چشم اندازهفته نامه

کم‌مصرف‌ترین شاسی بلندهای بنزینی سال 2019

با افزایش دوباره‌ی قیمت سوخت در آمریکا، احتمالاً توجه به میزان مصرف سوخت خودروهای جدید جزو اولویت‌های خریداران خواهد بود. در سال‌های گذشته شاید این امر باعث افزایش فروش خودروهای کوچک می‌شد اما حالا این‌گونه نیست. شاسی بلندها و به خصوص کراس اوورهای شکل گرفته بر پایه‌ی خودروهای سواری به انتخابی جذاب بین خریداران تبدیل شده‌اند. خودروهای سواری هم‌اکنون تنها سهم ۳۰ درصدی از کل فروش خودروها را به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با سهم ۵۰ درصدی سال ۲۰۱۳ کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.


کم‌مصرف‌ترین شاسی بلندها به نمونه‌های الکتریکی شده یعنی هیبریدی و پلاگین هیبریدی و نسخه‌های تمام الکتریکی تعلق دارند. از این نظر هیوندای کنا الکتریکی در رتبه اول قرار داشته و مصرف سوخت آن در شهر و بزرگراه معادل ۱.۷ و ۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است؛ اما در میان شاسی بلندهای هیبریدی نیز لکسس UX 250h 2019 با مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۵.۴/۵.۷/۵.۶ لیتر تحسین‌برانگیز ظاهر شده است.


متأسفانه اکثر خودروهای الکتریکی و هیبریدی گران‌تر از نسخه‌های استاندارد بنزینی یا دیزلی هستند. همان هیوندای کُنای ذکر شده ۱۵۱۵۰ دلار گران‌تر از نسخه‌ی درون‌سوز خود می‌باشد. لکسس UX اما به‌صورت معقولانه‌ای تنها ۲ هزار دلار گران‌تر از مدل استاندارد می‌باشد اما متوسط صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت این خودرو در یک سال تنها ۲۰۰ دلار تخمین زده شده است و برای اینکه قیمت گران‌تر این خودرو را جبران کنید باید حداقل ۷ سال مالک UX 250h باشید.


خب با این تفاسیر کدام خودروها جزو کم‌مصرف‌ترین شاسی بلندهای سال ۲۰۱۹ هستند؟ همان‌گونه که حدس می‌زنید این خودروها جزو محصولات کوچک هستند و در لیست ما خودروهایی همچون شورولت تاهو یا فورد اکسپدیشن را نخواهید دید. البته EPA می‌گوید کم‌هزینه‌ترین خودروی این لیست در طول ۵ سال صرفه‌جویی حدود ۱۵۰۰ دلاری در مصرف کم سوخت را خواهد داشت. در ادامه شما را با ۱۰ کراس اوور و شاسی‌بلند کم‌مصرف سال ۲۰۱۹ آشنا می‌کنیم.

  1. سوبارو فارستر

مصرف سوخت شهری/ترکیبی/بزرگراهی: ۹/۷.۱/۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

فارستر پس از اوت بک پرفروش‌ترین خودروی سوبارو بوده و دلیل این امر نیز واضح است. فارستر خودرویی جادار و راحت بوده و با سیستم چهار چرخ محرک درجه‌یک و قیمتی مناسب عرضه می‌شود. این خودرو از نظر پرفورمنس نیز قوی عمل می‌کند چرا که در قلب خود یک پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری و گیربکس CVT را جای داده است.

  1. نیسان روگ

مصرف سوخت شهری/ترکیبی/بزرگراهی: ۹/۷.۱/۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس نیسان روگ است که دارای سواری نرم و پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری و گیربکس CVT می‌باشد. مدل غیر هیبریدی این خودرو در صورت تجهیز به سیستم چهار چرخ محرک مصرف ۷.۳ لیتری در بزرگراه دارد که در نسخه‌ی هیبریدی این مصرف به ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می‌یابد.

  1. تویوتا C-HR

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۷/۷.۵/۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

این خودرو دارای طراحی متمایزی است که البته شاید همه از آن خوششان نیاید ولی برادر کوچک‌تر راو ۴ می‌باشد که طرفداران زیادی هم دارد. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری C-HR به یک گیربکس CVT متصل شده ولی برخلاف دیگر رقبا منحصراً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود.

  1. تویوتا راو ۴

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۷/۶.۹/۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

تویوتا راو ۴ پرفروش‌ترین خودروی این برند است. این خودرو نه تنها کم‌مصرف بوده بلکه تکنولوژی‌های مدرن زیادی هم دارد. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری راو ۴ از نظر قدرت و نرمی عملکرد برجسته‌ای داشته و با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همکاری می‌کند. این خودرو بسته به تریم انتخابی با سیستم چهار چرخ محرک نیز عرضه می‌شود.

  1. هیوندای کُنا

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۴/۷.۳/۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

هیوندای کنا کراس اوور ساب کامپکت شهری است و با استایلی متفاوت عرضه می‌شود. پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربو به همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک در بطن این خودرو دیده می‌شوند. مدل دیگر نیز با پیشرانه‌ی ۲ لیتری در دسترس است که مصرف سوخت بالاتری دارد.

  1. هوندا HR-V

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۴/۶.۹/۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

هوندا HR-V جایگزینی قدبلندتر و کاربردی‌تر برای هاچبک ساب کامپکت فیت است زیرا بر پایه‌ی آن شکل گرفته و از صندلی‌های جادویی در ردیف دوم سود می‌برد که تنظیمات زیادی دارند. یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری قدرت خود را از طریق گیربکس CVT به چرخ‌ها می‌رساند. این خودرو نیز با سیستم چهار چرخ محرک در دسترس می‌باشد.

  1. هوندا CR-V

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۴/۶.۹/۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

این خودرو هم یکی از پرفروش‌ترین کراس اوورهای بازار است. اگرچه CR-V بزرگ‌تر و جادارتر از برادر کوچک‌تر خود می‌باشد اما از نظر مصرف سوخت عملکرد مشابهی دارد. نسخه‌ی پایه این شاسی‌بلند با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌شود که تقریباً مصرف مشابهی با مدل توربو دارد.

  1. کیا سول

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۱/۶.۷/۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

نسل جدید کیا سول به تازگی معرفی شده و با وجود پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی در تریم اکو دینامیک، این کراس اوور جعبه‌ای مصرف سوخت ۸.۱ لیتری برای شهر را بر جای می‌گذارد که آن را به سومین خودروی کم‌مصرف لیست تبدیل کرده است. سول یکی از معدود کراس اوورهای ساب کامپکت بازار است که بدون سیستم چهار چرخ محرک عرضه شده و دارای گیربکس CVT می‌باشد.

  1. لکسس UX 200

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۱/۶.۳/۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

این خودرو که کاملاً تازه‌نفس است کوچک‌ترین شاسی‌بلند لکسس محسوب می‌شود و به دنبال فروش بالاست. UX از استایلی چشمگیر در ظاهر و کابین برده و نسخه‌ی اف اسپورت آن نیز در دسترس می‌باشد. یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری کم‌مصرف به همراه گیربکس CVT در این خودرو نصب‌شده است. اگرچه سیستم چهار چرخ محرک در مدل‌های هیبریدی این کراس اوور وجود دارند اما مدل بنزینی UX 200 از آن بی‌بهره است.

  1. نیسان کیکس

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۷.۵/۶.۵/۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

نیسان کیکس یک کراس اوور ساب کامپکت است که از تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسبی سود می‌برد. این خودرو سریع‌ترین مدل حاضر در لیست نبوده و دارای یک پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری و گیربکس CVT می‌باشد اما مصرف سوخت خوبی دارد. این خودرو تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود.

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    CRV و راو 4 بهترین انتخاب ها هستن.
    قدرتمند و جادارتر از باقی هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      نظر من روی لکسس هست
      هم برند تویوتا
      هم کیفیت تویوتا
      هم لوکس تر از تویوتا
      یه ماشین همه چی تموم با مصرف سوخت کم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (2643 ديدگاه)

        جادار نیست محمد جان
        کراس اور کوچیک تر از کامپکت دیگه هاچبک محسوب میشه :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مزدا

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      شرق آسیا طوفان کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ایمان

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    ۲ تویوتا ، ۲ نیسان ، ۲ هوندا و یک لکسوس
    ژاپنی ها همیشه جزء برترین ها بودن
    مصرف سوختشون با وجود حجم بیشتر موتور ، وزن بیشتر
    و ۴wd بودنشون از ماشین های آشغال ایرانی بهتره
    دمتون گرم ژاپنی های منظم ، مقرراتی ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (990 ديدگاه)

    ظاهرا گروه هیوندای بازم تو امریکا به مشکل جدید داره اونم مشکل ایربگ و کمربند معیوب هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. овsкиكMас

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (261 ديدگاه)

      پیکان جون با وجود تلاش های فراوان امثال تو توی پدال،همچنان کره ای ها در بازار جهانی و امریکا افزایش فروش دارن و همچنان امریکایی ها تو خود امریکا و بازار جهانی کاهش فروش تا چهارماه اول سال ٢٠١٩ ! لینکشم گذاشتم تایید شد ببین امار رو! یه مقدارش هم اینجا بهت بگم تا اون تایید بشه
      جنرال موتورز ٧- درصد کاهش.گروه فورد ٢/۵- درصد کاهش !
      گروه هیوندا هم با ۴/۶ درصد افزایش ??خدا قوت ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پیکان جوانان گوجه ای

        ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (990 ديدگاه)

        حرف دهنتو بفهم بعدش تا فردا خبرش حتما تو همین چدال میاد

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. овsкиكMас

          ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (261 ديدگاه)

          خب خبرش بیاد پیکان جون ! متاسفانه باعث تغییر روند کاهشی فروش امریکایی ها و افزایشی کره ای ها تو امریکا نشده ?? فقط اون هفت درصد کاهش جنرال موتورز?بیشتر تلاش کن،فراخوان ٢/۵ میلیونی فورد تو سال ٢٠١٨ هم یادت نره :))

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. فرهاد

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (92 ديدگاه)

    بخشی از اینها، خیلی بزرگتر و جادارتر و قدرتمند تر از هاچ بک ها نیستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. me84

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      .
      در واقع بخشی از اینها تقریبا بی مصرفن.
      واقعا چرا آدم باید بره کنا بخره در صورتی که توسان هسا. مگه اختلاف قیمت و مصرفشون چقدره.
      اینو بخاطر این میگم که یه مدت 206 داشتیم و بعد فروختیم سمند خریدیم. هرچند 206 روندنش تو ترافیک بهتر بود ولی از نظر جاداری اتاق قابل مقایسه با سمند نبود. 206 خیلی کاربردی نبود. مثلا من میخواستم صندلی بچه بذارم مدل استانداردش جا نمیشد باید از این کوچیکا میذاشتم.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا