چشم انداز

خودروهای با کمترین و بیشترین قابلیت اطمینان

وقتی یک خودروی جدید می‌خرید، آخرین چیزی که انتظار دارید، به وجود آمدن یک مشکل پیش‌بینی نشده است که خودروساز یا نمایندگی به درستی در مورد آن عمل نکرده‌اند و شما مجبورید همه راه را دوباره به نمایندگی بازگردید. در همین حال، گزارش سالانه قابلیت اطمینان خودروهای Consumer Reports به ما می‌گوید که برخی از مالکان خودرو، بارها و بارها به نمایندگی باز می‌گردند.

2014 سایون xB به عنوان قابل اعتمادترین خودروی سواری سال 2014
۲۰۱۴ سایون xB به عنوان قابل اعتمادترین خودروی سواری سال ۲۰۱۴
گزارش امسال نیز بر اساس اطلاعات بیش از یک میلیون خریدار خودرو جمع‌آوری شده است و به ما می‌گوید که کدام‌یک از خودروهای شهری، تراک‌ها و شاسی‌بلند قابل‌اعتمادترند و مشکلات کمتری به وجود می‌آورند. در همین حال، این گزارش مشکلات اصلی رایج در خودروسازان مختلف و تجهیزات خاص را آشکار می‌کند.

بیشترین و کمترین قابلیت اطمینان خودروها
بیشترین و کمترین قابلیت اطمینان خودروها

نکته‌های رده‌بندی خودروسازان از لحاظ قابلیت‌اطمینان

  • بیشتر ۱۰ برند برتر در این زمینه، آسیایی هستند که تویوتا و لکسس در این زمینه پیشتاز هستند. یکی از دلایل احتمالی رسیدن تویوتا به این سطح از قابلیت‌اطمینان، این است که این خودروساز ژاپنی برای توسعه و معرفی تکنولوژی‌های جدید و پلتفرم‌های بعدی عجله نمی‌کند. در مقابل، کمپانی‌هایی مانند فورد همیشه در تدارک طراحی یک پلتفرم سطح بالا و تکنولوژی‌های جدید در بسیاری از جاهای خودرو هستند. در نتیجه، سال‌های زیادی طول می‌کشد، تا مشکلات کوچک آن‌ها رفع گردد.
  • بهترین برند اروپایی این لیست، آئودی بوده است که همچنان از گزارش سالانه ۲۰۱۱ روند رو به رشد خود در زمینه قابلیت‌اطمینان خودروهایش ادامه داده است. بیوک نیز تنها برند امریکایی است که در بین ۱۰ برند برتر در این زمینه قرار گرفته است.
  • در حالی که برخی مدل‌های جدید مانند ب‌ام‌و سری ۴ و کیا کادنزا از لحاظ قابلیت‌اطمینان عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند، ولی بسیاری از مدل‌های جدید این شرایط را نداشته‌اند. شاید مهم‌ترین عملکرد ضعیف در اولین سال مربوط به پیکاپ پرفروش شورولت سیلورادو و سری جی‌ام‌سی سیه‌را ۱۵۰۰ باشد. زمینه مشکلات این خودروها بسیار گسترده بوده است. به نظر می‌رسد که باید این توصیه را جدّی بگیریم که می‌گویند یک یا دو سال پس از معرفی یک مدل جدید صبر کنید و سپس برای خرید آن تصمیم بگیرید.
  • بیشترین رشد شکایت از تجهیزات خودروها در موارد مرتبط با سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی بوده است؛ مواردی مانند سیستم صوتی، سیستم راهبری و ارتباط داخل خودرویی. نتایج مطالعات گذشته نشان می‌دهد که مشکلات رایج در این زمینه شامل مواردی مانند عمل نکردن صفحه نمایش لمسی، عملکرد ضعیف کنترل‌ها، عدم هماهنگی با گوشی‌های هوشمند و یا مشکل در تشخیص صدا در سیستم کنترل صوتی بوده است.
  • بدترین وضعیت اطلاعات و سرگرمی مربوط به اینفینیتی Q50 سدان جدید و سیستم InTouch بوده است. بیش از یک پنجم مالکان این خودرو در این زمینه شکایت داشته‌اند. در همین حال، تغییرات و ارتقای انجام شده در مورد سیستم‌های MyTouch در فورد و لینکلن باعث شده که هر سال با مشکلات کمتری مواجه شوند. به نظر می‌رسد هوندا مشکل سخت‌افزاری HondaLink را رفع کرده است و کرایسلر نیز با آپدیت سیستم Uconnect که استفاده از آن را بسیار راحت‌تر کرده، بخشی از مشکلات قابلیت‌اطمینان خود را پوشش داده است. با این حال، مشکلات سیستم CUE در کادیلاک همچنان به قوت خود باقی است.
Lexus CT 200h
Lexus CT 200h

شرایط متفاوت برندهای لوکس

خودروهای لوکس همیشه به سطح پایین قابلیت‌اطمینان معروف بوده‌اند. اگر نگاهی به این سری مطالعات در ۱۰ سال قبل بیندازیم، رده‌های پایینی قابلیت‌اطمینان متعلق به برندهایی اروپایی مانند ب‌ام‌و، جگوار و مرسدس‌بنز بوده‌اند. این در حالی است که برندهایی مانند آئودی، کادیلاک و ولوو نیز دست‌کمی از آن‌ها نداشته‌اند.

باور عمومی بر این است که خودروهای سطح بالا، چون تجهیزات تکنولوژیک بیشتری دارند، بیشتر می‌تواند در معرض آسیب باشند. در حالی که این اصل تا حدودی درست است، امّا لکسس مثالی نقض در ارتباط با قابلیت‌اطمینان خودروهای لوکس نشان داده است.

تصویری که امروزه از خودروهای لوکس می‌بینیم، کاملاً تغییر کرده است. گجت‌های بیشتر، لزوماً به معنای مشکلات بیشتر نیست؛ حداقل زمانی که با یک مدل جدید روبرو باشیم. در نظر بگیرید که تسلا مدل سطح بالای S خود را به تازگی ارائه کرده که دارای قابلیت‌اطمینان در سطح متوسط است. سازندگان اروپایی خودروهای لوکس نیز تلاش زیادی برا ی بالا بردن قابلیت‌اطمینان کرده‌اند.

در واقع، برندی مانند آئودی حتی به یکی از برندهای سطح بالا در این زمینه بدل شده است. علاوه بر هر کدام از مدل‌های لکسس و آکورا، تمام آئودی‌ها، پورشه‌ها و ولووها توانسته‌اند به سطح متوسط و بالاتر قابلیت‌اطمینان برسند. در این میان، از ب‌ام‌و تنها یک مدل در رده‌های پایین قرار گرفته است. البته تمام برندهای لوکس هم شرایط رو به پیشرفتی نداشته‌اند. اینفینیتی در مطالعه امسال سقوط قابل‌توجهی داشته و آن هم به دلیل مشکلی است که سال‌های قبل برندهای لوکس اروپایی با آن دست به گریبان بوده‌اند؛‌ یعنی گجت‌های بسیار زیاد با نقص در تجهیزات.

با این حال، بازار خودرو به صورت نسبی از این لحاظ رشد داشته است. برندهای لوکس، مدل‌های کوچک بیشتری اضافه کرده‌اند و به سمت بازار شاسی‌بلندهای کامپکت یورش برده‌اند. در همین حال، تجهیزات لوکس با تکنولوژی بالا مانند گرم‌کن صندلی‌ها، دوربین‌های نمای عقب و سیستم‌های پیچیده اطلاعات و سرگرمی به برندهای پایه بازار راه یافته‌اند و این امکانات جدید، چندان موجب کاهش قابلیت‌اطمینان این خودروها نشده است.

یک نکته در اینجا قابل‌ذکر است و آن این است که پرهیز از گجت‌های بیشتر موجب کاهش مشکلات نمی‌شود؛ چرا که بسیاری از خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی نیز در این مطالعه عملکرد چندان خوبی نداشته‌اند.

Fiat 500L
Fiat 500L
نحوه مقایسه برندها از لحاظ قابلیت‌اطمینان

جدول زیر نحوه رده‌بندی برندها را بر اساس میانگین عملکرد مدل‌های آن‌ها در زمینه قابلیت‌اطمینان نشان می‌دهد. شاخصی از پایداری هر برند در جلوی آن آورده شده که به مدل‌های مختلف تولیدی هر کدام از آن‌ها اشاره دارد. ستون‌ها به میزان قابلیت‌اطمینان بین بدترین و بهترین مدل‌های هر کمپانی در این زمینه ارتباط پیدا می‌کنند. اعداد درج شده در کنار نام هر برند، تعداد مدل‌های آن‌ها هستند. برای امتیازدهی یک برند، نیاز به اطلاعات حداقل دو مدل از یک برند بود. در نتیجه، شرایط موجب شد تا جگوار، لندروور، مینی، میتسوبیشی و تسلا را از این لیست حذف کنیم.

Reliability: How the Brands Stack Up
Reliability: How the Brands Stack Up

بهترین و بدترین رشد قابلیت‌اطمینان

برندهایی که بیشترین رشد را داشته‌اند:

  • لینکلن
  • هیوندای
  • کیا

امسال لینکلن ۱۲ رده خود را بالا کشیده و به جایگاه پانزدهم رسیده است. چهار مدل از لینکلن عملکردی در حدّ بالای متوسط داشته‌اند و تنها دو مورد از آن‌ها در حدّ زیر متوسط نشان داده‌اند. هیوندای نیز ۸ پله صعود داشته است و به مکان سیزدهم رسیده است. همچنین کیا با داشتن مدل‌هایی که همه قابلیت‌اطمینان متوسط و بالاتر داشته‌اند، به رده دهم دست یافته است.

برندهایی که بیشترین سقوط را داشته‌اند:

  • اینفینیتی
  • مرسدس‌بنز
  • جی‌ام‌سی

اینفینیتی در مطالعه امسال ۱۴ پله تنزل کرده و به مقام بیستم رسیده است که احتمالاً به دلیل عملکرد ضعیف QX60 شاسی‌بلند و همین‌طور Q50 سدان بوده است. مرسدس‌بنز نیز با نمایش بد کلاس CLA سقوطی ۱۱ پله‌ای داشته است. جی‌ام‌سی نیز با ۱۰ رده سقوط، به جایگاه نوزدهم رسیده است که بیشتر آن به خاطر پیکاپ سیه‌را ۱۵۰۰ بوده است.

مدل‌هایی که بیشترین رشد را داشته‌اند:

  • هوندا آکورد کوپه (V6)
  • کادیلاک ATS (V6)
  • فورد توروس (V6)
  • فورد اکسپلورر (V6، اکوبوست)
  • هوندا آکورد کوپه (چهار سیلندر)
  • لینکلن MKX

 

کادیلاک ATS V6 توانسته از سطح پایین‌تر از متوسط قابلیت‌اطمینان به سطح بالای متوسط دست یابد. در همین حال، دیگر مدل‌ها نیز روندی مشابه را داشته‌اند. شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع، تجدیدنظر کلی در سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی بوده است.

مدل‌هایی که بیشترین سقوط را داشته‌اند:

  • جیپ کمپس
  • رام ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ دیزل
  • نیسان سنترا
  • اینفینیتی QX60
  • کادیلاک ATS (توربو)
  • مرسدس‌بنز کلاس GL

تمام این مدل‌ها در سال گذشته عملکردی متوسط و یا بالای متوسط داشته‌اند و امسال به زیر حدّ متوسط سقوط کرده‌اند. امسال برخلاف گذشته، کمپس با مشکلات زیادی روبرو بوده است. کادیلاک ATS توربو نیز نتوانسته عملکردی مانند مدل‌های هم‌خانواده‌اش داشته باشد.

Subcompact Cars
Subcompact Cars
Coupes and Convertibles
Coupes and Convertibles
Luxury Compact Cars
Luxury Compact Cars
Compact Cars
Compact Cars
Luxury Midsized/Large Cars
Luxury Midsized/Large Cars
Sporty Cars
Sporty Cars
Large Cars
Large Cars
Hybrid Electric Cars
Hybrid Electric Cars
Midsized Cars
Midsized Cars

راهنمای نمودارها

میزان قابلیت‌اطمینان خودرو که در این نمودارها مشخص شده، نتیجه تحقیق سالانه مجله Consumer Reports است که در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر ۲۰۱۴ از میان اطلاعات و تجربیات ۱/۱ میلیون مالک خودرو صورت گرفته است.

این تحقیق قابلیت‌اطمینان یکی از وسیع‌ترین مطالعات از نوع خود است. برای ۱/۱ میلیون وسیله نقلیه، ۱۷ زمینه مشکل‌آفرین تعریف شده که بسیاری از مؤلفه‌ها و سیستم‌های یک خودرو را در برمی‌گیرند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه، مشکلات خود را از لحاظ ایمنی، خرابی، هزینه و زمان سرویس بیان کرده‌اند. هر مشکل کوچکی که موجب مراجعه برنامه‌ریزی نشده به نمایندگی شود، می‌توان یک مشکل بزرگ و جدّی قلمداد شود.

Minivans
Minivans
Small SUVs
Small SUVs
Compact Pickups
Compact Pickups
Wagons
Wagons
Luxury Midsized/Large SUV
Luxury Midsized/Large SUV
Large SUV
Large SUV
Midsized SUV
Midsized SUV
Luxury Compact SUV
Luxury Compact SUV
Full Sized Pickups
Full Sized Pickups
رده‌بندی قابلیت‌اطمینان بیش از ۲۰۰ خودروی جدید نشان می‌دهد که چقدر باید از یک خودرو انتظار داشتن مشکل را داشت. ارزیابی‌ها بر اساس مشکلات مدل‌های ۳ سال گذشته بوده‌اند (مدل‌هایی که تغییر قابل‌توجهی در این مدت نداشته‌اند). در همین حال، ارزیابی‌های صورت گرفته براساس داده یک سال با علامت (*) مشخص شده است. خط قائم نمودارها نشان‌دهنده حدّ متوسط تمام خودروهای موردمطالعه است. بازه «متوسط» در این نمودارها فاصله‌ای ۲۰ درصدی با این خط قائم دارد. ستون‌های دارای شکستگی نشان‌دهنده شرایط عملکرد یک مدل خارج از بازه نشان‌داده شده در نمودار هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۹۱ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام
    اتافاقا من رشته دانشگاهیم مدیریت هست ژاپن در بیشتر زمینه ها جلو تر از آمریکا هست تنها مشکلش مستعمره بودنش هست از سال 1970 از 5 بانک برتر جهان معمولا 3 تا 4 تاش ژاپنی بودند از خودرو معمولا از ده تا 8 تا ژاپنی از صنایه هسته ای و مترو که همیشه سر دم دار هستند و هم اکنون سریعترین قطار های جهان رو دارند در صنایع پیشرفته مثل موتور سازی کشتی خودرو هواپما که بیشترین طراحی و تولید رو دارند مثلا هوندا یه تنه بزرگترین تولید کننده موتور در جهان هست
    در صنایع برقی و خصوصا ربوتیک که در جهان اول هستند
    دیگه چیزی میمونه
    اون چیزی که آمریکا توش جلو هست صنایع دارویی هست که مهم هم هست
    مشکل ژاپن همین مستعمره بودنش هست که هیچ وقت نمیتونه حرف بزنه
    در ضمن این ژاپن هست که صادرات مهندس و خصوصا مدیر به آمریکا داره نه آمریکا به ژاپن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. نوید (6*6)

    ۱۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    دقیقا

    جدا از این حرفا CT200h یه شاهکاره
    و همچنین تندرا

    اینی که میگم CT200 یه شاهکاره واقعا هست از تو همین مطلب هم کاملا مشخصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی آقا

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من شش ماهه راوفور گرفتم. تویوتا حرف نداره دوستان!! کامنت دوستان رو خوندم. خدائیش اختلاف 23 تایی بنز و تویوتا به قدری زیاده که اگه همه آلمان دوستان پدال هم بریزن رو هم نمی تونن این اختلاف فاحش رو توجیه کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا