چشم اندازهفته نامه

۱۵ خودروی سریع قرن ۲۱ (تاکنون)

می‌توان‌ گفت که در دوره طلایی سرعت و شتاب هستیم. طوفان خودروهای الکتریکی و گردوخاک هایپرکارها درحال شکل‌گیری است. در لیستی که در ادامه می‌آید، هر کدام از خودروها می‌توانند قبل از اینکه ثانیه‌شمار به عدد ۳ برسد، سرعت ۶۰ مایل یا ۹۶.۶ کیلومتر برساعت را ثبت کنند. با اینکه روند افزوده‌ شدن بر سرعت‌ اتومبیل‌ها در طول دهه‌ها ادامه داشته، امّا تصوّر اینکه این مدل‌ها نیز قرار است در آینده سریعتر و پرشتاب‌تر حرکت کنند، اندکی مشکل است. با این وجود، بسیاری منتظرند که کدام خودرو می‌تواند رکوردهای شتاب‌گیری را باز هم جابجا کند. کارانددرایور بر اساس خودروهایی که تاکنون تست کرده، فهرستی را فراهم نموده است. البته به این فهرست می‌توان خودروهایی دیگر با شتاب خیره‌کننده را افزود که متاسفانه هنوز توسط این مجله معتبر مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

۱۵) تسلا مدل S P90D مدل ۲۰۱۵ – شتاب ۲.۸ ثانیه (جایگاه مشترک)

ایلان ماسک (Elon Musk)، معمار محصولات تسلا احتمالاً در هنگام انتخاب عنوان «سرعت مسخره‌آمیز» برای حالت سریعترین شتاب در مدل S P90D مشغول تماشای فیلم «توپ‌های فضایی» با بازی «مل بروکس» بوده است. به علاوه، کسی باید دل و جرأت از نوع فضایی داشته باشد که از تمام پتانسیل پرفورمنس این خودرو بهره‌برداری کند.

۱۴) پورشه ۹۱۱ توربو S کابریولت – شتاب ۲.۸ ثانیه (جایگاه مشترک)
2014 Porsche 911 Turbo S Cabriolet
تصویر قدیمی شکل گرفته در اذهان از یک پورشه ۹۱۱ به عنوان یک خودروی اسپورت کوچک گران‌قیمت امّا دست‌یافتنی برای افرادی که می‌خواهند پای خود را از یک «کوروت» فراتر بگذارند، چند سالی است که دستخوش تغییر شده است. اول از همه اینکه، ۹۱۱ دیگر خودروی کوچکی نیست و حدود ۱۳ میلی‌متر از یک C7 کوروت کشیده‌تر است. همچنین در دسترس بودن آن، اگر هم زمانی وجود داشته، خاطره‌ای متعلق به گذشته‌های دور است. اگرچه به لطف لیست بلند آپشن‌ها در کاتالوگ‌های پورشه، می‌توان یک نسخه ساده از «کاررا» با قیمت معادل ۸۵ هزار و ۲۹۵ دلار تهیه کرد، امّا در مجموع، داشتن یک ۹۱۱ با مبلغی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار، چیزی قدیمی و نامأنوس به نظر می‌رسد. در اینجا نیز یک نسخه سطح از بالا از ۹۱۱ با عنوان «توربو S کابریولت» را داریم که با قیمت حیران‌کننده ۲۱۰ هزار و ۶۲۰ دلار به فروش می‌رسد؛ قیمتی که به راحتی ۹۱۱ را  از گذشته سنتی خود جدا کرده و در ردیف محصولات لوکس و سطح بالا قرار می‌دهد.

۱۳) پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۱۱ – شتاب ۲.۸ ثانیه (جایگاه مشترک)
2011 Porsche 911 Turbo S
در یک توربو S، پدل کلاچ وجود ندارد. ترمزهای کربن-سرامیکی در سرعت‌های پایین، صدای عجیب و غریبی از خود آزاد می‌کنند و فضای صندلی‌های عقب، تنگ است. با این وجود، این اتومبیل ۵۳۰ اسب‌بخاری، از لحاظ سرعت و شتاب، بسیار تکامل‌یافته عمل می‌کند.

۱۲) پورشه ۹۱۱ توربو کابریولت مدل ۲۰۱۷ – شتاب ۲.۷ ثانیه (جایگاه مشترک)
2017 Porsche 911 Turbo Cabriolet
یکی از کمیاب‌ترین نسخه‌های پورشه ۹۱۱ توربو. در اینجا منظور از ۹۱۱ توربو، نسل کنونی ۹۹۱.۲ است. پورشه ۹۱۱ کابریولت به تعداد انبوه به فروش نمی‌رسد؛ چرا که قیمت آن حداقل برابر ۱۷۲ هزار و ۵۵۰ دلار است که نسبت به مجموعه خریداران ۹۱۱ توربو کابریو، خودروی بسیار ارزانی محسوب می‌شود؛ کسانی که مطابق اطلاعاتی که از پورشه به دست آمده، نسخه ۵۸۰ اسب‌بخاری توربو S را با قیمت ۲۸۹۰۰ دلار بالاتر نسبت به این مدل ۵۴۰ اسب‌بخاری ترجیح می‌دهند. در واقع، تمایل اکثر خریداران ۹۱۱ توربو به طرف مدل‌های کوپه است.

۱۱) مک‌لارن ۵۷۰S مدل ۲۰۱۶ – شتاب ۲.۷ ثانیه (جایگاه مشترک)

تمام سوپرماشین‌های مدرن کنونی به نوعی در زیر سایه لامبورگینی کونتاش زندگی می‌کنند؛‌ یک خودروی افسانه‌ای و دست‌نیافتنی که با تعارف و نزاکت بیگانه است. این خودرو با یک فرم گُوِه‌ای و درهایی که به سمت بالا باز می‌شوند، همچنان به عنوان یک مدل نمادین در این ژانر اتومبیل باقی مانده است. با این وجود، مجموعه سوپرماشین‌ها از آن دسته خودروهایی هستند که پیشرفت‌های شگرفی را پشت‌سر گذاشته‌اند. از جمله این سوپرماشین‌های پیشرفته، ۵۷۰S است که نام و آوازه مک‌لارن را که با مدل اولیه F1 آغاز شده بود (زمانی که مک‌لارن تجارت سوپرماشین را جدّی گرفت)، باز هم ارتقا بخشید. البته این موضوع را نیز باید درنظر داشت که یک سوپرماشین، لزوماً یک خودرو برای مسابقه نیست؛ به‌خصوص زمانی که یک خودروی مسابقه برای رقابت با آن در اختیار نداشته باشید.

۱۰) لامبورگینی اونتادور LP750-4 سوپر ولوچه مدل ۲۰۱۶ – شتاب ۲.۷ ثانیه (جایگاه مشترک)
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
در لامبورگینی اونتادور سوپر ولوچه خبری از کفپوش، عایق‌بندی صدا، پورت USB، قابلیت اتصال بلوتوثی گوشی هوشمند یا سیستم کروز نیست. گاهی اوقات (به خصوص در زمان‌هایی که پره‌های خنک‌کننده در‌ آن به کار می‌افتند) این خودرو صداهای نویز مکانیکی‌ای از خود تولید می‌کند که به هیچ‌وجه از چنین سطح قیمتی انتظار نمی‌رود. با این حال، مأموریت خود را به‌درستی و به‌خوبی انجام می‌دهد.

۹) پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۱۱  – شتاب ۲.۷ ثانیه (جایگاه مشترک)
2011 Porsche 911 Turbo S
اگر این چهره و فرم بدنه برای شما آشنا نیست، شاید تا به اینجا به کل مطلب توجه نداشته‌اید. فرم پایه این خودرو از سال ۱۹۶۵ شکل گرفته و از سال ۱۹۷۶ نیز آپشن پیشرانه مجهز به توربوشارژر در آن ارائه شده است.

۸) پورشه ۹۱۱ توربو مدل ۲۰۱۷ – شتاب ۲.۶ ثانیه (جایگاه مشترک)

در مورد خودرویی که بتواند در عرض ۲.۶ ثانیه به سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ثانیه برسد، چه حرفی باقی می‌ماند؟ به جز اینکه این یک خودروی سریع  است و این سرعت «زیبا» ست. از دید کسی که در یک کراس‌اور نشسته، این مدل همانند هزاران ۹۱۱ دیگری است که ممکن است در خیابان‌ها وجود داشته باشند، امّا قلب تپنده‌ی پشت چرخ‌های عقب، چیزی است که از بالا دیده نمی‌شود. این موضوع را شاید بتوان «زیباییِ باطنی» نام نهاد که شاید اهمیت بیشتری نسبت به سایر جنبه‌ها داشته باشد.

۷) پورشه ۹۱۱ توربو S کابریولت مدل ۲۰۱۷ – شتاب ۲.۶ ثانیه (جایگاه مشترک)

به دو طریق می‌توان به ظاهر جدید پورشه ۹۱۱ توربو S کابریولت در مدل ۲۰۱۷ نگاه کرد: به عنوان یک فرزند ناخلف که کاملاً ریشه‌های خود را کنار گذاشته و آن‌قدر قدرتمند، پیچیده و گران‌قیمت است که روح اولیه ۳۵۶ را کاملاً از دست داده است. و یا به عنوان یک نسخه برتر از ۹۱۱، یک هایپرکار کانورتیبل که  گنجایش ۴ سرنشین را در خود دارد. در هر صورت، مدل جدید ۹۱۱ توربو S براساس نسل ۹۹۱.۲ یکی از سریعترین‌ کانورتیبل‌های ۴ نفره‌ای است که تاکنون در دنیای اتومبیل وجود داشته است.

۶) پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۱۷ – شتاب ۲.۶ ثانیه (جایگاه مشترک)

توربو در میان مدل‌های ۹۱۱، حالتی برجسته و سطح بالا دارد. در این مدل، نه خبری از طراحی مسابقه‌ای فاکس است، نه چیزهای پر زرق و برق، نه طرح‌های چشمگیر فیبر کربن در بدنه، نه دیفیوزر آئرودینامیک در عقب و نه درهای احمقانه. مک‌لارن همیشه غرش و نعره‌های خود را دارد، امّا در همین حال، نفس‌های توربوهای پورشه چیزی است که به راحتی می‌توان دلتنگ آن شد.

۵) پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۱۴ – شتاب ۲.۶ ثانیه (جایگاه مشترک)

۲۰۱۴ Porsche 911 Turbo S
آیا تا به حال در زیر کاپوت یک خودروی اسپورت، به دنبال سیستم انتقال قدرت و گیربکس آن بوده‌اید؟ آیا مالک این خودرو را به خاطر استفاده از یک گیربکس اتوماتیک برای مدل اسپورتش ملامت کرده‌اید؟ همه ما ممکن است چنین داوری‌هایی کرده باشیم، امّا اگر یک ۹۱۱ توربو از این مدل را در خیابان ببینید، باید از قبل بدانید که این خودرو صرفاً با یک گیربکس دو کلاچه اتوماتیک ارائه شده است.

۴) لامبورگینی اوراکان LP610-4 – شتاب ۲.۵ ثانیه (جایگاه مشترک)

۲۰۱۵ Lamborghini Huracán LP610-4
احتمالاً تا به حال نام پیست «ناردو رینگ» که یک مسیر ۱۲.۵ کیلومتری است که خودروسازان دنیا برای تعطیلات «پرسرعت» آن به آنجا می‌روند، را شنیده باشید. نادو رینگ یک اتوبان دایره‌ای بدون‌ترافیک است که درست در پاشنه‌ی چکمه ایتالیا قرا گرفته و این پیست آزمایشی متعلق به پورشه، چنان طراحی شده که شما می‌‌توانید در خط بیرونی، با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت، دست خود را از روی فرمان بردارید. این پیست، یکی از معدود مکان‌هایی در دنیاست که مدل جدید ۱۰ سیلندر لامبورگینی، می‌تواند مزیّت‌های آئرودینامیک خود را در رسیدن به سقف سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت به نمایش بگذارد.

۳) پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۱۴- شتاب ۲.۵ ثانیه (جایگاه مشترک)

این خودرو بسیار چابک به نظر می‌رسد و به راحتی از جا کنده می‌شود. از زیر پوسته ۹۱۱، موتور شش سیلندر تخت به همان‌گونه‌ای نعره می‌کشد که مدل‌های قبلی از سال ۱۹۶۵ به آن مشهور بوده‌اند. با این حال، داستان در اینجا کاملاً متفاوت است. در هنگام بوست، توربو S، هوا را به گونه‌ای به داخل خود می‌کشد که می‌تواند محیط اطراف را به لرزه دربیاورد.

۲) بوگاتی ویرون مدل ۲۰۰۸ – شتاب ۲.۵ ثانیه (جایگاه مشترک)
2008 Bugatti Veyron
رانندگی با یک بوگاتی ویرون مانند این است که یک کیف پول بسیار بزرگ با خود حمل کنید که اسکناس‌های ۵۰ دلاری از آن، در حال ریختن باشند. رانندگان دیگر خود را به شما نزدیک می‌کنند تا فقط بتوانند از شما عکس بگیرند. آنها هرگز از شما دور نمی‌شوند؛ چرا که به‌خوبی می‌دانند که  بوگاتی در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲۱ لیتر سوخت مصرف می‌کنند و بنابراین، نمی‌تواند مسیر زیادی را بدون سوخت‌گیری طی کند. وقتی هم که در ویرون را باز می‌کنید تا از آن خارج، حداقل باید به ۵ تا ۱۵ نفر با دوربین‌هایشان و سؤالاتشان خوشامد بگویید.

۱) پورشه ۹۱۸ اسپایدر مدل ۲۰۱۵ – شتاب ۲.۲ ثانیه
2015 Porsche 918 Spyder
باید اذعان کرد که خودروهای سریعی مانند پورشه ۹۱۸ چندان در محیط‌های عمومی ظاهر نمی‌شوند. در سال ۲۰۰۸، سریعترین و چابک‌ترین محصول تولیدی که در دنیای اتومبیل وجود داشت، بوگاتی ویرون ۱۶.۴ نام داشت. این خودرو می‌توانست در عرض ۲.۵ ثانیه سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند و در عرض ۱۰.۱ ثانیه، مسیر یک‌چهارم مایل را طی نماید. امّا پورشه ۹۱۸ رکورد این خودروی میلیون دلاری را با شتاب ۲.۲ ثانیه به سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت و ثبت مسیر یک‌چهارم مایل در ۹.۸ ثانیه جابجا کرد. برای اینکه بتوانید مقایسه بهتری در اختیار داشته باشید، درنظر بگیرید که ۰.۳ ثانیه، زمانی است که برای یک پلک‌زدن نیاز خواهید داشت. در رکوردهای جدیدی که برای شتاب‌گیری ثبت می‌شوند، فاصله زمان‌های ثبت‌شده نسبت به قبل بسیار کم می‌شود و در نتیجه،‌ ۰.۳ ثانیه شتاب بهتر ۹۱۸ نسبت به ویرون، دستاورد فوق‌العاده برای پورشه محسوب می‌گردد.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    فقط لامبو تونسته تنفس طبیعی رو زنده نگهداره
    پرچمش بالاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. hossein.458

    ۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    چجوری تو این لیست اسمی از فراری نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    خنده دار واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سیاوش

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    پس گودزیلا کووو ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا