چشم اندازهفته نامه

۸ برند خودرویی که مدل کراس‌اوور ندارند

اعداد و ارقام در هر زمینه‌ای می‌توانند قابل‌توجه باشند و در دنیای خودرو نیز به‌خوبی اوقات فراغت هر علاقه‌مندی را پُر می‌کنند. به‌عنوان مثال، آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چه تعداد از کمپانی‌های خودروسازی در سری محصولاتشان «کراس‌اور» ندارند؟ البته جواب این پرسش، زمان زیادی نخواهد بُرد؛ چرا که اگر بازار امریکا را به عنوان مرجع درنظر بگیریم، تنها ۴۴ برند خودرویی عمده وجود دارند و در این میان، تنها ۸ برند هستند که هیچ‌گونه کراس‌اور یا شاسی‌بلند در خط تولید آنها دیده نمی‌شود.

bugatti-suv-grand-colombier-by-ondrej-jirec
قبل از اینکه مرور این لیست را آغاز کنیم، ابتدا به روش مورد استفاده برای این منظور می‌پردازیم. لیستی که در ادامه می‌آید، برندهایی را درنظر گرفته که در حال حاضر هیچ‌گونه مدل کراس‌اوری ندارند و همچنین برنامه‌ای از جانب آنها برای تولید این نوع خودرو در آینده اعلام نشده است (در انتها به برندهایی که به زودی کراس‌اور خواهند داشت، اشاره خواهیم کرد). علاوه بر این، در اینجا از یک تعریف جامع‌تر برای کراس‌اور استفاده شده و بنابراین، مدل‌هایی مانند مینی کانتری‌من نیز در این تعریف جای می‌گیرند.

آستون‌مارتین
aston-martin-dbx-concept-1
آستون‌مارتین کمپانی‌ای است که هنوز یک کراس‌اور ارائه نکرده است. البته این خودروساز تولید محدود، اخیراً یک کانسپت شبه‌کراس‌اور با عنوان DBX کوپه و به صورت دو دیفرانسیل معرفی  کرده و شنیده‌ها حاکی از آن است که شاهد خودرویی شبیه به آن در خط تولید خواهیم بود. امّا این موضوع هنوز رسماً تأیید نشده و بنابراین آستون‌مارتین نمی‌تواند در آمار برندهای خودرویی «کراس‌اور-دار» جایی داشته باشد. برند هم‌خانواده لاگوندا نیز یک کانسپت شاسی‌بلند ارائه کرده و بنابراین، شاید حضور یک مدل کراس‌اور از آستون‌مارتین تنها به گذشت زمان بستگی داشته باشد.

بوگاتی
bugatti-chiron-2017-1024-10
این برند سازنده «مگا کار» در هر زمان تنها به تولید یک مدل خودرو می‌پردازد؛ خودرویی که واقعاً سرعت بسیار بالایی دارد. برند خواهر بوگاتی، بنتلی هم‌اکنون دارای سریعترین مدل شاسی‌بلند جهان است. البته مدل بنتلی از نظر سرعت، به گرد پای بوگاتی نیز نخواهد رسید. در همین حال، شرایط نه‌چندان ایده‌آل آئرودینامیک و فرم یک کراس‌اوور باعث می‌شود که سطح انتظار برای ارائه یک بوگاتی کراس‌اوور بسیار پایین باشد.

کرایسلر
2017-chrysler-300-2
اگر کرایسلر ۲۰۰ را که در سال ۲۰۱۷ به پایان عمر خود می‌رسد، درنظر بگیریم، در حاضر تنها ۳ محصول با برند کرایسلر عرضه می‌شوند؛ سدان‌های ۲۰۰ و ۳۰۰، و مینی‌ون پسفیکا. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، کرایسلر دارای ۴ مدل است؛ چرا که پسفیکا و پسیفیکا هیبرید باید به صورت جداگانه محاسبه شوند. ضمناً مینی‌ون به نوعی یک کراس‌اور اصیل است، امّا نمی‌توان آن با معیارهای کراس‌اورهای امروزی آن را تعریف کرد. شاید برخی این استدلال را داشته باشند که برخی کراس‌اورها از نمایندگی‌های کرایسلر-جیپ-داج-فیات-رام در دسترس مشتری قرار می‌گیرند؛ امّا باید توجه داشت که تمرکز اصلی در اینجا بر روی برندهای خودرویی است و هیچ کراس‌اوری با برند کرایسلر عرضه نمی‌شود.

فراری
ferrari-gtc4-lusso-2017-02
در حال حاضر در FCA این آلفا رومئو و مازراتی هستند که نیاز‌های مشتریان به کراس‌اورهای لوکس ایتالیایی را مرتفع می‌کنند. سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne)، رئیس FCA و فراری همچنان قصد دارد که اصالت فراری را حفظ کند و بارها در مراسم‌های مختلف اعلام کرده که دوست ندارد در طول زندگی‌اش یک فراری اسپورت شاسی‌بلند ببیند. شاید این گفته «مارچیونه» بیشتر از هر چیزی گویای آینده کراس‌اورها در برند فراری باشد:

باید اول به من شلیک کنید!

لوتوس
lotus-exige-sport-380-1
اگر به خاطر داشته باشید شعار کالین چاپمن (Colin Chapman)، «ساده‌سازی و سپس اضافه‌کردن سَبُکی» بوده و نه «پیچیده‌سازی و اضافه کردن ردیف سوم صندلی‌ها». اگرچه لوتوس در این سال با برخی برنامه‌های مبهم و عجیب در تولید همراه بوده، ولی «کراس‌اور» در میان آنها هیچ جایگاهی نداشته است. مگر اینکه ژان-مارک گلس (Jean-Marc Gales)، مدیرعامل لوتوس این اواخر برنامه‌هایی در این زمینه در سر داشته باشد. به گفته وی، این کمپانی تولید خودروهای اسپرت سبک ساخت یک نمونه کراس‌اور را در نظر می‌گیرد، امّا این کار به شیوه خاص «لوتوس» انجام خواهد داد؛ یعنی با کمترین وزن و بیشترین هیجان ممکن. این خودروی کراس‌اور فرضی احتمالاً اولین بار در بازار چین عرضه شود. لوتوس در کشور چین تاریخچه مناسبی دارد و البته آمار فروش خودروهای با ابعاد بزرگتر و فاصله بیشتر از سطح زمین در آنجا بالاتر از جاهای دیگر است.

مک‌لارن
2017 McLaren 570GT
یک برند بریتانیایی دیگر که هرگز تاکنون یک کراس‌اور نساخته و می‌توان اطمینان داشت که این موضوع به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. در حالی که پورشه همین حالا هم دو مدل کراس‌اور در خط تولید دارد و حتی لوتوس نیز برای ارائه یک کراس‌اور برنامه‌ریزی کرده، مک‌لارن احتمالاً هماهنگ با برندهایی مانند فراری و بوگاتی باقی خواهد ماند.

رام
2017-ram-1500-night-2
پس از اینکه FCA راجع به برندهای خودش در بازار ایالات متحده بازنگری انجام داد، رام تبدیل به برندی انحصاری برای تولید تراک تبدیل گردید. بنابراین در گروه FCA، مشتریان برای رفع نیازهای خود در زمینه کراس‌اور می‌بایست به بخش جیپ، داج یا فیات مراجعه کنند. در همین حال، این احتمال وجود دارد که مدل جدید جیپ گرند واگنیر از ساختار رام ۱۵۰۰ پیکاپ استفاده کند، ولی در این حالت نیز نمی‌تواند به عنوان یک کراس‌اور از رام محسوب شود.

اسمارت
smart-fortwo-forfour-2
مدل‌های زیادی در برند اسمارت دیده نمی‌شود و انتظار زیادی از این برند کوچک نمی‌رود. امّا مشابه هر برند دیگری که بخواهد قلمرو خود را در بازار گسترش دهد، گزارش‌هایی مبنی بر ارائه حداقل یک مدل کراس‌اور در آینده منتشر شده است. اگر چنین مدلی وجود خارجی پیدا کند، مطمئناً می‌توانند تعریفی جدید از کراس‌اورها در خود داشته باشد؛ درست همانند کاری که اسمارت با خودروهای معمولی کرده است.

کراس‌اورهایی که در راهند
همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، برندهایی نیز در دنیای خودرو وجود دارند که مدل‌های کراس‌اور برای آنها در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی شده است. این کمپانی‌ها البته این مدل‌ها برای فروش به بازار عرضه نکرده‌اند، ولی ارائه حداقل یک مدل کراس‌اور از جانب آنها رسماً تأیید شده است.

  • جنسیس: جنسیس که اینک به عنوان یک برند مستقل از محصولات لوکس هیوندای به کار خود ادامه می‌دهد، به‌زودی صاحب برخی سدان‌ها و کراس‌اورها خواهد بود. بنا بر ماهیت برند جنسیس، انتظار می‌رود که شاسی‌بلندهای این کمپانی با پلتفرم‌ دیفرانسیل عقب و طراحی‌های گران‌قیمت‌تر، از همتایان خود در هیوندای متمایز باشند.
  • لامبورگینی: این برند ایتالیایی همراه با ارائه کانسپت اوروس، قول یک مدل شاسی‌بلند را به علاقه‌مندان داده است. این خودرو احتمالاً با رنگ‌آمیزی نارنجی و سبز (lime green) همراه می‌شود.
  • رولزرویس: مدل شاسی‌بلند با عنوان «کولینان» قرار است که در سال ۲۰۱۷ میلادی برای رولزرویس از راه برسد. این خودرو، ابعاد بزرگ و طراحی برجسته‌ای داشته و تمام فاکتورهای تکمیل‌کننده یک «رولزرویس» را خواهد داشت.

rolls-royce-cullinan-2
منبع: autoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. The Grand Tour

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    چه انتظاراتی دارین خداییش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۱۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1632 ديدگاه)

      اصلا شما فرض کن ۱٪ بوگاتی و مکلارن اس یو وی بزنند.چه شود!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Parker

        ۱۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        خدا رو صد هزار مرتبه شکر که مکلارن و فراری SUV تولید نمیکنند …

        بی تعارف بگم، از اینکه لامبورگینی شاسی بلند تولید کرد، اول خوشحال نشدم.
        الان هم اوروس رو بیشتر به خاطر اینکه میخواد به توسعه ی لامبورگینی کمک کنه دوست دارم و صد البته اینکه محصول لامبورگینی هست.

        در مورد پورشه، اصلا با تولید شاسی بلند به وجهه ی این برند ضربه نخورده و نمیخوره.
        چیزی که به وجهه ی پورشه ضربه میزنه ورود به بازار خودروهای ارزون و افزایش افسار گسیخته ی تولید هست که الحمد لله تا حالا اتفاق نیفتاده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Sina

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (359 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا رو چرا نگفتین!!! البته ماشین های ایران خودرو و سایپا با آون ارتفاعشون دسته کمی از شاسی بلند ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Bavaria

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    مطلب راجع به لامبو اوروس که تازگی توو پدال منتشر شد با خودم فکر کردم فراری و مک لارن اگه شاسی بلند بسازن کل آبرو و پرستیژ کمپانی رو به باد میدن (آخه با این وضع فروش و سود شاسی بلند ها هر کمپانی برای بقا و درامد هم که شده مجبور میشه شاسی بلند بسازه)
    که خداروشکر با حرف سرجیو خیالم راحت شد.مک هم هرگز در مقابل فراری تن به این حقارت نمیده☺

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Parker

      ۱۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      حقارت !!!!

      تولید شاسی بلند مزایا و مضراتی داره.
      ضررش پایین اومدن جزئی وجهه ی برند هست.
      ولی حقارت دیگه …. !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Bavaria

        ۱۳ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (581 ديدگاه)

        برای مکلارن و فراری دقیقا تن به حقارت دادنه
        هرکدوم از اینا شاسی بلند بسازن یعنی “من قافیه رو در سوپراسپرت سازی باختم”
        البته ساخت شاسی بلند در کل حقارت نیست اما برای این دو کمپانی هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. حامد

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    باید اول به من شلیک کنید! با این موافقم. اسب سرکش نباید قاطر بشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ferrari

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    خداروشکر که فراری شاسی بلند تولید نمیکنه. البته تا زمانی که مارچیونه هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرشاد سجادیان

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ساخت کراس اوور توسط برندهای معتبر، قطعا باعث پیشرفت این کلاس خودرویی میشه؛ نمیدونم چرا اکثر دوستان مخالف ساخت‌ کراس‌اوورهای خاص، قدرتمند و شیک توسط امثال فراری هستن؛ باور کنید اصلا پرستیژشون‌ زیر‌ سوال نمیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING 918

      ۱۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      دقیقا …
      چرا پرستیژ زیر سوال بره اخه ؟؟؟؟؟
      اتفاقا الان پورشه ثابت کرد که همچین چیزی نیست بابا کاین توربو اس هم رکوردار جهنم سبز شد و ابهتیه برا خودش
      BMW ثابت کرد که ظاهر یه SUV چقدر میتونه زیبا باشه هنوز که هنوزه X6 رو میبینم تو خیابون واقعا به BMW افتخار میکنم …..
      اصلا از این حرفای الکی که پرستیژ و فلان فلان خوشم نمیاد ….
      یادمه یکی از مهندسای پورشه گفت فکر میکردیم ساختن مدل های کاین و ماکان به اعتبار ما پیش طرفدار ها لطمه میزنه اما نه تنها برند ما محبوب تر شد بلکه و فروش انها سرمایه لازم برای ساخت مدل هایی مثل 918 و میژن ایی رو هم فراهم میکنه ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حامد

        ۱۳ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (188 ديدگاه)

        دوست خوبم .. از نظر شخصی بنده ( فقط نظر شخصی وهیچ اصراری ندارم که درسته) صحبت پرستیژ نیست. حرف سر فلسفه وجودی یه برنده. امثال فراری و مک لارن از F1 و لمانز به خیابون اومدن به همین خاطر ازشون توقع میره اتومبیل خیابونی شون هم یه ماشین مسابقه ای برای خیابون باشه و انصافا تو این کار عالی هستن. حکایت بی ام و – پورشه و یا رولزرویس به نظرم متفاوته. فرضا رولزرویس یا بنتلی از ازل قول یه ترکیب لوکس وراحت و پرتوان رو به مشتری دادن و Suv ساختن توسط اونها هیچ منافاتی با اصول برندشون نداره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. faramarz

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    لامبورگینی خودشو خراب میکنه با این حرکت!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. AK_007

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    من فکر میکنم اگر چنین شرکت هایی هم SUV بزنن
    مثل مدل های پورشه و مازراتی و اکثر بی ام و سری ایکس کراس اور خواهند بود و ماشینی که قدرتی باشه و بدرد آفرود بخوره نمیزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ASTON

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (213 ديدگاه)

    والا شاسی بلند فقط لندروور و برندهای آمریکایی و تویوتا لند کروز بقیه رو اصلا درک نمیکنم حت سری x ب ام و و بنز پورشه و غیره و غیره و غیره اینها همه آفرود خالصن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. javadm4

    ۱۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (53 ديدگاه)

    به شخصه دوست دارم فراری رو با متور های تنفس طبیعی دیفرانسیل عقب و چسبیده به زمین ببینم تا کراس اور و4wd

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ایرانی

    ۱۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    جنسیس را انداختن قاطی بزرگان!!!!!!!!

    خخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. amin

    ۱۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    FCA چیه دوستان؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      اتحاد فیات-کرایسلر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. نویدی

    ۱۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    رولزرویس کولینان عجب ابهتی داره!خیلی خاصه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فیصل

    ۱۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (350 ديدگاه)

    جنسیس اول باید بره قهرمان لیگ دسته 2 بشه بعد بیاد لیگ برتر بعد بیاد چمپیونشیپ و اونوقت کنار رولزرویس و لامبورگینی اسمش بیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا