پورشه

چرا پورشه کاین جدید این‌قدر سریع است؟!

گوشت و خون ژرمن‌ها با تکنولوژی، نظم و دقت درهم‌آمیخته و نسل جدید پورشه کاین نیز خودرویی به غایت تکنولوژیک و پیشرفته است. چرا شاسی‌بلند جدید ژرمن‌ها این‌قدر سریع است؟! با ما باشید تا رازهای نهفته در دل این خودرو را بدانید!

پورشه کاین
پیست تست خیس است اما راننده پورشه با اعتمادبه‌نفسی خاص پدال گاز را فشرده و حالت‌های رانندگی گوناگون کامفورت، اسپورت و اسپورت پلاس را انتخاب می‌کند تا تفاوت‌ها را نشان دهد. پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری کاین توربو قدرت ۵۴۲ اسب بخاری به زیبایی دستورات خلبان، ببخشید راننده را اجرا می‌کند! راننده سپس کنترل کشش را خاموش کرده و روی دیگر این خودرو را به نمایش می‌گذارد. آیا این همان شاسی‌بلندی است که یک دقیقه پیش در آفرود حضور داشت؟! قاعدتاً چنین خشونت و وحشی‌گری‌ای نباید در یک شاسی‌بلند دیده شود! اما پورشه طور دیگری فکر می‌کند و از تمامی تکنولوژی‌ها برای سریع‌تر کردن این قدبلند لوکس استفاده کرده است.

  • بدنه


وقتی بحث پرفورمنس و سواری دینامیک خصوصاً در یک شاسی‌بلند می‌شود وزن عنصری حیاتی است. کاین جدید هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری آلومینیوم را در ساختار خود پذیرا شده (۴۷ درصد) است. این ماده در کل پوسته بیرونی بکار رفته و در مقایسه با نسل قبلی کاهش وزن ۱۳۵ کیلوگرمی را به ارمغان آورده است. بنا به گفته کمپانی، این میزان آلومینیوم بکار رفته در ساختار کاین بیشترین میزانی است که هم‌اکنون می‌توان در یک خودرو بکار برد تا بتواند سخت‌ترین تست‌های ایمنی را پاس کند.

همچنین فولاد با کشش بالا نیز به منظور ایجاد استحکام کافی بکار رفته است. البته متریال کامپوزیتی در آینده بیشتر استفاده خواهند شد زیرا هم‌اکنون برای استفاده در خودروهای تولید انبوهی همچون کاین زیادی گران‌قیمت هستند. موضوع جالب اینکه رنگ بدنه نیز ۲۰ کیلوگرم از وزن کلی خودرو را تشکیل می‌دهد.

  • شاسی

پورشه کاین
پورشه از پلتفرم MLB گروه فولکس‌واگن که در آئودی Q7 بکار رفته استفاده کرده اما این معماری برای استفاده در کابین اصلاحاتی داشته که چشمگیرترین آن‌ها اکسل‌های جلو و عقب، میله‌های ضد لغزش الکترومکانیکی ۴۸ ولتی و… می‌باشد. پیشرانه‌های الکتریکی میله‌های ضد لغزش می‌توانند در هر ثانیه یک تا ۲۰۰ نیوتون متر را تأمین کرده تا تکان‌های بدنه در زمان عبور از پیچ کاهش یابد. این سیستم همچنین می‌تواند آفرود را بهبود بخشد.


سیستم تعلیق جلوی کابین از تنظیمات دوبل جناغی به چند اتصالی تغییر کرده و همین امر کنترل بهتر چرخ‌ها را میسر کرده است. سیستم تعلیق بادی این خودرو هم‌اکنون دارای فنرهای بادی سه حفره‌ای در هر میله هستند. این امر باعث می‌شود فنرهای میزان بازی بیشتری نسبت به قبل داشته باشند و دینامیک سواری و راحتی خودرو افزایش یافته است.

از آنجایی که مرکز ثقل بالاتر یک شاسی‌بلند تأثیر منفی روی هندلینگ می‌گذارد بنابراین سیستم تعلیق بادی کاین ارتفاع خودرو از سطح زمین را در ۵ حالت و از ارتفاع‌های ۱۶۲ تا ۲۴۵ میلی‌متر سطح زمین تغییر می‌دهد. کم‌ترین ارتفاع خودرو توسط سیستم کنترل شاسی و در سرعت‌های بالاتر از ۲۱۰ کیلومتر در ساعت انتخاب می‌شود.


کاین جدید همچنین از سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب که در ۹۱۱ و پانامرا نیز وجود دارد سود می‌برد. چرخ‌های عقب حرکت چرخشی محدودتری نسبت به چرخ‌های جلویی دارند. چرخش خلاف جهت چرخ‌های جلو و عقب در سرعت‌های پایین‌تر از ۸۰ کیلومتر در ساعت باعث افزایش چابکی خودرو و کاهش ۰.۶ متری دایره گردش می‌شود. در سرعت‌های بالاتر جهت چرخش تمامی چرخ‌ها یکسان بوده و بدین ترتیب پایداری محصول لوکس پورشه افزایش می‌یابد.


برای اولین بار پورشه لاستیک‌های پهن‌تر را در عقب بکار برده است. این امر به همراه گشتاوری که اکثر به چرخ‌های عقب می‌رسد باعث شده مهندسان توانایی‌های دینامیکی خودرو را بیش از پیش بهبود بخشند.

  • مسئله کناره جدول‌ها


رینگ‌های بزرگ و زیبا شاید برای دینامیک خودرو خوب باشند اما در برخی موارد آسیب‌پذیر خواهند بود. پورشه یک راه‌حل خلاقانه در نظر گرفته و دوربین دید محیطی کاین می‌تواند لبه جداول را تشخیص داده و راننده را از این موضوع آگاه کند.

  • قوای محرکه

پورشه کاین
به منظور ایجاد شتابی در حد خودروهای اسپورت، قدرت بیشتر برای افزایش نسبت به قدرت به وزن موردنیاز است. کاین در ابتدا با سه پیشرانه بنزینی توربو عرضه شده است: پیشرانه اولی از نوع ۳ لیتری توربو با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری است درحالی‌که واحد دوم از نوع ۲.۹ لیتری توئین توربو با قدرت و گشتاور ۴۳۴ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتون متر بوده و نهایتاً به پیشرانه پرچم‌دار ۸ سیلندر ۴ لیتری مورد اشاره می‌رسیم که خروجی ۵۴۲ اسبی و گشتاور چشمگیر ۷۷۰ نیوتون متری دارد. کاین با این پیشرانه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۱ ثانیه‌ای را ثبت می‌کند.


موضوع جالب اینکه پیشرانه ۲.۹ لیتری به منظور افزایش پاسخ دارای طراحی V توربو است. این پیشرانه از همان بلوک نسخه ۳ لیتری سود می‌برد اما به خاطر اینکه بوست بالایی موردنیاز است، فرایند احتراق کوتاه‌تر شده تا نسبت کمپرس پایین‌تر آید و از ایجاد ناک (جرقه خودکار) پیشگیری شود. این پیشرانه همچنین در نسل جدید آئودی RS4 و RS5 نیز بکار رفته است.


پورشه از گیربکس ۸ سرعته ZF که به مبدل گشتاور مجهز است استفاده خواهد کرد زیرا از نظر آفرود و توانایی‌های یدک کشی خود را ثابت کرده است.

اگرچه قدرت پیشرانه به منظور افزایش کشش به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود اما کاین اساساً دیفرانسیل عقب بوده و زمانی که لغزشی تشخیص داده شود نیرو به چرخ مربوطه فرستاده خواهد شد. این تنظیمات باعث شده‌اند کاین جدید بیشتر رفتاری شبیه خودروهای پرفورمنس داشته باشد تا یک شاسی‌بلند.

  • ترمزها


ترمزهای با سطح پوشیده شده برای اولین بار است که در یک خودرو بکار می‌روند و این افتخار به کاین رسیده است. ترمزها اساساً از نوع فولادی هستند که پوشش تنگستن-کاربید دارند. این ترمزها در ترکیب با لنت‌های ویژه قدرت توقف بیشتری را ارائه می‌کنند. استفاده از چنین تنظیماتی باعث کاهش هزینه‌ها و پر شدن فاصله بین ترمزهای دیسکی معمولی و نسخه‌های بسیار گران سرامیک کربنی شده است. دیسک‌ها نیز در جلو دارای ۱۰ کالیپر و در عقب نیز دارای ۴ کالیپر هستند.

  • آئرودینامیک

پورشه کاین
دیگر اولینی که در کاین معرفی شده اسپویلر عقب تطبیق‌پذیری است که می‌تواند به عنوان ترمز هوایی نیز عمل کند. در سرعت‌های بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت این اسپلیتر ۶ درجه شیب پیدا می‌کند تا با افزایش داون فورس در اکسل عقب پایداری خودرو را بهبود بخشد. شیب این اسپویلر در حالت اسپورت پلاس به ۱۲.۶ درجه می رسد تا خودرو در پیچ‌های تند عملکرد خوبی داشته باشد. زمانی هم که سانروف پانورامیک کاین جدید باز باشد این اسپلیتر شیب حدود ۲۰ درجه پیدا می‌کند تا به توازن توربولانس ایجاد شده روی سقف کمک شود. حداکثر شیب ۲۸.۲ درجه اسپویلر نیز برای عملکرد ترمز هوایی در زمان ترمزگیری بین سرعت‌های ۱۷۰ تا ۲۷۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است. بنا به گفته پورشه این اسپویلر می‌تواند فاصله ترمزگیری بین سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت تا صفر را حدود ۲ متر بهبود بخشد.


از دیگر بهبودهای آئرودینامیکی نسل جدید کاین می‌توان به شاترهای خنک کننده فعال پشت سپر جلو اشاره کرد. این تکنولوژی تضاد بین عملکرد خنک‌کنندگی ضروری و آئرودینامیک بهینه را حل کرده است. شاترهای خنک کننده تنها زمانی که نیاز باشد باز می‌شوند. زیر بدنه نیز تقریباً به‌طور کامل پوشیده شده تا جریان هوای زیر خودرو بهبود یابد.

همه این پیشرفت‌های تکنولوژیکی است که باعث تولید خودرویی همچون پورشه کاین جدید می‌شود…

[دانلود ویدئو]

منبع: carmag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. F۲۲RAPTOR

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    عکس مربوط به قوای محرکه
    موتور طولی نصب شده و این یعنی دف عقب به صورت پایه ، در کنار awd،خوبه هنوزم دارن طبق سنتِ دف عقب عمل میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      واقعا عاشق این مدل کاین شدم ولی حیف با این قانون مزخزف واردات ماشین نمیشه تو ایران دید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Omid622

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    گرد و خاک اصلی پورشه رونمایی از مدل ۶۸۰ اسب بخاری هستش
    ما چه کنیم ب این همه مدل از شاسی بلند و کراس اوورهای اسپرت ،لوکس ،فوق لوکس
    میانگین هر هفته یه مدل شاسی بلند از پدال پخش میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Archi KHAN

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    چرا کاین جدید این‌ قدر سریع است ؟!
    پاسخ :
    چون او یک پورشه است

    ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. KING 918

      ۷ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      سلام رفیق چطوری ……..
      دقیق کامنت منو نوشتی دمت دمادم ………..
      بیشتر سر بزن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۸ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        ارادت دوست عزیزم
        کم سعادتم و شما بزرگوار …

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. امیر

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    هرچقدر فکر می کنم میبینم ماشینی جذابتر از کاین برای من وجود نداره.پورشه بی نظیری تو!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    رگ و پِی پورشه از اول بنا شده روی اسپورت بودن با بالاترین کیفیت
    کلا تمام صنعت آلمانها بَنا شدن روی یا بهترین یا هیچ.
    نظم زندگی آلمانها در دنیا زبون زده.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. عرفان

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (480 ديدگاه)

    پورشه پانامرا ??
    پورشه کاین ??

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. علی

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    موقع دیدن این ماشین این کلمات به ذهنم میاد :
    مهندسی بی نهایت
    اصالت
    قدرت
    اصالت از سر روی این ماشین میباره . چیزی که کره ای ها و چینی ها هنوز خیلی مونده بهش برسند. اینو راحت میشه چندین سال روند و ازش خسته نشد!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. شاهین

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (4524 ديدگاه)

    نمای عقب کاین جدید از نظر من فوق العاده اس! حس اطمینان و ابهت رو به خوبی انتقال میده.
    کوهی از تکنولوژیه این کاین‌…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. SS

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    پورشه همیشه کار خودشو خوب بلده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. پریسا

    ۲۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دعا کنین ماهم کارمون حل شه یکی ازاین پورشه کاین ها به زودی بخریم یه دونه س والا

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا