پژو

یادی از نسخهٔ اسپرت پژو 405 T16، سدان 220 اسبی چهارچرخ محرک

مدل جدید ۵۰۸ PSE که چند ماه پیش رونمایی شد اولین سدان اسپرت پژو نیست زیرا این شرکت سال‌ها پیش با مدل ۴۰۵ T16 به بخش سدان‌های پرفورمنس وارد شد. این مدل که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، فرزند مسابقات رالی بود و تنها ۱۰۶۱ دستگاه از آن تولید شد. در دههٔ ۸۰ میلادی، پژو با هاچ‌بک ۲۰۵ در مسابقات رالی شرکت می‌کرد و نسخهٔ مسابقه‌ای این ماشین که ۲۰۵ توربو ۱۶ نام داشت دو بار در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در گروه B مسابقات WRC و همین‌طور در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ در مسابقهٔ پاریس-داکار پیروز شد.

سپس در سال ۱۹۸۸، مدل مسابقه‌ای جدید ۴۰۵ توربو ۱۶ به‌عنوان جایگزین ۲۰۵ توربو ۱۶ معرفی شد و توانست دو بار در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ در مسابقات پاریس-داکار پیروز شود؛ اما طبق قانون مسابقات، باید نسخهٔ خیابانی ۴۰۵ توربو ۱۶ هم تولید می‌شد که این قانون به تولد ۴۰۵ T16 انجامید. این ۴۰۵ اسپرت به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ۱۶ سوپاپ مجهز شده بود که با بوست معمولی، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما می‌توانست به مدت ۴۵ ثانیه در حالت اووربوست ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند. T16 همچنین به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز بود که ۵۳ درصد از نیرو را به چرخ‌های جلو و ۴۷ درصد را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد.

پژو ۴۰۵ T16 به لطف پیشرانهٔ قدرتمند خود ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت را داشت. پژو در ظاهر ۴۰۵ T16 همان نمای ساده و زیبایی که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود را حفظ کرده بود و صرفاً با تغییراتی جزئی مثل رینگ‌های ۱۶ اینچی پنج پرهٔ آلیاژی، رکاب‌های اسپرت، سپر جلوی جدید و اسپویلر آئرودینامیکی، آن‌را از نسخه‌های معمولی ۴۰۵ متمایز کرده بود. نتیجهٔ این کار ایجاد سدانی بود که در عین سادگی، از قلب قدرتمند زیر کاپوت خود هم خبر می‌داد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. ارشیاSVJ

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    مهمترین بخشش هندلینگشه.

    موافقم 68
    مخالفم 5
    1. Zonda R

      ۱۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      این تصاویر میزان عقب موندگی صنعت ایران رو نشون میده
      ببیینید پدر کل صنعت ایران رو
      و
      سمند ها و دناها و…

      موافقم 64
      مخالفم 3
  2. MASIHA

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    ۴۰۵ های وارداتی قبل از اینکه مونتاژی بشن سانروف داشتن…!

    موافقم 77
    مخالفم 5
  3. R@min

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    تو زمان خودش از لحاظ طراحی و فنی عالی بوده

    موافقم 90
    مخالفم 7
    1. Bayerische Motoren Werke

      ۱۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (952 ديدگاه)

      حلال زادس
      دیروز صحبتش بود
      یکی از ماشین های مورد علاقه منه این لعنتی

      موافقم 64
      مخالفم 4
  4. مهدی،:امید اینده

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    بد ترین قسمت ما میدونی چیه
    سفید سیاه
    سفید سیاه
    سفید سیاه

    موافقم 67
    مخالفم 9
  5. امین

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (438 ديدگاه)

    خداییش این ماشین از یک دنا پلاس توربو اوتوماتیک هم بهتره،هم مطمئن تر.سیستم چهار چرخ متحرک هم داره که فوق العاده هست.

    موافقم 106
    مخالفم 9
    1. Aria

      ۱۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (351 ديدگاه)

      این فقط موتورش از کل ویرانخودرو سر تره

      موافقم 97
      مخالفم 6
    2. Hadi

      ۱۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      اصلاً خود ۴۰۵ معمولی رو به دنا پلاس توربو ترجیح میدم چه برسه به این !
      حداقل همین تو کشور مونتاژ میشد که دهن این ELX سوارا رو بلنده ?
      ۴۰۵ واقعاً طراحی خوب و هماهنگی داره ولی خیلی تکراری شده…

      موافقم 66
      مخالفم 15
  6. amir

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (522 ديدگاه)

    ای کاش الان هم همچین ماشینهای اسپرتی تولید می کرد..

    موافقم 50
    مخالفم 6
    1. احمد

      ۱۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام کسی از قطعات فنی موتورش چیزی می‌دونه اطلاعات بده

      موافقم 5
      مخالفم 0
  7. Reza ar

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (257 ديدگاه)

    ایران خودرو هم از روی ۴۰۵ نسخه تیون شده و بهینه شده برای پیست با بیشترین دون فورس و دیفرانسیل عقب لغزش محدود یعنی پژو روآ رو تولید کرد!

    موافقم 76
    مخالفم 1
    1. Hadi

      ۱۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      روآ سالاره ??

      موافقم 22
      مخالفم 2
  8. Hamed

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (212 ديدگاه)

    نزارین اینارو بابا الان ایران خودرو میاد می‌بینه دوباره ۲۰ میلیون میکشه رو قیمت slx

    موافقم 69
    مخالفم 1
    1. Aria

      ۱۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (351 ديدگاه)

      Slxکه پژو نیست ی اسم و شاسی پژو بوده چینیا اومدن براش ی slxساختن

      موافقم 39
      مخالفم 3
  9. Ahmadreza2002

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    کاش ایران خودرو به جای مدلی هایی مثل پارس و سمند و چهارصد و پنج slx یکم ب این مدلا توجه میکرد و ی تعدادی مدل قوی تر هم تولید میکرد
    نمیگم این چون پیچیدگی های فنیش همین الانم برا ایران خودرو زیادیه ولی یکم با دنیا پیش میرفت بهتر بود

    موافقم 36
    مخالفم 1
    1. SFXSuperFast

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (263 ديدگاه)

      یک نکته ک یادم رفت رو اضافه کنم:
      ایران‌خودرو ۳۲میلیارد دلار دارایی داره
      درواقع ارزشش از بعضی خودروسازهای آبرودار و چندملیتی مطرح جهانی هم بالاتره
      ولی خب نمیارزه تفم بندازی رو محصولاتش

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. امیر

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (61 ديدگاه)

      منظورت با دنیای ۳۰ سال پیشه تو اروپا .یعنی میخوای بگی اگه ایران خودرو خودشو بروز کنه و مثل این ۴۰۵ اسپرت تولید کنه با دنیای ۳۰ سال پیش فرانسه هماهنگ و بروز میشه چون طراحی این ماشین متعلق به سه دهه پیش میباشد…پس ببین چقدر از دنیا عقبیم که تولیدات ایران خودرو از تولیدات ۳۰ سال پیش فرانسه هم عقبتره .تیکه ات خیلی سنگبن بود

      موافقم 11
      مخالفم 0
  10. (Saeed(peugeot

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    پارس elx و اینا نزدن …. فک کنم گفتن زیاد راه میره … نمیشه بگیریش …

    اینو بزنن …. این تو اووون زمان شتابش از بی ام و ۵۲۸ الان و c200 و تلیسمان این موقع سرتر بوده .

    موافقم 32
    مخالفم 9
    1. M.A.S

      ۱۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (816 ديدگاه)

      شتابش حدود 7 ثانیه هستش
      206 ار سی حدود 6.8
      سری پنج مدل 528 شتابش 6.1 ثانیه هستش
      البته از تالیسمان سریعتره

      موافقم 19
      مخالفم 7
  11. Ho3eyn

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (60 ديدگاه)

    ازین مطلبا نزار الان چنتا ادم قرن بوقی میان میگن لاتو جاده رو بنازم:)

    موافقم 22
    مخالفم 22
    1. M.A.S

      ۱۲ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (816 ديدگاه)

      یه بار یه عشق پژو بهم ‌گفت ار سی استون مارتین DBSسوپر لجرا رو حریفه
      گفتم ثابت کن
      یه ویدیو داد ار سی پشت استون موتورش داشت فریاد میزد جوری که انگار استون واقعا کشش نداره جلوش
      کنار تصویر
      یه مینی با سرعت متوسط در حال حرکت??
      کلا از پژو و فرانسوی خوشم نمیاد

      موافقم 24
      مخالفم 19
  12. بهراد

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (753 ديدگاه)

    جالبتر قیافه ی سمند پلاسیده سوار هاییه که عینک دودی میزنن اعتقاد دارن ماشینشون از 405 ایمن تره.چون بیشتر پول دادن.
    یه شاسی قرضی گرفتین شتر گاو پلنگش کردین

    موافقم 30
    مخالفم 13
    1. بهراد

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (753 ديدگاه)

      من از 8 نفر دنا پلاس توربو اتومات 650 میلیونی سوار معذرت میخوام، ریبنتونو بزنین ، اصلا دنا همون سمند نیس خیلیم از 405 سرتره ، من متوجه ارزش بالای دیلایت و داشبورد پلاستیکی سوناتاییتون نشدم

      موافقم 11
      مخالفم 3
  13. مهدی

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    واقع یه عجوبه بود زمان خودش یه ماشین تمام عیار اگه بگن دنا پلاس توربو اتوماتیک و می خوای یا این من این رو انتخاب میکنم

    موافقم 26
    مخالفم 3
    1. Swedish arrogant tiger

      ۱۳ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      آخه برادر من زشته کنار این بزرگوار اسم اون شتر گاو پلنگ درپیت رو میارید، به مولا زشته.

      موافقم 14
      مخالفم 2
  14. مهدی

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    به نظرم ۴۰۵ از رقبای آلمانی و ژاپنیش با اختلاف بهتر بود. حیف که ایران‌خودرو شلوارش رو کند وگرنه اگر حتی همون اتاق با کیفیت اصلی و فنی جدی و مدرن همین الان هم تولید بشه از بعضی از ماشین های میلیاردی الان بهتره

    موافقم 23
    مخالفم 11
  15. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    405 t16 تکرار نشدنی واقعا طراحی زیبا و سنگینی داره. در وصف تو چی بگم…

    موافقم 24
    مخالفم 0
  16. بهراد

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (753 ديدگاه)

    این ماشینو تو ایران خیلی بلا سرش آوردن،اگه همین مدلو تولید میکردن نیازی به موتور ملی و حلزونش نبود که شاتون هم میزنه!
    حیف که از دستش برنمیاد یه محصول خوب بسازه،ماشین قیمت متوسط یا خوشگله یا ایمنی و کم خرجی داره.
    بیشترین ظلم رو تو حق ۴٠۵ کردن،مدل ٢٠٠٠cc رو آوردن از هر سیلندر ۵٠cc کم کردن که جمعا میشه ٢٠٠ تا کمتر کا به اصطلاح کم مصرف تر بشه و تراکم بره بالا ولی همینکار باعث شد داغ کنه و آلیاژ ضعیف سر سیلندر جوابگوی حرارت اضافه نبود که رادیات دولول گذاشتن،ولی ترموستات و مسیر رادیات ثابت موندمد.
    راستی همون RD رو فرانسه تغییرات بدنه و شاسیشو داد که بشه دیفرانسیل پیکان و موتورشو نصب کرد،پرفسور های ما بهتره گاو بچرونن تا اینکه … .
    اگه یه سری تعمیر کارها تجربه و تخصصشون به کارخونه میرسید خیلی ماشینای بهتری تولید میکردن

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. Hossein

      ۲۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      داداش پرشیا هم فرانسه طراحی کرده؟؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 3
  17. یوسف

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (939 ديدگاه)

    واقعا خیلی بدبختیم ما ایرانیا
    چیزی که واسه اروپایی ها خاطره شده… آرزوی ما و تولید ملی ماست…. ?????

    موافقم 23
    مخالفم 3
  18. لگن بی ادعا

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (45 ديدگاه)

    از معدود فرانسوی هایی ک ابهت و عظمت داره
    این چیزی نیست مدل 406 از اینم بهتر بود

    موافقم 11
    مخالفم 4
  19. Eghbal

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مجله ماشین ، بهمن ۷۱ ، یه مقاله کامل راجب به این ماشین نوشته بود ، همین عکس هم آخر مجله به صورت رنگی چاپ کرده بود.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  20. SS

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (740 ديدگاه)

    جاش تو جاده های ایران خالیه!! نوادگانش با موتور 1.8 که راه نمیره 160 تا تو جاده ها میرن (روم به پژو پارس ها هست ?)
    اگه این تولید میشد که احتمالا تلفات جاده ای دو برابر میشد (با یک و نیم ستاره ایمنی در دهه 90 میلادی!)

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. Hossein

      ۲۵ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      راه نمیره!! داداش همون 1.8 200تا راحت میره

      موافقم 5
      مخالفم 0
  21. اشکان

    ۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    داداش کی گفته 1.5 ستاره ایمنی ، 405 در دهه 90 میلادی
    3.5 ستاره ایمنی گرفت بدون عرفاغ اونم در یورو انکپ

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. .....

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حق ما این بود نه ۴۰۵ با موتور۹۰ اسبی که سوء تفاهمی بیش نیست😢البته موتور2000 هاش عالی بودن ای کاش حداقل همونو انژکتور میکردن نه اینکه حجمشو کم کنن بشهxu7

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا