پورشهلندروور-رنجروورهفته نامه

جدال نفس‌گیر پورشه کاین کوپه و رنجروور اسپورت

پورشه کاین کوپه برای جلب نظر افراد ثروتمندی که به دنبال یک شاسی‌بلند لوکس و اسپورت و البته جذاب هستند طراحی شده است.

این خودرو اشتراک بسیار زیادی با کاین استاندارد داشته اما خط سقف خمیده در بخش عقب باعث ایجاد ظاهر اسپورت تری شده است. البته این خودرو همچنان ارتفاع بالای مدنظر رانندگان برای راندن یک شاسی‌بلند را حفظ کرده است. دیگر خودرویی که واقعاً از نظر استایل دل افراد را ربوده رنجروور اسپورت می‌باشد.

البته که ما این خودرو را قبلاً چندین بار تست کرده‌ایم اما به‌روزرسانی‌های مداوم باعث حفظ طراوت این خودرو شده است. رنجروور اسپورت هم‌اکنون با پیشرانه‌ای جدید در دسترس بوده و از این نظر به کاین نزدیک شده است. مدل P400 که ما تست کرده‌ایم از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی سود می‌برد و بنابراین رقیب نسخه پایه کاین کوپه مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری می‌باشد.

ما این دو خودرو را از نظر بهترین سواری و بهترین پیشرانه مقایسه کرده‌ایم. البته هر دو خودرو باید در دیگر بخش‌ها نیز بدرخشند. برنده این مقایسه باید از نظر تکنولوژی، راحتی، اشرافیت و کیفیت هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

  • پورشه کاین کوپه

نام خودرو

پورشه کاین کوپه
قیمت (پوند)

۶۳۴۶۴

پیشرانه

۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی ۳۳۵ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۵.۲

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۱۲.۵
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۴۶۵

پورشه کاین کوپه

پورشه کاین کوپه با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود اما اینجا مدل پایه مجهز به پیشرانه ۳ لیتری توربوی بنزینی بررسی شده است. قیمت این حدود ۵ هزار پوند بیشتر از کاین استاندارد می‌باشد.

طراحی و مهندسی: کاین کوپه از پلتفرم MLB Evo استفاده می‌کند، پلتفرمی که در آئودی Q7/Q8، بنتلی بنتایگا، لامبورگینی اوروس و فولکس‌واگن توارگ بکار رفته است. این پلتفرم پیشرفته دارای سیستم تعلیق چند اتصالی بوده و پورشه با تنظیمات خاص خود هندلینگ تیزی را به ارمغان آورده است.

پورشه کاین کوپه

سیستم تعلیق بادی ۱۵۱۱ پوندی هم در دسترس است که ارتفاع خودرو را بی‌وقفه بسته به شرایط گوناگون تنظیم می‌کند. همچنین سیستم کنترل شاسی دینامیک پورشه با قیمت ۲۳۱۵ پوند وجود دارد که برای کاهش لغزش خودرو از میله‌های پایدار کننده استفاده می‌کند.

همانند دیگر مدل‌های استفاده کننده از این پلتفرم، شما می‌توانید فرمان پذیری چرخ های عقب را هم به کاین کوپه اضافه کنید. البته این سیستم قیمت ۱۴۴۸ پوندی داشته و باعث می‌شود چرخ های عقب در جهت متضاد چرخ های جلو پیچیده و شعاع گردش کاهش یابد. در سرعت‌های بالا نیز باعث بهبودی پایداری خودرو می‌شود.

کاین کوپه از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری‌ای استفاده می‌کند که قدرت ۳۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری دارد. این مدل در مقابل نسخه جدید P400 رنجروور اسپورت قرار می‌گیرد. پیشرانه رنجروور خروجی ۳۹۵ اسبی و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری داشته اما هر دو خودرو از گیربکس‌های ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کنند.

پورشه کاین کوپه

کابین پورشه بیشتر از رقیب روی راننده تمرکز کرده و موقعیت رانندگی فوق‌العاده‌ای دارد که ما را به یاد دیگر محصولات اسپورت این برند می‌اندازد. کیفیت متریال بکار رفته در کابین بسیار خوب بوده و کابین کیفیت ساخت بهتری هم نسبت به رنجروور دارد.

از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به رینگ‌های ۱۹ اینچی، صندلی‌های چرمی، درب پشتی برقی و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایش بزرگ و اپل کارپلی اشاره کرد.

سواری: ما قبلاً می‌دانستیم که کاین از نظر هندلینگ و لذت رانندگی بهترین خودروی کلاس خود است و مدل کوپه هم تفاوتی ندارد. این خودرو حتی با وجود چنین بدنه‌ی سنگین و قدبلندی همان هندلینگ جادویی پورشه را دارد. فرمان کاین کوپه دقیق بوده و سنگینی مناسبی دارد. تکان های بدنه نیز به خوبی کنترل شده و چسبندگی زیادی دیده می‌شود.

پورشه کاین کوپه

پیشرانه پورشه در روی کاغذ کم‌توان‌تر از رنجروور است اما پرفورمنس آن هنوز عالی می‌درخشد. پورشه در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود یک ثانیه سریع‌تر از رنجروور اسپورت می‌باشد.

بخشی از این برتری به اختلاف وزن دو خودرو مربوط می‌شود به گونه‌ای که کاین کوپه ۲۵۵ کیلوگرم سبک‌تر است. همچنین گیربکس این خودرو عالی بوده و در حالت دستی تعویض‌های بسیار سریعی دارد. در حالت اتوماتیک هم تعویض‌های نرم و ریلکس دیده می‌شوند.

پیشرانه ۶ سیلندر این خودرو با هدف پورشه کاملاً هماهنگی داشته و وقتی دور پیشرانه را بالا ببرید صدای اگزوز پرطنینی را خواهید شنید. البته در رانندگی روزمره با خودرویی بسیار نرم و لوکس طرف خواهید بود. پیشرانه این خودرو وحشی‌تر و پاسخگوتر از پیشرانه رنجروور اسپورت می‌باشد. در واقع پیشرانه رنجروور آرام تر و ریلکس تر حس می‌شود. از پشت فرمان پورشه سرزنده‌تر بوده و مشتاق‌تر نشان می‌دهد.

پورشه کاین کوپه

پورشه محصول راحتی را ساخته است. هرچه سرعت بالاتر برود خودرو نرم‌تر می‌شود و دست‌اندازها را به راحتی جذب می‌کند. وزن بالای خودرو در هنگام عبور از دست‌اندازهای بزرگ شهری حس می‌شود و این خودرو در سرعت‌های پایین به اندازه‌ای که انتظار داشتیم دست‌اندازها را جذب نمی‌کند. این موضوع درباره رنجروور اسپورت هم صدق می‌کند چراکه هر دو خودرو از رینگ‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

به این ترتیب هر دو خودرو در بزرگراه لذت‌بخش‌تر خواهند بود چراکه ابعاد بزرگ و میدان دید محدودترشان باعث می‌شود در شهر با چالش‌هایی روبرو باشید. در کابین کاین کوپه حداقل صدای جاده و باد به گوش می‌رسد و پرفورمنس قوی خودرو باعث می‌شود سبقت گرفتن کار راحتی باشد.

فضای کابین و بار: خط سقف خمیده این خودرو باعث شده میدان دید بخش عقب کابین محدودتر و فضای کابین تاریک‌تر باشد. البته فضای پای زیادی وجود داشته اما فضای سر صندلی‌های عقب کمتر است و تنها دو صندلی وجود دارد؛ بنابراین پورشه از این نظر امتیاز بزرگی را از دست داده است.

با فضای بار ۶۲۵ لیتری، کاین کوپه کاملاً کاربردی است. البته فضای بار این خودرو به پای ۷۸۰ لیتر رنجروور اسپورت نمی‌رسد. رنجروور اسپورت در بخش عقب کابین هم فضای زیادی داشته و بجای دو صندلی جداگانه از صندلی نیمکتی استفاده کرده است. حتی گزینه هفت‌نفره هم وجود دارد که باعث اضافه شدن دو صندلی مخصوص کودکان به عقب می‌شود. از نظر فضای بار و کابین، رنجروور دست برتر را دارد.

ایمنی: کاین استاندارد توانسته ۵ ستاره کامل را از یورو انکاپ بگیرد و نسخه کوپه هم همین وضعیت را دارد؛ اما برای برخی آپشن های مهم ایمنی همچون دستیار حفظ خودرو بین خطوط، پایش نقاط کور و… باید پول بیشتری بپردازید. البته AEB و دوربین دنده‌عقب به‌صورت استاندارد وجود دارد.

هزینه‌های مالکیت: کاین کوپه در تست ما مصرف سوخت ۱۲.۵ لیتری را بر جای گذاشت که با بهای فعلی سوخت به معنی هزینه ۳۰۷۸ پوندی در یک سال خواهد بود. رنجروور اسپورت هم تقریباً مصرف مشابهی داشته و هزینه ۳۰۲۴ پوندی را به راننده تحمیل می‌کند.

هر دو خودرو از نظر مالیاتی در دسته ۳۷ درصد قرار می‌گیرند اما قیمت پایین‌تر پورشه به این معنی است که کاین کوپه گزینه ارزان‌تری برای سازمان‌ها می‌باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: کاین کوپه خیلی سبک‌تر از رقیب خود بوده و این امر باعث برتری این خودرو از نظر هندلینگ و راحتی سواری می‌باشد. البته وزن خودرو هنوز هم بالای ۲ تن است.

  • رنجروور اسپورت P400 HSE

نام خودرو

رنجروور اسپورت HSE
قیمت (پوند)

۷۰۶۹۵

پیشرانه

۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی ۳۹۵ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۶.۱

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

۱۲.۲
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

۴۶۵

رنجروور اسپورت

این خودرو یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای لوکس و بزرگ بازار بوده و اگر بتواند کاین کوپه را شکست دهد به سنگ محک این کلاس تبدیل می‌شود. خودرویی که در تصاویر دیده می‌شود از نوع HST است اما مدل تست شده واقعی با تریم HSE بوده است.

طراحی و مهندسی: این اولین باری است که رنجروور را با پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی تست می‌کنیم، هرچند این خودرو همانند دیگر نسخه‌ها دارای گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک می‌باشد. این پیشرانه قدرت زیادی داشته و با خروجی ۳۹۵ اسبی، حداقل روی کاغذ قوی‌تر از پورشه می‌باشد. البته وزن ۲۲۸۵ کیلوگرمی اسپورت باعث می‌شود این خودرو قافیه را به رقیب ببازد. پیشرانه موردبحث از تکنولوژی هیبریدی ملایم نیز سود برده و باتری بزرگ‌تر آن برای کاهش مصرف سوخت بکار رفته است.

رنجروور اسپورت

تکنولوژی‌های زیادی در سیستم تعلیق و شاسی رنجروور اسپورت بکار رفته است. این خودرو به‌صورت استاندارد از سیستم تعلیق بادی برخوردار بوده و تنظیمات ارتفاع متنوعی دارد. برای آفرود هم یک دیفرانسیل مرکزی و سیستم پاسخ به سطوح لندروور وجود دارد که دارای حالت‌های مختلفی همچون برف، گل‌ولای و برف و… می‌باشد. با پرداخت ۹۳۰ پوند می‌توان پکیج آفرود را سفارش داد که شامل جعبه انتقال، حالت رانندگی روی صخره‌ها و… می‌باشد.

اگر هدف شما از خرید چنین خودروهایی رفتن به آفرود است رنجروور اسپورت جزو بهترین‌ها بوده و درست در مقابل کاین کوپه قرار دارد که از نظر سواری در جاده حرف اول را می‌زند.

تجهیزات استاندارد این خودرو بیشتر از کاین کوپه بوده به گونه‌ای که شاهد رینگ‌های ۲۰ اینچی، چراغ‌های ماتریکس LED، صندلی‌های چرمی و گرم شونده، ورود بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع، دوربین دنده‌عقب، پشت آمپرهای دیجیتالی، اندروید اتو، اپل کارپلی و… هستیم.

سواری: رنجروور اسپورت تیزی سواری کاین کوپه را ندارد اما وقتی وزن خودرو را بدانید سواری خودرو را تحسین خواهید کرد. فرمان خودرو توازن وزنی خوبی داشته و چسبندگی بالا هم به این معنی است که رنجروور اسپورت هنوز هم شاسی‌بلند نسبتاً درگیر کننده‌ای است و پرفورمنس بالایی هم دارد.

رنجروور اسپورت

البته شتاب خودرو به پای حریف نمی‌رسد اما گشتاور بیشتر این شاسی‌بلند بریتانیایی باعث شده در شتاب گیری بین دنده دست برتر را داشته باشد.

رنجروور بیشتر می‌خواهد ریلکس باشد زیرا پیشرانه آن به اندازه پورشه در تجربه رانندگی دخیل نیست. اگرچه این پیشرانه عملکرد نرمی دارد اما به اندازه پیشرانه‌ی رقیبی همچون ب ام و آرام یا نرم نیست و گیربکس هم تعویض‌های کندی نسبت به کاین دارد. انتخاب دنده مناسب هم گاها صورت نمی‌گیرد و بعضاً یک دنده بیش از حد نیاز نگه داشته می‌شود. تکنولوژی هیبریدی ملایم را نیز به ندرت می‌توان متوجه شد و واضح‌ترین نشانه از آن سیستم استارت/استاپ سریع است.

وجود سیستم تعلیق بادی به معنی تنظیم میزان سفتی خودرو است. نرم‌ترین حالت باعث سواری خوبی می‌شود اما پایداری خودرو در زمان عبور از دست‌اندازها مختل خواهد شد. هرچند این وضعیت در یک شاسی‌بلند ۲.۵ تنی که از رینگ‌های ۲۰ اینچی استفاده می‌کند طبیعی می‌باشد. هرچقدر سرعت بگیرید و در بزرگراه‌ها برانید، رنجروور اسپورت خودروی نرم‌تری خواهد بود.

در سفت ترین حالت نیز همچنان تکان هایی در بدنه وجود خواهد داشت اما نه به اندازه سایر موارد.

فضای کابین و بار: با فضای بار ۷۸۰ لیتری رنجروور اسپورت گزینه‌ی جاداری است. وقتی صندلی‌ها خوابیده شوند این فضا به ۱۶۸۶ لیتر خواهد رسید که ۱۴۶ لیتر بیشتر از کاین کوپه می‌باشد.

دیگر ویژگی کلیدی این خودرو گزینه هفت‌نفره است که مناسب خانواده‌های پرجمعیت می‌باشد. فضای صندلی‌های عقب خوب بوده هرچند فضای افراد بزرگ‌سال می‌توانست بیشتر باشد. فضای سر کفایت می‌کند اما فضای پا می‌توانست بیشتر باشد.

هر دو خودرو ظرفیت یدک کشی ۳۵۰۰ کیلوگرمی داشته و از این نظر هم مناسب می‌باشند. پیشرانه‌های قوی هم باعث می‌شوند هر دو خودرو در کشیدن وسایل سنگین مشکلی نداشته باشند.

ایمنی: رنجروور اسپورت تجهیزات ایمنی بیشتری نسبت به پورشه داشته و به‌صورت استاندارد از دوربین دنده‌عقب و دستیار حفظ خودرو بین خطوط استفاده می‌کند. لندروور در نظرسنجی رضایت سال ۲۰۱۹ رتبه سی ام را به دست آورد و مشتریان از سرویس مشتری ضعیف این برند انتقاد داشتند. خود این برند در نظرسنجی خودروسازان هم رتبه بیستم را کسب کرد.

هزینه‌های مالکیت: هر دو شاسی‌بلند لوکس موردبحث ارزش باقی مانده خوبی دارند. کارشناسان می‌گویند رنجروور اسپورت پس از سه سال ۵۵.۷ درصد ارزش خود را حفظ خواهد کرد درحالی‌که این مقدار برای پورشه برابر با ۵۸.۵ درصد خواهد بود.

نظرات آزمایش‌کنندگان: باک سوخت ۱۰۴ لیتری رنجروور اسپورت باعث می‌شود هزینه پر شدن آن بیشتر باشد اما از طرف دیگر شعاع حرکتی بیشتری خواهید داشت. باک سوخت پورشه ظرفیت ۹۰ لیتری دارد.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: پورشه کاین کوپه

اگر به دنبال شاسی‌بلند اسپورتی باشید کاین کوپه انتخاب بهتری خواهد بود. این خودرو سواری درگیر کننده تری نسبت به رنجروور اسپورت داشته و درعین‌حال راحت‌تر است. بهای این خودرو نیز کمتر بوده و شما می‌توانید تجهیزات سفارشی بیشتری را انتخاب کنید. این مدل پایه منطق بیشتری برای خرید داشته اما ما هنوز هم نسخه استاندارد کاین را به مدل کوپه ترجیح می‌دهیم.

رتبه دوم: رنجروور اسپورت

رنجروور اسپورت به اندازه رقیب خود چابک و راحت نیست اما یک مزیت قابل‌توجه دارد. کابین این خودرو فضای بیشتری داشته و از نظر فضای بار نیز دست برتر را دارد. این خودرو همچنین به‌صورت هفت‌نفره نیز در دسترس است. به این ترتیب رنجروور اسپورت گزینه بهتری برای افراد پرجمعیت خواهد بود. البته مدل P400 انتخاب ما نیست هرچند پیشرانه نرم و تجهیزات استاندارد بیشتری دارد.

  • دیگر گزینه‌های قابل انتخاب

آئودی Q8

قیمت: ۶۴۸۱۰ پوند

پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری ۳۳۶ اسب بخاری

این خودرو از همان پلتفرم کاین کوپه استفاده کرده و روح اسپورت مشابهی دارد. البته Q8 خودروی بسیار متفاوتی بوده و روی راحتی و آرامش تمرکز بیشتری داشته است. سواری خودرو هنوز هم خوب بوده و از کابینی شیک بهره می‌برد.

آلفارومئو استلویو کوادروفولیو (کارکرده)

قیمت: از ۵۵ هزار پوند

پیشرانه: ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری ۵۰۳ اسب بخاری

استلویو کوادروفولیو کوچک‌تر از رقبای موردبحث بوده اما محفظه باری بزرگ و فضای کابین مشابه کاین کوپه دارد. سواری این خودرو نیز فوق‌العاده بوده و مدل‌های کارکرده قیمت حدود ۵۵ هزار پوندی دارند اما نمونه‌های تقریباً صفر را هم می‌توان با قیمت کمتر از ۷۰ هزار پوند پیدا کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    من همون اول امدم بگم ندید پورشه اوله که یهو آخر مقاله خوندم که پورشه مقام اوله .
    دمش گرم ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. GERMANY

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (946 ديدگاه)

      نظر سنجی….
      پورشه لایک
      رنجروور دیس

      موافقم 5
      مخالفم 3
  2. مهراد

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (761 ديدگاه)

    رنج روور فوق العاده خاص بنظر میرسه ، یکی از سلاطین این کلاس

    پورشه کاین هم که ایرادی بهش وارد نیست و یجورایی پرفکت هستش

    چندین بار سوار نسل قدیم پورشه کاین شدم و در کل همه چیز عالی بود به غیر از کابین که بسیار ساده طراحی شده بود ، تو این نسل اون ایراد رو هم بر طرف کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    رقابت بین پورشه کاین کوپه و رنجروور توسط چندین مجله برگزار شده که در تعداد کمی رنجرور پیروز رقابت بوده اما اکثر رقابت ها پورشه کاین بعنوان خودروی برتر بوده.
    درکل پورشه کاین بخاطر کیفیت بالاتر و عملکرد بهتر و البته پرفومنس خیلی قوی تر انتخاب من هستش.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. محسن

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    چقدر قرمز به کاین میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. (Saeed(peugeot

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    فقط رنجروور و بس…..از همه مهم تر اینه که بازار پسند کرده این ماشین و ….

    و فروشش نسبت به رقبا گویای همه چیز هست…‌‌…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. رزیتا

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    باید منصف بود با اینکه رنجروور برند معتبری هستش ولی کلاس پورشه کاین از رنجروور بالاتره

    موافقم 1
    مخالفم 2
  7. Hamidreza

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2443 ديدگاه)

    اینتریور پروشه
    اکستریور رنجروور (مخصوصا جلوش که عالیه )

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. حمید

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (370 ديدگاه)

    آه از نهاد ادم بلند میشه ، حق ما این نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمید

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (107 ديدگاه)

    کم کم باید منتظر نسل جدید رنجروور اسپرت باشیم
    یکم قدیمی شده بخاطر همونم هست مقابل رقبا کم میاره
    ولی طراحیش بشدت با توجه به اصالت و سادگی خیلی زیباست?
    پورشه هم که نقصی رو نداره فقط با طراحی کاین نسبت به رقباش قبول ندارم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (425 ديدگاه)

    همچنان آئودی q8 انتخاب اول منه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Farzad

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    رقبای آلمانیش هم جلوش کم میارن !!
    ? Porsche ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. Mf1

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (478 ديدگاه)

    پورشه کاین فقط بدرد جادهای اسفالت میخوره ولی رنجرور مناسب افرود و خارج از جاده حریفاش به راحتی شکست میده

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. fara2001

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (201 ديدگاه)

    صد درصد رنجو
    این ماشین خوراک جاهاییه که آدم قبلا از رفتن به سمتشون میترسید.
    خوب حالا دیگه نمیترسه.
    یاد زمانی افتادم که کوچولو بودم و رو دوش داداشم که خیلی بهش اعتماد داشتم میرفتیم کوه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. مانی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    Q8که اینهمه میگین قشنگه وقتی‌ بلافاصله بعد رنجرور
    عکسش رو گذاشت شبیه جوجه اردک زشت شده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. mehran

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (32 ديدگاه)

    اروپا = bmw
    ولاغیر

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا