پورشه

بررسی پانامرا توربو، نمایش طبیعت واقعی پورشه

برای یک دهه قبل، یک سدان پورشه چیزی عجیب و غریب به نظر می‌رسید. پانامرا مخلوطی از یک ۹۱۱ با دو درب بیشتر و فضای بیشتر صندلی‌های عقب بود. طراحی نسل اول ناقص و نامتوازن و اگر صادق باشیم، فاقد جذابیت‌های بصری ماندگار یک خودروی اسپرت با نشان پورشه بود. با این حال پانامرا با انبوهی از ویژگی‌های لوکس و زرق و برق فراوان کاملاً باشکوه و تنومند بود و در عین حال تجربه خوبی از یک پورشه هیجان‌انگیز را ارائه می‌کرد.


در نسل دوم پانامرا از یک شیب ملایم‌تری در سقف همانند مدل ۹۱۱ بهره برده و چراغ‌های عقب آن نیز کشیده‌تر شده‌اند. همین روتوش‌های کوچک کاملاً روی تصویر خودرو تأثیر گذاشته و با خودرویی بالغ مواجه هستیم. پوزه کشیده خودرو نشان این یک موتور قدرتمند آرمیده در این قسمت دارد. فاصله بین دو محور ۲۹۵ سانتی‌متری البته به‌واسطه قسمت عقب کوتاه بدنه حاصل شده است.


علاوه بر این حسی که از کنترل خودرو دریافت می‌شود حتی از خودروهای اسپرت نیز بهتر است. عکس‌العمل تعلیق و بازخورد رفتار چرخ‌ها و ترمزهای قوی و ورود به چرخه توربوها مشابه یک ۹۱۱ واقعی و فراتر از هر خودروی سدان اسپرت دیگری است. با این وجود نمی‌توان پانامرا را با وزن سنگین ۲۰۸۳ کیلوگرمی هم سطح با خودروهای کوپه اسپرت اشتوتگارتی دانست. ۵۳.۵ درصد از وزن خودرو روی محورهای جلو قرار می‌گیرد که هیچ شباهتی با ۹۱۱ یا ۷۱۸ با موتور قرارگرفته در عقب ندارد. برای کاهش نقطه ثقل، بسیاری از قسمت‌ها نظیر کاپوت، درب‌ها و پنل های اطراف بدنه از آلومینیوم ساخته شده‌اند.


پانامرای توربو با بازوهای کنترلی در جلو و تعلیق عقب چند اتصالی با کنترل‌های الکترونیکی سه‌بعدی و چرخ‌های ۲۱ اینچی در عوض حرکات کنترل شده‌ای دارد. نسخه تست شده مجهز به سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب نیز بود. البته برای کسانی که می‌خواهند خودروی اسپرت‌تری داشته باشند همچنان یک سیستم سفارشی تعلیق با میله‌های ضد رول با کنترل برقی و دیفرانسیل عقب با محدودکننده الکترونیکی لغزش قابل دریافت است. البته پانامرا حتی بدون این آپشن‌ها نیز می‌تواند شتاب جانبی ۰.۹۴ جی را ثبت کند که برای یک سدان سنگین‌وزن، چشم‌گیر است و نشان می‌دهد که با چه سرعتی می‌تواند از پیچ‌های جاده عبور نماید.


پانامرای توربو مجهز به یک موتور ۸ سیلندر V شکل با حجم ۴.۰ لیتر و توربو شارژر دوقلو است که ۵۵۰ اسب بخار نیرو و ۷۶۹ نیوتن متر گشتاور محصول آن است. این در حالی است که نسل قبلی با همین قدرت از موتوری ۴.۸ لیتری برخوردار بود. برای انتقال نیرو هم از یک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک با امکان شیفت دستی سود برده شده است.


پانامرای توربو برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون به تنها ۳.۰ ثانیه زمان نیاز دارد. بعلاوه مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۱۱.۳ ثانیه طی می‌نماید و نهایتاً هم به سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این ارقام نشان می‌دهند که به استثنای مدل‌های توربوی ۹۱۱، با یکی از سریع‌ترین پورشه‌ها مواجهیم. این در حالی است که مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۹.۴ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد.


با وجود یک کابین مدرن، جادار و لوکس با پنل‌های اختیاری چوبی یا فیبر کربنی، صندلی‌های راحت عقب، صندلی‌های برقی ۱۴ وضعیتی جلو، سیستم صوتی پیشرفته در عین سطح صدای اندک ۶۵ دسی‌بلی کابین در سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، تجربه‌ای لذت‌بخش از یک خودروی رده‌بالای اسپرت را به دست می‌آورید. دکمه‌های فراوان نسخه قدیمی که یادآور کاکپیت هواپیمای ۷۴۷ بود جای خود را به نمایشگری ۱۲.۳ اینچی داده است. دو نمایشگر ۷ اینچی دیگر هم برای سیستم ناوبری و سایر اطلاعات به کار می‌روند.

برای خرید نسخه توربوی پانامرا باید دست‌کم ۱۵۱ هزار دلار کنار بگذارید. پانامرای توربو اکنون پیشتاز کلاسی است که ب‌ام‌و M760i و مرسدس AMG S63 و آئودی S8 پلاس در آن حضور دارند. با این حال پورشه پانامرا در همین زمان اندک عمر خود از کاریزمایی شگفت‌آور برخوردار گشته که آن را متمایزتر از هر رقیبی قرار می‌دهد.

منبع: Car&Driver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Amir Schumacher

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    بین این اعجوبه و آئودی اس۸ پلاس نسل بعد ( انشالله به زودی عرضه میشه) به سختی میشه به یک کدوم فکر کرد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بنزما

      ۲۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      پورشه پانامرا یه رده از همه هم کلاساش بالاتره
      این نظر شخصیمه چه ظاهر چه پرستیژ چه ا لحاظ اسپرتی

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Stuttgart

      ۳۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (54 ديدگاه)

      وقتی میگن سریعترین ماشین ۴ در تو نوربرگرینگ ینی پورشه پانامرا توربو ۷:۳۸
      که هنوز خیلی از ماشینا توش موندن?

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. moein

        ۳۱ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (894 ديدگاه)

        داداش اشتباه زدی
        سریع ترین سدان الان آلفا جولیاست

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. فرشاد

      ۳۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      داداش تو که عشق آئودی هستی، برای رقابت با پانامرا توربو باید منتظر RS7 جدید باشی نه +S8

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Amir Schumacher

        ۳۰ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        فرشاد جان اینجا نوشته بود اس۸ پلاس منم بیشتر دلم میخواست حرف همین مقاله رو تکرار کنم .

        .

        چیزی که شما میگی کاملا درسته و RS7 حریف پانامرا هست در کارانددرایور هم تقسیم بندی شما رو نوشته و اس۸ با اس۶۳ و سری ۷ مقایسه شده . خیلی وقته این نکته رو می‌دونم که پانامرا و آئودی‌آ۷ با هم هم کلاس هستن نه با آ۸.
        .
        اما اس۸ پلاس هم چندان به پانامرا توربو بی‌ربط نیست به ویژه اینکه از یک موتور استفاده خواهند کرد و قیمتشان بیشتر به هم نزدیکه تا RS7 و پانامرا توربو.

        بازم ممنون که گفتی.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. احسان

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (314 ديدگاه)

    عجب شتابی ایول پورشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. علی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (67 ديدگاه)

    روح واقعی پورشه توش دمیده شده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Porsche & Mercedes

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    چرا انقدر خوبی تو آخه❤
    بااینکه تو متن از سری هفت ‌و اس کلاس به عنوان رقیبش نام برده ولی در واقع رقباش سری 6 و CLS هستن…!
    پورش که باشه❤
    صفر تا صد سه ثانیه باشه❤
    کابین لوکس باشه❤
    بالاترین درصد رضایت مندی جهان از یه خودروی لوکس که مال پورش باشه❤
    دیگه چی میخوای؟؟؟؟!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. DYBALA

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    هرچی بنز میشناسی بذار ی طرف، این ی طرف???
    عقبشو نشون نداد ک ببینید چ تکنولوژی داره تا بیشتر لذت ببرید
    بنظرم توی محصولات خارق‌العاده پورشه، این و۹۱۱ targa ی چیز دیگن…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. فرشاد

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    برای بار هزارم؛ S کلاس، سری ۷ و A8 رقیب پانامرا نیستن، بلکه CLS، سری ۶ گرند کوپه، A7 و رپید رقیبش هستن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ساسان.م

      ۳۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (338 ديدگاه)

      حرص نخور انقد

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. ماکان

      ۳۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (47 ديدگاه)

      داری اشتباه حرص میخوری داداچ
      ،
      ،
      ،
      یکم آسون بگیر
      اینکه پانامرا رو با رقیب های مستقیمش مقایسه کنن باز هم چیزی از ارزش هاش کم نمیشه و اصلا هم کم نمیاره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. Saied

    ۳۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    عاشقتم. یه شاهکار بی نظیر.
    هنوز مدل توربو اس رو مقایسه کنن حریف ها میرن تو گونی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علي ،كيوج

    ۳۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    نخیر،پورشه همکلاس سری٧ و s و s8 هست،اینو خود شرکتها هم تو کلاس بندی محصولاتشون میگن،شما مرسدس ای کلاس و بی ام و سری پنج رو که پلت فرم مشترک بنز cls و سری ۶ هستند رو از نظر ابعاد و اندازه و کلاس با پانامرا یکی میدونی؟!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Kamran

    ۳۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    این با سلطان اس کلاس قابل مقایسه نیست!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. SPEED

    ۳۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    همه چیز عالی و فوق العاده است مخصوصا شتابش که قابل توجهه به همراه سواری نرم و اروم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Anderiaski

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (42 ديدگاه)

    فقط آلمان، پورشه بنوعى تو صنایع اتومبیل و جنگ افزار مخصوصاً تو جنگ دوم و بطور کلى آلمان تو ماشین آلات از هر نوع و قسمى سردمداره، خیلى ها ازش یاد گرفتن و میگیرن کشوراى دیگه هم اتومبیل و هم تقریباً همه چیزو مدیونِ آلمانن.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا