پورشه

معرفی گران‌ترین پورشه‌های تاریخ

پورشه یکی از خودروسازانی است که محصولات خاص و ویژهٔ زیادی در طول تاریخ خود تولید کرده است. خودروهایی که در تعداد محدودی ساخته شده و امروزه ارزش بالایی پیدا کرده‌اند؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم به گران‌ترین پورشه‌هایی بپردازیم که تاکنون در حراجی‌ها به فروش رسیده‌اند. این‌ها خودروهای خاص و کمیابی هستند و به همین دلیل نباید تعجب کرد که با قیمتی چند برابر از قیمت اولیهٔ کارخانه به فروش رسیده‌اند.

۵- پورشه ۹۱۷/۳۰ اسپایدر مدل ۱۹۷۳

قیمت: ۳ میلیون دلار

ارزان‌ترین خودروی این لیست، مدل مسابقه‌ای ۹۱۷/۳۰ اسپایدر با پیشرانهٔ دوازده سیلندر هواخنک ۱۲۰۰ اسب بخاری است که برای شرکت در مسابقات Can Am سال ۱۹۷۳ طراحی شده بود و می‌توانست ظرف تنها ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این آخرین نسخه از خودروهای مسابقه‌ای سری ۹۱۷ پورشه محسوب می‌شود. در این خودرو هیچ‌گونه سیستم‌های کامپیوتری بکار نرفته و بنابراین خودرویی خالص برای رانندگی است. البته با دو باک سوخت بزرگی که در طرفین راننده قرار گرفته بودند، ۹۱۷/۳۰ هرلحظه می‌توانست به یک بمب تبدیل شود. این خودروی مسابقه‌ای اخیراً با قسمت ۳ میلیون دلار فروخته شد.

۴- پورشه ۵۵۰A اسپایدر مدل ۱۹۵۶

قیمت: ۵.۱۷ میلیون دلار

در مکان چهارم این لیست، مدل ۵۵۰A اسپایدر قرار گرفته که به قاتل غول‌ها معروف شده است زیرا با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تخت خود که تنها ۱۳۵ اسب بخار قدرت داشت توانست با رقبای بسیاری قوی‌تری به رقابت بپردازد. این اولین محصول پورشه محسوب می‌شد که صرفاً برای مسابقه طراحی شده بود. ۵۵۰A اسپایدر با قیمت ۵.۱۷ میلیون دلار فروخته شده است.

۳- پورشه ۹۱۱ GT1 Straßenversion مدل ۱۹۹۸

قیمت: ۵.۶۶ میلیون دلار

پورشه برای شرکت در مسابقات لمانز سال ۱۹۹۷، بر اساس ۹۱۱ همان زمان خودرویی بنام ۹۱۱ GT1 را طراحی کرده بود؛ اما قوانین آن زمان مسابقات لمانز پورشه را مجبور کردند که نسخهٔ خیابانی این خودرو را در تعداد ۲۵ دستگاه تولید کند. نتیجهٔ این اجبار، ساخت یکی از زیباترین خودروهای مسابقه‌ای جاده‌ای تاریخ بود. نسخهٔ جاده‌ای این سوپراسپرت که ۹۱۱ GT1 Straßenversion نام گرفته بود، مثل نسخهٔ مسابقه‌ای به پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو مجهز شده بود. این موتور که بر اساس پیشرانهٔ آب‌خنک ۹۱۱ نسل ۹۹۶ ساخته شده بود، ۵۴۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این پیشرانه در میانهٔ خودرو نصب شده بود و بنابراین GT1 اولین و تنها ۹۱۱ موتور وسط جاده‌ای دنیا محسوب می‌شود. یک دستگاه از مدل ۱۹۹۸ این خودرو به‌تازگی در ایالات‌متحده با قیمت ۵,۶۶۵,۰۰۰ دلار فروخته شد.

۲- پورشه ۹۵۶ مدل ۱۹۸۳

قیمت: ۱۰.۱۲ میلیون دلار

در جایگاه دوم، مدل ۹۵۶ قرار دارد که در مسابقات لمانز سال ۱۹۸۳ مورداستفاده قرار گرفت. این یکی از اولین خودروهای مسابقه‌ای بود که در آن برای بهبود آئرودینامیک از اثر زمینی استفاده شده بود. ۹۵۶ به پیشرانهٔ ۲.۶۵ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو با ۶۳۵ اسب بخار قدرت مجهز شده بود که اکثر اوقات شعله‌های بزرگ آن از خروجی اگزوز در سمت راست خودرو دیده می‌شد. این خودرو برای شرکت در گروه C مسابقات لمانز دههٔ ۸۰ طراحی شده بود. اخیراً یک دستگاه از این ماشین با قیمت ۱۰,۱۲۰,۰۰۰ دلار به فروش رسید.

۱- پورشه ۹۱۷ K مدل ۱۹۷۰

قیمت: ۱۴.۰۸ میلیون دلار

این خودرو گران‌ترین پورشه‌ای است که تاکنون فروخته شده است. ۹۱۷ K به خاطر پیروزی‌های گسترده در مسابقات لمانز بسیار مشهور شد و بنابراین تعجبی ندارد که یک دستگاه از آن با قیمت ۱۴,۰۸۰,۰۰۰ دلار به فروش برود. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری دوازده سیلندر هواخنک مجهز شده بود که ۶۳۰ اسب بخار قدرت داشت. ۹۱۷ K با تکیه بر این پیشرانه می‌توانست به سرعتی بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۱۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    خداوکیلی قبلا ها بهتر بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SFXSuperFast

      ۲۰ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (263 ديدگاه)

      گرون تریناش اینا بودن؟؟
      الان بخای اف اکس اکس بخری باید همینقد پیاده شی!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مانی

        ۲۰ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        تو کلاسیک‌های گرون قیمت پورشه تازه گل کرده
        یه کم صبر داشته باش، نباید انتظار فراری رو ازش داشته باشی‌

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. ارش

    ۱۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    پنج شاهکار تاریخ خودروسازی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مزدا

    ۱۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    قیمت هاش!!!!??

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۱۹ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    پورشه هرچی تو خط تولید داشته باشه هم شاهکارند ، دیگه چه برسه به این اُعجوبه های نازنین .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سامان اذری

    ۲۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    911 GT1 Straßenversion
    خیلی شاخ بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۲۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    تمام ماشین های پورشه ارزشمندند.این قضیه ربطی به قیمتشون هم نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Izzy

    ۲۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (715 ديدگاه)

    یه زمانی پورشه همی میساخت
    “مدل مسابقه‌ای 917/30 اسپایدر با پیشرانهٔ دوازده سیلندر هواخنک 1200 اسب بخاری است که برای شرکت در مسابقات Can Am سال 1973 طراحی شده بود ”
    که تا ۱۵۴۰ یا ۱۵۶۰ اسب هم میرسید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا