پورشه

جشن چهل‌سالگی پورشه 928

پورشه ۹۲۸ امسال چهل‌ساله شده است و به همین مناسبت سازندهٔ آلمانی جشن‌های بزرگی را در گرند پری Oldtimer آلمان برگزار خواهد کرد. این یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خودروهای کلاسیک در آلمان است که در پیست نوربرگ‌رینگ برگزار می‌شود. هرچند مسلماً ۹۲۸ مانند ۹۱۱ خودرویی نمادین نیست اما بازهم در تاریخ پورشه یک اسطوره محسوب می‌شود. این گرند تورر لوکس برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد و پس از مدل ۹۲۴، دومین خودروی جاده‌ای موتور جلوی پورشه محسوب می‌شد.

Porsche 928 1977

۹۲۸ به پیشرانه‌های V8 مجهز بود که همان‌طور که اشاره شد در جلو نصب می‌شدند؛ بنابراین این تنها کوپهٔ پورشه با موتور V8 نصب‌شده در جلو است و همین‌طور نخستین خودروی V8 پورشه نیز محسوب می‌شود. همچنین ۹۲۸ تا پیش از معرفی پانامرا، آخرین گرند تورر لوکس ساخت پورشه به شمار می‌رفت. این کوپهٔ لوکس موتور جلو تقریباً به مدت دو دهه به تولید رسید و در طول این سال‌ها حجم پیشرانه‌های آن از ۴.۵ لیتر در زمان معرفی به ۵.۴ لیتر رسید که نیروی آن‌ها به چرخ‌های عقب منقل می‌شد. ۹۲۸ تا سال ۱۹۹۵ به تولید رسید.

Porsche 928 CS 1987

همان‌طور که اشاره شد، ۹۲۸ نخستین ساختهٔ پورشه با پیشرانهٔ V8 بود که بعدها از این نوع موتور در مدل‌های کاین، پانامرا و ۹۱۸ استفاده شد. علاوه بر این، به‌طورکلی پورشه در طول تاریخ خود تنها هفت خودروی موتور جلو تولید کرده است که ۹۲۸ یکی از آن‌ها است. در طول ۱۸ سالی که این خودرو به تولید رسید، تعداد ۶۰ هزار دستگاه از آن در انواع S، S4، CS، GT و GTS ساخته شد.

Porsche 928 GTS 1991

حال به مناسبت جشن چهل‌سالگی ۹۲۸، پورشه چندین نمونهٔ مختلف از آن‌را در نوربرگ‌رینگ به نمایش درخواهد آورد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به یک نمونهٔ چهاردر پروتوتایپ که بعدها منجر به ساخت پانامرا شد، یک نمونهٔ کابریولت پروتوتایپ که هیچ‌گاه به تولید نرسید و یک نمونهٔ مسابقه‌ای که اخیراً در انگلستان بازسازی شده است اشاره کرد.

ایدۀ ۹۲۸ چهاردر از فری پورشه بود. این مدل علاوه بر درهای جلو، به دو درِ کوچک هم مجهز بود که به‌صورت عکس باز می‌شدند و امکان ورود راحت‌تر به صندلی‌های عقب را فراهم می‌کردند. از خودرو به‌عنوان سلف پانامرا یاد می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ماتئوس

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خوب شد دیگه تولید نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رامکال

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    تبریک جانانه به همه طرفدارانش.
    از نخستین روز تاسیسش تا به امروز سرشار از افتخار و نوآوری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. silver

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    خوشبختانه تعداد انگشت شماری در ایران داریم
    ولی متاسفانه مالکین بیرون نمیارند و خیلی وقته خبری ازشون نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. AMIR SCHUMACHER

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    زیبا نیست ولی خیلی دوست داشتنیه.
    پورشه رو نمیشه دوست نداشت ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرشاد

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    صرفا به عنوان یه پورشه، احترامش واجبه، وگرنه. . ‌‌.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mehran911

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    روند مدل های ۹۲۴ و۹۲۸ داستان فوق العاده جذابی داره
    .
    اصل و ریشه ی تولید اینها بر میگرده به در خواست فولکس واگن از پورشه برای تولید نمونه ی 924 که یک خودروی اسپرت بود
    دلیل این موضوع این بود که فولکس می خواست ۲ نمونه اسپرت بر اساس مدل Karmann Ghia که هدفش بازار امریکای جنوبی و برزیل بود بسازه
    خب این پروژه ها که با کد های vw ea 398 و EA 425 کلید خورد و با همکاری شرکت Karmann آلمان که کارش ساخت و اسمبل کردن خودرو بود شروع شد اما مشکل بحران نفتی کار فولکس رو سخت کرد تا تولید این دو خودروی اسپرت لغو بشه البته همه اینهایی که نوشتم چندیدن سال طول کشید که توضیحش خیلی مفصله
    به هر حال
    پورشه از این وضع راضی نبود و بحث جدی بین فولکس وپورشه در گرفت و پورشه مجبور شد که در این سالها برای جلوگیری از فاصله ی به وجود آمده بین مدل هاش خودروی ۹۱۲E رو توسعه بده اما بعد از بحث های بین فولکس وپورشه تصمیم بر این شد که بلاخره یکی از مدل های اسپرت که با کدEA 425 شناخته میشد که همون ۹۲۴ بود توسط پورشه وتحت برندپورشه تولید بشه
    و خودروی اسپرت دیگه که با کد vw ea 398 شناخته میشد و تولیدش لغو شده بود با طراحی جیوجارو دوباره به خط تولید برگرده که شد همین مدل شیراکو در فولکس واگن
    .
    خب پورشه که دید ۹۲۴ خودروی خوبی از آب در اومد سریعا تصمیم به تولید خودروی لوکس تر و اسپرت تر ۹۲۸ گرفت
    .
    چیزی که گفتم حتی خلاصه هم نبود توصیه میکنم دوستان علاقه مند حتما در موردش بخونن
    .
    راستی جا داره از مرحوم دکتر Ernst Fuhrmann هم یادی کنیم که نقش اساسی در تولید ۹۲۸ و متقاعد کردن فری پورشه داشت
    .
    ever ahead

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. mehran911

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2025 ديدگاه)

    راستی یک خبر هم به طرفدارای پورشه بدم
    اونم اینکه پورشه در حال توسعه موتور سطح بالا برای فرمول یک هستش
    .
    تا حالا هم دو تا مشتری داشته !!!
    .
    در مسابقات لمانز امسال زک براون و اریک بویلر از مکلارن برای بحث در مورد پیشرانه جدید پورشه و انتخاب جایگزین برای موتور هوندا به مسابقات لمانز اومده بودن تا در این مورد با مهندسین پورشه صحبت کنن
    بدلیل اینکه پورشه و مکلارن در گذشته همکاری خوبی در فرمول داشتن و اینکه مکلارن تونست با موتور پورشه دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی کسب کنه احتمال این وجود داره که در فصل ۲۰۱۹ همزمان با حضور پورشه در فرمول e موتور این خودروساز درقلب ماشین مکلارن بتپه و احتمال این هم وجود داره که این موضوع به سال ۲۰۲۱ موکول بشه
    .
    از طرفی شرکت TAG هم برای همکاری با پورشه برای ساخت موتور برای ردبول اعلام آمادگی کرده
    .
    خب به دلیل اینکه پورشه پر افتخارترین تیم در مسابقات استقامتی ۲۴ ساعته هستش و پیشرانه های فوق العاده ای برای این مسابقات ساخته و با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۴ موتور پورشه به عنوان موتور برتر FIA انتخاب شد میتونه موتوری با قابلیت اطمینان بالا برای فرمول یک بسازه .
    .
    پورشه در سال ۲۰۱۵ مبلغی بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار رو فقط در کلاس LMP1 هزینه کرد که بی سابقه بود خب با توجه به اینکه پورشه از این رقابت ها کناره گیری کرده و از طرفی هزینه های فرمول e در حد و اندازه های کلاس LMP نیست احتمال این وجود داشت که پورشه به سمت فرمول یک و یا تولید خودروهای سطح بالا برای رقابت با مکلارن حرکت کنه
    که همینطور که پیداست پورشه به سمت فرمول یک رفته .
    .
    ever ahead

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      ممنون مهران جان اطلاعات بسیار مفیدی دادی درباره ی پورشه 928 و 924.
      اون خبر پیشرانه اف1 پورشه هم شنیدم.
      فقط باید صبر کرد دید چی میشه.
      فعلا که سیاست آهسته و پیوسته ژاپنی ها به درد مک لارن نخورده.یعنی اصلا تو فرمول یک واژه ی آهسته معنی پیدا نمیکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        قربانت
        .
        موتور هوندا حقیقتا مکلارن رو از جایگاهش دور کرده
        و از طرفی مثل اینکه رنو هم همه ی موتور هاش رو واگذار کرده و کار مکلارن برای خرید موتور سختتر کرده
        .
        امیدوارم مکلارن بتونه از این وضعیت نجات پیدا کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. AMIR SCHUMACHER

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      بله تا جایی که یادمه سال 84 . 85 و 86 بود که مکلارن با موتور های TAG در فرمول1قهرمان شد
      TAG هم از موتور های پورشه استفاده می کرد.

      1984 نیکی لائودا
      1985 و 86 آلین پراست

      در اون سال ها پورشه به نمایندگی آلمان غربی در فرمول1 حضور داشت

      کاش پورشه دوباره بیاد و به مکلارن موتور بده.
      از بین شرکت کنندگان حال حاضر فرمول1 فقط مکلارن سر جایی که لیاقتش رو داره نیست.
      مکلارن تنها سازنده ای هست که میتونه فراری و بنز رو شکست بده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2025 ديدگاه)

        دقیقا مجید عزیز
        مکلارن در تاریخ فرمول یک موفقیت های زیادی رو کسب کرده واقعا حیفه که نمی تونه رقابت کنه
        .
        البته مکلارن مویرگی همه جا هزینه کرده که اتفاقا سیاست خوبی رو در حال حاضر در پیش گرفته چون ما شاهد تغییرات بزرگی در صنعت خودرو هستیم و سرمایه گذاری مکلارن در همه زمینه ها و کسب تجربه میتونه باعث موفقیتش در آینده بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. Hemichan

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    از شاهکارهای طراح معروف
    Anatole “Tony” Lapine

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Saman

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    یادمه در یکی از برنا مه های تخت گاز در گذر از یک مسیر سنگلاخی پورش 928 جرمی به فنا رفت و سیستم الکتریکی و سیم کشی 928 کاملن داغون شد :D ولی لوتوس و موستانگ می و هموند هیچ مشکلی نداشتن :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ماکسیمیلیان

      ۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (646 ديدگاه)

      سلام و درود!
      دوست عزیز فورد موستانگ مک وان ریچارد هموند از لحاظ فنی تقریباً خاکستر شده بود.
      پورشه ۹۲۸ جرمی هم بیشتر مشکل سیستم الکترونیکی به دلیل مسیر نابسامان ریچارد داشت
      که البته جرمی کلارکسون با لحیم کاری تقریباً مشکل ایجاد شده را برطرف کرد.
      جالب اینجاست که لوتوس اسپریت جیمز می با قابلیت اطمینان پایین تقریباً جان سالم به در برد!
      یا علی🌷

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ماکسیمیلیان

      ۳ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (646 ديدگاه)

      پدال این دیدگاه دوبار تکرار شده است ، آن را حذف فرمایید.
      سپاسگزارم ، یا علی🌷

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا