ایستگاه خبرپژورنو

قطع رابطه و ضرر فرانسوی ها

اوایل سال گذشته درحالی که  هنوز تحریم‌های جدی  غرب علیه صنعت خودرو ایران آغاز  نشده بود یار فرانسوی و قدیمی بزرگ‌ترین خودروساز کشور تحت تاثیر شریک آمریکایی اش سازجدایی را کوک کرد.

mozaheb20121102160619220

به این ترتیب اوایل سال گذشته میلادی بود که «پژو» پس از بیست و چهار سال شراکت با ایرانی‌ها کشور را ترک کرد تا بخش قابل‌توجهی از تیراژ ایران خودرو را نیز با خود ببرد. در این میان هرچند قطع ارتباط پژو با ایران، کاهش چشمگیر تولید محصولات این شرکت فرانسوی را در جاده مخصوص به دنبال داشت، اما پژو هم در این بازی بازنده بود زیرا مجبور به تحمل زیان‌های چشمگیر مالی در پی از دست دادن بازار هنوز تشنه ایران شد. در واقع جدایی پژو از یار قدیمی‌اش برای خود فرانسوی‌ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا حالا و پس از گذشت حدود یک سال و نیم از زمان جدایی، روزنامه فرانسوی زبان لوموند وضعیت صادرات قطعات پژو به ایران را بررسی کرده و از ضرر پژو گفته است.

iOpE4wUXtsQo

طبق آماری که لوموند ارائه کرده، میزان صادارات پژو به ایران طی یک سال و نیم گذشته (از زمان شروع تحریم صنعت خودروی ایران از سوی پژو) از دو میلیارد یورو به ۸۰۰ میلیون یورو رسیده است. این سقوط آزاد صادرات پژو به ایران در حالی است که خودروساز فرانسوی مدتی است در وضعیت مناسبی از نظر فروش قرار ندارد و حتی مجبور به تعدیل گسترده نیرو در کارخانه‌های مختلف خود و همچنین تعطیلی برخی از آنها شده است. همچنین اتحادیه کارگری فرانسه نیز تاکید کرده بود که پژو نباید در این شرایط بد اقتصادی، بازار ایران را به راحتی از دست می داد. آنها معتقدند پژو با تحریم ایران خودرو در واقع یکی از بازارهای بزرگ و اصلی خود را از دست داده است.

اما فرانسوی ها از قطع رابطه درس نگرفته اند و به دنبال پژو ، رنو نیز تحت فشار تحریم‌های شدید آمریکا ناچار شد از ماه گذشته صادرات قطعات خودرو به ایران را متوقف کند.

data

این شرکت یکی از آخرین خودروسازان بزرگ اروپایی بود که همچنان در ایران فعال بود و خروج از بازار کشور، ضربه بزرگی برای این شرکت به حساب آمد. با ۱۷۸۳ دستگاه خودرویی که سال گذشته در ایران فروخته شد، ایران از نظر میزان فروش هشتمین بازار بزرگ جهانی رنو بود و از نظر میزان فروش از بازارهای اروپایی این شرکت شامل ایتالیا و اسپانیا نیز بالاتر قرار داشت. سهم این خودروساز فرانسوی از بازار خودروی ایران در سال ۲۰۱۲ به ۱۰ درصد رسید. رنو با شراکت ایران خودرو و پارس خودرو، مدل‌های لوگان و مگان را در ایران تولید کرد.

1

یک سخنگوی رنو به «اتوموتیو نیوز یوروپ» اظهار کرد که این خودروساز منتظر است تا تحریم‌های ایران رفع شوند یا وضعیت سیاسی تغییر کند تا بتواند صادرات مجدد قطعات به این کشور را از سر بگیرد اما در مورد اینکه چه زمانی ممکن است این امر اتفاق بیفتد، تصوری ندارد. این سخنگو گفت: تولید خودروهای رنو در ایران هنگامی که قطعات ارسال شده به این کشور در هفته‌های آتی به پایان برسد، به تدریج ضعیف می‌شود اما زیرساخت تولید در ایران که برای تولید خودروهای رنو مورد استفاده قرار گرفته، قطعا به قوت خود باقی خواهد ماند. رنو به دلیل هزینه متحمل شده از تحریم‌های ایران و خروج از بازار کشور، ۵۱۲ میلیون یورو در سه ماهه دوم ضرر کرد. صادرات قطعات خودرو از سوی این شرکت به ایران طی نیمه اول سال میلادی جاری، ۴۸ درصد کاهش یافت و به ۲۸ هزار و ۸۲ قطعه رسید.

منبع : ایسنا – روزنامه ی دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. میلاد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    به نظرم اگه تحریم ها برطرف بشه(البته اگه بعضیا اجازه بدن)

    و ژاپن هم تحریم هاشو برداره و کاملا ازاد بشه و بیاد دوتا شرکت ایران خودرو وسایپا رو بخره و 4 تا تیوتا و میتسوبیشی بندازه تو خیابونه اونوقت ببینیم دیگه رنو و پژو و چری میتونن به ایران ماشین بندازن و خون ایرانی ها رو بمکن؟!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. امیر

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      تویوتا نه تیوتا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهرام

        ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (90 ديدگاه)

        امیر اقا تیوتا ن تویوتا:)

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. alish

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      1تویوتا رو اشتباه نوشتی 2چرا نمیگی که کاشکی خودروسازا دست از ماشین های دهه1990 مثل 405 206دس بردارن
      به نظر من اگه گمرکی رو کمتر کنن خودرو سازای که الان دارن به ما اشغال میفروشن حساب کار دستشون میاد وبازارخودرو رقابتی میشه نه اینکه جنسیس کوپه وقتی وارد بازار شد قیمتش 60میلیون ولی الان 190

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سرسخت

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام و درود فراوان به همه نظر دهنده های عزیز.
    در رابطه با این موضوع باید بگم که شکرت پژو و رنو بی هیچ شکی ضرر آنچنانی نمیکنند زیرا به مدت خیلی کم آمریکا با پشتیبانیش ضرر این دو شرکت رو جبران میکنه پس نگران ضررش نباشیم.
    برای ایران و شرکتای عزیز فرغون ساز سایپا خودرو کشتار جمعی مطمئن و ایرانخودرو بهتره تو ضرر باشن تا یکم متوجه باشن
    البته چینی ها عزیز میاین کمک.
    متاسفانه مردم خود کشورمون هم تن به سختی نمیدن اگر یه مقدار تن به سختی بدن و از محصولا ایرانخودرو و مخصوصا سایپا همیشه مطمئن(آره جون عمش) هریداری نکنن ضرر خیلی بزرگی بهشون وارد میشه که مجبور به یه فکرایی میشن البته از اینا بعدی نیست میان یه جنس بونجول تر میذارن قیمتو میارن پایین باز مرد رو ببخشید خر میکنن تا محصولاتو بخرن یا میان مثل همیشه چراغ عوض میکنن که بگن محصول جدیده.
    خلاصه مردم هم باید بفهمم ولی کیه که بفهمونه بهشون. رسانه ملی بگه که عمرا بیاد چون پول تبلیغاتشو میگیه و براش پول مهمه.
    تا هودمون کاری نکینیم نباید انظار کاری از اونا داشته باشیم
    چون شکرت ها چینی عزیز هستن که کمکشون کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سرسخت

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      یکی از بهترین ماشین های داخل ایران همین ال 90 بود که با این اوضاع اونایی که خریدن تا حدود 2 3 ماه دیگه به ضرر میوفتن و مجبوا ماشین خودشونو بفروشن یا قطعاتشو به سختی بگردن پیدا کنن.
      این همه ضرر مردم دیدن ولی هنوز مه هنوزه خوابن و جلوی خودشونو نمیگیرن که کمی سختی بکیشن.
      به امید یک صنعت خودرو سازی قوی (البته با همت مردم و صبرو شکیباییشون در برابر سختی ها)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. amir

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    بچه ها من بانظر hamidx کاملا موافقم واقعا ما تا کی باید بمونیم و از تولید کنندها محصول بخریم و با قیمت گذاف به مردم خودمون بندازیم و از فروش هر قطعه در بازار باید 40تا 50 در صد از ان را به شریک خارجی بدیم.به جای اینکار که نصف دیگر از پول رو که به طرف مقابل بدیم جمعش میکنیم برای دستگاه هایی که درصنعت خودرو استفاده میشه خریداری کرد و درکنارش به تولید آن قطعه ای که باید بدی چین برامون بسازند خودمون میسازیم اینطوری هم ارز کشورخارج نمیشه هم ارز ایران افزایش پیدا میکنه در کنارش میشه با کمپانیها قرار داد بست محتاج محصولات ما بشوند تا اینکه اگه خواستندتحریم کنند. اونها شکست بخورند نه ما همانطور که نفت رو به بعضی کشورهای خریدار نفت ایران حرف از تحریم نفت زدند ما ضربتی نفت رو تحریم کردیم و جواب خود گرفتند و به التماس کردن و غلط کردم غلط کردم افتادند
    ما باید از کشوری مثل ژاپن الگو بگیریم که چگونه توی جهان به عرضه محصول خود پرداختن یا کشوری مثل ترکیه که تامین کننده قطعات خودرو های اروپایی از جمله آلمانها که تا الانم ترکها در المان دارند قطعات یدکی تولید میکنند ما از اونها باید درس بگیریم نه مثل عربهای سوسمار خور باید منت یکی دیگه رو بکشیم هم نفت شون رو میبرند هم نظارت بر امور داخلی کشور هم خیلی از مسائل دیگه. بذارید اونها به ما وابسته بشند نه ما به اونها وابسته بشیم حالا هرکسی موافقه سپاس رو بزنه اونهاییم که مخالفند خودشون مشکل دارند برن یه جایی خودشونو گم کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. nima

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (276 ديدگاه)

    پدال جان برای ارسال مقاله به سایتتون باید چه اقدامی کرد ؟ ( با تشکر )

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (764 ديدگاه)

      با سلام. برای ارسال مطالب لطفا این صفحه را مطالعه فرمایید. ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. پدرام

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    این ماشینا آشغال چیه فقط ماشینای منطقه آزاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کافر مقدس

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    پدال جان .160جایگاه سوخت cng در تهران تعطیل شد..

    خبرش رو کی میزنید پَ؟

    یه بنده خدایی هم تو هفته نامه اسمشو نبر گفته تا 2سال آینده ماشین زیر 20 میلیون نخواهیم داشت یعنی پراید میشه 30تومن:دی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ملومه ضرر میکنن بزرگترین شریک تجاریشون ایرانه که داره محصولات 30 سال پیشو تولید میکنه وازشون خریداری میکنه!!!!!
    ایرانم سود میکنه ازین رابطه…ماشینهای با تکنولوژی 30 سال پیشو داره مفت تولید میکنه..به قیمت 5 6 برابر میده به خورد مردم…اینا سود نکنن کی سودکنه؟

    تا وقتی خصوصی سازی نشه و از دست این 2 تا به اصطلاح خودرو ساز در نیاد همینه که هست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. پدرام

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    آخه cng هم شد سوخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      پدرام جون چیکارکنیم cngنباشه باید گازوییل بزارن دیگه گازوییلشون هم که پدر پمپ انژکتور ماشینای سنگینو دراورده فک کن بزنی ب سواری:)میترکه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. fleetwood

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (274 ديدگاه)

    یه چیزی را دقت کردید :
    خدا را شکر که ما توانایی ساختن اتوبوس های برون شهری را نداریم وگرنه به جای بنز و اسکانیا و ولوو مچبور بوذیم بنز 302 با یه کم تغییر توی چراغها و موتور را سوار شویم اسمشم میزاشتن بنز 304 ، اینا هم همینطور، اگه برن از ایران و فزغون سازها ورشکست میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      راس میگی ها تا حالا بهش فک نکرده بودم خدا بهمون رحم کرده حواسشون ب اتوبوس نیست صداشو در نیارید شما هم ولش کنید بذارید انواع پراید هارو بسازن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. AMIR

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    چقد اینجا همه آیه یاس میخونن.کاری نداریم ایران خودرو ایران خودرو هست یا ایران فرغون.الان میگن تحریم شدیم و این در ذات خودش چیز بدی هستش.بعضی نظرات واقعا تعجب آوره و تماما رنگ و بوی سیاست این سایت رو پر کرده.
    به امید بر طرف شدن مشکلات

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      امیر جون تو ماشینت چیه؟معلومه ماشینت درستو حسابیه دیگه ماشین خوب خواستن چه ربطی ب سیاست داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. P.P

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    به نظر من فرانسه اشتباه بزرگی کرد که ایرانو تحریم کرد دودش هم توچشم جفت کشورا میره البته ماکه کاری نمیتونیم بکنیم تحریم شدیم دیگه ولی شما هروقت رفتید توخیابون ماشینای فرانسوی (پژو رنو سیتروئن دوو و……) روبشمارید خودتون متوجه میشیدچقدر فرانسوی توسط ایران خریداری شده حالا اگه تحت تاثیر تحریم این محصولات خریداری نشن فکرشو بکنید چه ضرر بزرگی به خودرو سازی فرانسه وارد میشه :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mohsen610

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    با سلام به دوستان تا زمانی که ما به فکر جیب خودمون هستیم به هیچ کجا نخواهیم رسید ولی اگه به این فکر افتادیم که ازتکنولوجی روز دنیا استفاده کنیم از تمام پتانسیلهاو استعدادهای کشورمون درجهت روبه جلو رفتن صادقانه استفاده کنیم یقین داشته باشیدموفق میشیم چیزی که الان نیست!!!!!جلو سمند عوض کردن وچراغ تغییر دادن فقط مشتری گول میزنه وجیب دیگری پر میشه !بعد چهل سال پیکان میشه پیکان جوانان سپرجوشن:حالا هم سمند78 میشه سورن !!ولی هیوندا با مامیشه گرانجور, جنسیس کوپه,باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مجید

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (71 ديدگاه)

    دوستان من منطقی فکر کنید. مگه پژو چند مدل تو ایران داشت که به خاطرش کلی ضرر ببینه. 405 و 206 منسوخ شده پژو فرانسه چقدر سود واسش داره که کلی از قطعات این دو ماشین یا چینیه یا ایران و درصد کمیش فرانسویه. پژو ده ها مدل داره. شما نمیدونید پژو405 چه خدمت بزرگی به ایران کرد؟ همین ماشین پلتفرمش شد پرشیا شد سنمد شد آردی شد جی ال آی شد سمند سورن شد انواع مختلف دیگر همین 206 شد اس دی شد رانا. 80 درصد ماشینای ایران پژو405 و 206 هست اگه اینارم فرانسه به ایران نمیداد پیکان و پراید داشتیم و ماشینای وارداتی که خیلی از قشر مردم نمیتونستن بخرن. پس میموند پیکان و پراید و ماشینای کمابیش وارداتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سینا

    ۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    چی چی به ضرر فرانسه است 405 که همه قطعش داره تو ایران تولید میشه پارس هم تمام قطعاتش چینی هست میمونه 206 با 207 که فرانسه چند ساله که این دو تارو جمع کرده مثلا میخاید بگید خیلی گنده هستید همه دنیا ازتون حساب میبرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۱۷ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (90 ديدگاه)

      فرانسه ککشم نمیگزه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. ALI

    ۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    دوستان عزیز وارجمند اگر خودرو های خارجی ولوکس وارد ایران شود کسی دیگه نه پراید نه پژو ونه سمند می خره اگر خودتون می خواستین ماشین بخرید تیوتا رو ول می کنید پراید می خرید خودتون فکر کنید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. MT AMREH

    ۱۳ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    پارس خودرو از ملت کلاهبرداری کرده و هیچ کدوم از مدیران و مسوولین حرفی نمیزنند مگانهای ثبت نامی آذر 91 با موعد تحویل اردیبهشت92 رو که هنوز تحویل ندادن و به ثبت نامیهای مگان زنگ میزنن میگن بیاین به جای 35 میلیون پولی که بابت ثبت نام دادین و ما 1سال ازش استفاده کردیم 2تا پراید به قیمت امروز بگیرید.واقعا این درایت مسوولین پارس خودرو که علنا از ملت میدزدن و مقامات قضایی هم تشویقش میکنن جای تقدیر و تشکر داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا