پارس خودروتجربه و آزمایشچشم اندازنیسان

برخورد نزدیک با نیسان پیکاپ

برای پرداختن به معایب و محاسن نیسان پیکاپ شاید کمی دیر باشد اما به هرحال شنیدن این اطلاعات چندان هم خالی از لطف نیست!

آغاز داستان . . .

اوایل دهه هشتاد شمسی و زمانیکه تنها وانت‌های بازار خودروهایی همچون مزدا ۱۶۰۰، پیکان وانت و نیسان وانت (نیسان جونیور) بودند، ناگهان پارس خودرو مدلی را راهی بازر کرد که با قیمت ۱۶ میلیون تومانی خود، حدودا چهار برابر پیکان وانت و دو برار نیسان وانت می‌ارزید.

Nissan Pickup

صرف نظر از قیمت، نیسان پیکاپ یک تفاوت اساسی با رقیبانش داشت و آن شاسی بلند بودن این خودرو بود. به عبارت بهتر نیسان پیکاپ شاسی بلندی با قابلیت حمل بار بود؛ به همین دلیل بسیاری از مشتریان خودروهای باری که صرفا بدنبال یک وانت برای رفع نیازهای خود بودند، خرید چنین خودرویی که نسبت به رقیبانش نیمه لوکس نیز محسوب می‌شد را چندان منطقی نمی‌دانستند. اینجا بود که پیکاپ با از دست دادن طیف وسیعی از مشتریان، توان رقابتی خود را نیز از دست داد و رویای تصاحب بازار داخلی را کاملا به فراموشی سپرد. اما نیسان پیکاپ همچنان مشتریان خاص خود را داشت؛ مشتریانی که همه معایب آن را با جان و دل خریدند.

ورود به کابین . . .

افرادی که تجربه تلخ سوارشدن بر وانت‌های داخلی را دارند اکثرا با این امر موافقند که به دلیل طراحی بسیار محدود فضای کابین، سوارشدن طولانی مدت بر این موجودات « خودرو نام » چقدر دشوار است. شاید مثال بارز این موضوع مزداهای دوکابین باشند که سرنشینان عقب آن پس از چندین ساعت، احساس کنسرو شدن را با تمام وجود حس می‌کنند!

اما این امر در نیسان پیکاپ کاملا متفاوت است بگونه‌ای که مشتریان آن – حداقل به لحاظ جاداری کابین – هیچگونه احساس نارضایتی نخواهند داشت. از ما نشنیده بگیرید اما جاداری فضای داخلی نیسان پیکاپ، بزرگترین مشخصه خوب این خودرو در میان انبوهی از ایرادات وارده به آن است.

Nissan Pickup

بهتر است کابین را با دقت بیشتری نگاه کنیم. اولین نکته ای که به آن پی خواهید برد کیفیت پائین مواد بکار رفته در کابین است. دومین نکته منفی نیز هنگام استفاده از کلیدهای داشبورد خود را نشان خواهد داد چرا که استفاده از آنها مستلزم خم شدن راننده به جلوست.

Nissan Pickup – Photo by 4x4iran

افرادی که تجربه چندان زیادی برای رانندگی با نیسان پیکاپ را ندارند درهنگام شروع به حرکت دچار یک مشکل اساسی خواهند شد و آن هم برخورد ناخودآگاه دست به اهرم دنده کمکی در هنگام تعویض دنده‌هاست. این موضوع به علت قرارگرفتن بسیار نزدیک اهرم دنده کمکی در کنار اهرم دنده آن است. به نظر می‌رسد که اگر دنده کمکی در عقب دنده اصلی و به فاصله اندکی از آن قرار می‌گرفت، مدارا کردن با آن بسیار راحت‌تر می‌شد.

ناگفته نماند که طراحی کوتاه‌تر اهرم دنده کمکی نسبت به دنده، موجب شده تا در طولانی مدت درصد بسیار زیادی از این مشکل برطرف شود.

Nissan Pickup – Photo by 4x4iran

اگر برای اولین بار سوار بر نیسان پیکاپ شوید، با احساس خشکی بیش از حد تعلیق آن حتما به این فکر می‌روید که آیا بر روی خودرو کمک فنری نصب شده یا نه ؟! برای آنهایی که بیشتر جابجایی هایشان در مسیرهای نسبتا هموار شهری است خشکی تعلیق این خودرو تاحدودی آزار دهنده خواهد بود، اما درعوض برای افرادی که می‌خواهند حمل بار را در مسیرهای آفرود انجام دهند، این ویژگی تا مقدار زیادی کمک کار آنان خواهد شد. بنابراین برای خریداری آن می‌بایست از قبل توقعات خود را کاملا مشخص سازید.

شروع حرکت . . .

نیسان پیکاپ‌های که در کشور تولید می‌شوند مربوط به نسل اولیه این خودروست. بر روی پیکاپ موتوری ۲/۴ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار در دور ۵۶۰۰ و گشتاور ۲۰۸ نیوتن‌متر در دور ۳۶۰۰ قرار گرفته است.

اولین نکته ناخوشایندی که حین حرکت متوجه خواهید شد ورود بی تعارف صدای موتور به داخل کابین است. سفت جارفتن دنده‌ها نیز مشکل دیگر نیسان پیکاپ خواهد بود.

شتاب خودرو هرچند حدود ۱۲ثانیه اعلام شده اما با درنظر گرفتن موتور ضعیف آن و همچنین وزن ۱/۶ تنی، آنقدرها هم بد نیست. حداکثر سرعت این وانت ژاپنی نیز به حدود ۱۶۰ کیلومتربرساعت خواهد رسید. مصرف سوخت پیکاپ ۱۱/۸ لیتر در سیکل ترکیبی صد کیلومتری است؛ البته این رقم گاهی اوقات تا ۱۴ لیتر هم افزایش خواهد یافت.

Nissan Pickup

نیسان پیکاپ در دو نمونه تک کابین و دو کابین قابل سفارش خواهد بود؛ مدل تک کابین وزنی معادل ۱۶۳۵ کیلوگرم داشته و نمونه دوکابین آن نیز ۱۶۹۰ کیلوگرم است. جالب تر اینکه تفاوت سطح امکانات این‌دو، تنها در برقی بودن شیشه‌ها در مدل‌های دوکابین آن خلاصه می شود.

برای اطلاع از سایر امکانات و ویژگی‌های این خودرو می‌توان از کاتالوگ زیر که توسط گروه پارس‌خودرو منتشر شده است نیز بهره‌گرفت.

Nissan Pickup Specifications by ParsKhodro

جمع بندی . . .

با داشتن برچسب ۲۹میلیون تومانی (در نمونه‌های دوکابین) مشخص است که چنین قیمتی برای نیسان پیکاپ در مقابل امکانات و قابلیت‌هایش کاملا ناعادلانه و غیرمنطقی است. در بازار کار کرده‌ها نیز وضعیت این خودرو مناسب نبوده و با افت قیمت شدیدی همراه خواهد بود.

هزینه‌های جانبی پیکاپ اندکی زیاد است و لوازم آن هم به فراوانی در بازار یافت نمی‌شوند. نداشتن کابینی مناسب به لحاظ طراحی، فنربندی خشک به همراه کمک‌های ضعیف (علی‌رغم داشتن زیربندی مناسب) و همچنین مصرف سوخت بالا از دیگر مشکلات نیسان پیکاپ بوده که همچنان نیز دامن‌گیر این خودروست.

Nissan Pickup

# متن فوق چکیده ای است نسبتا متفاوت از مقاله « پرونده‌ای برای عشق پیکاپ‌ها » به نویسندگی عمادالدین جعفری ؛ چاپ شده در دویست و سی و هفتمین شماره « هفته نامه دنیای خودرو »

# کاتالوگ نیسان پیکاپ از« وب سایت گروه پارس خودرو » گرفته شده است.

# تصاویر نمای داخلی خودرو – به غیر از یک مورد – از «  وب‌سایت تخصصی خودروهای دو دیفرانسیل ایران » گرفته شده‌اند.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۳۴ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۲۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در مقایسه با پاژن شش سیلندر چطوره؟
    کسی درباره پاژن اطلاعاتی داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بستگی به نیاز آدم داره اگه فقط یه ماشین برای داخل شهر بخوای و زیاد اهل آفرود و این حرفا نباشی نیسان پیکاپ خیلی بهتره اما اگه زیاد آفرود میری و اهل جاده های نا هموار و کوه تپه باشی پاژن خیلی بهتره و این نکته هم باید توجه کرد که پاژن ماشین کوه و بیابونه نه شهر و خیابون و با توجه به هزینه استهلاک و مصرف بنزینی که داره برای شهر مناسب نیست

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. صدام

        ۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2 ديدگاه)

        من یکی دارم مدل 88 هست فقط مصرف سوختش بلا هست وگرنه بنازم به ژاپن

        موافقم 4
        مخالفم 0
        1. اکام

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1 ديدگاه)

          بنظرت خوبه ؟؟ راضی ازش
          من کیخام یکی بگیرم

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. امیر

      ۱۹ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پاژن موتور قوی تر ولی به شدت پر استهلاکی داره.
      بدنه پاژن دیر میپوسه بهتره بگیم به جز اتصالاتش نمیپوسه‌.
      از نظر نرمی به نظرم پاژن یه کم نرمتره (فقط یه کم)
      مشکل اساسی پاژن شاسی هستش که متاسفانه تحت فشار مثل چوب میشکنه ولی توی پیکاپ تا حالا ندیدم.
      دید راننده پیکاپ بهتره.
      پیکاپ با رینگ و لاستیک فابریکش گیربکس خوبی داره ولی اهل آفرود باشید بخواین سایز رینگ و لاستیک رو بزرگتر کنید مثلا پاترولی بندازید حتی روی آسفالتم توی سربالایی ها به شدت کم میاره (در حد پراید) ولی پاژن با رینگ و لاستیک خودش یا یه کم بزرگتر به مشکل نمیخوره.
      فضای پای صندلی های عقب و راحتیشون تقریبا یکیه ولی صندلی جلوی پاژن بهتر و راحت تره چون پیکاپ نمیکتیه ?
      اگر اهل تغییر دادت توی ماشینید و ازش لذت میبرید پاژن به اصطلاح تیونینگ خورش بهتر از پیکاپه.
      جمع بندی با شما ولی ما هر دوی این ماشینا رو داشتیم ولی من به شخصه یدکی برام خیلی مهمه چون ماشینو زیاد اذیت میکنم و بخاطر ارزونی و فراوونی یدکی به نظرم پیکاپ بهتر از پاژنه

      موافقم 14
      مخالفم 2
  2. حسین

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    البته ماشینی که هر کس داره خیلی راضی استهلاک بسیار پایین و قدرت خیلی خوب

    موافقم 10
    مخالفم 0
  3. ا

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان گفتن نیسان پیکاب جو دار نیست باید بدانی حتما حتما باید روغن10/40بهران سوپرپیشتاز نیمه سنتیک بریز عالی خیلی خیلی شتاب عالی میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. مهدی پورقاسم

    ۷ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    بر خلاف متن نیسان پیکاپ زیادی نرم هست و حتی در بعضی مسیرها باعث ازار شما میشه.
    من این خودرو رو بصورت دست دوم تهیه کرم و فکر کردم کمکهاش خرابه،با اینکه هر چهار کمک ماشین رو عوض کردم ولی باز هیچ تغییری صورت نکرفت

    موافقم 5
    مخالفم 4
  5. ali ebrahimi

    ۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من 7ساله ک نیسان پیکاپ دارم.عاالیه .واقعا رو دست نداره.کمکهاش اگه دستکاری بشه و رینگو لاستیک بره زیرش،دیگه هییییچ ماشین دیگه ای رو سوار نمیشید.90% متن بالارو قبول ندار.

    موافقم 21
    مخالفم 2
  6. faiez

    ۱۹ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیکاپ و هایلوکس دارم و هیچ ماشینی رو به جز این دوتا قبول ندارم هم سواری هم آفرودی عشق رانندگی با این دوتا وبس

    موافقم 14
    مخالفم 0
    1. ارسلان شورولت

      ۱۶ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      منم شورولت کاستوم دارم. ازون دوتایی که گفتی هم بهتره

      موافقم 8
      مخالفم 6
  7. مهدی

    ۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دوساله نیسان پیکاپ دوکابین دارم برای شهر ومسافرت پژوپارس دارم وبیابون وشکار پیکاپ خریدم چون روش فشار میارم ومجبورش میکنم از تمام قدرتش استفاده کنه زنجیر کمک گریبکسش رد میکنه عوضشم کردم ولی بازم خراب شد ماشین خوبیه ولی ضعیفه گریبکسش

    موافقم 3
    مخالفم 3
  8. داود منافی

    ۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یک پیکاپ تازه گرفتم مدل 97که فقط هشتاد هزار کارکرد داره، سواریش مثل اینه که سوار یک اسب مسابقه ای شدین ولی الان که بازار خودروی چینی با قیمت های فضایی در ایران داغ هست انصاف نیست از این خودرو ابراز نارضایتی کنیم هر چند که ممکنه بعضی از آپشن هاش بروز نباشه، طراح کمک فنر این خودرو آسفالت خیابانها ژاپن رو در نظر گرفته نه آسفالت درجه 5خیابان های ما، من قبل این خودرو جک S5داشتم این خودرو ده تا خودرو چینی رو اسقاطی می کنه ولی خودش باز هم یوزپلنگ بیابانها و دشتهای ایران خواهد بود

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. جعفر مجیدی

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام مگرپیکاپ مدل 97 هم داریم!؟
      ریچ نیست؟

      موافقم 16
      مخالفم 0
  9. حمزه

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اتفاقا بر عکس مقاله نگهداری پیکاپ خیلی هم کم هزینه است به ندرت اگه تعمیر کار ببینی وسایلش هم هر چی بخوای هست فضای سر نشینای عقبش کمه صدای موتورش هم خیلی کم داخل اتاق میاد حتی کمتر از ماشینای جدید قدرتش هم عالیه مخصوصا رو کمک سنگین ماشین های همو ردش حریفش نیستن امکاناتش هم نسبت به سال تولیدش خوبن کولرش معرکه است من مدل هشتاد دارم الان 15 ساله فقط روغن و بنزین سوختش هم اگه با سرعت 110 بری ده لیتر تو هر صد کیلومتر میسوزه کلا ماشینیه که نسبت به قیمتش امکانتن و کیفیتش عالیه برا افرود هم حرف نداره

    موافقم 22
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۸ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      من تازه پیکاپ مدل 80 گرفتم، خیلی خیلی تمیزه
      ولی از مشهد تا ایلام باهاش اومدم مصرفش دقیقا صدی 18 تاس
      امروز شمع هاشو باز کردم خیلی دوده گرفته بودن، نتونستم دستگاه بزنم
      فردا میخوام ببرم دستگاه بزنم
      نظر شما چیه؟؟؟
      سوختش خیلی خیلی خیلی بالاس

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. هومن

        ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام ماشینت ایراد داره – مال من تو جاده آخرش اگه فشار بیارم ۱۳ میسوزونه

        موافقم 9
        مخالفم 1
      2. محمد

        ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شمع ngk 6 بزار.سرسیلندر هم بده کفتراشی و سرویس و شیم گیری کن ببند..مصرفت میشه ۱۰

        موافقم 1
        مخالفم 2
  10. مجید قدسی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من چهار پنج ساله که پیکاپ دارم.. و کاملا ازش راضیم هم بدرد جاده میخوره و هم بدرد کوه و بیابون.. فضای صندلی های عقب یک کمی کمه . اگه میخواین که نرمتر حرکت کنه میتونین چند تا کیسه شن حدود سیصد کیلو پشتش بذارین یا اینکه کمک فنراشو عوض کنین .در حالت کمک چهار چرخ سبک به راحتی در هر جاده ای در اختیار راننده است. خودم چند بار در بارون و جاده سرسری کندوان و چالوس فاصله اتوبان کرج تا چالوس رو حدود سه ساعته با کمک سبک اومدم. تا به حالم هزینه زیادی براش نکردم.

    موافقم 10
    مخالفم 0
  11. خسرو

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من دیروزیک باربندروسقفش نصب کردم که مسافرت بریم بالاچادربزنیم بخوابیم ابعاد۱/۶۰در۳/۱۰طول ولی متاسفانه سقفش قرشدبنظرتون چیکارکنم حتی اطاقش انقدرظعیف که نمیشه پیچ ببندی

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. هومن

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سقفش واسه باربند طراحی نشده و جاش رو هم نداره
      بصورت پرچ کردن‌ مهره باربند بهش خورانده میشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. فتحعلی حاتمی

    ۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام
    من با متن ایراداتی که از نیسان پیکاپ نوشتن موافق نیستم من ۳ساله که نیسان پیکاپ دارم از لحاظ قدرت موتور عالیه چون همیشه جاهای صعب العبور میبرمش و از لحاظ سرعت قید کردن۱۶۰کیلومتر من تا۱۹۰ سرعت باهاش رفتم و همچنین که میگن خشکه اینطورم نیست
    در طور این مدت هنوز خرجی برام نیاورده فقط بنزین و روغن بوده وهیچ وقت قصد فروشش رو ندارم خیلیم ازش راضییم

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. Reza

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام میخوام نیسان پیکاپ تک کابین بگیرم بنظرتو خوبه یا مزدا ۲۰۰۰ بگیرم یا تندر ۹۰ وانت

      موافقم 3
      مخالفم 1
  13. محمد

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید
    سواری پیکاپ نرمه یا تو دست انداز ها میکوبه؟؟؟
    پیکاپ مدل۸۶یا۸۷ ارزش خرید داره؟
    رانندگی باهاش سخته یا راحت؟
    قصد خرید پیکاپ دارم هم باید کوه برم هم جاده ولی بیشتر جاده به نظر شما خوبه ؟
    ممنون میشم توضیح بدید.

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      فقط مصرف سوختش بلا هست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  14. Arvin_savari

    ۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی واقعا شما نیسان پیکاپ رو با مزدا ۲۰۰۰ و تندرست وانت مقایسه میکنی خب برادر من معلومه نیسان پیکاپ بهتره

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا