شدن (چون زمان تاسیسشون مهمه به این خاطر که ببینیم دولت به فکر صنعت بوده یا نه)

          ایران خودرو (ایران ناسیونال ) 1341

          سایپا 1345

          شرکت سهامی عام صنعتی و تولیدی مرتب (بیشتر خط منتاژ لندروور رو داشت وهمینطور تولید قطعات یدکی) 1336

          شرکت تولیدی وصنعتی ایران کاوه یا سایپا دیزل 1343

          شرکت پارس خودروی ایران (که از سال 52 شد “جنرال موتورز ایران”) 1346

          شرکت شهاب خودرو 1343

          گروه صنعتی خاور 1338 (تحت لیسانس بنز آلمان)

          گروه خودرو سازی بهمن 1331

          ببین در عرض 15 سال چندتا شرکت و کارخونه راه اندازی شد
          حالا ما هم میتونیم این کارا رو انجام بدیم

          راستی از چشم انداز بیست ساله مون یه چند سال بیشتر باقی نمونده، چقد پیشرفت کردیم؟؟ خیلی خیلی پیشرفت کردیم، پراید از 5 تومن شده 22 تومن (این جمله آخری 2 پهلوء : یعنی ما 20 ساله داریم پراید میزنیم، بدون کوچکترین تغییری تو اصل ماشین، تازه اونم قیمتش 5 برابر شده!!!!!)

          آقا مهدی، لطفا چیزی که بزرگه رو کوچیک و چیزی که کوچیکه رو بزرگ نکنید

          موفق باشید

          موافقم 5
          مخالفم 0
        3. مهران

          ۲ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (191 ديدگاه)

          نظر شما تا حالا 31 دیسلایک و 1 لایک داشته که احتمالا خودتان زدید
          همراهی جامعه با طرز فکر خودتان را شاهد باشید…
          راستی تمام مردم عقل و خرد وقدرت تحلیل دارند

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. فرزاد

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2 ديدگاه)

          پدال عزیز ازت ممنون بخاطر مطالب خوبت و اینکه فضای باز بحث را اینجا میگذارید
          صادق عزیز ازت ممنون بخاطر اطلاع رسانیت کاش مردم ما کمی از گذشته واقعی ایران اطلاع داشتند و نه از گذشته تحریف شده !!!

          موافقم 2
          مخالفم 1
  2. Maoud

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ته چهرش مثل رضا عطارانه
    خسته نباشی قهرمان …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. m.reza

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    دادا خیلی باحالی به خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    باید می گفتی خسته نباشی دلاور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (56 ديدگاه)

    وولک دمت گرم عجب ماشینی طراحی کردی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mds

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (219 ديدگاه)

    جناب آقاى نیک سیرت از تهفه سایپا یعنى پراید هم مطلب بذارید
    من فعلا مشخصات و چندتا از ویژگى هاى این خودرو رو میذارم

    نام : پراید
    نام خانوادگى : سایپا
    طراحى : 1980 کیا موتورز کره
    فیس لیفت از سال 1980 تا 2015 !!!!! در سایپا
    1982 : صبا
    Lx 1986
    Ls 1990
    Lsx 140 2000
    Gsl 141 2010
    Isl 144 2015

    ویژگیها
    طراحى مدرن و لوکس
    استفاده از آلیاژ مقاوم و مطابق با تکنولوژى روز اروپا
    امکانات مختلف مانند ضبط کاست . شیشه بالا بر . فرمان با کیفیت بالا . برف
    پاکن …
    مرگ هزاران نفر در روز بر اثر برخورد دوچرخه و پشه …

    و این روند همچنان ادامه دارد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sajad

      ۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (189 ديدگاه)

      طراحی ، کیا موتورز کره!!!!!!
      این قسمتو اشتباه اومدی داداششش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mds

        ۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (219 ديدگاه)

        کجاش اشتباهه سجاد جان :-D مگه پرایدو کیا طراحى نکرد و سایپا 20 ساله داره فقط چراقاشو انگ..ک میده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

          ۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          درود
          برو عقب تر
          فورد و مزدا…

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. صادق

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    درود

    مقاله ی طولانی و کامل و فوق العاده ای بود

    راستش پیکان با این که ماشین خیلی راحتی نیست و به خاطر مصرفش دیگه خیلی نمیشه روش برچسب کم خرج بودن زد (البته واقعا تعمیراتش ارزون در میاد) ولی واقعا ماشینی هست که آدم ناخودآگاه عاشقش میشه، وقتی نگاهش میکنم به عنوان ماشینی میبینمش که همه جوره پای مردم ایران نشسته (به قول خودم، همیشه میگم، پیکان ماشینه مظلومیه ;) )

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خاوری

      ۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1103 ديدگاه)

      صادق جان میگم میلاد نیستش کمی درباره پیکانش برامون حرف بزنه :-) چطوری داداش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صادق

        ۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        به به به داش خاوری گل

        چطوری داداش؟

        خیلی کم پیدا شدی نامرد ;)
        ّبیشتر بمون سر بزن

        خیلی خوشحال شدم داشی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. صادق

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    توی این قسمت متن “اگرچه ایران ناسیونال برنامه‌ای برای ایجاد تنوع در محصولاتش داشت اما با انقلاب همه‌چیز تغییر کرد.”

    بهتر بود مینوشت “همه چیز نابود شد”

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Mostafa&S

      ۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (318 ديدگاه)

      داداش صادق دیروز یک میلیارد دلار برای سوریه اختصاص دادن در صورتی که درصد خیلی بالایی از مردم ایران به خدا نون شب ندارن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صادق

        ۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        درود داش مصطفی
        راستش یه کامنت برات گذاشتم ولی گویا خطرناک شاناسایی شده و حذف شده ;)

        خلاصه اش رو میگم برات داشی، این خرج کوچیکه شونه

        جاش نیست داشی که سر بحثو باز کنیم وگرنه خیلی جای حرف زدن داره، اونقد جای حرف داره که فردا مرده از خواب بیدار بشیم…

        ارادت داداش

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes

          ۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          بیخیال صادق
          پس فردا یکی میاد میگه دهنتون سرویس چقدر کامنت گذاشتین!!!
          سرور سایت میپوکه احتمالا…
          :-D

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. صادق

          ۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          رضا :D :D :D :D

          حالا حالا ها تا 1500 تا جا داریم :D :D

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Mostafa&S

          ۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (318 ديدگاه)

          میدونم چی میگی داداشم همدردیم…
          ارادت

          موافقم 0
          مخالفم 0
  9. رضا

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    با خوندن این مقاله یاد برادران خیامی افتادم و باعث شد کلی دربارشون مطلب بخونم.
    خیلی خیلی متاسف شدم ازینکه اموالشون مصادره شد و خودشون از کشور اخراج شدن و حتی احمد خیامی پس از فوت در امریکا دفن شد….
    اینهمه تلاش و کوشش و رنج و زحمت …….حیف

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. maysam..laferrai

      ۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (581 ديدگاه)

      اینجا ایرانه عزیزم(سرزمین عجایب)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. صادق

      ۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      درود آقا رضا

      اون دوره ای که برادران خیامی اخراج شدن، خیلی اتفاقای دیگه هم افتاد و به عبارتی ……. :(

      راستی رضا جان، شما قبلا آواتار ساشا بارن کوهن رو میذاشتی؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        سلام صادق جان.مخلصم
        بله قبلا آواتارم بارون کوهن بود.حدود یه سالی میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. صادق

          ۱ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          پس خیلی خیلی مخلصم داش رضا

          (میخواستم مطمئن بشم که همون داش رضاء سابقی ;) )

          خیلی وقت بود نبودی، خیلی خوشحال شدم دوباره کامنتتو دیدم

          ارادت

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. رضا

        ۱ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        کوچیکتم داداش.
        منم دلتنگ همه دوستان بودم شدیدا
        خیلی گلی داداش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. maysam..laferrai

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (581 ديدگاه)

    در وصفش ناتوانم…یکی از بهترین خودروهای تاریخ ایران واقعا در یک جمله نمیشه توضیح داد…چه شعری سرودم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Mostafa

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (450 ديدگاه)

    چند وقت پیش که رفتم بروجرد دیدم همه پیکان دارن فکر کنم 70 درصد مردم بروجرد پیکان دارن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. (((RETOLEX(((REZA

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    اون موقع قیمت مناسب بود
    دنده اتوماتیک بود
    ولی الان چی
    دارن دنبال این میگردن چطور قیمت دنا رو بیشتر کنن
    هنوز دارن برای گیربکس اتوماتیک برنامه ریزی میکنن
    ………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مایکل جکسون thriller

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    آقا مهدی دستت درد نکنه . واقعا عالی بود . برای آقای شاهین آرمین هم آرزوی موفقیت روز افزون دارم . من بیشتر از اون پیکان جوانان صورتی خوشم اومد و خیلی خوش رنگه . شاید بدلیل اینه که خودم هم از رنگ صورتی خوشم میاد و عاشق این رنگم . لطفا نگید بی سلیقه ای چون مطمئنم خیلی از مردها عاشق و شیفته این رنگ هستند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. amir

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    اگر ایران ناسیونال خیامی می ماند الن ما در حد رولس رویز ماشین میساختیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Amin.

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (211 ديدگاه)

    میگه سر راضی کردن مردم واسِ مصاحبه مشکل داشتن!!
    بابا میومدین از من میخواستین مصاحبه کنم، به قرآن هررررچقد که لازم بود کلّ روز تمام وقت در اختیارتون میبودم :|
    چرا آخه آدمایی گیر این چیزای با ارزش میوفتن که هیچ حسی بش ندارن و اصن نمیدونن چی هست، اونوقت علاقمندا اصن این چیزا قسمتشون نمیشه :|
    آخه تا وقتی من هستم چرا رفتین سراغ مردم عادی :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. کافر مقدس

    ۱ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    ایشون از The Woodward Dream Cruise شروع کرده ما از چیتگر و شیطون بازار:( حتی شخصیت اسم گذاری مون هم مشکل داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. YaShar

    ۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    لاب ایستسن بورالاردان گئدرم –هکی سن خوشبخت اولاسان یار… لالالای لالالای…
    …زمزمه زیر لب پیکان در روزهای آخرش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. .GSM.

    ۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اوز اوزوه ندیسن.هه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Shahin Armin

    ۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی متشکر از لطف شما. ولی من که خودم اینجا در تهران بودم. احتیاجی نبود از انگلیسی ترجمه کنید! به هر حال موفق باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Nima

      ۵ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      فداى شما و هرچى پیکان بازه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. parker

    ۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    محسن جان در پاسخ بهسوالی که پرسیدید
    قدیما ماشینا مثل الان نبودند که وقتی تهویه میزنی هوای داخل ماشینو بگیره هوای مطبوع تری وارد اتاق کنه
    قدیما وقتی شیشه ماشینو میزدن بالا و بخاری روشن میکردن هوای داخل ماشین بعد از چند دقیقه قابل تحمل نبود در نتیجه هوای بخاری از داشبرد میومد بعد از اون هواکش دهای عقب که از ستون ماشین میرفت پایین میرفت بیرون بازم در نتیجه هوای داخل کابین بهتر میشد اونا بیشتر نقش خروجی داشتن اگه اونا یعنی هواکشا نبود هوا میومد تو ولی راه فرار نداشت
    با تشکر از سوالت خیلی به جا و به موقع بود
    به امید پیکان هایی با هواکش بهتر
    ایران سر افراز ایران پر پیکان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Abbas

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    باسلام . سال 1369یه پیکان مدل 1356 داشتم رنگ فیروزه ای 5 نفر سوار میشدیم تمام

    ایران رو باهاش چند مرتبه دور زدم چه حالی میداد یه پخش ردستار بستم بودم روی

    ماشین لاستیک دور سفید رینگ اسپرت ( ماهیچه ای ) ….الان با اینکه ماشین نسبتا خوبی

    سوار میشم ولی حالی که پیکان داشت چیز دیگه ای بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. سهیل

    ۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امیدوارم موفق باشن. واقعا در شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز ایران که مردم تمام فکر و ذهنشون درگیر مسائل روزمره است انجام چنین پروژه هایی بسیار ارزشمنده. دولت و دولتی ها که اصولا کاری به این مسایل ندارند. افرادی چون ایشون با عشق و علاقه شخصی از وقت و زندگیشون برای انجام چنین کارهایی هزینه می کنند. خدا حفظشون کنه. من به عنوان کسی که از نوجوانی در رشته مکانیک خودرو درس خوندم و تمام مسیر زندگیم با خودرو همراه بودم می فهمم چه حسی در ایشون وجود داره… ایشلا سلامت و پیروز باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا