پورشه

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: پورشه 911 GT1 Straßenversion

هنگامی‌که بحث پورشهٔ موتور وسط مطرح می‌شود، کاررا GT خودرویی است که معمولاً به ذهن می‌آید. هرچند این خودرو یکی از بهترین ساخته‌های پورشه محسوب می‌شود اما در تاریخ این برند آلمانی ابرماشین خارق‌العادهٔ دیگری هم بنام ۹۱۱ GT1 Straßenversion وجود دارد. این خودرو اما رابطهٔ مستقیمی با مسابقات اتومبیلرانی دارد و می‌توان آن‌را محصول اجباری مسابقات دانست!

Porsche 911 GT1 1996

پس از احیای مسابقات بین‌المللی خودروهای اسپرت در اواسط دههٔ ۹۰ میلادی که با نام BPR Global GT Series شناخته می‌شد و بعدها نام آن به FIA GT Championship تغییر یافت، پورشه علاقهٔ خود برای بازگشت به بالاترین سطح مسابقات خودروهای اسپرت و همین‌طور توسعهٔ خودرویی برای شرکت در کلاس GT1 مسابقات را اعلام نمود. خودروهای حاضر در این کلاس پیش‌ازاین نسخه‌های بشدت اصلاح‌شده از خودروهای جاده‌ای مثل فراری F40 و مک‌لارن F1 بودند اما پورشه کاملاً متفاوت عمل کرد زیرا بجای اینکه نسخه‌ای مسابقه‌ای از یکی از محصولات جاده‌ای خود را توسعه دهد، اقدام به ساخت یک خودروی مسابقه‌ای کاملاً جدید نمود؛ یعنی برخلاف بسیاری از خودروسازان که محصولات جاده‌ای خود را برای استفاده در پیست تغییر می‌دادند، پورشه از ابتدا خودروی مسابقه‌ای جدیدی را توسعه داد.

Porsche 911 GT1 1996

این خودرو که ۹۱۱ GT1 نام گرفته بود، در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. هرچند در این خودروی مسابقه‌ای از نام ۹۱۱ استفاده شده بود اما اشتراکات بسیار کمی با ۹۱۱ جاده‌ای آن زمان داشت به‌گونه‌ای که در ظاهر فقط چراغ‌های جلو و عقب آن با ۹۱۱ مشترک بود. البته شاسی جلویی ۹۱۱ GT1 متعلق به ۹۱۱ نسل ۹۹۳ بود و بخش عقبی شاسی به همراه پیشرانهٔ آن از مدل مسابقه‌ای ۹۶۲ گرفته شده بود.

Porsche 911 GT1 1997

۹۱۱ GT1 اولین مسابقهٔ خود را در رقابت‌های BPR Global GT سال ۱۹۹۶ انجام داد و به‌راحتی در آن به پیروزی رسید. این ماشین برای اولین بار در مسابقات لمانز همان سال هم حضور پیدا کرد و در کلاس خود به جایگاه اول و دوم و به‌طورکلی به مقام دوم و سوم دست یافت. با وجود این موفقیت‌ها، پورشه از این هم بیشتر می‌خواست و به همین دلیل در پایان فصل ۱۹۹۶، آماده‌سازی ۹۱۱ GT1 را برای فصل ۱۹۹۷ را آغاز کرد. این نسخهٔ جدید که ۹۱۱ GT1 Evo نام گرفت، تغییراتی را تجربه کرد که یکی از آن‌ها بدنهٔ جدید با چراغ‌های جلو و عقب متعلق به ۹۱۱ نسل ۹۹۶ بود.

Porsche 911 GT1 Straßenversion 1996

از سوی دیگر، در آن زمان قوانین مسابقاتی مثل لمانز خودروسازان را مجبور می‌کرد از خودروهای مسابقه‌ای خود نسخه‌ای جاده‌ای در تعدادی محدود تولید کنند تا بتوانند در مسابقات حضور یابند. به همین دلیل پورشه هم مجبور به ساخت نسخهٔ جاده‌ای ۹۱۱ GT1 شد. این نسخه Straßenversion (به معنای Street Version یا نسخهٔ جاده‌ای) نام گرفت و اوایل سال ۱۹۹۶ ساخته شد. طبق قوانین کلاس GT1، از خودروهای مسابقه‌ای باید مجموعاً ۲۵ دستگاه برای استفادهٔ جاده‌ای ساخته می‌شد تا واجد شرایط شرکت در رقابت‌ها باشند؛ بنابراین در ابتدا دو دستگاه از ۹۱۱ GT1 Straßenversion با طراحی جلو و عقب مشابه ۹۱۱ نسل ۹۹۳ ساخته شد و ۲۰ دستگاه دیگر نیز در سال ۱۹۹۷ با چراغ‌های ۹۱۱ نسل ۹۹۶ تولید شدند.

Porsche 911 GT1 Straßenversion 1996

قوای محرکه

همان‌طور که در بالا اشاره شد، در ۹۱۱ GT1 مسابقه‌ای از پیشرانهٔ مدل ۹۶۲ استفاده شده بود. این موتور یک واحد ۳.۲ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو با اینترکولر و چهار سوپاپ در هر سیلندر بود و سوخت‌رسانی آن از طریق انژکتورهای Motronic 5.2 بوش صورت می‌گرفت. این پیشرانه در نسخهٔ مسابقه‌ای حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نسخهٔ جاده‌ای به‌منظور مطابقت با قوانین آلایندگی اروپا، تضعیف شده و خروجی آن به ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور کاهش یافت.

برخلاف ۹۱۱ که از ترکیب سنتی موتور عقب استفاده می‌کرد، در ۹۱۱ GT1 پیشرانه به‌صورت طولی در میانهٔ خودرو، درست پشت سر راننده نصب شده بود و بنابراین ۹۱۱ GT1 Straßenversion را می‌توان اولین و تنها ۹۱۱ جاده‌ای موتور وسط ساخت پورشه دانست. نیروی موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی سکوئنشال به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد.

ویژگی‌های برجسته

۹۱۱ GT1 Straßenversion به معنای واقعی کلمه یک خودروی مسابقه‌ای جاده‌ای بود ولی بااین‌حال همان‌طور که از نامش مشخص است، برای استفاده در جاده‌ها تنظیم شده بود. در نسخهٔ جاده‌ای این خودرو ارتفاع از سطح زمین افزایش یافته، سیستم تعلیق نرم‌تر شده و در ضرایب دنده‌های گیربکس هم تغییراتی ایجاد شده بود تا کاربردی‌تر گردد. علاوه بر این، پیشرانه تنظیم ملایم‌تری پیدا کرده بود و دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی هم با نمونه‌های فولادی جایگزین شدند.

Porsche 911 GT1 Straßenversion 1997

همهٔ این تغییرات موجب شد بود رانندگی با ۹۱۱ GT1 آسان‌تر شود ولی بااین‌حال همچنان خوی مسابقه‌ای خود را حفظ کرده بود. از سوی دیگر، چون کابین خودروهای مسابقه‌ای هرگز راحت و لذت‌بخش نیست، پورشه در داخل ۹۱۱ GT1 Straßenversion نیز ویژگی‌های لوکسی مثل صندلی‌های اسپرت روکش‌دار و کف‌پوش را ارائه کرده بود تا راحتی راننده افزایش پیدا کند. علاوه بر این، برای این نسخه داشبورد جدیدی از ۹۱۱ نسل ۹۹۳ هم قرض گرفته شد.

Porsche 911 GT1 Straßenversion 1997

عملکرد

هرچند پیشرانهٔ ۹۱۱ GT1 مسابقه‌ای برای استفاده در نسخهٔ جاده‌ای تضعیف شده بود اما بااین‌حال،۹۱۱ GT1 Straßenversion هنوز هم خودروی بسیار توانمندی بود به‌گونه‌ای که در آزمایش‌های رسمی ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسید و توانست به حداکثر سرعت ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند شاید این اعداد در مقایسه با ابرماشین‌های امروزی مثل ۹۱۸ چندان چشمگیر نباشند اما باید توجه داشت که این خودرو متعلق به بیش از دو دهه پیش است. البته بخشی از این عملکرد فوق‌العادهٔ ۹۱۱ GT1 Straßenversion به خاطر وزن بسیار پایین ۱۱۵۰ کیلوگرمی آن بود که برای چنین ابرماشینی رقم خیره‌کننده‌ای است.

Porsche 911 GT1 Straßenversion 1997

خاتمهٔ تولید

از ۹۱۱ GT1 Straßenversion بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ مجموعاً تعداد ۲۵ دستگاه ساخته شد که فقط ۲۰ دستگاه از آن‌ها برای فروش ارائه شدند و با قیمت بسیار گران ۹۱۲ هزار دلار فروخته شدند. این در حالی است که برخلاف کاررا GT، پورشه هیچ تبلیغی برای فروش ۹۱۱ GT1 Straßenversion نکرد. امروزه نیز این ابرماشین پورشه به دلیل تولید بسیار محدود، به خودرویی خاص و ارزشمند تبدیل شده است به‌گونه‌ای که در حراجی‌ها با قیمت‌های بیش از یک میلیون دلار خریدوفروش می‌شود.

Porsche 911 GT1 Straßenversion 1997

چرا تکرارنشدنی است؟

۹۱۱ GT1 Straßenversion ویژگی‌های منحصربه‌فرد بسیار زیادی دارد که هرکدام می‌توانند پاسخ این سؤال باشند. این تنها ۹۱۱ تولیدی موتور وسطی است که توسط پورشه ساخته شده است و تنها پورشه‌ای است که به‌طور مستقیم از پیست به خیابان‌ها آمده است. مالکین ۹۱۱ GT1 Straßenversion می‌توانند لذت رانندگی با یک پورشهٔ مسابقه‌ای را در جاده‌های معمولی تجربه کنند. این ویژگی‌ها بعدازاین هیچ‌گاه در دیگر محصولات پورشه حتی هایپرکارهای کاررا GT و ۹۱۸ وجود نداشتند. ۹۱۱ GT1 Straßenversion شاید به‌اندازهٔ فراری F40 جذاب و به‌اندازهٔ مک‌لارن F1 سریع نباشد اما از هر نظر منحصربه‌فردتر از آن‌ها است.

Porsche 911 GT1 Straßenversion 1997

 

مشخصات فنی

Porsche 911 GT1 Straßenversion

معرفی ۱۹۹۶
خاتمهٔ تولید ۱۹۹۸
ترکیب موتور وسط
پیشرانه ۳.۲ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۵۴۴ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی سکوئنشال
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳.۸ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت
وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم
طول ۴,۸۹۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری
ظرفیت سرنشین ۲ نفر

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اون زمان 912 هزار دلار!!!!کاش مشخصات مدل مسابقه.ای رو هم میذاشتین.ضمنا از موتور وسط های دوست داشتنی میشه به boxter و ceyman هم اشاره کرد.

    موافقم 13
    مخالفم 0
  2. L-H-P-TT

    ۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    گیربکس سکوئنشالش به تنهایی تضمین میکنه که چقدر رانندگی باهاش لذت بخشه …….

    موافقم 7
    مخالفم 0
  3. مهدی ۹۱۱

    ۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (459 ديدگاه)

    سلام یه سوال نسل جدید ۹۱۱ توربو و توربو اس چقدر قدرت دارن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. porschesport

      ۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (141 ديدگاه)

      Turbo s بیش تر از ۶۰۰ و توربو حدود ۶۰۰ ، دقیقا مشخص نیست مهدی جان

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. Khosrow

    ۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    فوق العاده زیباست / ارتفاع کم – پهنای زیاد / با اینحال تو عکس 8 فراری F40 نشون میده که چه جواهریه / عکس 19 قرمز رنگش خیلی خوفه ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایمان

      ۲ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3880 ديدگاه)

      فراری ها همشون جواهرن
      ولی بعضیاشون جواهرات خاص تری هستن
      مثل F۴۰ و F۵۰ و Enzo و LaFerrari ❤❤❤❤

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Amir Machine

      ۲ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      اون فراری F50 ست نه F40

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Khosrow

        ۲ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (2282 ديدگاه)

        درسته اقا امیر / F50 هستش ..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. مهراد

    ۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (755 ديدگاه)

    عجب بچه ای

    عکس ۱۴ پهنای لاستیکوووو !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Hemichan

    ۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (715 ديدگاه)

    یکی از جذابترین های پورشه بود
    حتی از اف ۴۰ جذابتر
    تنها رقیبش هم clk-gtr بود
    مک لارن شتاب و سرعت بیشتری داشت ولی تو هندلینگ نه ..

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا