پورشهطراحی

آرشیو فوق‌العاده پورشه دیزاین: بیش از 100 هزار طرح و نقشه!

برای یک فرد بی‌تفاوت و عادی، وجود بیش از ۱۰۰ هزار برگه در بایگانی مرکز توسعه وایساخ پورشه تنها دسته‌ای از کاغذهای بی‌ارزش خواهد بود؛ اما برای فردی که علاقه‌ای بی حد و مرز به دنیای خودرو و به ویژه به این خودروساز آلمانی دارد، مطالعه هرکدام از این مقالات می‌تواند همانند به دست آوردن طلای ناب باشد.


نکته این است که خواه شما به خودروهای عضلانی آمریکایی علاقه داشته باشید یا اخبار خودروهای اسپورت بریتانیایی یا محصولات آلمانی و ژاپنی را دنبال کنید، قطعاً درباره مستندسازی صنعت خودرو اتفاق‌نظر دارید. لحظه‌ای را که کاغذ ساخت خودروی خود را زیر صندلی پیدا کنید چه حسی خواهید داشت؟ به همین دلیل است که پورشه اخیراً آرشیو طرح و نقشه‌ی بزرگ خود را که دربردارنده ۷۰ سال تاریخ این شرکت می‌باشد را رونمایی کرده است.


Uwe Geisel که وظیفه نظارت بر این کلکسیون فوق‌العاده را بر عهده دارد می‌گوید:

این اسناد نشان‌دهنده‌ی بدنه‌ی ظریف پورشه ۳۵۶ هستند. کار طراحی این خودرو در سال ۱۹۵۰ و با اسکچ ها شروع شده است.

البته ما برای بازدید از این مجموعه دعوت نشده بودیم اما با توجه به تصاویر منتشر شده می‌توان گفت حداقل یک بعدازظهر را باید صرف تماشای آن‌ها کرد. هرگز نباید این طرح‌های مهندسی فوق‌العاده را دست‌کم گرفت زیرا تاریخ است که آن را شگفت‌انگیز می‌سازد. نگه‌داشتن برگه‌های طراحی اصلی پورشه ۳۵۶ یک کار عالی است.

گفته می‌شود پورشه این آرشیو را به شیوه امنی نگه‌داری کرده و می‌تواند آن را گسترش دهد. برای اولین بار در تاریخ این برند بیش از ۳۰ هزار کارمند در پورشه مشغول به کار هستند که این به لطف نرخ رشد ۱۳۰ درصدی از سال ۲۰۱۰ تاکنون می‌باشد. پورشه می‌گوید این رقم افزایش هم خواهد یافت و برنامه‌هایی برای استخدام ۷۰۰ نفر دیگر برای تولید خودروی تمام الکتریکی تایکان دارد. شایان ذکر است این خودرو از سال ۲۰۱۹ وارد نمایندگی‌های فروش می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. MjM

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (720 ديدگاه)

    تو ایرانم تو کشوی میز آبدارخوونشون لای تلغ و شیرازه یه کاغذ کاهی ک توش طرح پژو 405 و تو یکیش طرح پراید….که چند وقت یبار برمیدارن چراغشو عوض میکنن از روش دوباره میذارن تو کشو..البته اینا کپیشه اصلیشو آبدارچی اشتباهی 30 سال پیش قاطی اشغالا انداخته رفته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرزاد

      ۱۶ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تو ثبت اسناد حتما کپی برابر اصل یا اصل دوم وجود داره
      ما پدرمون یه زمین داشت سی سال پیشا تصمیم گرفت بسازه ولی بعدش مهاجرت کردیم تهران و این قضیه کنسل شد. طرح و نقشه کشی و همه چی رو همون موقع انجام داده بودن. ولی چند سال قبل دوباره تصمیم گرفته شد که بسازن و یه مقدار خونه ی بغلی شیطنت کاری کرده بود و تقریبا به عرض سی سانت داخل این زمین ساخت و ساز کرده بود. اولش زیر بار نمیرفت و ما هم رفتیم گشتیم اسناد و مجوزها و نقشه رو پیدا نکردیم رفتیم شهرداری یه نامه دادن که برو مرکز ثب اسناد حتما پیدا میشه
      تو مرکز ثبت اسناد مشخصاتو گرفتن و بعد چند روز گفتن دوباره بیایین. چند روز بعد که رفتیم تمام جزئیات و نقشه و خلاصه هربرگه ایی که اون موقع امضا شده تحویل شده رو برامون اوردن.

      حالا اینا به کنار ولی کسی که بخواد سند سازی کنه راحت میتونه سندسازی کنه.
      طرح پراید گفتی به یاد اون پروژه ی موتور سه سیلندر ملی افتادم که سایپا با یه شرکت اروپایی ساخته بود. هزینه ی اون طرح بالای سیصد میلیون دلار شده بود. هرچی بیشتر فاکتور بزنن به نفعشونه. چون اسمش ملی هست دولت هزینه شو میده. الان یه شرکت نوپا صفر تا صد یه خودرو رو کاملا خودشون طراحی میکنن ده میلیون دلار نمیشه. سایپا یه موتور سه سیلندر ملی تولید کرده قیمتش بالای سیصد میلیون دلار شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    این یعنی اهمیت دادن به محصول و مشتری و اینه که حسه ارزش و اُمید میده به انسان .
    ببینید چه ارزشی قائل هستند برای یک انسان و در ایران هم ۱۰۰ هزار طرح دارن برای تَلَکه کردن هر چه بیشتر یک ایرانی .
    انسان میتونه بهترین باشه و هم میتونه کثیفترین باشه و این سطح تفکرات ما هست که تائین میکنه کدوم باشیم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرزاد

      ۱۶ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      به مشتری اهمیت ندن فروش ندارن
      مردم همه ی کشورا به غیر چندتا کشور ازادن تو زندگیشون

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا