پورشه

یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و ماکان

پورشه در سال ۲۰۰۲ با معرفی مدل کاین برای اولین بار به بخش شاسی‌بلندها وارد شد. سپس چند سال بعد مدل ماکان بعنوان دومین بلندقامت پورشه به بازار آمد و بزودی کاین کوپه هم به این خانواده اضافه خواهد شد؛ اما سابقهٔ پورشه در ساخت خودروهای آفرود به سال‌های بسیار دورتری بازمیگردد. این داستان تقریباً پنجاه سال پیش آغاز شد یعنی زمانی که پورشه توسعهٔ یک خودروی آفرود را برای ارتش آلمان آغاز کرد. در آن زمان دولت آلمان خواهان خودرویی سریع، سبک و چابک بود و پورشه در این ویژگی‌ها تخصص داشت؛ اما علاوه بر این‌ها، دولت به خودرویی با قابلیت اعتماد بالا، مناسب برای آفرود و سادگی تعمیر و نگهداری نیاز داشت.

هرچند پورشه تجربهٔ زیادی در این زمینه نداشت اما دست به کار شد و خودرویی بنام تایپ ۵۹۷ Jagdwagen را تولید کرد. این ماشین که شباهت‌هایی به فولکس‌واگن Kübelwagen داشت، خودروی بسیار ساده‌ای بود که تنها ۸۷۰ کیلوگرم وزن داشت. تایپ ۵۹۷ به نسخهٔ اصلاح شده‌ای از پیشرانهٔ چهار سیلندر پورشه ۳۵۶ مجهز شده بود که حدود ۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را برای خودرو فراهم می‌ساخت.

نیروی این موتور توسط یک گیربکس چهار سرعته انتقال پیدا می‌کرد که به یک دندهٔ اضافهٔ آفرود هم مجهز بود. این ویژگی می‌توانست سیستم انتقال قدرت را بین دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک تنظیم کند. در هنگام فعال شدن این سیستم، Jagdwagen می‌توانست از شیب‌های ۶۵ درصد بالا برود. اگر فکر می‌کنید این ویژگی‌ها به اندازهٔ کافی چشمگیر نیستند، باید بدانید که این خودرو توانایی شناور شدن در آب را هم داشت که آن‌را به وسیلهٔ نقلیهٔ ایده‌آلی برای عبور از رودخانه‌ها تبدیل کرده بود. به همین دلیل نسخه‌های اولیهٔ ۵۹۷ بدون درب ساخته شدند.

Jagdwagen در سال ۱۹۵۵ به دولت آلمان ارائه شد و بعداً به نیروهای نظامی فرانسه و انگلستان هم نشان داده شد. سپس پورشه همچنان به توسعهٔ این خودرو به منظور آماده‌سازی برای تولید ادامه داد اما دولت نهایتاً با شرکت اتو یونیون قرارداد بست و بنابراین پورشه کار روی این پروژهٔ را متوقف کرد؛ اما علیرغم اینکه Jagdwagen به تولید انبوه نرسید، پورشه تا پیش از توقف پروژه درمجموع ۷۱ دستگاه از آن‌را تولید کرد. از این تعداد هم‌اکنون حدود ۵۰ دستگاه باقیمانده است که گاهی اوقات برای فروش گذاشته می‌شوند. بعنوان مثال، حدود دو سال پیش، یک Jagdwagen مدل ۱۹۵۷ با قیمتی نزدیک به ۲۳۰ هزار دلار به فروش رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3496 ديدگاه)

    نسبت به آفرودر های زمان خودش قدرت خیلی کمی داشت مثال پاترول 1957 چهار لیتری NC قدرت پیشرانه 105 اسب بخار بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2026 ديدگاه)

      وزنش کمه کلا ۸۷۰ کیلو بوده و برای این وزن قدرتش کافیه
      حداکثر سرعتش هم معادل ۱۰۰ کیلومتر برساعت بوده که برای ی آفرودر سال ۱۹۵۵ یعنی ۶۸ سال پیش کاملا کافیه
      .
      فقط این ماشین توانایی عبور از شیب ۶۵ درجه رو داشته که در “حال حاضر” در بین تمام آفرودر های تولیدی من فقط یونیماگ رو میشناسم که میتونه از شیب ۶۳ درجه عبور کنه
      در ضمن توانایی عبور از آب رو هم داشته
      راستی از سیستم اکسل پورتال استفاده می کرده و همینطور دنده آفرود و یک سیستم تعلیق “بینظیر” واقعا بینظیر در زمان خودش
      درسته پورشه در توسعه این ماشین از روی دو مدل فولکس که اونها رو هم خود فردیناند طراحی کرده بود ساخته شده اما شاهکاری بین تمام آفرودر های تولیدیست
      چیزی ژاپنی ها در خواب هم نمی دیدند
      اگه یادت بیاد قبلا بهت گفته بودم اگر آفرودر های نظامی آلمان رو در نظر بگیریم ژاپنی در اون زمان هییییچ حرفی نخواهند داشت
      .
      شاسی بلند های آفرودر بعد از جنگ جهانی جایگاهی در مسیر توسعه ی خودروی آلمان نداشتن وگرنه الان …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۱۳ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (340 ديدگاه)

        شیب ۶۵ درصد
        نه ۶۵ درجه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mehran911

          ۱۳ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (2026 ديدگاه)

          مرسی
          درست میگی سوتی از من بود
          اصلاح میکنم ۶۵ درصد

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. علی

        ۱۳ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (159 ديدگاه)

        با سلام
        اول جا داره از آقا مهران عزیز تشکر کنم که اینقدر زیبا این مطالب علی الخصوص پورشه رو باز می کنند دمت گرم .دوم اینکه با این نظرات فنی عالی هست که 4 تا مطلب بیشتر آدم یاد میگیره .نه اینکه نظرات آب دوغ خیاری بخونه …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mehran911

          ۱۳ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (2026 ديدگاه)

          شما لطف داری علی جان

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. mehran911

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2026 ديدگاه)

      https://www.aparat.com/v/lj3WU
      این ویدیو رو به همه ی علاقه مندان به خودرو پیشنهاد میکنم
      فقط به سیستم 4wd و سیستم تعلیق بینظیرش توجه کنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یانکی

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      خدا وکیلی جیپ ماشین ساخته بود اینم ماشین ساخته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. یانکی

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      جیپ هم ماشین ساخته بود اینا هم ماشین.مایه ننگه.جیپ سرنوشت جنگ رو عوض کرد.فقط آفرود نبوده که جیپ بدنه ماژورال داشته امکان نسب توپ.مسلسل.خابوندن شیشه جلو.امکان پرت کردن از هواپیما با چتر.تعمیرات راحت.بازو و بسته صدن قطعات با راحت ترین شکل ممکن.بدنه بسیار محکم.و ماشبنی که باعث شد غول مرحله آخر هاموی زاده بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۱۴ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2026 ديدگاه)

        به اینهایی که گفتی اعتقاد هم داری ؟؟؟؟
        باشه
        اولین خودروی جیپ کلاس ویلیز بود اونم مدل Bantam BRC 40 بود که سال ۱۹۴۱ توسعه داده شد
        من اون با مدل Schwimmwagen فولکس واگن سال ۱۹۴۲ مقایسه میکنم که قابلیت حرکت بروی آب رو هم داشت
        من میگم روی این ماشین مسلسل سنگین و توپ زد زره و تانک سوار شده و…
        حالا سوالم اینه روی نسل اول ویلیز چی سوار میشد؟؟؟
        .
        ی چیزی رو نمی خواستم بگم اما حتما حتما در مورد Kübelwagen بخون اینو جدی میگم حتما
        اصلا ی کاری بکن اسم Volkswagen Kübelwagen رو در گوگل سرچ کن و در ویکیپدیا در قسمت تکنولوژی و پرفورمنس داستان جالب استفاده ی جیپ از تکنولوژی های Kübelwagen رو بخون
        حتما بخون که چجوری مدل های type 82 فولکس از شمال آفریقا دزدیده شد و به برای استفاده از تکنولوژی به آمریکا برده شد …
        من اینها رو نمیگفتم و نمیگم اما مجبورم کردی متاسفانه
        قبل از هر چیزی برای بار هزارم میگم اگه دیدی کسی جواب شما رو نداد به این معنی نیست که کسی چیزی نمیدونه و حرف شما درسته موضوع اینه که کسی اهمیت نمیده
        ی توصیه میکنم اونم اینکه شما طرفداری آمریکایی بیشتر از این خودتون رو خراب نکنید و حداقل در استفاده از پدال خاطره خوب برای خودتون و دیگران برجا بگذارید این رو به عنوان ی دوست میگم

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. Mohammad

          ۱۴ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (1430 ديدگاه)

          در جواب شما اقا مهران الان اسمی از اون مدل فکس مونده نه میدونی چرا چون کسی ماشینی که امریکا برا جنگ ساخته باشه رو یا المانی عوض نمیکنه همه مدل های المانی همینجوری ان تاریخ ماسل کار های امریکایی با کل صنعت المان هم حتی قابل قیاس نیست . جرعت میخواد اسمی رو به وجود بیاری مثل موستانگ و برای سال های سال رو زبون ها نگه داری هیچ وقت المان نژاد پرست رو با پدر بشریت مقایسه نکن در هیچ چیزی ??

          موافقم 0
          مخالفم 2
        2. mehran911

          ۱۴ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (2026 ديدگاه)

          حتی ارزش جواب دادن هم نداره .
          .
          برو چهار خط در مورد توافق پوتسدام بخون ببین چرا آلمان بعد از جنگ جهانی دوم حق داشتن ارتش نداره و بصورت کامل خلع سلاح نظامی شده
          آمریکا خییییلی چیزها رو از آلمان داره خیلی چیزها اگه وقت داشتم بعدا میگم .
          .
          در مورد بقیه ی خیال پردازی های ذهنت که نمی دونم ماسل کارو و فلان هم نظری ندارم
          .
          نوشتی
          ((( جرعت میخواد اسمی رو به وجود بیاری مثل موستانگ و برای سال های سال رو زبون ها نگه داری )))
          ۹۱۱ و مرسدس s کلاس bmw سری ۳ فولکس واگن گلف و …
          دیدی خیلی هم جرعت نمی خواست
          بعید میدونم با حضور توسعه خودروهای الکتریکی در آینده نچندان دور چیزی به عنوان ماسل کار به معنای واقعی داشته باشیم
          آخرین ماسل کاری که من دیدم چلنجر بود و تمام … دیگه تموم شد
          حداکثر تا ۲۰۳۵ بعد از اون دیگه دیگه حتی خودرویی با ساختار ماسل نخواهی دید. تمومه …
          اما ۹۱۱ با همون ساختار کلی خودش ادامه خواهد داشت …

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. Hamid...Audi

          ۱۴ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (712 ديدگاه)

          محمد جان شما اگه تو خود امریکا هم زندگی میکردی اول میفرستادنت پیش روانشناس.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. mehran911

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    نه باریکلا
    فکر نمی کردم این مقاله اینجا ترجمه بشه ممنون از آقای دهقان
    قبلا در موردش خونده بودم البته چند وقت پیش خود پورشه هم در ” مجله ۹۱۱ ” ازش نوشته بود ویدیوش هم در تو یوتوب گذاشته بود …
    در کل مرسی از پدال

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. mahdy

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    حتی نسبت به 60 سال پیش هم خیلی زشته(الان بعضیا نگن مال جنگه به قیافه چیکار دار حتی نسبت به جنگی هم زشته )ولی این که قابلیت شناوری و انتقال قدرت در دوحالت رو داشته در اون زمان محشره
    راستی به نظرتون الان بهترین ماشین واسه جنگ چیه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامیاب

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (499 ديدگاه)

      بی بروبرگرد تویوتا های سرهفتاد.
      از قاچاقچی بگیر تا ارتش همه ی کشور ها بلااستثنا استفاده میشه،لامصب مرگ نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Sajjad

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    ظاهر و بدنه بسیار عالی برای افرود داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohammad

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    اگه سایزش رو یکم کوچیک کنیم و سقفش سرجاش باشه میشه شبیه ( ماشین های زمین گلف )

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (3496 ديدگاه)

      طبق گفته های مهران ۹۱۱ ظاهرا ژاپنی ها خواب و آرزوی داشتن این ماشین رو داشتن ژاپنی های که چند سال قبل از این خودشون لندکروز و پاترول تولید انبوه داشتن !
      واقعا موندن تو این سایت دیگه سوهان کشیدن به روحه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۳ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دوست عزیز، با سند و مدرک و بحث علمی داره حرفش رو ثابت میکنه
        اگه میتونی علمی جوابشو بده
        شما ژاپنی بازا که تنها معیارتون، داستان تعریف کردنای عمو و دایی هست، معلومه وقتی علمی بحث میشه، به روحتون سوهان میکشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. mehran911

        ۱۳ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2026 ديدگاه)

        پسر خوب من تو این سایت از همه خسته ترم
        نمی دونم چرا زیر کامنت من ریپلای نمی کنی و میای این پایین کامنت میگذاری
        قبول دارم جو سایت جوری شده که نمیشه جور دیگه ای کامنت گذاشت
        ببین گل پسر شما اون بالا در کامنتت این همه خوبی پورشه رو در نظر نگرفتی و اومدی به قدرتش گیر دادی من قبول دارم قدرتش زیاد نیست اما جو سایت و رفتار خیلی از دوستان باعث میشه نسبت به کامنت های همه موضع گیری و پیش داوری به وجود بیاد و کامنت شما دلیلی برای تخریب و به هم ریختن اعصاب دیگران تلقی بشه حتی اگه حقیقتا اینجوری نباشه
        .
        ما قبلا در مورد تاثیر جیپ و لندروور در تولید لندکروز صحبت کردیم و همینطور تاثیر جیپ روی توسعه ی پاترول و داستان خط تولیدشون و … من هییییییچ مشکلی ندارم دوباره تکرارشون کنم
        اما در کل اگر چیز بیشتری هست من دوست دارم در موردش صحبت کنیم
        من قصدم تخریب نیست اما از کامنت شما اون بالا اینجوری برداشت میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا