پورشه

اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 کابریولت جدید

حدود یک ماه از تست نسل جدید پورشه ۹۱۱ کوپه که با کد ۹۹۲ شناخته می‌شود می‌گذرد. همان‌گونه که می‌دانید نسخه‌های متنوعی از این خودرو معرفی شده و یا خواهد شد که اولین آن‌ها نسخه‌ی کابریولت می‌باشد. این نسخه از سال ۱۹۸۲ تاکنون نقش مهمی در توسعه‌ی محبوبیت ۹۱۱ ایفا کرده است.


اول از همه به اعداد نگاهی بیندازیم: ۹۱۱ کابریولت ۷۰ کیلوگرم سنگین‌تر از مدل کوپه بوده و باز و بسته کردن سقف خودرو که تا سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت انجام می‌شود حدود ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد. این خودرو ۹۶۴۵ پوند گران‌تر از مدل کوپه بوده و حالا تنها دو نسخه از آن عرضه می‌شود که شامل مدل دیفرانسیل عقب کررا S با بهای ۱۰۲۷۵۵ پوندی و نسخه‌ی چهار چرخ محرک کررا ۴S با قیمت ۱۰۸۰۶۳ پوند می‌باشد.


۹۹۲ کوپه علیرغم استفاده از بدنه‌ای با پانل‌های آلومینیومی فراوان قبلاً ۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نسل پیشین خود بوده است. بخش اعظم افزایش وزن خودرو به خاطر گیربکس PDK جدید با هشت دنده، فیلتر ذرات بنزین در اگزوز و رینگ‌های بزرگ‌تر می‌باشد؛ اما یکی دیگر از دلایل افزایش وزن نسل جدید هم به دلیل محافظت و استحکام بیشتر خودرو در زمان چپ کردن است که برای یک محصول روباز حیاتی می‌باشد.


به منظور اینکه بگویید مدل کابریولت تنها یک نسخه‌ی کوپه با سقف متحرک است باید میزان تکامل نسل جدید ۹۹۲ نسبت به نسل پیشین را نادیده بگیرید. بله این خودرو پلتفرم مشترکی با ۹۹۱ دارد اما ذات خودرو کاملاً جدید بوده و فاصله‌ی بین چرخ‌های روبرویی ۴۵ میلی‌متر افزایش یافته است؛ و برای اولین بار در نسخه‌های استاندارد غیر RS از پورشه ۹۱۱، چرخ‌های جلو و عقب ابعاد متفاوتی دارند.


بدنه نیز به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر شده است. اگرچه با دیدن چراغ نواری LED عقب و دستگیره‌های درب جالب نسل جدید ۹۱۱ می‌توان مجذوب آن شد اما نسل جدید این خودرو هنوز هم از تمامی زوایا یک ۹۱۱ ناب بوده هرچند بزرگ‌تر و پهن‌تر شده است.

پیشرانه نیز خاص ۹۱۱ است. قلب آهنین ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی این خودرو از نظر ابعاد کلی مشابه نسل پیشین بوده اما تغییرات زیادی را تجربه کرده است. توربوهای بزرگ‌تر با منیفولدهای جذب جدید، انژکتورهای سوخت پیه زوی نوین و ورودی‌های هوای متفاوت از جمله تغییرات این پیشرانه هستند. تمامی این تغییرات به ۹۱۱ کررا S جدید اجازه‌ی تولید قدرت ۴۴۴ اسبی و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری را می‌دهند. این خودرو ۳۰ اسب بخار قوی‌تر از کررا S نسل پیشین شده است.


کابین نیز روند تکاملی را در پیش گرفته اما داشبورد تخت و سرراست نسل‌های پیشین جای خود را به یکی از مدرن‌ترین بخش‌های داخلی، چه از نظر ظاهر و چه از نظر احساس داده است. سطوح افقی با بخش‌های عمودی جایگزین شده‌اند و در میانه‌ی داشبورد صفحه‌نمایش عالی پانامرا با دکمه‌های زیرین جا خوش کرده است.


غربیلک فرمان هم جدید است و درست جلوی پشت آمپرهای دوست‌داشتنی پورشه خودنمایی می‌کند. همه‌ی این احساسات آشنا هستند که به لطف موقعیت رانندگی عالی و کیفیت ساخت برجسته فضایی کاملاً لذت‌بخش را ایجاد کرده‌اند. صندلی‌های عقب تنها برای موقعیت‌های کوتاه مناسب بوده اما حتی با بسته بودن سقف هم فضای سر خیلی تنگ و گرفته نخواهد بود.


با فشار کلید استارتر مشابه پانامرا، پیشرانه از خواب برمی‌خیزد. ما هر دو مدل کررا S و ۴S را بررسی کردیم و جدای از فرمان اندکی سبک‌تر در کررا S، دو خودرو در شرایط عادی تقریباً مشابه هستند. تمامی مدل‌های ۹۱۱ با دامپرهای تطبیقی عرضه می‌شوند اما خودروهای حاضر در تست با ارتقای شاسی و سیستم‌هایی همچون PDCC، PASM، دسته‌موتورهای فعال و فرمان پذیری چرخ‌های عقب همراه شده بودند. با توجه به این ویژگی‌ها، ما سواری ۹۱۱ در جاده‌های خشن را به‌طور سورپرایز کننده‌ای خوب یافتیم.


با سرعت گرفتن است که تفاوت های بین این دو نسخه را حس خواهید کرد. مدل ۴S درصدد است بهترین کشش را ارائه کند درحالی‌که دم S تمایل بیشتری به بازی کردن دارد؛ اما حتی در این حالت نیز وضعیت خطرناکی به وجود نمی‌آید. باز و بسته کردن سقف هم تأثیر زیادی روی آرامش کابین ندارد.


با انتخاب حالت دستی گیربکس شاهد تعویض‌های سبک و سنگین بی‌نقص آن خواهید بود. پدال ترمز نیز کمی بالا بوده اما جذاب است و احساس قدرت توقف بالایی را تداعی می‌کند؛ اما فرمان داستان دیگری دارد. فرمان پورشه ۹۱۱ جدید به‌طور دل‌چسبی دقیق بوده و توازن وزنی عالی‌ای داشته و احساس خوبی را به راننده منتقل می‌کند.


پیشرانه برای ارائه‌ی حداکثر پرفورمنس خود باید تحت‌فشار قرار گیرد ولی با این کار پاداشتان را نیز پرداخت می‌کند. قطعاً با مشاهده‌ی بوست ناگهانی در دورهای میانی به ماهیت توربو بودن پیشرانه پی خواهید برد.

پورشه ادعا می‌کند شتاب این خودرو ۳.۶ ثانیه است که با وجود پکیج اسپورت کرونوی ۱۶۴۶ پوندی به ۳.۴ ثانیه کاهش پیدا می کند که برای یک خودروی چهار چرخ محرک استاندارد بسیار سریع می‌باشد. حتی مدل‌های سریع‌تر GTS و توربوی کابریولت هم در آینده معرفی خواهند شد.


اما صدای پیشرانه چه؟ خب صدا در دورهای پایین خیلی متمایز نیست اما با بالا رفتن دور پیشرانه شاهد صدای متمایز و خاص آن خواهید بود. به نظر می‌رسد سفارش اگزوز اسپورت ۱۸۴۴ پوندی ایده‌ی خوبی برای افزایش جذابیت شنیداری ۹۱۱ کابریولت جدید است.


۹۱۱ کابریولت تنها یک پوستر نمایشی نیست. نسل جدید این خودرو تجربه‌ی رانندگی برجسته‌ی خود را بازخورد، احساس و هیجان همراه کرده است. نقاط ضعف سنتی یک خودروی روباز نیز حذف شده و شاهد خودرویی مستحکم و آرام هستیم. نسل ۹۹۲ کابریولت به ۹۱۱ اجازه می‌دهد در قلمروی گرندتورری لوکس و سطح بالا حضور یابد و درعین‌حال سواری درگیر کننده و فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

مشخصات پورشه ۹۱۱ کررا ۴S کابریولت

  • قیمت: ۱۰۸۰۶۳ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۴۴۴ اسب بخار/۵۳۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۰۴ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Amirferrari

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    هر کی از ۹۱۱ ایراد بگیره قطعا به یه روانشناس احتیاج داره..‌

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. douglas macarthur

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (164 ديدگاه)

    هر کس که یه چیزو با قطعیت میگه در حالی که هیچ چیز در دنیا قطعی نیست (به احتمال زیاد ) احتیاج به روانشناس داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (58 ديدگاه)

      زیبا گفتی…. آفرین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Khosrow

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    محصولات پورشه صدای جذابی ندارن /گوش خراشه بیشتر ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (730 ديدگاه)

      شوخی می کنی دیگه؟!!حالا از 911 و 918 که بگذریم این حرفو در مورد کاررا جی تی هم میتونی بگی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. M

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    واقعا یه ماشین باز دیگه چی میخواد ! واقعا جنسش جوره!
    سرعت اصالت کیفیت زیبایی همه چیز رو به انتها رسونده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهراد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (760 ديدگاه)

    بعضی دوستان یجوری نظر میدن انگار حداقل سه چهار مدل از ماشینای پورشه رو بنام داشتن و یه عالمه خاطره ساختن ، البته من چه بدونم لابد داشتن دیگه

    قیافه 911 برای کسیکه دوسش نداره پر از خالی از جذابیته

    و اما در مورد صدا تا جاییکه من از نزدیک شنیدم محصولات پورشه خیلی خوش صدان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهراد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (760 ديدگاه)

    بعضی دوستان یجوری نظر میدن انگار حداقل سه چهار مدل از ماشینای پورشه رو بنام داشتن و یه عالمه خاطره ساختن ، البته من چه بدونم لابد داشتن دیگه

    قیافه 911 برای کسیکه دوسش نداره پر از خالی از جذابیته

    پدال جونم تکراری نیست ، اگر تکراریه شما نمونشو به من نشان بده
    و اما در مورد صدا تا جاییکه من از نزدیک شنیدم محصولات پورشه خیلی خوش صدان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mr.bls

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    درود بر 911 اعظم
    در زیبا بودنش که شکی نیس و یکی از نقاط قله مهندسی با قیمتی معقول به حساب میاد فقط در نسخه کروک عقبش ی خورده زیادی بر امده شده و من به شخصه اگه بخوام نسخه سقف باز از 911 رو در این نسل انخاب کنم به نطرم سقف تارگا بیشتر به این نسل میخوره و هماهنگی عالی تری داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا