پژورنوسئات

رقابت کراس‌اوورهای کامپکت، پژو 3008، سئات آتکا و رنو کاجار

فروش کراس‌اوورها روزبه‌روز در حال افزایش است و به همین دلیل تعجبی ندارد که مثلاً مدل ۳۰۰۸ به پرفروش‌ترین محصول پژو تبدیل شده باشد. نسل دوم این خودرو حدود یک سال است که وارد بازار شده و وعدهٔ ارائهٔ سطح بی‌نظیری از کیفیت و تکنولوژی را داده است. بااین‌حال پژو هنوز ریشه‌های ام‌پی‌وی ۳۰۰۸ را فراموش نکرده به‌گونه‌ای که هنوز هم خودرویی بسیار جادار و کاربردی است. زیر کاپوت این کراس‌اوور فرانسوی موتورهای آشنای ۱.۲ لیتری و ۱.۶ لیتری بنزینی توربو به همراه نمونه‌های دیزلی ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری قرار می‌گیرند. تیپ‌های معمولی این خودرو نیز Active و Allure نام دارند درحالی‌که مدل‌های اسپرت GT-Line و GT پرچم‌دارهای خانوادهٔ ۳۰۰۸ هستند.

اما درحالی‌که ۳۰۰۸ روی کاغذ ادعاهای زیادی دارد، خودروهای دیگری چون سئات آتکا و رنو کاجار هم کراس‌اوورهای بسیار خوبی هستند. آتکا استایل تیز و پویایی رانندگی هاچ‌بک لئون را با تطبیق‌پذیری بیشتر و افزایش ارتفاع ترکیب کرده درحالی‌که کاجار هم در این کلاس استانداردهایی را برای فضای داخلی، راحتی و پالایش تعیین کرده است؛ بنابراین کدام‌یک از این سه کراس‌اوور کامپکت تاج پادشاهی را بر سر خواهد گذاشت؟ برای دریافتن پاسخ این سؤال این سه ماشین را به میدان رقابت دعوت کرده‌ایم.

شروع رقابت

پژو ۳۰۰۸

پژو با نسل دوم ۳۰۰۸ بازار کراس‌اوورهای کامپکت را تحت تأثیر قرار داده است. این خودرو با کیفیت بالا، بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفته و وعدهٔ ارائهٔ پالایشی پیشرو در این کلاس، یکی از مدعیان جدی کسب تاج پادشاهی بخش کراس‌اوورهای کامپکت است. همان‌طور که در بالا گفته شد، در ۳۰۰۸ امکان انتخاب از میان دو موتور بنزینی، دو موتور دیزلی و چهار تیپ مختلف وجود دارد؛ بنابراین برای هر سلیقه و بودجه‌ای، گزینهٔ مناسبی را ارائه می‌کند. نمونهٔ مورد آزمایش ما از تیپ Allure با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربودیزل ۱۲۰ اسب بخاری است که ۲۵,۴۴۵ پوند قیمت دارد. البته برای ۳۰۰۸ سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه نمی‌شود اما در عوض پژو سیستم کنترل چسبندگی پیشرفته‌ای را برای آن در نظر گرفته که شامل حالات مختلف رانندگی به همراه سیستم کنترل پایین آمدن از شیب‌ها و لاستیک‌های چهارفصل می‌شود. این آپشن بین ۲۶۰ تا ۷۷۰ پوند قیمت دارد.

سئات آتکا

آتکا اولین کراس‌اوور سئات است اما این تلاشی عالی از سوی خودروساز اسپانیایی محسوب می‌شود و در اولین رقاب جاده‌ای خود توانست رنو کاجار را مغلوب کند. ترکیبی از استایل تیز، پویایی رانندگی، کارایی مناسب و هزینه‌های نگهداری پایین، آتکا را به یک جایگزین قدبلند خوب برای خودروهای خانوادگی معمولی تبدیل کرده است. نمونهٔ مورد آزمایش ما در این رقابت از تیپ SE بود و به یک موتور ۱.۶ لیتری TDI توربودیزل مجهز است. این مدل ۲۳,۸۹۰ پوند قیمت دارد. برای این مدل اما سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه نمی‌شود بنابراین کسانی که خواهان این سیستم هستند باید به سراغ موتور پرچم‌دار ۲ لیتری TDI توربودیزل بروند که ۱۹۰ اسب بخار قدرت داشته و به همراه گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG ارائه می‌شود. قیمت این مدل در تیپ Xcellence 4Drive به ۲۹,۹۹۰ پوند می‌رسد.

رنو کاجار

هرچند رنو کاجار در این رقابت مغلوب سئات آتکا شد اما با ارائهٔ ترکیبی از استایل زیبا، کارایی، پالایش و هزینه‌های نگهداری پایین، هنوز هم رقیب قدرتمندی محسوب می‌شود. کاجار مورد آزمایش ما از یک موتور ۱.۵ لیتری dCi دیزلی استفاده می‌کند و تیپ آن‌هم از نوع پرچم‌دار و کاملاً مجهز Signature است. این ماشین ۲۴,۸۴۵ پوند قیمت دارد. برخلاف پژو ۳۰۰۸ اما برای کاجار امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. البته این سیستم فقط برای موتور ۱.۶ لیتری dCi دیزلی ۱۳۰ اسب بخاری ارائه می‌شود که قیمت آن در تیپ Dynamique به ۲۵,۴۵۵ پوند می‌رسد.

نتیجه

مقام اول سئات آتکا

استایل هوشمندانه، کابین درجه‌یک، رانندگی پویا و هزینه‌های نگهداری پایین، سئات آتکا را به صدر بخش کراس‌اوورها چسبانده است. این خودرو شبیه پکیجی سنتی‌تر از پژو ۳۰۰۸ احساس می‌شود اما استفاده‌های روزمره از آن آسان‌تر است. در همین حال، آتکا پکیجی مفید از تکنولوژی‌ها را به همراه رانندگی بهتر و راحت‌تر ارائه می‌کند؛ و نهایتاً ارزش عالی در برابر قیمت نیز بر جذابیت این کراس‌اوور اسپانیایی می‌افزاید.

مقام دوم پژو ۳۰۰۸

در جمع‌بندی نهایی، پژو با کابین جادارتر و شیک‌تر و تکنولوژی‌های مدرن، بالاتر از رنو کاجار قرار گرفت. این ماشین از کابینی منحصربه‌فرد و خوش‌ساخت برخوردار بوده، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی i-Cockpit آن عالی است و تجهیزات ایمنی زیادی را ارائه می‌کند؛ اما بااین‌وجود موقعیت ۳۰۰۸ در این رقابت به خاطر عدم پالایش مناسب پیشرانه، سواری خشک و قیمت بالا تضعیف شد؛ بنابراین پژو ۳۰۰۸ با اصلاحاتی جزئی می‌تواند در چنین رقابتی پیروز گردد.

مقام سوم رنو کاجار

هرچند رنو کاجار در ابتدای عرضه به بازار، خودروی موردعلاقهٔ ما بود اما هم‌اکنون نتوانست به جایگاهی بهتر از سوم دست پیدا کند. کابین و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کاجار در برابر رقبای جدیدتر حرفی برای گفتن ندارد درحالی‌که عملکرد موتور ۱.۵ لیتری آن نیز به خوبی رقبا نیست. بااین‌حال رنو کاجار خودرویی خوش استایل، راحت، پالایش‌شده، جادار و کاملاً مجهز است. علاوه بر این، هزینه‌های نگهداری این کراس‌اوور فرانسوی هم پایین است.

 

 

مشخصات فنی

سئات آتکا

پژو ۳۰۰۸

رنو کاجار

قیمت پایه ۲۳,۸۹۰ پوند ۲۵,۴۴۵ پوند ۲۴,۸۴۵ پوند
قیمت تست‌شده ۲۴,۷۸۵ پوند ۳۰,۶۵۰ پوند ۲۴,۸۴۵ پوند
پیشرانه ۱.۶ لیتری I4 ۱.۶ لیتری I4 ۱.۵ لیتری I4
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۲۰ اسب بخار ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۳۰۰ نیوتن متر ۲۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو جلو
طول ۴.۳۶ متر ۴.۴۴ متر ۴.۴۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۴ متر ۲.۶۷ متر ۲.۶۴ متر
وزن ۱۳۰۰ کیلوگرم ۱۴۹۶ کیلوگرم ۱۳۹۴ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۱۰ لیتر ۵۹۰ لیتر ۵۲۷ لیتر
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۳ لیتر ۵۵ لیتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۱۰.۴ ثانیه ۱۰.۸ ثانیه ۱۱.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت
ترمز از ۹۶ کیلومتر ۳۳.۴ متر ۳۳.۰ متر ۳۳.۶ متر
مصرف سوخت اعلامی ۴.۴ لیتر (ترکیبی) ۴.۰ لیتر (ترکیبی) ۳.۹ لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون ۶.۲ لیتر (ترکیبی) ۶.۴ لیتر (ترکیبی) ۵.۹ لیتر (ترکیبی)

 

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین

    ۲۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (70 ديدگاه)

    تو یک مقایسه دیگه پژو برد…۳۰۰۸ ۵۰۰۸ و ۵۰۸ جدید خیلی خوبن واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Ahmad

    ۲۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    انتخاب به ترتیب پژو رنو سئات.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    همه چیز پژو جذابه ولی یه چیزشودوست ندارم دسته دنده مدل دستیش .دسته دنده اتوماتش عالیه.ولی دستیش یه جوریه.رنوکجار هم ماشین ساده وجذابیه.سئات هم مثل اشکودا همیشه ساده وفوق العاده بودن.مخصوصا اشکودا که عاشقشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایلیا

    ۲۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    اشکودا و سئات مثال هایی از خودروسازی در کشورهایی هستن که صنعت خودروسازی ضعیف و نوپایی داشتن و تونستن با درایت سیاستمداراشون نتنها صنعت خودروسازیشون رو رونق بدن بلکه در بعضی کلاس ها بهترین گزینه ها رو هم معرفی کنن. این مسیر از یک طرف باعث دستیابی به تکنولژی های بروز در صنعت خودروسازی، رونق اقتصادی و تضمین اشتغال پایدار در این کشورها شد و از طرف دیگه مردم این کشورها این شانس رو پیدا کردن که از خودرو های مدرن و ایمن با قیمت مناسب استفاده کنن. همون مسیری که ما دقیقا برعکسش رو رفتیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ناموسا چه جوری پژو دوم شد؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمید

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    از نظر عقلانی و‌کیفیت نتیجه گیری درستی هست ولی از نظر استایل نتیجه متفاوت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمدرضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    به نظرم سئات بهترین انتخابه.واقعا طراحی معقولی داره اما بر خلاف اکثر مردم از طراحی داخلی پژو نفرت دارم.واقعا از نظر من اون شکل فرمون واقعا بی معنیه.خواسته یه کار متفاوت انجام بده تا خاص باشه اما گند زده.مظر شخصی خودمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چقدر پژو گرون تره ولی خوب طراحیش خیلی بهتره درمورد طراحی داخلی هم رنو به نظرم خیلی بد بود اصلا من یکی رو جذب نکرد
    خلاصه که تا بیست روز دیگه دیدن این مقالات هم برای ما حسرت آور خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. amir

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    فقط یه احمق میتونه پژو را در رتبه دوم قرار بده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ehsan

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (174 ديدگاه)

      آره باید سوم میشد

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا