پژو

بررسی تخصصی پروتوتایپ پژو 208 الکتریکی جدید

این خودرویی کوچک با توانایی‌های زیاد است. درباره‌ی نسل جدید پژو ۲۰۸ سخن می‌گوییم خودرویی که از همان کابین جادار و استایل هوشمند مدل مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری بنزینی استاندارد سود می‌برد.


اما زیر کاپوت این نسخه از ۲۰۸ جدید پیشرانه‌ی الکتریکی ۱۳۴ اسب بخاری که نیروی خود را به چرخ های جلو منتقل می‌کند دیده می‌شود. یک مجموعه باتری لیتیوم-یونی ۵۰ کیلووات ساعتی نیز نیروبخش پیشرانه‌ی الکتریکی بوده و خبری از قلب آهنین بنزینی نیست. این نسخه از ۲۰۸ جدید کاملاً الکتریکی بوده ولی شباهت‌های ظاهری زیادی با دیگر مدل‌های خانواده دارد. پژو معتقد است ۲۰۸ الکتریکی گزینه‌ای عادی همچون مدل بنزینی بوده و بنابراین طراحی آن را کاملاً مشابه مدل بنزینی کرده است. تنها درخشش آبی کم‌رنگ نشان شیر پژو و نشان‌های e-208 باعث تمایز آن با برادران سنتی خود می‌شود.


برد الکتریکی رسمی این خودرو ۳۴۰ کیلومتر اعلام شده و با استفاده از پورت تایپ ۲ در بخش عقب می‌توان باتری‌ها را شارژ کرد.

شارژ باتری با استفاده از شارژر ۸ کیلووات استاندارد حدود ۷.۵ ساعت طول خواهد کشید اما زمانی که از شارژرهای سریع ۱۰۰ کیلوواتی استفاده کنید در حدود ۲۰ دقیقه خواهید توانست تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری را شارژ کنید. شارژرهای معمول‌تر ۵۰ کیلوواتی که معمولاً در بزرگراه‌ها دیده می‌شوند همین کار را در حدود ۴۰ دقیقه انجام می‌دهند.


کابین ۲۰۸ الکتریکی مثل مدل بنزینی نقطه قوت آن بوده و طراحی مینیمالیستی و هوشمندی دارد. همچنین فضای کافی برای چهار سرنشین بالغ تدارک دیده شده و فضای بار ۳۱۱ لیتری نیز کافی است هرچند نبود فضای لازم برای قرار دادن کابل‌ها در این محفظه جای شرمساری دارد.


سواری ۲۰۸ الکتریکی جدید چگونه است؟ بی‌دردسر! خودروهای الکتریکی فاقد دنده هستند بنابراین از این نظر راحت بوده و همچنین به خاطر ماهیت پیشرانه‌های الکتریکی نیز عملکرد خودرو در خط مستقیم بهتر از اکثر خودروهای بنزینی مشابه می‌باشد.


اگر پیش از این هرگز پشت فرمان خودرویی الکتریکی ننشسته باشید شاید باید از ترمز احیا شونده استفاده کنید. این سیستم باعث می‌شود زمانی که پای خود را از روی پدال گاز بردارید به‌طور خودکار سرعت را کاهش دهد.


پژو ۲۰۸ الکتریکی تنها دو حالت برای ترمز احیا شونده دارد که یکی حالت پیش‌فرض بوده و بسیار سبک است و به ندرت متوجه آن خواهید شد. دیگر نیز حالت سنگین‌تر B است که برای تردد در شهر عالی بوده چراکه خودرو به‌صورت نرم و قابل پیش‌بینی سرعت را کم می‌کند. اگر خواهان توقف کامل باشید باید منتظر حس عجیب پدال ترمز باشید و شاید همین امر باعث عدم تمرکز شما شود چراکه انتظار چنین حسی را نداشته‌اید.


در کل باید گفت احساس راندن این خودرو بیش از آنکه هیجان‌انگیز باشد ریلکس است. شما می‌توانید حس کنید ۲۰۸ الکتریکی سنگین‌تر از برادران بنزینی بوده و تکان های بدنه نیز بسیار قابل حس هستند اما اکثر اوقات سیستم تعلیق این حس را برطرف کرده و حس خونسردی را به راننده تزریق می‌کند.


ما نمی‌توانیم مقایسه‌ای دقیق بین این خودرو و رنو Zoe و حتی اوپل کورسای الکتریکی داشته باشیم چراکه رنو فیس لیفت سنگینی را تجربه خواهد کرد و اوپل نیز فعلاً تست نشده است. البته پلتفرم و قوای محرکه‌ی پژو با اوپل مشترک بوده و قیمت هر دو نیز تقریباً در یک محدوده خواهد بود.


خب صحبت از قیمت شد و باید گفت انتظار داریم ۲۰۸ الکتریکی قیمتی حدود ۲۵ هزار پوند پس از مشوق‌های دولتی داشته باشد. این قیمت حتی برای خودرویی که از صفحه لمسی، ناوبری، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل و… در ارزان‌ترین تریم خود سود می‌برد هم بالاست.


احتمالاً مدل بنزینی ۹۸ اسب بخاری با تجهیزات مشابه حدود ۷ هزار پوند ارزان‌تر از ۲۰۸ الکتریکی خواهد بود و اینجاست که یک دوراهی پیش می‌آید. هزینه‌های کمتر بلندمدت مدل الکتریکی یا قیمت کمتر مدل بنزینی؟

البته خرید نسخه‌ی الکتریکی ۲۰۸ برای سازمان‌ها بسیار بهتر خواهد بود چراکه این خودرو مالیات کمتری خواهد داشت؛ بنابراین اگر به دنبال خرید یک خودروی الکتریکی برای اداره‌ی خود هستید ۲۰۸ الکتریکی یک گزینه‌ی عالی محسوب می‌شود.

تست نسخه‌ی پیش‌تولیدی پژو ۲۰۸ الکتریکی نشان می‌دهد که این خودرو محصولی دست‌کم گرفته شده اما دلپذیر است. ۲۰۸ الکتریکی خودرویی رضایت‌بخش بوده و بر روی فروش نیسان لیف و دیگر خودروهای الکتریکی و بنزینی تأثیر خواهد گذاشت اما اگر پژو بخواهد فروش مناسبی در بازار خودروهای رده میانی داشته باشد باید روی قیمت‌گذاری و هزینه‌های این خودرو کار کند.

مشخصات پژو e-208 اکتیو

  • قیمت: ۲۴۵۰۰ پوند (پس از مشوق‌های دولتی)
  • پیشرانه: واحد الکتریکی، باتری ۵۰ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۱۳۴ اسب بخار/۲۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
  • برد حرکتی: ۳۴۰ کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    طراحی داخلی رووووووو

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. مزدا

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    یه هاچ بک جوان پسند و دوست داشتنی.کاش قدرتش بیشتر بود

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. رامتین

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    جالبه داشبورد تمام خودروهای دنیا از بهترینها گرفته تا محصولات ایرانی و چینی تقریبا در یک محدوده تصور ما قرار دارند و با تغییراتی ممکنه یکی بسیار زیبا و دیگری زشت بنظر برسه! اما پژو واقعا متفاوت عمل میکنه. انگار داشبورد دو تیکه هست و نوآوری کاملا مشهوده.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. (Saeed(peugeot

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    طراحی های جدید پژو فوق العاده شدن ….بی صبرانه منتظر مدل gt این خودرو با قدرت حدود ۳۰۰ اسب هستیم…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. ناصر

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی افزون بر سیصد تومن شاید از 301 بهتر باشه که دویست تومنه
    موتورهای برقی هم زودتر ساخت داخل میشن مشکل آلیاژشون زیاد نیست موتور حرارت نداره و عمر زیادی احتمالا داره
    حیف که ما قطعاتی که بتونه نیرو محرکه رو منتقل بکنه خودمون نمی زنیم و ماشین ساخت داخل سفته و گیرش زیاده و گرنه فقط باتریش وارداتی میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا