پژو

یادی از پژو 205 T16، کوچولوی چابک و نایاب فرانسوی!

تنها ۲۰۰ نمونه از نسخه جاده‌ای پژو ۲۰۵ T16 تولید شده است…


زمانی که به یک هاچبک داغ ساخت پژو فکر می‌کنیم معمولاً مدل ۲۰۵ GTI به یادمان می‌آید. این خودروی کوچک باعث شده بود فولکس‌واگن گلف GTI به حاشیه رانده شود و به نماد دوران خود بدل گردد. ارزش مدل‌های گوناگون ۲۰۵ GTI در سالیان اخیر افزایش یافته و یک هاچبک پرفورمنس و کلاسیک دیگر پژو را هم باید ذکر کرد که بسیار کمیاب‌تر می‌باشد. ما جانور دوست‌داشتنی پژو یعنی ۲۰۵ T16 را می‌گوییم.


از گروه B به عنوان عصر طلایی مسابقات رالی یاد می‌شود زیرا وجود محدودیت‌های کم در این مسابقات باعث تولید برخی خودروهای فوق‌العاده شد. این خودروهای قدرتمند در مسیرهای پر پیچ و خم عملکرد هیجان‌انگیزی داشتند…

یکی از معدود قوانینی که باید در مسابقات رالی گروه B رعایت می‌شد اجبار خودروسازان به تولید حداقل ۲۰۰ نمونه جاده‌ای قانونی از خودروهای رالی سفارشی و فروش آن‌ها به عموم مردم بوده است. نسخه جاده‌ای ۲۰۵ T16 بلیت پژو برای حضور در رالی بوده است.


همه‌ی نمونه‌های سفارشی T16 زندگی خود را به عنوان مدل عادی سه درب ۲۰۵ شروع کرده‌اند اما شاسی خوش‌شانس انتخاب شده در ادامه سرنوشت بسیار متفاوتی در مقایسه با برادران استاندارد داشته است. مهندسان پژو شروع به جدا کردن بخش جلو و عقب خودرو کرده تا جا برای چارچوب کاری لوله‌ای باز شود و همچنین فاصله بین چرخ‌های روبرویی نیز افزایش یافته است.


در قلب خودرو پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوی ۱۶ سوپاپ بنزینی قرار دارد که در حالت مسابقه‌ای رالی قدرت بیش از ۵۰۰ اسب بخاری تولید می‌کند؛ اما قدرت مدل‌های جاده‌ای به ۱۹۷ اسب بخار محدود شده ولی وزن کمتر باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۶ ثانیه‌ای شده که سریع‌تر از فراری ۳۰۸ GTB آن زمان بوده است!


داخل کابین پژو ۲۰۵ T16 شاهد پشت آمپرها و برخی دکمه‌های قرض گرفته شده از خودروی رالی هستیم اما داشبورد دارای پوشش خاص می‌باشد. یک جفت صندلی مسابقه‌ای با دوخت‌های قرمز نیز تجربه موتور اسپورت تمام‌عیاری را به وجود می‌آورد. با قرار گرفتن پیشرانه در وسط خودرو توزیع وزن مناسبی ایجاد شده و البته هیچ فضایی برای صندلی‌های عقب وجود ندارد.


از سال ۱۹۸۷ و به خاطر مسائل ایمنی رالی گروه B متوقف شد. پژو ۲۰۵ T16 دو سال آخر این مسابقات حرف اول را می‌زد و پس از آن نیز حضور موفقی در رالی داکار داشت. این خودرو در سال‌های ۱۹۸۷، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ برنده مسابقات داکار شد. نهایتاً پژو ۴۰۵ T16 جایگزین ۲۰۵ T16 شد.


مدل‌های جاده‌ای این هاچبک تند و تیز ارتباط محسوسی با مدل مسابقه‌ای داشته و در بین کلکسیونرها نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

منبع: autoclassics

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    اسطوره اس! در حد خودش!
    الهام گرفته از رنو۵

    موافقم 4
    مخالفم 7
  2. Fk

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (232 ديدگاه)

    تو ارومیه ی دونه رنو پنج دو درب موتور عقب توربو شارژ تو ی میکانیکی دربو داغون دیدم
    مکا نیکم هیچی حالیش نبود
    هر کاری کردم نتونستم صاحبشو پیدا کنم بخرم
    نشونی نداد
    توشم اسپرت کارخونه بود
    ی چیزی تو مایهای همین ٢٠۵
    هنوزم حسرت میخورم
    طرف نمیدونست اون رادیات روغن واسه چیه !!!!!!!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. Roham

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (728 ديدگاه)

    عجب اسطوره ای هستش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. amir

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    سرامد محصولات پژو در دهه هشتاد.دوران اوج کمپانی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. احمدرضا

    ۳۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    یه اثر هنری بی نقصه واقعا زیباست

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. پرهام

    ۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (200 ديدگاه)

    این هاچ بک های موتور عقب فوق الادن دوست دارم همشونو داشته باشم مثلا رنو 5 توربو رنو کلیو v6 همین 205 لعنتی فورد فستیوا شوگان و کلا هر چی هاچبک چقر موتور عقب البته کلا ماشینای کوچیک و سرعتی عالین عالییی

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا