پورشه

معرفی “حالت خیس” در پورشه 911 جدید

نسل جدید پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۲۰ از برخی نوآوری‌ها بهره می‌برد که باعث می‌شود آن را بهترین نسل تاریخ این خودروی افسانه‌ای بدانیم. البته سر و صدای زیاد زمان رونمایی این خودرو باعث شد که یکی از ویژگی‌های جالب ۹۱۱ جدید از نظرها پنهان بماند. این ویژگی جدید “حالت خیس” نام دارد.


اتوموتیونیوز گزارش داده که پورشه به منظور حذف aquaplaning تصمیم به استفاده از این حالت گرفته است. خودروهای اسپورت به خاطر وزن کم و رینگ و لاستیک‌های پهن می‌توانند این حالت را تجربه کنند.


سیستم ایمنی موردبحث از حسگرهای میکروفون کوچکی استفاده می‌کند که میزان آب پاشیده شده به داخل گلگیرهای جلو را اندازه می‌گیرد. اگر کامپیوترهای ۹۱۱ جدید فکر کنند حالت خیس می‌تواند برای وضعیت فعلی مفید باشد به راننده اعلام می‌کنند که از این حالت استفاده کند.


به منظور کاهش ریسک aquaplaning، این حالت خاص توزیع نیرو را به چرخ‌های جلوی کوچک‌تر افزایش داده و گشتاور پیشرانه را کاهش می‌دهد و برخی فلاپ‌های آئرودینامیک نیز داون‌فورس را بالا می‌برند. همچنین سیستم‌های مدیریت پایداری و کشش پورشه نیز فعال‌تر می‌شوند.


بخش توسعه‌ی پیشرفته‌ی پورشه سیستم مشابهی را در دهه‌ی ۹۰ میلادی و به عنوان بخشی از برنامه‌ی تحقیق اروپایی توسعه داده بود و در ابتدا این تکنولوژی در مدل‌های پرچم‌داری همچون ۹۱۱ توربو بکار رفته بود.


البته August Achleitner که با لقب “آقای ۹۱۱” هم شناخته می‌شود تصمیم به عدم استفاده از این سیستم در آن زمان گرفت.


پی‌نوشت: پدیده هیدروپلنینگ که اغلب در اروپا و آسیا آکواپلنینگ (aquaplaning) نامیده می‌شود هنگامی رخ می‌دهد که آب بر جای مانده بر روی سطح جاده جلو تایر خودرو شما انباشته می‌شود به گونه‌ای که می‌تواند وزن خودرو شما را بر روی خودش تحمل کند و در نهایت منجر به منحرف کردن خودروی شما از مسیر اصلی خود باشد. فشار آب موجود باعث بالا بردن خودروی شما می‌شود در حقیقت بر روی یک لایه خیلی نازک از آب بین تایر و جاده لغزش می‌کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. ایلیا

    ۱۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    عاشقتم، بهترین اسپرت دنیا بهترین خودرو ساخت بشر.
    حالا اگه این شاهکار دو هزار دلار از فلان ماشین گرونتر باشه یعده میان میگن فلان ماشین با قیمت کمتر همین شتابو داره، این همه تکنولوژی رو نمیبینن.
    فلان ماشین هم محترمه البته، اونو هم دوس دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amirferrari

      ۱۷ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (352 ديدگاه)

      تو بحث نوآوری دو تا خودرو همیشه جدا از بقیه قرار میگیرن،اون دو تا یکیش ۹۱۱ هستش و یکیشم اس کلاس بنز،هر بار که نسل جدید این دوتا معرفی میشه کلی تکنولوژی به دنیای خودروهای اسپرت و فوق لوکس اضافه میشه،حتی نمیشه یه ایراد جزئی تو این دو تا ماشین پیدا کرد…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. emad1990

    ۱۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    علت پیشرفته بودن المان ها توجه به همین جزییات به ظاهر بی اهمیت ه که تجربه ناب رانندگی رو بهتون هدیه میده
    خیلی ها به پیچیده بودن و در پی اون هزینه بر بودن تعمیرات المان ها نسبت به رقبای ژاپنی شون خرده میگیرن
    ولی با خرید یه ماشین المانی حد نهایی از سواری یک خودرو رو تجربه میکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Muty

    ۱۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1841 ديدگاه)

    911 تو اسطوره ای چه خیس اِت ، چه خشک اِت …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا