پورشه

روند تکاملی پورشه اسپیدستر، از سال 1955 تاکنون…

پس از سال‌ها انتظار و مشاهده‌ی تصاویر جاسوسی متعدد، سرانجام پورشه ۹۱۱ اسپیدستر جدید رونمایی شد. تمامی اسپیدسترهای این برند آلمانی در زمان خود خودروهایی قابل‌توجه بوده‌اند و جدیدترین آن‌ها نیز به نظر از گذشته آمده و لباسی مدرن بر تن کرده است.

در ادامه شما را به تاریخچه‌ی محصولات اسپیدستر پورشه آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • پورشه ۳۵۶ اسپیدستر


اگر می‌خواهیم ۹۱۱ اسپیدستر جدید را بفهمید باید نگاهی به همان آغاز داشته باشید.

اولین نسل این خودرو که برای اولین بار به عنوان مدل سال ۱۹۵۵ عرضه شد از مدل ۳۵۶ به عنوان نقطه آغاز حرکتش استفاده کرد. وارد کننده‌ی خودروهای آمریکایی اسپورت یعنی ماکس هافمن حفره‌ای عمیق در سبد محصولات این برند دید و به دنبال نسخه‌ی اسپورت تر این خودرو بود. او فکر می‌کرد که این خودرو مخصوصاً در بازار کالیفرنیا جنوبی بسیار محبوب خواهد شد.

  • وزن سبک‌تر


هافمن به خوبی بازار را تحلیل کرده بود و ۳۵۶ اسپیدستر خودرویی موفق بود. این مدل‌ها دارای سقفی پایه بودند و البته شیشه‌های جانبی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. شیشه‌ی جلوی کوچک و قابل جدا شدن نیز از دیگر ویژگی‌های این خودرو بود. نبود تجهیزات رفاهی به معنی وزن کمتر و قیمت ارزان‌تر بود. اسپیدستر با پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۱.۵ و ۱.۶ لیتری در دسترس بود.

  • قدرت نه چندان زیاد در برابر استانداردهای مدرن کنونی


خریداران پورشه ۳۵۶ اسپیدستر می‌توانستند این خودرو را با دو قدرت پیشرانه سفارش دهند. هر دو نسخه از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری تخت و گیربکس ۴ سرعته دستی استفاده می‌کرد. مدل پایه قدرت ۶۰ اسبی داشت درحالی‌که نسخه‌ی S که گاهی با نام سوپر اسپیدستر شناخته می‌شد با قدرت ۷۵ اسبی در دسترس بود.

اگرچه قدرت این پیشرانه در مقایسه با استانداردهای کنونی خیلی به نظر نمی‌رسد اما وزن کم خودرو عملکرد خوبی را به ارمغان آورده بود.

  • داستان موفقیت


پورشه تعداد ۳۶۷۶ دستگاه از این خودرو را تا پایان سال ۱۹۵۸ تولید کرد. در سال ۱۹۵۷ تولید این خودرو به حداکثر خود یعنی ۱۱۷۱ دستگاه رسید.

  • بالا رفتن ارزش


اگرچه قیمت ارزان‌تر ۳۵۶ اسپیدستر به موفقیت این خودرو کمک کرده بود اما از آن زمان تاکنون شاهد افزایش ارزش این خودروها بوده‌ایم. برای مثال مدلی که در تصویر مشاهده می‌کنید تنها مدل سال ۱۹۵۶ با رنگ قرمز خاص است که قیمت پیشنهادی ۳۹۹۵۰۰ یورویی دارد.

  • بازگشت دوباره


پورشه برای عرضه‌ی دومین نسل این خودرو تا مدل سال ۱۹۸۹ صبر کرد. در این سال ۳۵۶ کاملاً بازنشسته شده بود بنابراین پورشه ۹۱۱ وارد میدان شد.

این کمپانی شیشه‌ی جلوی خمیده‌تر را به مدل استاندارد کررا اضافه کرده بود. در نمای عقب نیز پوششی ویژه مشاهده می‌شد که باعث تمایز اسپیدستر از ۹۱۱ کابریولت استاندارد شده بود.

این دو خودرو از نظر فنی مشابه هم بودند و در قلب آن‌ها پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری تخت با قدرت ۲۱۴ اسب بخاری قرار گرفته است. این پیشرانه با یک گیربکس ۵ سرعته دستی همکاری می‌کرد.

  • پهن یا لاغر


پورشه ۹۱۱ اسپیدستر ۱۹۸۹ در دو نسخه عرضه می‌شد: بدنه‌ی استاندارد و مدل پهن‌تر که توربو نام گرفته بود.

مدل توربو بسیار محبوب‌تر بود و مجموع تولید آن ۱۸۹۴ دستگاه بود درحالی‌که کل تولید این نسل اندکی بالاتر از ۲ هزار دستگاه اعلام شد.

  • بازهم بازگشت دوباره


پس از تولید نسخه‌ی ۱۹۸۹ در یک سال، ۹۱۱ اسپیدستر بازهم در سال ۱۹۹۴ پدیدار شد.

این مدل‌ها شبیه نسخه‌ی قبلی بودند اما دماغه‌ی آن‌ها بیشتر به ۹۱۱ زمان خود شبیه بود. در این نسل اکثر مدل‌ها ظاهری با بدنه‌ی استاندارد را داشتند اما بخش انحصاری پورشه مدل‌هایی با بدنه‌ی پهن را نیز ساخته بود.

  • تعداد کم


مدل‌های بسیار کمتری از ۹۱۱ اسپیدستر ۱۹۹۴ در جهان وجود دارد. ظاهراً تنها حدود ۹۳۱ دستگاه از این خودرو تولید شده که کمتر از نصف مدل‌های تولیدی ۱۹۸۹ بوده است.

  • هنوز هم کمیاب است


نسل ۹۹۳ پورشه ۹۱۱ علاقه‌مندان زیادی دارد زیرا آخرین نسلی است که از پیشرانه‌ی هوا خنک سود می‌برد. نایاب‌ترین عضو این خانواده همان مدل‌های ۹۱۱ اسپیدستر بوده است.

بخش انحصاری و سفارشی ساز پورشه تنها دو دستگاه از این خودرو را ساخته است. یک نمونه‌ی سبز تیره در واقع هدیه‌ی کمپانی به طراح پورشه ۹۱۱ بوده است.

جری سینفلد که یک کمدین و کلکسیونر پورشه است دومین نمونه یعنی مدل نقره‌ای رنگ حاضر در تصویر را سفارش داده بود.

  • یک بازگشت دیگر


نسل ۹۹۶ پورشه ۹۱۱ هرگز با نسخه‌ی اسپیدستر آشنا نشد اما یک رودستر ویژه برای مدل ۹۹۷ تولید شد. پورشه با تولید ۳۵۶ دستگاه از این خودرو به عنوان مدل سال ۹۱۱، همچنان خاص بودن این مدل‌ها را حفظ کرده بود.

  • جذاب با رنگ آبی


پورشه اسپیدستر ۲۰۱۱ تنها با دو رنگ آبی و سفید عرضه شد. تمامی این نسخه‌ها از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری تخت با قدرت ۴۰۲ اسب بخار و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه سود می‌بردند. سیستم تعلیق تطبیقی و ترمزهای کامپوزیت سرامیکی هم به‌صورت استاندارد در این خودرو به چشم می‌خوردند.

  • معرفی یک کانسپت برای نشان دادن راه آینده


در ژوئن سال ۲۰۱۸ پورشه از کانسپت ۹۱۱ اسپیدستر رونمایی کرد. این خودرو از همان ویژگی‌های آشنای مدل‌های اسپیدستر همچون شیشه‌ی جلوی خمیده و پوشش دو حفره‌ای عقب سود برده بود. آینه‌های جانبی کرومی و گلوله مانند نیز نیم‌نگاهی به گذشته داشتند. چراغ‌های جلوی این خودرو نیز با فرم داخلی خود به مدل‌های مسابقه‌ای قدیمی اشاره داشته‌اند.

نیروبخش این کانسپت پیشرانه‌ی ۶ سیلندر برگرفته از ۹۱۱ GT3 با قدرت ۵۰۰ اسب بخار بوده است.

  • پورشه ۹۱۱ اسپیدستر کانسپت


پورشه این کانسپت را با رنگ قرمز جذاب به نمایشگاه پاریس برد و نهایتاً تأیید کرد نسخه‌ی تولیدی آن در راه است.

خریداران باید سریعاً وارد عمل می‌شدند زیرا ظاهر تنها ۱۹۴۸ دستگاه از آن تولید می‌شد.

  • تصاویر جاسوسی ۹۱۱ اسپیدستر


پورشه ظاهراً می‌خواست نسل جدید اسپیدستر را در فستیوال گوودوود رونمایی کند اما در این تصاویر می‌توانستیم ظاهر کامل خودرو را بدون هرگونه پوشش استتاری ببینیم.

  • آنچه که انتظار داشتیم


تصاویر جاسوسی قبلاً ایده‌ای بسیار خوب از نسخه‌ی تولیدی ۹۱۱ اسپیدستر را به ما داده بودند. زیر بدنه‌ی این خودرو شاهد قطعات فنی مشترک با ۹۱۱ GT3 هستیم اما خب رانندگان می‌توانند باد را در موهای خود احساس کنند.

  • پورشه ۹۱۱ اسپیدستر ۲۰۱۹


و بالاخره از راه رسید! سرانجام ۹۱۱ اسپیدستر ۲۰۱۹ در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد.

متأسفانه استایل این خودرو سورپرایز زیادی نداشت زیرا قبلاً تصاویر جاسوسی واضحی از آن را دیده بودیم.

  • کابینی بسیار خوب و جذاب


اسپیدستر جدید بجای استفاده از نسل ۹۹۲ جدید پورشه ۹۱۱ برای نقطه آغاز تکامل خود از نسل ۹۹۱ برای پایه و اساس استفاده کرده است. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۴ لیتری تخت این خودرو که از ۹۱۱ GT3 گرفته شده قدرت ۵۰۲ اسبی تولید می‌کند. تنها گیربکس در دسترس نیز از نوع ۶ سرعته دستی است.

  • و یک ساعت!


۱۹۴۸ مالک خوش‌شانس این خودرو یک ساعت ویژه را نیز دریافت خواهند کرد. این ساعت دارای نشان‌دهنده‌های فیبر کربنی و روتوری ویژه است که از رینگ‌های قفل مرکزی خودرو الهام گرفته است. نوار چرمی مشکی نیز دوخت قرمزرنگی دارد که به کابین ۹۱۱ اسپیدستر جدید اشاره می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Alireza

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (631 ديدگاه)

    واقعا زیباس دمشون گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    عالی تر از این نمیشه. پورشه ی آرزوهام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mehran.Jy

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (232 ديدگاه)

    سلام
    دوستان کسی هست یکبار بیاد در مورد این نام ها یه توضیح جامع به ما بده.
    اسپیدستر، کروک، تارگا، اسپایدر، کانورتبل، کابریو، رودستر

    تارگا رو میدونم. شیشه عقب با کادر دورش وجود داره و موقع بستن قسمت شیشه عقب جا به جا میشه و وسط سقف از صندوق میره سر جاش و شیشه عقب دوباره بر میگرده جای اصلیش.
    اسپایدر ها هم فکر کنم کلا سقف ندارن
    کانورتبل سقف برقی دارن که یا پارچه هست یا فلزی
    باقیش تفاوتشون در چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا