پورشه

نگاهی به سیر تکامل فرمان خودروهای مسابقه‌ای پورشه

پورشه به عنوان سازنده خودروهای اسپورت که تاریخچه‌ی بسیار درخشانی هم در موتور اسپورت دارد همیشه از سطح بالای تکنولوژی در خودروهای جاده‌ای و مسابقه‌ای خود استفاده کرده است. برای این برند، مسابقه به معنی پیدا کردن نقاط ضعف احتمالی خودروها و بنابراین ارتقای آن‌ها می‌باشد.

فردیناند پورشه گفته است:

شرایط خاص حاکم بر پیست مسابقه به سرعت هرگونه نقطه‌ضعف را نمایان کرده و مهندسان را برای یافتن راه‌حل‌های جدید و بهتر تشویق می‌کند.

این سنت در روزگار مدرن نیز حکم فرمان بوده و پورشه به‌طور قابل‌توجهی از تجربیات مسابقه‌ای خود استفاده می‌کنند. متخصصان این کمپانی نیز با رانندگان همکاری تنگاتنگی دارند تا به این ترتیب غربیلک فرمان‌های ارگونومیک و کارایی را برای خودروهای مسابقه‌ای لمانز بسازند.

اگر شما غربیلک فرمان یک خودروی مدرن مسابقه‌ای را دیده باشید پس می‌دانید که این فرمان دارای کنترل‌ها و دکمه‌های گوناگونی می‌باشد. جدیدترین نسخه از پورشه ۹۱۱ RSR در کل دارای ۳۰ عملکرد روی فرمان می‌باشد.

اما موضوع شگفت‌انگیز اینکه تا سال ۱۹۹۹ هم خودروهای مسابقه‌ای پورشه هیچ دکمه یا کنترل دیگری روی فرمان نداشته‌اند! وقتی پورشه شروع به اضافه کردن کنترل‌هایی روی فرمان خودروهای اسپورت خود کرد طراحی آن نگرانی چندانی نداشت اما از آنجا که تعداد کنترل‌ها بیشتر شد و رانندگان هم باید در سرعت‌های بالا از این دکمه‌ها استفاده می‌کردند بنابراین بهینه‌سازی پیکربندی فرمان به بخشی اساسی فرایند توسعه این بخش از خودرو تبدیل گردید.

امروزه رانندگان همچون تیمو برنارد و رومین دوماس در فرایند تولید فرمان خودروهای مسابقه‌ای پورشه دخیل هستند. مات کمپل دیگر راننده مسابقه‌ای می‌گوید:

فرمان خودرو نه‌تنها باید کاربری راحتی داشته باشد بلکه باید در حد امکان با کمترین حرکت فیزیکی نیز هماهنگی پیدا کند. در طراحی فرمان جدید این هدف همیشه در نظر گرفته می‌شود.

شما می‌توانید این روند را در پورشه ۹۱۱ GT3 R که نسخه مسابقه‌ای از مدل جاده‌ای ۹۱۱ GT3 RS می‌باشد را ببینید. فرمان این خودرو شکل مشابه عدد هشت انگلیسی را داشته و خیلی شبیه فرمان‌های مرسوم نیست.

البته ما احتمالاً هرگز شانس در دست گرفتن چنین فرمان‌هایی را نخواهیم داشت اما چنین فرایند طراحی‌ای همیشه در ذهن طراحان پورشه وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Hamidreza

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2442 ديدگاه)

    مفید بود
    لوگوی پورشه خودش به تنهایی زیباست دیگه محصولاتش چین!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GERMANY

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      عکس سیاه و سفید دوم…
      چه افتخارات و خاطره هایی پشت این تصویر هست…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. amg 63

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (122 ديدگاه)

    البته ما احتمالاً هرگز شانس در دست گرفتن چنین فرمان‌هایی را نخواهیم داشت. ☹

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رزیتا

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    بعضی از هموطنا از زیر سنگم که شده این فرمونا را پیدا میکنن و میبند رو پیکان و پرایدشون !!!!!!! این چیزایی که میگم به چشم دیدم که میگما !! یارو تو جاده با پراید مدل 75 با سانتافه 2018 کورس گذاشته و ول کنم نیستش !!!! یا یه بی ام و z4 با سرعت بالا داره تو جاده میره ، یارو حتما” باید با زانتیا از بی ام و سبقت بگیره فقط واسه اینکه ثابت کنه که زانتیا هم خیلی ماشین خوبیه !!!! نمیدونم به اینجور آدما چی میشه گفت ؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایمان

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (3880 ديدگاه)

      من با پراید خودم ماکسیما رو گرفتم
      البته ماکسیما تو شونه خاکی جاده پارک کرده بود
      جدای از شوخی کاملاً با حرف شما موافقم
      اونایی هم که میگن زانتیا سالاره و شتاب خوبی داره و بهترین ماشینه زیاد از ماشین سر در نمیارن
      تو همین ایران ماشین های با حجم ۲ لیتر همشون از زانتیا سریع ترن
      هیوندای آوانته
      کیا سراتو
      رنو مگان
      مزدا ۳

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا