پژو

بررسی تخصصی پژو 2008 الکتریکی جدید

چند ماه پس از عرضه‌ی نسخه‌های بنزینی و دیزلی پژو ۲۰۰۸ در کشور بریتانیا، فروش نسخه تمام الکتریکی این خودرو نیز شروع خواهد شد. آیا این خودروی بدون آلایندگی و ساکت ارزش منتظر ماندن را دارد؟


۲۰۰۸ الکتریکی از پلتفرم CMP برادران استاندارد خود استفاده کرده اما برخی تغییرات در آن صورت گرفته است. البته همان پلاستیک‌های نرم در کابین جادار و همان پشت آمپرهای شگفت‌انگیز در ۲۰۰۸ الکتریکی وجود دارند.


در واقع تیم طراحی پژو تنها برخی تغییرات ملایم را اعمال کرده‌اند تا مشتریان بفهمند که با خودرویی الکتریکی روبرو هستند. در نمای جلو جلوپنجره‌ای وجود دارد که از عناصر رنگی بهره برده و در بخش مرکزی آن‌هم نشان سبز شیر پژو دیده می‌شود. در پروفایل جانبی هم حرف e نصب شده و در کابین تریم GT Line نیز پوشش آلکانترای خاکستری منحصربه‌فرد وجود دارد. سوکت شارژ ۲۰۰۸ الکتریکی نیز در همان جای درگاه باک سوخت قرار گرفته است.

زیر پوست این خودرو یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۳۴ اسب بخاری و گشتاور ۲۶۰ نیوتون متری قرار گرفته است. با عدم وجود گیربکس سنتی، این خودرو پرفورمنس خوبی دارد. تحویل قدرت هم به‌طور شگفت‌انگیزی نرم است و پیشرانه نیز تقریباً صدایی نداشته و خبری از لرزش در آن نیست.


کابین و فضای بار تحت تأثیر قوای محرکه الکتریکی قرار نگرفته و باتری ۵۰ کیلووات ساعتی خودرو در دو بخش اصلی جای گرفته است: تونل گیربکس مرکزی و زیر صندلی‌های جلو و عقب. مشخصات کامل این خودرو فعلاً منتشر نشده اما از آنجایی که قوای محرکه ۲۰۰۸ الکتریکی با ۲۰۸ الکتریکی یکسان است بنابراین انتظار می‌رود شارژ ۸۰ درصدی باتری با استفاده از شارژر ۱۰۰ کیلوواتی در ۳۰ دقیقه انجام شود. با استفاده از شارژر خانگی هم این مدت ۸ ساعت خواهد بود.

با وزن ۱۵۴۸ کیلوگرمی، ۲۰۰۸ الکتریکی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه‌های بنزینی و دیزلی می‌باشد. سیستم تعلیق خودرو به‌منظور هماهنگی با وزن بیشتر باز تنظیم شده و اگرچه هنوز هم هندلینگ خوبی دارد اما به چابکی نسخه‌های بنزینی نمی‌باشد. سواری خودرو در اکثر مواقع نرم بوده اما وزن اضافی خودرو باعث می‌شود در مسیرهای ناهموار کمی تکان بیشتری وجود داشته باشد. البته اگر نسخه‌های بنزینی و الکتریکی ۲۰۰۸ را به‌صورت شانه‌به‌شانه مقایسه کنید این موضوع را متوجه خواهید شد.


به لطف استفاده از برنامه “پژو من”، سر و کله زدن با یک خودروی الکتریکی می‌توان ساده‌تر باشد. این برنامه به مالکان اجازه می‌دهد دمای کابین را از راه دور تنظیم کرده و وضعیت شارژ باتری را مشاهده کنند. با استفاده از این برنامه همچنین می‌توان زمان شارژ دوباره را تنظیم کرد که برای استفاده از تعرفه‌های برق ارزان‌تر عالی است.

اگرچه قیمت مدل‌های بنزینی و دیزلی پژو ۲۰۰۸ کمی بالاست اما نسخه الکتریکی از نظر ارزش در برابر مبلغ پرداختی خوب به نظر می‌رسد. زمانی که مشوق ۳۵۰۰ پوندی دولتی را اعمال کنید بهای پایه‌ی این خودرو ۲۸۱۵۰ پوند برای تریم پایه اکتیو خواهد بود و در نسخه فول GT به ۳۴۲۷۵ پوند خواهد رسید. زمانی که در نظر بگیرید مدل پایه هیوندای کنا الکتریکی قیمت ۳۵۱۰۰ پوندی دارد، پژو کاملاً مناسب به نظر خواهد رسید. البته این در صورتی است که با برد نسبتاً کم خودرو کنار بیایید.

پژو فهمیده که خودروهای الکتریکی برای همه افراد نیستند و به همین خاطر است که نسخه‌های بنزینی، دیزلی و الکتریکی ۲۰۰۸ جدید را ارائه کرده است؛ اما درحالی‌که مدل‌های درون‌سوز این خودرو قیمت گرانی دارند اما ۲۰۰۸ الکتریکی ارزش خوبی در برابر قیمت پرداختی و در مقایسه با رقبای نزدیک خود دارد. این خودرو نمی‌تواند از نظر برد الکتریکی یا پرفورمنس با هیوندای کنا الکتریکی رقابت کند اما ۲۰۰۸ الکتریکی سواری لذت‌بخش‌تر و کابینی برجسته دارد.

مشخصات پژو ۲۰۰۸ الکتریکی GT Line

  • قیمت: ۳۲ هزار پوند
  • پیشرانه: تک پیشرانه الکتریکی، باتری ۵۰ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۱۳۴ اسب بخار/۲۶۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹ ثانیه (تخمینی)
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: ۳۲۰ کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. (Saeed(peugeot

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    دوستان شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو زیره ۸/۵ ثانیه هست …فک کنم ۸/۲ باشه ، تو یه بررسی تو یوتیوب دیدم
    که شتاب خوبی هستش برای وزن ۱۵۵۰ این خودرو ، و به احتمال زیاد فروش بالایی رو هم تجربه میکنه…..چون همه چیزش عالیه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      پژو تو بهترین دوران طراحی و ساخت ماشین ایران رو ول کرد رفت حالا ما باید سوار اشغال های ۲۰ سال پیشش بشیم.
      خدایش حالم از مسولان این مملکت بهم میخوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (27 ديدگاه)

    طراحی جلوش برای ماشین های فول سایز هم قشنگه برای اینکه فوق العادست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فرزاد

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    این مدل طراحی کیلومتر و فرمان خیلی زیبا و از زمان خودش جلوتره که اصطلاحا بهش میگن کابین خلبانی ولی فکر میکنم اگه فرمان در حالت بالاترین قرار بدی دید خوبی نسبت به کیلومتر شمار نداشته باشی وباید حتما فرمان در پایین ترین حالت ممکن قرار بدی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    یه خودروی الکتریکی تقریبا جمع و جور و زیبا .
    اگرچه از پایه با برقی بودنش مشکل دارم اما میتونه به نسبت انتخاب خیلی خوبی باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Abbas.Lambo

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    جدیدا محصولات پژو انگار از آینده اومدن،کلا حس خوبی به آدم میدن،حسی که خیلی وقت بود پژو اونو گم کرده بود،طراحی داخلیشونم که دیگه جای خود دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. نویدی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (409 ديدگاه)

    اونا پژو میخرن، ما هم پژو میخریم.
    405 tu5 نود میلیون تومن?
    یه تابوت بخری 90 میلیون تومن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمدرضا

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (878 ديدگاه)

    چیه خداوکیلی
    شبیه ماشین اسباب بازی های کوچولو میمونه
    (نظر شخصی)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا