چشم اندازطراحی

کانسپت ایرانی پیتون (گزارش پدال از مراسم رونمایی کانسپت پیتون)

روز ۲۴ دی خیابان انقلاب ، پژوهشکده فرهنگ ، هنر ومعماری پذیرای کانسپتی  بود ، که زایده ی تفکر و خلاقیت جوانان ایرانی می باشد . در این مراسم که بزرگان عرصه ی طراحی صنعتی و سایرهنرمندان حضور داشتند در ابتدا و پیش از شروع مراسم رونمایی حامیان اصلی پروژه به سخنرانی پرداختند . که توجه شما را به بخشهایی از صحبت های این افراد جلب میکنم که خالی از لطف نیست.

Python Concept

یکی از حامیان اصلی پیتون هفته نامه ی دنیای خودروست به همین جهت جناب آقای حسین نظریان رئیس شورای سیاستگذاری این هفته نامه به روی صحنه رفتند تا صحبتهایی در مورد پروژه داشته باشند . ایشان ضمن اشاره به دو محور اساسی صنعت خودروسازی کشور، یعنی نهضت قطعه سازی در آغاز دهه ۷۰ و رشد در تولید خودرو با ظرفیت های موجود در ایران ، این عوامل را دلیل بر اثبات توانمندی صنعتگران داخلی معرفی کردند . آقای نظریان در ادامه به یک نکته اساسی اشاره کردند و آن ضعف در توسعه و یا دسترسی به توسعه در صنعت خودروسازی کشور می باشد . ایشان با ذکر این موضوع به بررسی شرایط سخت کنونی پرداختند و اذعان داشتند که اگر به توسعه رسیده بودیم نگرانی در رکود فعلی معنایی نداشت . در ادامه آقای نظریان با ورود به حوزه ی طراحی به ضعف خودروسازان داخلی در این زمینه پرداخت . و سپس به توضیحاتی در مورد پروژه پیتون پرداختند : پروژه پیتون که در ابتدا X8 نام داشت کانسپتی است که در آن ردپای شرکت های طراحی خارجی را نمی بینیم و زایده فکر جوانان  ایرانی با رهبری ایمان مقصودی می باشد این پروژه با زیرپا گذاشتن معیارهای موجود تنها در عرض ۸ ماه به سرانجام رسیده است . که نشان دهنده ی توانایی جوانان ایرانی است .

پس از آقای نظریان ، دیگر حامی این پروژه احمدعالی فر رئیس شرکت دنتوس فعال در زمینه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به سخنرانی پرداخت . همانطور که می بینید حوزه ی فعالیت این شرکت ارتباط کمی با صنعت خودرو دارد اما اعتماد یک سرمایه گذار به جوانان قابل تحسین است . ایشان حمایت از استعدادها را وظیفه ی خود دانسته و اذعان داشتند که این استعدادها هیچ وقت شکوفا نمی شوند مگراینکه به آنها بها داده شود .

و سرانجام نوبت به ایمان مقصودی رسید . سرگروه پروژه پیتون پس از تشکر از تیم طراحی و همسرش صحبت هایی را به زبان آورد که در دل جامعه ی فعال در زمینه طراحی خودروست . در ابتدا و با ابتکاری که از آقای مقصودی انتظار می رفت ایشان در چند اسلاید به اهمیت موضوع طراحی پرداخته شد . در اسلاید اول تصویری از ماشین دست ساز ساخت لیبی برای رهبر سابق این کشور ، قذافی نشان داده شد . در اسلاید بعدی اشاره به این موضوع شد که شرکت هایی همچون کیا که با دیزاین برخورد جدی داشتند توانسته اند به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش فروش داشته اند در حالیکه بسیاری از شرکت ها با کا هش فروش روبرو بودند . سپس وی به این موضوع اشاره کرد : سرمایه گذاری درست در دیزاین فروش را تضمین می کند و سلاحی قوی در بازاریابی است . در ادامه آقای مقصودی با انتقاد از جو سنگین صنعت خودروسازی که مانع رشد استعدادها می شود موضوع را به سمت توانایی طراحان ایرانی کشاند و با اشاره به موفقیت های اخیر طراحان ایرانی در مسابقات معتبر جهانی این پیشنهاد رو مطرح کرد : اگر صنعت داخلی نمی تواند از این استعداد بهره ببرد ، جامعه ی طراحان خود نیز می توانند دیزاین و فکر خود را صادر کنند .

پس از پایان مراسم سخنرانی به استقبال رونمایی از کانسپت پیتون رفتیم . اما موضوعی که توجه رو به خودش جلب می کرد حضور نمایندگان کشورهای خارجی از جمله کشور چین بود .

Python Concept

و اما پیتون . کانسپتی که می بینید در کلاس C است . کلاسی که در حال حاضر بیشترین بیشترین آمار فروش را در سطح جهان در اختیار دارد . و بنا بر مصاحبه آقای مقصودی با خبرگزاری ایسنا کانسپت پیتون در عمل یک پیشنهاد طراحی برای یک ماشین خانوادگی در کلاس C است؛ کلاسی که برای مردم استفاده روزمره دارد و پرفروش نیز هست. و اما در مصاحبه با ایسنا این طراح صنعتی درباره نام‌گذاری این کانسپت گفت: کانسپت «پیتون» ظاهر منحصر به فردی دارد و مانند مار پیتون قدرتمند و هیجان‌انگیز است؛ طرحی که در خودروهای فعلی ایران دیده نمی شود. در ادامه مصاحبه ایسنا ذکر شده که طراحی این کانسپت اسپانسرهایی از بخش خصوصی نیز داشته است که به گفته آقای مقصودی با هدف ایجاد تنوع و به دلیل علاقمندی به حوزه طراحی خودرو، هزینه‌های طرح را تقبل کرده‌اند.

طراحی کانسپت خودرو «پیتون» توسط یک گروه ۲۰ نفره طی هشت‌ماه انجام شده است که ایمان مقصودی را در بخش‌های مدل‌سازی، تست آیرودینامیکی نرم‌افزاری، مدل‌سازی رایانه‌یی، گرافیک، اجرا و فینیشینگ، یاری کرده‌اند. که نام بعضی از افراد گروه به شرح زیر می باشد :

ایمان مقصودی ، مینا عشقی پور ، فرشاد عالی فر ، افشین عالی فر ، امیر منصوریان ، امین شاه کرم ، وحید منتظری ، سعید فرگاه ، مهدی زارع ، مجان اخباری ، گل کو حریری ، حسن پورمهابادیان ، مرجان انتظار ، سیروس باقری ، مینا کثیری فر و سیاوش جعفری .

Python Concept
Python Concept

نکته ای که باید به آن اشاره بشود این است که  تا به این لحظه هیچ اقدامی مبنی بر تولید پیتون توسط شرکتهای دولتی صورت نگرفته است که این موضوع ضعف مدیریت را در صنعت خودروسازی می رساند . مدیریتی که تنها به فروش بیشتر طرح های کسل کننده خود فکر می کند و برای کیفیت و از همه مهمتر طراحی ارزشی قائل نیست که این نشانه ی فاصله ی بسیار خودروسازی داخل با دیگر کشورهاست .

در پایان ضمن عرض پوزش از کیفیت بد تصاویر اختصاصی پدال  و با تشکر از صفحه ی HOT ROAD (جادّه داغ)‎ برای عکس های خوبشان شما را به دیدن آلبوم تصاویر از مراسم رونمایی دعوت می کنم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۲۳۷ دیدگاه‌ها

  1. پازوکی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه شما طراحان پیتون
    خسته نباشید
    دستتون درد نکته
    تبریک میگم به خلاقییتتون و نوآوریتون
    بسیار زیباست بسیار خلاقانست و بسیار هنرمندانست طراحیتون
    به کارتون ادامه بدید و طرحهای زیاد ، کار های زیاد درست کنید ایران و ایرانی به شما نیاز داره
    مردم ایران به شما می بالند
    موفق باشید.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. ali

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رنگش آبی بود خیلی زیباتر می شد!!!
    اما دمشون گرم!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Ahmad..F12

      ۴ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      خاکستری مایل به سبز میبود بیشتر بهش میومد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. امیر

    ۱ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام و خسته نباشید به تیم طراحی پیتون
    من دانشجوی مهندسی مکانیک هستم و با توجه به علاقه شدید و استعدادی که در زمینه طراحی ماشین با solidworks دارم از مسئولین عزیز خواهشمندم که اینجانب را به جمع طراحان خودرو دعوت گردانند.

    با تشکر

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۳ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پسر خوب . کار کن . یاد بگیر .بعدش برو خارج .

      موافقم 0
      مخالفم 1
  4. فاروق

    ۲۹ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من رشتم نقشه برداریه اما طراحی خودرو رو به شدت دوست دارم ولی کسی رو ندارم که یادم بده ونمیدونم باید از کجا شروع کنم و الا هم که هیچی بلد نیستم ولی از لحاظ مکانیکی واردم ولی طراحی های جالبی تو مغزمه خواهشا اگه میشه به ایمیلم یه پیام بدید و منو هم به جمع خودتون بپیوندید گاهی وقتا میشه که تبلیغات خودرو رو میبینم از شدت علاقه بدنم سرد و گرم میشه خواهشا منو به گروهتون بپیوندید یا کتاب هایی رو بهم معری کنید که طراحی خوردو رو در اون یاد بگیرم با تشکر از شما فاروق هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فاروق

    ۲۹ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این هم ایمیلمه
    faroogh.dosri@gmail.com
    دوستان یادتون نره اگه کسی میدونه منو بی نصیب نظاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سام

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    رینگش ماله سانتافست!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. solat

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (143 ديدگاه)

    خوبه همین که شهامت داشتن و حرکتی رو به جلو برداشتن جای تقدیر داره. جوونای ما هم میتونن بهترین ها رو تولید کنن اگه بهش بها داده بشه و روشون سرمایه گذاری کنن.ایشالله که موفق تر باشن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. ادریس طیبان

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید اگه اطلاعتی در باره ی موتور و گیر بکس هم منتشر بشه ممنون میشیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. محسن

    ۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دمشون گرم، اگه به تولید انبوه برسه چی میشه!!!
    این خودرو آدم رو یاد خود پیتون میندازه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حسام

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    دمشون گرم خیلی خوشگله، کاش چندتا عکس هم از داخل خودرو میذاشتین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. maryam

    ۲۸ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا طرح زیبایی نیست من خودم فوق گرافیکم و ، همچین طرحی با این ابعاد باید حتما موتورش بسیار قوی باشه این ماشین ۳۰ میلیون که چه عرض کنم بالای ۶۰ آب می خوره
    در ضمن طرحش برای خیابانهای تنگ و شلوغ ایران طراحی نشده
    عملا کارایی نداره

    موافقم 1
    مخالفم 2
  12. ابوالفضل

    ۱ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام
    من یکی از حامیان طراحی و ساخت ماشین و رقابت با خودروهایه خارجی هستم
    ازین که اتفاقی وارد ساخت شدم و کارتون رو دیدم خیلی خوشحالم که شما با عمل ثابت کردید که ایران با همین تکنولوژی ها میتونه رقابت کنه فقط حمایت دولت نیازه
    ببخشید نظر میدم فقط خوشحال میشم رویه نظرهام فکر کنید
    1.درخصوص طراحی مه شکن جلو اگه یکم حالتش با چراغ ها همخونی داشت خاص تر میشد
    2.محل به هم رسیدن خط روی در با خط روی گلگیر نسبت به طراحی یجورایی روی عکس همخونی نداره شاید خط خودرو مشکلی نباشه ولی یکم برسی کنید
    3.حتما برای موتورش از موتوره 2لیتری با توربوشارژ اگر شد 2قلو استفاده کنید چون نماد قدرت ماشین شتاب و البته حداکثر سرعته
    4.هندلینگ ماشین رو تا اونجا که میشه از ماشین مثل زانتیا استفاده کنید که در سرعت و پیچ تعادل رو حفظ شه و ارتفاع تنظیم شونده باشه
    5.برای ساخت درها از ورق نازک و البته با شبکه داخلی در هنگام تصادف استفاده کنید تا درها سنگین نباشه و به اصطلاح درها نیوفته
    6.اتاق کامل رویه شاسی باشه و سپر رویه شاسی سوار شه
    اگه صندق عقب رویه سر شاسی باشه با کوچک ترین ضربه از عقب اتاق کامل به صدا میوفته
    7.عایق صوتی موتور باید جوری باشه که صدایه موتور وارد اتاق نشه تا ارامش سرنشین ها حفظ شود
    8.تا جایی که امکان دارد طراحی داخل ماشین رو همانند بیرون خودرو خوب انجام بدید تا به سرنشین ها لوکس بودن طراحی بدنه منتقل شود میتونین از داشبرد موستانگ شلبی و برای کنترل کولر و جایه ضبط و دنده اتصالش به کنسول از بوگاتی فقط با تغییراتی که به مدل موستانگ شلبی بخوره که مسلما با تغییراتی باتوجه به خطوط بدنه صورت میگیره ماشینی مردم پسند تولید کنید
    با توجه به نظرهایه شخصیم اگر این خودرو سایپا حمایت کنه و طراحیش رو ساده نکنه و لوکس باقی بذاره و با توجه به حمایت قطعه سازان داخلی قیمت ماشین رو برای خرید عموم مردم مقدور کنند مردم مطمئنا از خودرو ملی استقبال میکنند سرمایه ملی رو به صورت دلار از کشور برای خودرو که کالایه مصرفیه خارج نمیکنند.
    به امید روزی که خائنین به انقلاب و مردم دست از جیب خود پر کردن بردارند به فکر عزت ملی باشند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Erfan

      ۲۴ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیزم
      من قصد جسارت به شما رو ندارم
      ولی بد نیست یکم از کسی که این خودرو رو طراحی کرده اطلاعات جمع کنی این آقا کسی است که از بنز و بی ام دبلیو پیشنهاد کار داشته و بسیاری هم جایزه های بین المللی
      قطعا ایشان کارشون رو بلدن
      در ضمن فراموش نکنید این خودرو در عرض 8 ماه طراحی شده
      اگر فرصت بیشتری داشتن قطعا نتیجه ای خارق العاده ای داشت

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. حسن

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام آقا ابوالفضل چطور میشه با شما تماس گرفت ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. حمیدرضا

    ۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طرح خودم خوشگلتر بود که دفعه اولم بود طراحی میکردم چرا کاپوتش شبیه ژیان بود طرح جلو پنجرش تکراری بلکه ضعیفتر از مشابه قبلیش بود خطوط شکسته کنارش بی ارتباط با طرحتون بود ببخشید رک گفتم برا پیشرفتمون لازمه یاعلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. armin

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه شما طراحان پیتون
    خسته نباشید
    دستتون درد نکته
    تبریک میگم به خلاقییتتون و نوآوریتون
    بسیار زیباست بسیار خلاقانست و بسیار هنرمندانست طراحیتون
    به کارتون ادامه بدید و طرحهای زیاد ، کار های زیاد درست کنید ایران و ایرانی به شما نیاز داره
    مردم ایران به شما می بالند
    موفق باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حمید

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید خدمت تمام پرسنل پروژه پیتون
    واسه شروع خیلی عالیه به امید روزی که خودرو ایرانی جزو بهترین خودرو هایه روز جهان بشه
    یا علی حق همیشه یارتوم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. پدرام

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تبریک میگم به ایران و جامعه ایرانی، امیدوار هستم به زودی این ماشین زیبا در خیابانهای ایران تردد کنه ( البته با قیمتی که از عهد خرید مردم بر بیاد ) و همچنین امیدوار هستم این ماشین شیک و زیبا رو در اتوبان های – دبی، امارات، ببینم / به امید آن روز، با تشکر فراوان، پدرام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سیروس

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام از جلو خیلی شبیه استون مارتین میمونه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. ابراهیم

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خسته نباشید،ستون و سقفش خیلی، اصلاً فرق نکرده،ولی بهتر از دهه هفتادیهای قبل هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. عباس

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی مهندس های ایران خودرو *** دارند گند میزنن به طراحی خودرو فقط از هر مدل وانتشو میسازن و خودشون رو افتخار ملی میدونن خسته نشدین از بس پول مفت گرفتین وانت طراحی کردین به جوان ها بها بدین به طرح های جدید بها بدید.

    راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد
    شعری بخوان که با او رطل گران توان زد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چرا میگی ایران خودرو سایپا رو بگو ما ۲۷ مدل پراید داریم خود کره اینقدر پراید نداره ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. fatemeh

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام و خسته نباشی خدمت شما.
    من واقعا از طراحی بی نظیر این خودرو لذت بردم و امیدوارم در سالهای آینده تحولی شگرف در این صنعت بزرگ توسط شما خوبان به عرصه ظهور در بیاد و دوباره میگم خدا قوت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حسن

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جهت اطلاع دوستان عرض میکنم الان آای ایمان مقصودی به علت حمایت نکردن از سوی خودرو سازان داخلی از ایشان در ایتالیا و در استخدام شرکت فیات به عنوان سر مهندس هستند و از شرکت پورشه هم پیشنهاد کار دارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مهدی صادقی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جا داره اینجا یادی کنم از جمشید اریای عزیز…….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. Mohammad

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خبر مال سال ۹۱ هست اگه قرار بود چیزی بسازن تا الان یه کاری کرده بودن بیخودی دلتونو خوش نکنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. alireza

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه از چراغ های ال ای دی استفاده می کردین در چراغ های عقب و چراغ کوچک های جلو خودروی طراحی شده شیک تر و اس تر بود دمتون گرم با این طراحی زیباتون?????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. علی

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سرانجام این پروژه بعد سه سال چی شد؟
    به خط تولید خواهد رفت؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. ...saleh...

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طرح فو قلادس ولی واقعا ناراحتم که به جایی نرسیده هنوز من عاشق طراحی ماشین هستم وطراحو تحسین میکنم sss

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا