چشم اندازهفته نامه

۱۰ خودرو که بیش از هر چیز نیازمند یک نسخه جدید هستند

تخفیف‌های بالا، تأمین مالی با بهره صفر درصد و اقساط ماهانه کم از جمله شرایط فریبنده‌ای هستند که می‌تواند پای هر خریدار خودرویی را به نمایندگی‌ها بکشاند. این معاملات جذاب معمولاً برای مدل‌هایی عرضه می‌شوند که مدت‌های زیادی در نمایندگی‌ها جا خوش کرده‌اند.

2016 Chrysler 300
در بین مدل‌های ۲۰۱۶ موجود در بازار، خودروهایی وجود دارند که در واقع، همان چیزی هستند که چهار یا پنج سال پیش در معرض فروش قرار گرفته است. البته اگر دوران طولانی چرخه توسعه مدل‌ها در صنعت اتومبیل را درنظر بگیریم، ای خودروها سه سال قبل از این تاریخ طراحی شده‌اند. این خودروها نه‌تنها از آخرین نسل تجهیزات به مانند ترمز اضطراری و سازگاری با برنامه‌های گوشی‌ هوشمند بی‌بهره‌اند، بلکه از آخرین استانداردهای ایمنی در تست‌های مؤسسه ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) نیز برخوردار نیستند. همچنین برخی از این مدل‌ها، در دنیایی که مصرف سوخت اهمیت زیادی برای مشتریان پیدا کرده، با حرص و ولع زیادی، بنزین مصرف می‌کنند. به‌علاوه، در سال‌های گذشته، خودروها گام‌های بلندی در هندلینگ، کیفیت سواری و امکانات داخلی در کابین برداشته‌اند؛ جایی که حتی برای شارژر تلفن هوشمند نیز درگاه‌هایی پیش‌بینی شده است.

مطالعات در خصوص قابلیت اطمینان مدل‌های جدید نشان می‌دهد که این خودروها در اولین سال حضورشان در بازار می‌توانند با مشکلات زیادی همراه باشند. امّا این مشکلات معمولاً در دومین سال پس از یک «طراحی دوباره» کاهش می‌یابند. بنابراین، پس از انتخاب یک مدل که در طراحی آن بازنگری صورت گرفته، یک خودروی قابل‌اعتماد با آخرین تجهیزات به‌دست خواهید آورد که تنها یک یا دو سال در بازار حضور داشته است.

بسیاری از خودروهای جدید، هر ۵ سال یک بار یک بازنگری عمده در طراحی خود تجربه می‌کنند و در این میان، برخی تغییرات کوچک در فواصل ۲ یا ۳ سال بر روی آنها اعمال می‌شود. در ادامه ۱۰ نمونه از خودروهایی را مرور می‌کنیم که زمان زیادی از ورود آنها به بازار می‌گذرد و حتی یک مدل خودروی جدید متوسط و معمولی نیز می‌تواند به سرعت آنها را پشت‌سر بگذارد. برخی از این خودروها آن‌قدر قدیمی شده‌اند که حتی با وجود تخفیف‌های بالا نیز نمی‌توانند جایگزینی برای رقبای مدرن‌شان باشند. امّا مدل‌هایی هم هستند که اگر مشتری بتواند با کم و کاستی‌های آنها زندگی کند، معامله خوبی محسوب می‌شوند؛ به‌ویژه اکنون که مدل‌های ۲۰۱۷ در راه نمایندگی‌ها هستند و عمر نگهداری خودروهایی که پیش از سال ۲۰۱۲ به بازار معرفی شده‌اند، رو به اتمام است.

کرایسلر ۳۰۰
این سدان گران‌قیمت کرایسلر اولین بار ۱۲ سال پیش به عنوان یک مدل ۲۰۰۵ به بازار ارائه شد و در آن زمان، باز طراحی فربه و عضلانی و امکان استفاده از موتور V8 همی بر روی یک پلتفرم احیا شده از مرسدس‌بنز، سر و صدای زیادی به پا کرد. پلتفرم مرسدس با وجود کیفیت بالایی که داشت، ولی تاریخ عرضه‌اش به سال ۱۹۹۶ می‌رسید.

2016 Chrysler 300 90th
از آنجایی که چند بار تغییرات در مورد کرایسلر ۳۰۰ از زمان حضورش در بازار صورت گرفته، در حال حاضر با یک گیربکس جدید اتوماتیک ۸ سرعته وضعیت پرفورمنس و مصرف سوخت را در یک حدّ مناسب و رقابتی حفظ کرده است. امّا تست‌های ایمنی تصادف جایی است که سنّ بالای این مدل را برملا می‌کند؛ جایی که در تست هم‌پوشانی کوچک IIHS نمره «مرزی» را دریافت کرده است.

داج چارجر
همانند مدل همزاد کرایسلر ۳۰۰، معرفی چارجر نیز به سال ۲۰۰۵ میلادی باز می‌گردد. علی‌رغم ارتقاهای قابل‌توجه این مدل در طول این دوره، گذشت زمان در مقایسه با کرایسلر ۳۰۰، با چارجر چندان مهربان نبوده است.

Dodge-Charger-2015-1600-0f
در دوره‌ای که اقتصاد پس از «رکورد بزرگ» سعی در احیای خود داشت و خاطرات تلخی برای امریکایی‌ها همچون ۴ دلار برای هر گالن بنزین رقم می‌خورد، حضور یک خودروی عضلانی مانند داج چارجر در بازار کاملاً بی‌مورد به نظر می‌رسید. در مقایسه با دیگر سدان‌های بزرگ مانند فورد تورِس یا بیوک لاکراس، مصرف ۱۰.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای موتور V6 چارجر، وضعیت چندان بدی ندارد، ولی اگر آن را با سدان‌های متوسط امروزی که فضای داخلی بیشتری نیز نسبت به چارجر دارند، مقایسه کنیم، در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد. همانند کرایسلر ۳۰۰، نتیجه تست تصادف هم‌پوشانی کوچک IIHS برای داج چارجر نیز به صورت «مرزی» گزارش شده است.

فورد تورِس
نسخه‌ای که هم‌اکنون از فورد تورِس در بازار وجود دارد، در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی شده است. تورِس از همان ابتدا نیز خودروهای چندان خوبی به شمار نمی‌رفت. مدل که به عنوان یک سدان جادارتر و کاربردی‌تر ارائه شده بود، با وجود داشتن ابعاد بزرگ بدنه، فضای تنگ و خفه‌کننده‌ای در داخل داشت.

2016 Ford Taurus
همچنین نسخه‌های اولیه این مدل با سیستم کُند و مشکل‌ساز «مای‌فورد تاچ» همراه بودند. البته «مای‌فورد تاچ» با سیستم آماده‌تر و با سرعت واکنش بالاتر «سینک ۳» در مدل ۲۰۱۶ جایگزین شده، ولی داشبورد تورِس هنوز هم مملو از دکمه‌هایی است که عملکرد‌های سیتم کنترل هوا و رادیو را بسیار کُند مدیریت می‌کنند. شاید بهترین گزینه مشتریان به عنوان جایگزین «تورِس»، یک فورد فیوژن باشد؛ خودرویی کوچک، ارزان‌تر، با هیجان بیشتر در هنگام راننده و با صرفه‌جویی بهتر در زمینه مصرف سوخت. ضمن اینکه نسبت به تورِس، در داخل کابین فیوژن، فضای جادارتر و بزرگتری را احساس می‌کنید.

لینکلن MKS
فورد تورِس می‌تواند یک معامله ناخوشایند برای مشتری رقم بزند، ولی فورد در لینکلن MKS می‌خواهد همین خودروی تاریخ مصرف گذشته را با قیمت بالاتر به شما بفروشد. این خودروی دارای همان دکمه‌های لمسی کُند موجود در تورِس است و تنها کاربری آنها را برای تنظیمات بیشتر سرعت پنکه سیستم کنترل هوا و صدای رادیو گسترش داده است. همان‌ حال و هوای تورِس با کابین خفه‌کننده، هندلینگ نابهنجار و ارتقاع پایین سقف که مدام باید مراقب برخورد سرتان با آن باشید.

Lincoln-MKS-2013-02
آنچه در لینکلن MKS دیده نمی‌شود، موتورهای توربوشارژر نسبتاً بهینه اکوبوست هستند که در تورِس ارائه می‌شوند. البته این خودرو با برند لینکلن با دارای تجهیزات هوشمند ایمنی مانند دستیار حفظ حرکت در بین خطوط و ترمز اضطراری نیز هست، ولی همین تجهیزات در تورِس نیز قابل‌استفاده هستند. لینکلن MKS همانند تورِس، دارای یک مدل هم‌خانواده ارزان‌تر بر اساس فورد فیوژن، به نام «لینکلن MKZ» است؛ خودرویی که در آن کیفیت بهتری در زمینه حال و هوای اسپورت، راحتی کابین و مصرف سوخت حاصل شده است.

کرایسلر تاون اند کانتری
کرایسلر «تاون اند کانتری» یکی از خودروهای قدیمی جاده‌ها در کشوری مانند امریکا محسوب می‌شود که خوشبختانه در پاییز امسال، با مدل جدید «پسیفیکا» جایگزین می‌گردد.

2014 Chrysler Town & Country 30th Anniversary Edition
امّا نسخه کنونی تاون اند کانتری در حدود ۹ سال پیش پا به عرصه رقابت در بازار گذاشت؛ یعنی درست در بحبوحه ورشکستگی کرایسلر. این خودرو حتی امروز نیز همان صندلی‌های ناراحت و خفه‌کننده را دارد و هندلینگ آن حتی در مقایسه با استانداردهای مینی‌ون‌ها دارای وضعیتی ناامید کننده است. تاون اند کانتری اشتهای عجیبی در مصرف سوخت نیز دارد و همین‌طور، عملکرد ضعیفش در تست‌های تصادف چندان برای دوره مدرن مناسب نیست. امّا مدل جدید پسیفیکا، با کیفیت بهتر، قابلیت‌های بیشتر و سواری راحت‌تری همراه است.

فولکس‌واگن CC
فولکس‌واگن CC یک سدان چهار نفره با طراحی شبیه به کوپه است که بر اساس نسخه سال ۲۰۰۶ پاسات ساخته شده است.

2017-Volkswagen-CC
خوشبختانه این نسخه از پاسات، وضعیت مساعدی داشته است و CC از بسیاری جهات هنوز هم می‌تواند در بازار رقابت کند. کیفیت رانندگی با این خودرو مناسب است، مصرف سوخت خوبی دارد و با آخرین نسخه رادیوی CarNet و هماهنگی با سیستم‌عامل‌های اپل کارپلی و اندروید اتو ارتقا یافته است. امّا شرایط در تست‌های ایمنی تصادف چندان مساعد نیست و فولکس‌واگن CC در تست هم‌پوشانی کوتاه IIHS نمره «مرزی» را کسب کرده است.

هیوندای اکسنت
طراحی خودروهای کوچک معمولاً‌ همگام با آخرین استانداردهای ایمنی، آلودگی و تکنولوژی نیست؛ به این دلیل که این خودروها معمولاً با بودجه کمتری نسبت به وسایل نقلیه بزرگتر ساخته می‌شوند. حالا در این کلاس، مدلی مانند هیوندای اکسنت را درنظر بگیرید که در زمینه عملکرد تست‌های ایمنی تصادف و قابلیت‌های ارتباطی در مقایسه با رقبا، حرف چندانی برای گفتن ندارد.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
با اینکه تنها ۵ سال از عرضه این خودرو به بازار می‌گذرد، ولی هیوندای اکسنت از نظر تجهیزات و عملکرد، بسیار قدیمی می‌نماید؛ یک کابین پر سر وصدا و عملکرد بسیار کُند، حتی در مقایسه با دیگر خودروهای کوچک مدرن. هیوندای اکسنت با اینکه در برخی تریم‌ها صاحب یک درگاه USB است، ولی هنوز هم امکان پخش موزیک به صورت بی‌سیم ندارد. امّا ناامیدکننده‌ترین ویژگی اکسنت، عملکرد آن در زمینه تست‌های تصادف است؛ جایی که در تست هم‌پوشانی جلوی IIHS نمره «ضعیف» را دریافت کرده است.

فیات ۵۰۰
یک خودروی کوچک، جذاب، ارزان و هیجان‌انگیز؛ مشخصاتی که به نظر می‌رسد که برای خودروی زیبا و کوچک، کافی باشند. فیات ۵۰۰ البته خودروی چندان سالخورده‌ای نیست و در سال ۲۰۱۲ به بازار امریکا معرفی شده است. امّا  اینکه چرا این خودرو در این لیست جای گرفته، شاید به این دلیل است که فیات ۵۰۰ قبل از اینکه به بازار ایالات متحده برود، سال‌های زیادی از عمرش را سپری کرده است.

2017 Fiat 500
امّا فیات آخرین تکنولوژی‌ها در ارتقای مدل ۵۰۰ به کار برده است. این خودرو هم‌اکنون دارای سیستم اطلاعات و سرگرمی UConnect با نمایشگر لمسی است که یکی از بهترین و ساده‌ترین سیستم‌ها در نوع خود محسوب می‌شود. در همین حال، فیات ۵۰۰ از نظر مصرف سوخت نمی‌تواند با بسیاری از مدل‌های ۴ در کامپکت امروزی رقابت کند و علاوه بر این، نمره‌اش در تست هم‌پوشانی کوتاه IIHS برابر «ضعیف» گزارش شده است.

نیسان لیف
نیسان لیف اولین خودروی تمام‌الکتریکی بود که در سال ۲۰۱۱ به بازار ایالات متحده قدم گذاشت و در حال حاضر، بیشتر از همیشه، سن و سال خود را به نمایش می‌گذارد. اگر لیف را با مدل‌های الکتریکی که یک یا دو سال بعد از آن روانه بازار شده‌اند، مقایسه کنیم، صدای نابهنجار موتور، استایل تاریخ گذشته و موقعیت رانندگی عجیب و ناراحت آن را تشخیص خواهیم داد.

nissan_leaf
در آخرین مدل نیسان لیف، یک آپشن باتری بزرگتر درنظر گرفته شده که دامنه مسافت ۱۷۲ کیلومتر را برایش به همراه دارد. این دامنه اگرچه می‌تواند با سایر رقبا مقایسه شود، ولی نمی‌تواند سایر کمبودهای لیف را جبران کند؛ به‌ویژه اینکه رقبای جدید الکتریکی قرار است با دامنه مسافت ۲۰۰ مایل یا ۳۲۲ کیلومتر از راه برسند. ضمن اینکه نمره «ضعیف» در تست هم‌پوشانی کوتاه IIHS را نیز نباید فراموش کرد.
یک مدل جدید لیف قرار است که در سال آینده معرفی شود و رقابت بهتری را در بین خودروهای الکتریکی داشته باشد.

لکسس GS 350
جز اینکه لکسس GS از سال ۲۰۰۷ در بازار حضور داشته، ایراد دیگری نمی‌توان گرفت. این مدل در واقع، یکی از با سابقه‌ترین خودروها در بازار محسوب می‌شود. لکسس GS، نه یک خودروی معمولی، بلکه یک خودروی لوکس با شروع قیمت از ۴۵ هزار دلار است و باید علاوه بر داشتن یک ظاهر قابل‌توجه، محیط پیرامون راننده‌اش را نیز با تجهیزات تکنولوژیک پُر کند. امّا این خودرو، در بسیاری از موارد با کاستی‌های زیادی مواجه است.

2016 Lexus GS350 F Sport
۲۰۱۶ Lexus GS350 F Sport
برای مدل ۲۰۱۶، لکسس GS یک موتور جدید کوچک‌شده توربوشارژر چهار سیلندر دریافت کرده که نسبت به مدل پایه قبلی، ۷۰ اسب‌بخار از قدرت آن کم شده است. این در حالی است که موتور V6 قبلی اینک در بالاترین سطح GS استفاده می‌شود. استفاده از موتور چهار سیلندر جدید موجب کاهش مصرف سوخت مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا شده و این خودرو معادل ۹.۰۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. با این وجود، رقبای دیگر با پیشرانه‌های چهار سیلندر، وضعیت بهتری در این زمینه دارند.

منبع: rankingsandreviews

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    هیوندای و فیات که واقعا نیازمند نسخه جدید هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      فیات که نسخه جدیدش ظاهر متفاوتی نخواهد داشت. به نظرم نیسان لیف از همه بیشتر نیازمند تغییر نسل هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        دمت گرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. The eagle

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پس مهمترینشونو نداره که
    nissan GT R 2009

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. amin

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    آقا هرچی کرایسلر 300 و دوج چارجر هست اف بزنن بیارن مناطق آزاد ایران همشوو میخرن ملت . نگرانی نداره که …تست همپوشانی با نمره مرزی پاس کردن واسه ما کفایت میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Matador

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    من که تو این لیست ماشین بدی ندیدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      تولیست هم نگفته ماشین های بد
      تغییرات نیاز دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. joshan

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    این تست تصادفو بیان روی پراید انجام بدن اونوقت میفهمن ضعیف یعنی چی . خودرو های ما خدارو شکر 20 ساله که نا امید کنندس .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Armin

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (421 ديدگاه)

    میتسوبیشی لنسر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد جواد

      ۱ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (45 ديدگاه)

      آی گفتی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امير علي

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    جولیتا هم باید عوض شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. sajjad

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    البته لینکلن کانتیننتال رو جانشین mks کرده و تا جایی که من میدونم mks از رده خارج خواهد شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. GOD BLESS AMERICA

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    همین ماشین ضعیفها بیاد ایران ثروتمندان باهاش چشم بچه محل ها رو در میارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Efk

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    بنز اس ال هم بهش اضافه کنید کلا نیاز به بروز شدن داره چون فرم کلیش از سال 2003 یجور مونده و وقتی از نزدیک با سری 6 مقایسش می کنی واقعا کم میاره جلوش
    بنز اس ال انتظار ازش خیلی بالاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علي

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    از همه بیشتر نیسان لیف و هیوندا اکسنت باید ی فکری براشون بشه خیلی دیگه قدیمی و دموده شده.بقیشون قابل احتراما هنوز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. DODGE

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (279 ديدگاه)

    ولی کرایسلر 300 هنوزم باشکوهه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کرایسلر و دوج چارجر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ونوم

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    تورس یا تاروس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مانی

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    ببینید آمریکایی ها به چه خودروهایی میگن تاریخ گذشته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. فرهاد

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    فکر میکنم نسخه جدید برای نیسان لیف، لینکلن و فیات از بقیه واجب تر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمد حسین

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (489 ديدگاه)

    از نظر قیافه که داج چارجر و فولکس CC خیلی مدرن و شیک هستن !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حميد

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    این اکسنت رو خوب اومده و لینکلن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. maserati

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    این کرایسلر 300 همه ی امکانات ایمنی را دارد و در سایت iihs هم از نظر امکانات ایمنی نمره کامل داده ولی در هنگام تست تصادف نمره کم آورد . یعنی اینو می گم که تکنولوژی خوبی داره و عقب مانده نیست.ولی دوج چارچار جدید هم قیافش خوبه هم موتورش و هم تکلونوژی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. بهزاد

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    لکسوس GS این نسلش سال 2011 به نمایش دراومد و 2012 به فروش رسید، سال 2007 از کجا دراومده معلوم نیست! حداقل نویسنده اون مجله برای احترام به شعور مخاطبین میرفت تاریخ عرضه را نگاه میکرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. علی

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (86 ديدگاه)

    اصلا خوب نبود ، ۱۰ تا امریکایی اومدین مثال زدین آخرش هم از لکسس اشکال گرفتین با اون طراحی زیباش!
    بنظر من این اطلاعات بیخود و بی پایه و اساس هست.
    از امریکایی بد بگین بهتون وام نمیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. maserati

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    دقیقا درست می گین علی آقا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سعید میابی

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من تمام محصولات لکسوس نسبت به بقیه ی برند ها طراحی بروز تری داشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. mojtabaaston

    ۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    من با بقیه اش کاری ندارم
    اما لکسس gs350 و دوج چارجر و کرایسلر 300 واقعا خوب هستن.
    اونی که این مطلب رو نوشته یه نگاه به ماشینهای داخلی ما بندازه میفهمه چی نیاز به نسخه جدیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. S97

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    جلوی کرایسلر تاون اند کانتری رو از جلوی پراید 132 ساختن!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا