پورشه

خداحافظی همیشگی با پورشه ماکان بنزینی در سال 2024

در نیمه اول سال جاری میلادی ۴۳۶۱۸ دستگاه پورشه ماکان به فروش رفته و بنابراین کراس اوور کوچک‌تر این برند یک پله پایین‌تر از کاین بزرگ‌تر با فروش ۴۴۰۵۰ دستگاهی قرار گرفته است. به جرات می‌توان گفت ماکان گاوی شیرده برای پورشه بوده اما به نظر می‌رسد این خودروی سودده هم از گزند قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه در امان نمانده است.

گفته می‌شود نسخه بنزینی ماکان فقط چند سال آینده را زنده مانده و پس از آن روانه موزه‌ها خواهد شد. البته این تنها یک گمانه‌زنی نیست زیرا رئیس خط تولید ماکان به چنین موضوعی اشاره داشته است. سباستین استایگر در مصاحبه با اتوکار گفته که ماکان بنزینی احتمالاً در سه سال آینده از خط تولید کنار خواهد رفت.

زمانی که از استایگر درباره زمان تولید ماکان الکتریکی پرسیده شده او گفته است: “امروز تصمیمی نهایی درباره اینکه فقط ماکان الکتریکی عرضه شود گرفته نشده اما حدس می‌زنم در سال ۲۰۲۴ چنین اتفاقی رخ خواهد داد.” او می‌گوید قوانین دولتی نقش مهمی در طول عمر یک خودرو ایفا می‌کند و قوانین آلایندگی نیز فاکتور محدود کننده دیگری هستند. با عملیاتی شدن قانون آلایندگی یورو ۷ از سال ۲۰۲۵ تعجبی ندارد که پورشه به تحقق اهداف الکتریکی خود سرعت بخشیده است.

نسخه الکتریکی ماکان سال آینده رونمایی شده و یک سال بعد هم روانه بازار خواهد شد. این خودرو اولین محصول الکتریکی است که از پلتفرم پریمیوم یا PPE استفاده می‌کند. این معماری به‌صورت مشترک توسط پورشه و آئودی توسعه یافته و در آئودی Q6 E-Tron نیز بکار خواهد رفت. ارباب حلقه‌ها همچنین در حال کار روی مدل A6 E-Tron است که از همین پلتفرم استفاده کرده است.

به عنوان یادآوری باید گفت پورشه اخیراً از نسخه به‌روز شده ماکان بنزینی رونمایی کرده است. بجای مدل توربو شاهد عرضه نسخه GTS هستیم که از همان پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی مدل توربوی قبلی استفاده کرده و قدرت ۴۳۴ اسب بخاری دارد. ماکان S هم جایگزین GTS قبلی شده و خروجی ۳۷۵ اسبی دارد. قدرت پیشرانه ۴ سیلندر ماکان نیز به ۲۶۱ اسب بخار رسیده است.

هنوز مشخص نیست که ماکان تا چه اندازه به‌روز خواهد شد اما کاملاً واضح است که نفس مدل بنزینی این کراس اوور به شماره افتاده و تیم تحقیق و توسعه پورشه به شدت مشغول توسعه محصولات الکتریکی هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. AMG GT R

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    دیگه از این چند روز اخیر از هر خبر حتما ۲ تاش مال الکتریکی هاست متاسفانه

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (494 ديدگاه)

      نه نه انگار دارم خواب میبینم…

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. Reza Waffen SS

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (5337 ديدگاه)

      طبیعیه باید عادت کنیم

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4753 ديدگاه)

    جرو بحثو دعوا بین طرفدارا و صاحبای ماشینای برقی و ماشینای بنزینی داستان جدیدی نیستش!!! و انگار این داستان فعلاً و تا زمان نامعلومی ادامه داره!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Audi rs e_tron gt

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (757 ديدگاه)

      آخ جان
      ماکان به ماشین پر شتاب و خیلی سری تری میشه
      الان نشه خب بالاخره تا ۲۰۳۵ همه الکتریکی می شن

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (4753 ديدگاه)

        اکثر بچه های پدال از جمله خودم طرفدارای پَروپاقرص ماشینای بنزینی هستیم ولی باید واقع بین باشیم چون این اتفاق به نفع محیط زیسته و ما چه بخایم چه نخایم این اتفاق داره میوفته و همه ماشینا دارن برقی میشن

        موافقم 3
        مخالفم 0
  3. Karl Benz

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    دیگه معلومه که همه برند ها سال ۲۰۳۵ برقی هستن و خودروهای تو خیابون هم باید موتوراشون رو دربیارن جاش باطری بزارن . فقط خودروهای کلکسیونی هم برقی میشن ؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. hssn

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (477 ديدگاه)

      اولا که طراحی و مهندسی اونا اصلا به الکتریکی ها نمیخوره و بنظرم نشدنیه دوما مگه خودرو های کلاسیک رو با قوانین آلایندگی جدید بنزینی ها هماهنگ کردن؟ خیر، پس فکر نکنم اتفاق بیوفته

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. امیر

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    بسه دیگه حیف این گوگولی تپل نیست برقی بشه ؟
    البته ما که دستمون چه از برقی چه از بنزینی کوتاه شده.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. Farzad

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    یورو ۷ تیرِ خلاص هست بر پیکره دنیای خودرو .
    برندهای آلمانی از همون اول هم هیچ اعتراض و مقاومتی در برابر انقلاب الکتریکی ها نداشتن و متاسفانه اصالت رو فدای پول کردن و یادشون رفت که ‌دارن بهترین انجین های دنیارو میسازن .
    به هر حال در آینده ای نه چندان دور این حجم از خودروهای الکتریکی کره زمین ‌رو با مشکلات بسیار بسیار زیادی مواجه میکنه و دوباره درون سوزها باز خواهند گشت .

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. ♦SHAHRUKH♦

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    من مطمئنم چند سال بعد متوجه خواهند شد ضرر برقیا خیلی بیشتره و به بنزین برمی گردیم

    من نمیدونم چه گیری دادن به خودرو صنایع که آلودگی بیشتری دارند

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. abdi_mahdi

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      چند سال دیگه به این حرفت میخندی

      موافقم 2
      مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا