پورشهدنده عقبهفته نامه

بدترین خودروهای اسپرت: پورشه 914

۹۱۴ از دوستی میان فولکس‌واگن و پورشه متولد شد و یک ماشین اسپرت معمولی نیست

پس‌ازاینکه در سری مطالبی به معرفی خودروهای ساخت شوروی پرداختیم و اتفاقاً با استقبال هم مواجه شد، این بار قصد داریم در سری مطالب دیگری به معرفی بدترین خودروهای اسپرت تاریخ از تمام خودروسازان و دوره‌های گوناگون بپردازیم. برای قسمت اول این سری مطالب پورشه ۹۱۴ را انتخاب کرده‌ایم. ۹۱۴ احتمالاً تنها محصول تاریخ پورشه است که نظرات کاملاً متضادی نسبت به آن وجود دارد؛ یعنی برخی آن‌را دوست دارند و برخی از آن متنفرند. در این مطلب دلایل این موضوع را بیان خواهیم کرد.

porsche_914_4_1-7

چه خودرویی است؟

۹۱۴ فرزند رابطهٔ بین فولکس‌واگن و پورشه بود. خودرویی موتور وسط، رودستر، دارای سقف تارگا و دونفره که عمدتاً با برند پورشه عرضه می‌شد.

porsche_914_6_12

کی و کجا ساخته شد؟

تولید این خودرو در سال ۱۹۶۹ در دو کارخانه آغاز شد. یکی در اشتوتگارت و دیگری در اوسانبروک آلمان. آخرین دستگاه ۹۱۴ در سال ۱۹۷۶ از خط تولید خارج شد درحالی‌که مجموعاً تعداد ۱۱۸,۹۷۸ دستگاه از آن ساخته شد.

porsche_914_6_us-spec_7

مشخصات فنی

۹۱۴ یک ماشین کامپکت سبک‌وزن با طرح موتور وسط بود و تنها حدود ۹۰۰ کیلوگرم وزن داشت. نیروی موردنیاز آن از طریق یک پیشرانهٔ تخت تأمین شده و توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. این ماشین مجهز به سیستم تعلیق مستقل بود و سقف تارگای آن‌هم بسیار جذاب به نظر می‌رسید.

porsche_914_4_1-7_1969

چرا بد است؟

حداقل بر روی کاغذ، این ماشین یک پکیج بسیار جالب برای اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ بود به‌ویژه برای یک اتومبیل ارزان‌قیمت. ۹۱۴ طراحی محافظه‌کارانه و دو صندوق بار داشت درحالی‌که با قیمت حدود ۳۵۰۰ دلار به فروش می‌رسید که امروزه معادل ۲۰ هزار دلار می‌شود. مبلغی که در حال حاضر با آن حتی نمی‌شود یک فولکس‌واگن خرید چه رسد به یک پورشه. پس مسئله چه بود؟ هرچند ۹۱۴ در جاده‌های پیچ‌درپیچ هندلینگ مناسبی داشت اما هرگز خودروی پرشتابی نبود. نسخهٔ استاندارد ۹۱۴/۴ مجهز به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر هواخنک بود که قوی‌ترین آن‌ها یک واحد ۲ لیتری تخت انژکتوری بود که ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد؛ اما محبوب‌ترین پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ ۱.۷ لیتری متعلق به فولکس‌واگن تایپ ۴ بود که ۸۰ اسب بخار قدرت داشت. باوجود وزن کم اما این ماشین برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت حداقل به ۱۳ ثانیه زمان احتیاج داشت که برای یک ماشین اسپرت حتی در دههٔ ۷۰ اصلاً قابل‌توجه نیست.

همچنین یک مشکل بازاریابی هم برای این ماشین وجود داشت. فری پورشه و مدیر اجرایی وقت فولکس‌واگن «Heinz Nordhoff» توافق کردند که ۹۱۴ با هر دو برند و لوگوی پورشه و فولکس‌واگن به بازار عرضه شود. حتی موضوع پس از درگذشت Heinz Nordhoff در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۶۸ پیچیده‌تر هم شد چراکه جانشین او «Kurt Lotz» تصمیم گرفت این خودرو را با نام فولکس‌واگن-پورشه ۹۱۴ به بازار عرضه کند.

porsche_914_us-spec_1973

بنابراین در اینجا موضوعی مطرح می‌شود که احتمالاً بزرگ‌ترین ایراد ۹۱۴ بود. آیا یک پورشه با پیشرانه و نام فولکس‌واگن یک پورشهٔ واقعی است؟ در سوی دیگر احساس ارزان‌قیمت یک فولکس‌واگن به همراه برخی مشکلات مربوط به کیفیت ساخته‌های این شرکت نیز موجب نگرش بد طرفداران به ۹۱۴ شده بود. حتی پوشه با ارائهٔ یک نسخهٔ قوی‌تر شش سیلندر با نام ۹۱۴/۶ به این رویکرد واکنش نشان داد اما این مدل قیمت بسیار بالاتری داشت و بسیار به مدل کاملاً برتر ۹۱۱ نزدیک می‌شد.

اما همه با این نظر موافق نیستند

در سوی دیگر اما ۹۱۴ دارای طرفداران زیاد و پر و پا قرصی در سراسر جهان است. «کریس بروس» ویرایشگر Motor1 قطعاً یکی از همین افراد است که دلایل بسیاری ارائه می‌کند که چرا این رودستر اسپرت یکی از بدترین خودروهای اسپرت تاریخ صنعت خودروسازی نیست. در اینجا برخی از دلایل او را ذکر می‌کنیم:

قطعاً پورشه ۹۱۴ سزاوار نیست که آن‌را در لیست بدترین خودروهای اسپرت دنیا قرار دهیم. این یک ماشین سبک و چابک است که مناسب جاده‌های پیچ‌درپیچ است. حتی می‌توان بر روی کاغذ هم به مشخصات مناسب ۹۱۴ پی برد. به‌غیراز نمونه‌هایی از ۹۱۱ که مجهز به موتورهای شش سیلندر تخت بودند، دیگر موتورهای پورشه قدرتی حدود ۱۰۰ اسب بخار داشتند. همچنین با توجه به وزن سبک ۹۰۰ کیلوگرمی این خودرو، می‌توان پی برد که به قدرت زیادی احتیاج ندارد.

porsche_914_41-7

علاوه بر این، بسیاری از مدل‌های ۳۵۶ و ۹۱۲ پورشه مجهز به موتورهای بسیار شبیه به همین موتور چهار سیلندر تخت ۹۱۴ بودند و هیچ‌کس از ضعیف بودن آن‌ها شکایتی نمی‌کرد. پورشه ۹۱۴ با موتور هوا خنک تخت خود، تجربه‌ای نسبتاً مقرون‌به‌صرفه از رانندگی با یک رودستر اسپرت بدون سقف را برای خریداران فراهم می‌کرد و برای دههٔ ۶۰ و ۷۰ میلادی خودروی بسیار خوبی بود. خودرویی که امروزه مدل باکستر از نوادگان آن محسوب می‌شود.

porsche_914_6_4

حال پس از مطالعهٔ موارد بالا، نظر شما در مورد پورشه ۹۱۴ چیست؟ آیا با گروه اول موافقید و آن‌را یکی از بدترین خودروهای اسپرت تاریخ میدانید یا معتقدید ۹۱۴ یک رودستر اسپرت دوست‌داشتنی است؟

porsche_914_6_8

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    این اصلا پورشه نیست ……….. :-(
    اره داش بی منطقیم میگی چی …..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ELEMENTO

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      این ماشین اتفاقا یکی از بهترین خودرو های هست که در تاریخ ساخته شده.
      از سه چهارم ماشین های اون دهه ی 70 بهتره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. GOD BLESS AMERICA

        ۱۶ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (758 ديدگاه)

        با المنتو موافقم .
        تعداد ماشین های (ارزان و هیجان انگیز) آن سال‌ها از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمیکند که بسیاری از آنان ظاهری کسل کننده داشتند .
        حالا به مقاله برگردید و عکسهای این دلربای آلمانی را ببینید.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Elemento

          ۱۶ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          ممنون.
          منم باهات موافقم دوست خوب ???

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. ارش

        ۱۷ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (93 ديدگاه)

        elemento درست میگه حتی الان هم محبوبیت زیادی بین کلکسیونر داره ها داره>

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. MPH

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (251 ديدگاه)

    پدال جان شما نتایج مسابقات استقامت رو نمیذاری؟؟؟
    امروز مسابقه شانگهای برگزار شد و پورشه برنده شد اگه اخبارشو بذارین خیلی عالی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ELEMENTO

      ۱۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      دیگه عادی شده.
      وقتی پورشه در مسابقه ای قهرمان نمیشه باید خبرشو بذارن ???

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Peyman

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    بیشتر شبیه 1972 Fiat X 1.9 هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجید

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    به نظر من مشخصاتش خوبه وزن کم رودستر بودن دو تا صندوق بار موتور وسط و هوا خنک بودن ولی بزرگترین عیباش اینه که بدنه جذابی نداره و قدرتش و شتابش کمه. من برند پورشه رو دوست دارم به خاطر تکنولوژیش ولی واقعا تو این مورد به خصوص 50-50 شرایط و اصلا نمیتونم نظر بدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ونوم

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    ظاهر پورشه که سلیقه ای هست ولی از نظر فنی عالیه ولی در مورد این نه فنی خوبه نه ظاهرش به نظر من به زیبایی پورشه های اصیل هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (752 ديدگاه)

    خدا وکیلی جای ضبطو!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    این ماشین عالیه ظاهرش هم متفاوت و خاصه هم طراحیش حساب شده‌ست، البته برای رانندگی معمولی خوبه
    اتفاقا تو بازی نید فور اسپید ۵ که همه ماشینها پورشه بودن اینم بود البته خیلی کند بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    بی ام و e21 از این بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    آخه طراحی پورشه در کدوم ماشین خوب بوده که حالا این دومیش باشه.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  10. پرهام

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    خیلی دوستش دارم و اگه اشتباه نکنم تو ایران هم چند تایی ازش بوده وبه نظر من ماشینیه که هم کلاسیکه و هم به خوبی میشه با تغییراتی به روز و مدرنش کرد چون شاسی و تعلیق و در نتیجه هندینگش خوبه ولی حیف که ما به اینجور ماشینای قدیمی دسترسی ارزون یا مناسبی نداریم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Terminator

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ,تو زمان خودش که بهترین ماشین بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا