پورشه

پورشه 356 RSR، کهنه سرباز تازه‌نفس

Emory Motorsports شرکتی آمریکایی است که به تقویت، ارتقاء و بازسازی پورشه‌های قدیمی می‌پردازد و پورشه‌های سفارشی خلاقانه‌ای را تولید می‌کند. حال این شرکت در جدیدترین پروژهٔ خود به‌منظور ادای احترام به پورشه ۹۳۵ مسابقه‌ای دههٔ ۷۰ میلادی، اقدام به ساخت خودروی فوق‌العاده‌ای بنام ۳۵۶ RSR کرده است. این شرکت آمریکایی برای ساخت این پورشهٔ جذاب و منحصربه‌فرد از یک پورشه ۳۵۶B T5 کوپه مدل ۱۹۶۰ استفاده و آن‌را به‌طور کامل بازآوری کرده است.

برای ساخت این ماشین، پورشه ۳۵۶B T5 با یک پورشه ۹۶۴ C2 مدل ۱۹۹۰ ترکیب شده اما این کار هرگز ساده نبوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل دشواری این پیوند، فاصلهٔ محوری متفاوت دو خودرو است. علاوه بر این، هدف اصلی پروژه، حفظ ظاهر کلاسیک مدل ۳۵۶ Outlaw بوده است یعنی خودرویی که قبلاً توسط همین شرکت ساخته شده بود؛ اما خوشبختانه با توجه به تجربهٔ تیم Emroy، این چالش برای آن‌ها ساده بوده و همه‌چیز به بهترین شکل انجام شده است.

حاصل این پروژه و ترکیب دو خودروی مذکور، این پورشهٔ هات رود با عملکردی دیوانه‌وار است. ۳۵۶ RSR نمونه‌ای عالی از یک خودروی دست‌ساز است زیرا دماغه، بخش عقبی و کاپوت آلومینیومی آن همگی با دست ساخته شده‌اند. همچنین به‌منظور کاهش فشار هوای چرخ‌ها، بادگیرهایی به گلگیرهای عقب و جلو اضافه شده است. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های بیرونی این پورشهٔ خاص نیز می‌توان به جلوپنجره‌ای از جنس فولاد ضدزنگ و ورودی‌های هوای اینترکولر در گلگیرهای عقب اشاره کرد.

ارزشمندترین ویژگی ۳۵۶ RSR اما پیشرانهٔ آن یعنی یک واحد ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت توئین توربو است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته شاید این قدرت چندان زیادی به نظر نرسد اما برای خودرویی که تنها ۸۸۴ کیلوگرم وزن دارد عدد فوق‌العاده‌ای است و نسبت قدرت به وزن قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند. این پیشرانه بر اساس موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت ۹۴۶ C2 ساخته شده و به توربوشارژرهای Garrett GT28R و اینترکولرهای سفارشی مجهز شده است.

نیروی این موتور در ۳۵۶ RSR نیز توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. از آغاز تا پایان این پروژه حدود چهار سال زمان برده است و برای ساخت ۳۵۶ RSR تیم Emroy مجبور به اتصال شاسی دو خودرو به هم شده‌اند زیرا طول آن‌ها با یکدیگر ۸.۵ سانتیمتر اختلاف داشته است. قطعاتی که از پورشه ۹۶۴ C2 در این خودرو باقی‌مانده شامل سیستم فرمان راک ‌اند پینیون بدون نیروی کمکی، ترمزها و اتصالات سیستم تعلیق می‌شود.

هرچند داخل ۳۵۶ RSR همانند خودرویی مسابقه‌ای به نظر می‌رسد اما کاملاً خیابانی و قانونی است و ازجملهٔ ویژگی‌های قابل‌توجه آن می‌توان به غربیلک فرمان اسپرت Momo، پدال‌های قابل تنظیم، دسته‌دندهٔ الهام گرفته از پورشه ۹۱۷، صندلی‌های اسپرتی مثل ۹۱۱ RSR، زیر پایی‌ها و رو داشبوردی فایبرگلاس قهوه‌ای‌رنگ، رول کیج و… اشاره کرد.

درمجموع، پورشه ۳۵۶ RSR نمونه‌ای خیره‌کننده از کاری است که شرکت Emory Motorsports می‌تواند انجام دهد. این خودرو با وجود اصلاحات و تغییرات فراوانی که آن‌را به نمونه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل کرده‌اند، هنوز هم مثل یک پورشه به نظر می‌رسد. این خودرویی سبک و قدرتمند با برداشتی هات رود از استایل نمادین پورشه و ویژگی‌های مدرن است که انعطاف‌پذیری پلت‌فرم‌های پورشه را اثبات می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    چقد جذاب شده
    ازون ماشیناس ک وقتی نگاش میکنی حالت خوب میشه
    یکی از بهترین و جذاب ترین شغلها در بحث خودرو،تیونینگ هست ک شاید ارزوی هر ماشین بازی باشه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    واقعا طراحی زشت و نچسبی داره؛ تنها مزیتش، پورشه بودنشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      اما طراحی عقبشو شخصا دوست دارم خصوصا اون قسمت اگزوزهای نمایان که شبیه ساعتهای اتوماتیک قلب باز شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. L-H-P-TT

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    وای خدای مننننن ، اون دوتا توربو رو نیگاااااااااا????????

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا